Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2378

• Chiemel

1905

• cimbomcu

1571

• Rogier.

1530

Ik zeg:

Rulli; Rensch, Alvarez, Timber, Wijndal; ???, Kudus, Berghuis; Bergwijn, Tadic, Conceicao.

Ik twijfel heel erg over de controlerende positie, zeg maar de 6. Moet iemand zijn die gedisciplineerd kan spelen, vooral sterk is qua inzicht en aan de bal, maar ook een duel kan winnen. Ik denk dat Klaassen dat in principe in moet kunnen vullen, maar houdt ook wel een risico in. Alternatieven zijn Grillitsch, Regeer en Fitz-Jim denk ik, al zie ik die laatste meer als concurrent van Taylor en Berghuis voor de 8.

Kan me ook voorstellen dat je Regeer de kans geeft als rechtsback. De meeste volgers zijn ook positief over Sarfo, al heeft die er nog niet heel veel ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Chiemel:

Wat zou volgens jullie nu de basisopstelling moeten zijn volgens jullie voor het rest van het seizoen?

Bergwijn - Tadic - Kudus

Taylor - Fitz-Jim - Berghuis

Wijndal - Timber - Alvarez - Rensch

Rulli

Je zou wat mij betreft ook nog Bassey op de plek van Timber kunnen zetten, zodat Timber op de plek van Rensch kan. Ben geen fan van Rensch, al is die in balbezit 1000% beter dan Sanchez.

Voorin Tadic als aanspeelpunt die wat meer inzakt zodat er ruimte ontstaat voor Bergwijn en/of Kudus in het centrum, die beide met hun sterke been aan de binnenkant staan.

Fitz-Jim als 6 omdat die de voetballende oplossing zoekt en in de kleine ruimte durft te ballen, Berguis als driehoek op rechts, Taylor als driehoek op links.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hangt beetje vanaf tegen wie je speelt.

Citaat

Tadic/Bergwijn - Brobbert - Concei

Kudus    Berghuis

Taylor

Wijndal - Alvarez - Timber - Rensch

Wereldkampioentje

En bedankt, nu krijg ik weer jeuk om FM te starten met Jaxi. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bergwijn - Brobbey - Chico

Kudus/Tadic 

Berghuis - Timber/Fitz-Jim

Wijndal - Bassey/Timber - Alvarez - Rensch

Rulli

Bovenstaand zou voor mij wellicht het ideaal plaatje zijn. Timber als middenvelder meer een beetje als proefballon, omdat ik denk dat Bassey centraal ook stappen kan maken. Zeker met Edson naast zich. Daarbij denk ik Dat zowel Timber als Fitz-Jim op het middenveld voetbal en balans kunnen brengen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Ideale opstelling mijn inziens:

Bergwijn-Brobbey-Chico

Taylor-Alvarez-Kudus

Wijndal-Bassey-Timber-Rensch

Rulli

En dan is Rensch vooral bij gebrek aan beter. Ik denk dat we in dit elftal Alvarez op dat middenveld nodig zijn, want daar werd je weer eens ouderwets overlopen. 

Zou zelf sowieso Alvarez achterin naast Timber zetten. Dat deed hoe goed na de rode kaart tegen Twente en gisteren stond dat centrum ook goed. Backs zijn rampzalig, dus ben het eens om daar hele andere namen neer te zetten.

Middenveld zou je tegen Volendam wel prima met voetballende jongens kunnen spelen. Volendam tegenwoordig met 5 achterop, dus verwacht wel dat je dan eens met een wat meer voetballende 6 kunt spelen, die dan nogwel zijn verdedigende taken uitvoert. Zo taakbewust als Alvarez dat doet, zo hebben we niemand in onze selectie die dat ook zo kan opbrengen. Zou zelf dan eens Fitz-Jim op die plek zien. Aub geen Taylor, want die valt in omschakelmomenten zo vaak door de mand. Dan zouden van mij Berghuis en Kudus op het middenveld ook mogen. Iig geen Kudus meer in de spits.

Voorin ook wel eens, alleen dan liever Tadic linksbuiten ipv Bergwijn. En dan Bergwijn 60e minuut voor Tadic. Brobbey in de punt en links Conceicao idd. En als die leeg geraakt na een uur nog genieten van Kudus rechtsbuiten en dan eventueel Taylor middenveld erbij, omdat Kudus schuift.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet zeggen dat ik het voor het eerst in jaren erg lastig vind om een basiselftal te kiezen.

Achterin is het voor mij wel duidelijk: Wijndal - Timber - Álvarez - Rensch. Eventueel Bassey naast Timber als Álvarez doorgeschoven dient te worden. Sánchez doet ongetwijfeld zijn best en heb dan ook best wel medelijden met die jongen. Iedereen ziet dat hij voetballend enorm tekort komt, behalve de Ajax-scouts en de andere poppetjes die verantwoordelijk zijn voor deze aankoop. Geen idee wat er met Wijndal aan de hand is, maar het lijkt me sterk dat hij in zijn eerste half jaar bij Ajax de kantjes er al vanaf loopt.

Middenveld wordt al wat lastiger. Grillitsch zou, gezien zijn voetballende vermogen, een betere 6 zijn dan Álvarez. Denk ook dat hij beter in die rol past dan Taylor. Het is geen topper en hij heeft nog weinig laten zien, maar ik denk dat je er voetballend wel op vooruit gaat. Betwijfel of het duo Berghuis - Grillitsch goed zou werken en daarnaast vind ik 10 nog steeds de beste positie van Berghuis. Echter zou ik daar Kudus of Tadic positioneren, dus zal Berghuis (als iedereen fit is) op 8 komen te staan. Taylor heeft me nog niet helemaal overtuigd, dus die mag het als invaller of in een roulatiesysteem laten zien.

Op 10, zoals gezegd, Kudus of Tadic. Tadic is niet meer de Tadic van 2018/2019, maar ik denk dat hij nog altijd van waarde kan zijn. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een centrale rol, want op de flank zie ik liever iemand die wat onvoorspelbaarder/sneller/beweeglijker is. Zou Kudus graag langere tijd op 10 zien, maar dat is dan alleen een optie met Tadic als spits. Weet niet of dat heel goed gaat werken, maar het is het proberen waard. Voorlopig kies ik echter voor Tadic op 10.

Dan de voorhoede. Linksbuiten, ondanks dat ik hem vrij overschat vind, Bergwijn. De enige echte concurrent op links is Tadic en zoals gezegd zie ik hem daar liever niet meer. Brobbey in de spits, ondanks dat ik daar ook niet echt fan van ben. Kan niet 90 minuten vol gas gaan, heeft te vaak ergens last van en hij heeft me verder ook nog niet echt kunnen overtuigen. Tadic of Kudus in de spits zijn ook zeker valide opties. Op rechts dan Kudus, want die hoort wat mij betreft echt in de basis. Loopt geregeld te lang met de bal, maar is verder gewoon één van je beste spelers.

Komen we dus hierop uit:

Citaat

Bergwijn - Brobbey - Kudus
Berghuis - Tadic - Grillitsch
Wijndal - Timber - Álvarez - Rensch
Rulli

Dit zou wat mij betreft optie B zijn:

Citaat

Bergwijn - Tadic - Conceição
Berghuis - Kudus - Grillitsch
Wijndal - Timber - Álvarez - Rensch
Rulli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Bolderbast:

Op dit soort momenten mis ik Zeussie het meest.

#refereesunited

Dat gevoel had ik vooral toen Daley Blind bij Bayern tekende :classic_ninja:

3 uur geleden zei Chiemel:

Wat zou volgens jullie nu de basisopstelling moeten zijn volgens jullie voor het rest van het seizoen?

1685112961_Schermafbeelding2023-01-23om19_07_32.png.6853ee619c7121b7954ce09fea0323ab.png

Fitz-Jim tegen zwakkere tegenstand, anders Alvarez (tenzij je hem nog kunt verkopen voor 40+ miljoen).

36 minuten geleden zei Thierryvane:

Mike Verweij noemt in zijn podcast dat Ajax geïnteresseerd is in Hilgers van Twente. Geen gekke optie. Kan of heel goed uitpakken, of je hebt een Kik Pierie aankoop 2.0.

Als speler zie ik dat wel zitten, maar niet als er (te) veel voor betaald moet worden. En zou je hem er dan direct bijhalen of het jaar laten uitspelen bij Twente?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ElMarcos:

Met meer voetbal voor je defensie en beter voetballende backs kom je daar beter mee weg dan omgekeerd.

Dat zou kunnen. Maar ik zie ook opstellingen met Bassey centraal achterin en Alvarez op het middenveld. Dan ga je echt niet op kunnen bouwen.

Overigens was de opbouw van Ajax al behoorlijk beroerd. Hoe dat komt, kon je zien aan de passmap. Verreweg de meeste ballen van Rulli gingen naar Alvarez, omdat Feyenoord Timber vooral afschermde. Het middenveld werd vastgezet, dus de meeste ballen van Alvarez gingen naar Taylor die weer terug moest of naar Sanchez. Zie daar het belang van een verdedigende middenvelder die kan opendraaien, onder druk uit kan voetballen en meerdere voetballend acceptabele verdedigers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei FlyD:

Als speler zie ik dat wel zitten, maar niet als er (te) veel voor betaald moet worden. En zou je hem er dan direct bijhalen of het jaar laten uitspelen bij Twente?

Direct. Neem gisteren als voorbeeld. Heb je alleen Timber als basis CV met de jonge Aertssen als wissel. Rensch geschorst en Kaplan lang geblesseerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Hwb:

Dat zou kunnen. Maar ik zie ook opstellingen met Bassey centraal achterin en Alvarez op het middenveld. Dan ga je echt niet op kunnen bouwen.

Overigens was de opbouw van Ajax al behoorlijk beroerd. Hoe dat komt, kon je zien aan de passmap. Verreweg de meeste ballen van Rulli gingen naar Alvarez, omdat Feyenoord Timber vooral afschermde. Het middenveld werd vastgezet, dus de meeste ballen van Alvarez gingen naar Taylor die weer terug moest of naar Sanchez. Zie daar het belang van een verdedigende middenvelder die kan opendraaien, onder druk uit kan voetballen en meerdere voetballend acceptabele verdedigers.

Ik denk juist dat met voetbal op je backs en op je middenveld je het makkelijker maakt om opties te vinden door Bassey en Alvarez. Je kunt een of twee opties afschermen. Vier wordt lastig. Je kan ook voor Timber kiezen en dan Berghuis/Taylor - Taylor/Fitz-Jim ervoor. Alleen dan moet je Bassey of Alvarez banken om het voetbal erin te houden. Want Edson op het middenveld maakt dat je van Bassey naar Edson gaat. En daarna weer terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Hwb:

Dan zul je Bassey lekker op de bank moeten zetten. Ik denk dat Alvarez op die positie op het middenveld onmisbaar is. Dat je dan 4 man achterin staan hebt, waarvan er maar 1tje kan opbouwen, is tenenkrommend en tekenend voor het beleid van Ajax dit seizoen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even terugkomend op interview van Berghuis: ik vond het ook wel sterk, maar wijzen naar Gijp en AD Sportwereld vind ik dan weer zwak. De situatie is gewoon kut voor hem en dan ga je een zondebok zoeken, maar geen enkele hooligan laat zich beïnvloeden door de voorpagina van AD Sportwereld, doe toch normaal joh. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Elsjorro1990:

Dan zul je Bassey lekker op de bank moeten zetten. Ik denk dat Alvarez op die positie op het middenveld onmisbaar is. Dat je dan 4 man achterin staan hebt, waarvan er maar 1tje kan opbouwen, is tenenkrommend en tekenend voor het beleid van Ajax dit seizoen. 

De eeuwige dicussie alvarez is niet onmisbaar op het middenveld, die is alleen onmisbaar als je niet wilt voetballen op middenveld. Na frenkie de jong en schone, hebben we meer non voetballers op middenveld gehad dan nog gezocht naar voetballers. 

Martinez die was op middenveld al 10 keer beter dan alvarez ooit is geweest en zal worden. Ja als je 10 mensen hebt die wel wat met bal kunnen kan je alvarez op middenveld zetten, want dan voetbal je er wel omheen. Maar ik de enige die iets met bal kan zijn timber en de doelmannen, bassey die kan nog minder met een bal dan alvarez, sanchez of die betere of slechter dan orejuela is geen idee, maar beide is het drama aan de bal. Rensch ja die staat momenteel stil in de ontwikkeling. Wijndal geen idee maar die is qua ervaring de beste optie en anders is het lekker baas opstellen. En regeer lijkt mij momenteel echt de beste optie op rechtsback(of moet nog een speler uit jong zijn vergeten).

ik ben erg benieuwd wie er bij ajax verantwoordelijk is voor het scouten van verdedigers, want welke aankoop heeft nou wel voldaan buiten martinez, en sanchez(en die had de mazzel dat er genoeg voetbal om hem heen liep want daar kwam hij ook gewoon tekort in).

Maar goed afgelopen transferzomer, zijn het aankopen geweest uit de koker van schreuder zijn zaakwaarnemer of het lijstje dat overmars ook al had. En wanneer gaan ze keer een keus maken of je geeft h2 alle bevoegdheden of haalt een technische directeur. Dit onzinnige tussenweg optie is leuk voor even maar we zijn jaar verder en ze hebben nog geen keus kunnen maken. Nu is van der sar bijna voor alles verantwoordelijk, behalve voor de commercie en de financiën. Hij is ook de enige die de trainer kan ontslaan of aanstellen momenteel volgens mij. Hij heeft wel bewezen geen snelle keuzes te kunnen maken en gewoon rustig afwacht dat het ergens zich vanzelf wel oplost ofzo.

de mislukte transfers kan je alleen op schreuder en van der sar afschuiven. Verder is er niemand eindverantwoordelijk(of rvc misschien, maarja die hebben nou ook niet zoveel zeggenschap, anders hadden ze ocampos niet alsnog voor 9 miljoen ofzo gehuurd).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We beginnen de dinsdagochtend met ge-wel-dig nieuws!

Citaat

Alfred Schreuder mag vooralsnog blijven, maar Ajax wil wel extra assistent-trainer

AMSTERDAM - De kans is groot dat Alfred Schreuder de beschikking krijgt over een extra assistent. Vrijdag, twee dagen voor de Klassieker tegen Feyenoord (1-1), gaf de volledige Ajax-selectie aan ontevreden te zijn over de huidige staf, maar reeds daarvoor werd erover nagedacht de boel op te schudden.

Het gesprek van vrijdag – zonder trainers – in de kleedkamer was een initiatief van de spelersraad van Ajax, die uit Dusan Tadic, Steven Berghuis, Edson Alvarez, Davy Klaassen en Jurriën Timber bestaat. Na de vraag van mental-coach Joost Leenders wie zich allemaal aan de staf stoorde, stak iedereen zijn hand op. Besloten werd dat gevoel tot na de Klassieker te ’parkeren’ en deze week verder te praten.

Maandag was er ondanks het gelijkspel bij koploper Feyenoord (1-1) crisisoverleg in de Johan Cruijff ArenA, waarvan de uitkomst vooralsnog is dat Schreuder mag blijven.

De Ajax-leiding erkent dat beloftes aan de nieuwe Ajax-trainer niet zijn nagekomen, bespeurde tegen Feyenoord veerkracht in het team en heeft er vertrouwen in dat tegen FC Volendam (thuis), Excelsior (uit), Cambuur (uit) en RKC (thuis) twaalf punten worden gepakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Thierryvane:

We beginnen de dinsdagochtend met ge-wel-dig nieuws!

Het is toch echt een godswonder dat deze man zo lang mag blijven zitten...

Hoop dat Bogarde dan als extra assistent erbij komt, maar dat betwijfel ik ten zeerste met deze directie.
En ben ook niet overtuigd van het feit dat een assistent voor de ommekeer kan gaan zorgen, maar laat me graag verrassen.

Zou in iedere geval beginnen met de juiste spelers (op de juiste plek) op te stellen. 

bewerkt door Maurice'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nu echt definitief uitgecheckt. Een trainer die minder presteert dan Westerhof, Wouters, Keizer en Blind gewoon laten zitten. Ik kan dit écht niet meer aan. Hoe ik dit seizoen nu alvast wil samenvatten; Van spelen in het miljoenenbal naar een uitwedstrijd in de oeral......

Link naar opmerking
Deel via andere websites