Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

HBO: The Wire

vinnypassy

Aanbevolen berichten

Het is heel wat anders dan Breaking Bad, maar spit de reacties eens door. Het is kwalitatief hoogstaand, grijpt je niet vanaf minuut 1 maar als geheel (vijf seizoenen dus) behoort het bij degenen die het gezien hebben tot de beste series ooit gemaakt.

Het is meer een rustig verteld politiek drama met daarin thema's als geweld, corruptie, de haven, achtergesteldheid en onderontwikkeldheid van een hele stad, het journaille, het scholingssysteem, het gangsterleven, etc. en dat alles met een behoorlijk cynische ondertoon, waar Breaking Bad een hoger tempo heeft en meer op vermaak aanstuurt dan op maatschappelijke relevantie (zoals The Wire dus wel doet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 300
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

S03E11 gezien. Dé aflevering om The Wire te samenvatten. [tekst]De aflevering waarin String wordt neergeknald door Omar en Brother Mouzone. Hoe String en Avond daarvoor op dat balkon afscheid van elkaar nemen. Helemaal omdat ik wist wat er ging gebeuren, is dat ff een moment hoor... En die lekker bijdehante opmerking van Mouzone naar Omar, toen Omar zei dat ze niet achterom kunnen maar voorlangs moeten: dat is wel wat anders voor jou hè. 8-) Hoe McNulty als schoothondje bij die politieke chick van hem komt, om heel snel door te hebben dat hij misbruikt werd. Hoe Colvin Carcetti door zijn hervormde wijk leidt. Hoe Cutty zijn jongens traint en hem oprecht trotst ziet zijn. Hoe de zaak eindelijk eens in elkaar valt.[/tekst] En dan vergeet ik nog weer genoeg. Langzaam aan worden de paden gelegd die in S04 (kids, scholing) en S05 (journaille) bewandeld gaan worden en de links naar S01 en S02 (hoewel een flink stuk minder, helaas) geven maar aan hoe verschrikkelijk doordacht deze serie als een geheel in elkaar steekt.

Af en toe ben ik zo verschrikkelijk blij dat ik lang niet alle details meer weet, dat deze herkijk zo hard bevestigt hoe goed dit is. Beter nog dan in mijn hoofd zat. Nu zeg ik dat dit DE aflevering is, maar ik moet er nog een dikke 20. Tsjongejonge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

S03E11 gezien. Dé aflevering om The Wire te samenvatten. [tekst]De aflevering waarin String wordt neergeknald door Omar en Brother Mouzone. Hoe String en Avond daarvoor op dat balkon afscheid van elkaar nemen. Helemaal omdat ik wist wat er ging gebeuren, is dat ff een moment hoor... En die lekker bijdehante opmerking van Mouzone naar Omar, toen Omar zei dat ze niet achterom kunnen maar voorlangs moeten: dat is wel wat anders voor jou hè. 8-) Hoe McNulty als schoothondje bij die politieke chick van hem komt, om heel snel door te hebben dat hij misbruikt werd. Hoe Colvin Carcetti door zijn hervormde wijk leidt. Hoe Cutty zijn jongens traint en hem oprecht trotst ziet zijn. Hoe de zaak eindelijk eens in elkaar valt.[/tekst] En dan vergeet ik nog weer genoeg. Langzaam aan worden de paden gelegd die in S04 (kids, scholing) en S05 (journaille) bewandeld gaan worden en de links naar S01 en S02 (hoewel een flink stuk minder, helaas) geven maar aan hoe verschrikkelijk doordacht deze serie als een geheel in elkaar steekt.

Af en toe ben ik zo verschrikkelijk blij dat ik lang niet alle details meer weet, dat deze herkijk zo hard bevestigt hoe goed dit is. Beter nog dan in mijn hoofd zat. Nu zeg ik dat dit DE aflevering is, maar ik moet er nog een dikke 20. Tsjongejonge.

Ik begrijp je spoiler volledig, daarom heb ik ook echt zin om de serie weer vanaf het begin te gaan kijken. Het is niet stoer/elitair/cool om deze serie als beste ooit te bestempelen, maar het is gewoon de waarheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elitair wel een beetje Piet. Er zit ook wel iets in van 'kijk ons eens kwaliteit herkennen'. Bovendien is The Wire ook niet voor iedereen, je moet qua traagheid, gelaagdheid en complexiteit van de plot best wat aankunnen. Daarmee is het toch een serie voor bepaalde bevolkingsgroepen, net als Borgen en The Killing. Volgens mij is het daar best bon-ton om dit de beste serie ooit te vinden.

Neemt niet weg dat het wat mij betreft terecht is, het is het beste en meest relevante dat ik gezien heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elitair wel een beetje Piet. Er zit ook wel iets in van 'kijk ons eens kwaliteit herkennen'. Bovendien is The Wire ook niet voor iedereen, je moet qua traagheid, gelaagdheid en complexiteit van de plot best wat aankunnen. Daarmee is het toch een serie voor bepaalde bevolkingsgroepen, net als Borgen en The Killing. Volgens mij is het daar best bon-ton om dit de beste serie ooit te vinden.

Neemt niet weg dat het wat mij betreft terecht is, het is het beste en meest relevante dat ik gezien heb.

In sommige series moet je het herkennen, maar bij The Wire wordt de kwaliteit gewoon keihard in je gezicht geduwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shit, had ik toch 'erkennen' moeten gebruiken.

Ik snap overigens wel wat je bedoelt, maar ik denk dat je dat altijd hebt bij meesterwerken. Over de Mona Lisa kun je zeggen dat je het geen mooi schilderij vindt, maar de kwaliteit ervan valt amper ter discussie te stellen. Hetzelfde geldt, imo, voor The Wire. Men (h)erkent kwaliteit, omdat het simpelweg kwaliteit is. Daar valt niet over te discussiëren.* Dat sommige mensen de serie bijvoorbeeld saai vinden, is eerder een smaakstatement dan een statement over de kwaliteit ervan.

* = Uiteraard valt er wel over te discussiëren, maar dan moet de discussie boven een smaakdiscussie uitstijgen. En ik moet het eerste goede niet-smaakargument rond The Wire nog tegenkomen, eerlijk gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel jongens. Ik heb vandaag S5E1 gezien!!! [MENTION=1482]bril_idioot[/MENTION]; [MENTION=23287]Hwb[/MENTION]; [MENTION=9675]vinnypassy[/MENTION]; [MENTION=33]Pieter[/MENTION];

Begon geniaal met dat [tekst]kopieerapparaat/leugendetector[/tekst] :-D :-D Verder meteen weer in de sfeer natuurlijk, gaat blijkbaar over [tekst]de pers[/tekst] nu? Fantastisch :<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, na een paar jaar, heel wat series die ertussen kwamen in de wetenschap dat ik alles op dvd had en later nog altijd kon kijken heb ik dan toch The Wire volledig bekeken. En kan ik niet anders dan concluderen dat dit de beste serie is die ooit gemaakt is en dat ik me niet kan voorstellen dat dat snel gaat veranderen. Elk aspect staat op zo'n hoog niveau, van acteerprestaties over dialogen tot sociale kritiek. Karakterontwikkeling fenomenaal, over elk seizoen kan je een essay schrijven van een pagina of 100. Fantastische afronding ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm de onderwerpen spreken mij al tijden aan. Door een artikel in de Volkskrant van de week helemaal overtuigd, ik ga beginnen met kijken en zien of 't bevalt. Post van Hansje@; belooft iig veel goeds.

Dat artikel over die collegereeks met invalshoeken vanui verschillende wetenschappelijke disciplines? Mooi artikel was dat idd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat artikel over die collegereeks met invalshoeken vanui verschillende wetenschappelijke disciplines? Mooi artikel was dat idd.

Ja klopt. Vond het vooral leuk om te lezen dat het blijkbaar ook een populaire serie is onder wat oudere (serieuze?) mensen, dat zegt wel wat denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff Soof wat ben ik jaloers.

Ik ben mijn eerste herkijk ernstig aan het overwegen. Ik heb seizoen 1 van House of Cards en Carnivàle klaar staan, maar nijg steeds meer naar eerst weer eens The Wire. Is nu anderhalf jaar geleden en ik kom de laatste tijd zoveel tegen hè. Mijn zus die nu aan het kijken is en telkens weer mijn herinneringen oprakelt, Treme en True Detective gezien waar telkens acteurs in terug komen. Ik herken muziekartiesten ineens als acteurs (Method Man, Steve Earle), lees over de achtergrond van iemand als Snoop, zoveel dat weer triggert om te gaan kijken. En dan zag ik laatst dit filmpje weer:

y0mxz2-AQ64

Kan echt niet lang meer duren voordat ik weer begonnen ben volgens mij ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites