Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

PSV Eindhoven

vinnypassy

Aanbevolen berichten

Nederlaag Ajax in Rusland levert PSV miljoenen op

PSV zal met bovengemiddelde belangstelling de verrichtingen van Ajax tegen FK Rostov bekijken. Mochten de Amsterdammers de groepsfase van de Champions League niet bereiken, dan stroomt er drie miljoen euro naar de clubkas van PSV.

Naast de start- en winstpremies keert de Europese voetbalbond UEFA namelijk bijna een half miljard uit via de zogenaamde market pool. De verdeling over de Europese landen is gebaseerd op de tv-markten. Hoe hoger de tv-contracten, hoe meer geld een competitie mag verdelen.

De Nederlandse deelnemers aan het hoofdtoernooi hebben recht op een miljoen of acht uit deze pot: 65 procent gaat naar de landskampioen, 35 procent naar de vice-kampioen. Wanneer Ajax de groepsfase niet haalt, gaat het Amsterdamse deel naar Eindhoven.

PSV is gezien de startpremie (twaalf miljoen) en de revenuen uit de market pool (circa vijf miljoen) verzekerd van zeventien miljoen. Als Ajax faalt in de play-offs van de Champions League, loopt de teller al naar twintig miljoen. In de groepsfase valt vijf ton per punt te verdienen.

Bron: VI

Is de startpremie recent verhoogd? Ik dacht altijd dat dit rond de 7,5 miljoen lag.

Anyway, vol voor Ajax vanavond. Die 3 miljoen extra vind ik minder belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pot 1:

Real Madrid

Barcelona

Leicester

Bayern München

Juventus

Benfica

PSG

CSKA Moskou

Pot 2:

Atletico Madrid

Borussia Dortmund

Arsenal

Manchester City

Sevilla

FC Porto

Napoli

Bayer Leverkusen

Pot 3:

FC Basel

Tottenham Hotspur

Dinamo Kiev

Olympique Lyon

PSV

Sporting Lissabon

Club Brugge

Borussia Mönchengladbach

Pot 4:

Celtic

AS Monaco

Besiktas

Legia Warschau

Dinamo Zagreb

Ludogorets

FC Kopenhagen

FK Rostov

Zeg het maar. Leicester, Napoli, Rostov ofzo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou je Kopenhagen ook meepakken? Wel lastig qua loting. Rostov is wel een stugge ploeg. Wellicht kun je beter Zagreb treffen.

Nee, Kopenhagen sla ik over haha. Monaco lijkt me ook een vette awaytrip, alleen sportief gezien (een van) de zwaarste uit pot 4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites