Fantasy Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april 01. Að dreyma Slechts 15 lentes jong was hij, Tryggvi. De woorden van de dokter waren een hard gelag, want zijn jongensdroom viel in duigen. Doordat hij al op jonge leeftijd snel groeide, waren zijn botten en gewrichten zwak. Dat was al een jaar of vier problematisch voor de flegmatieke linksbuiten die vooral in de lagere krochten van het IJslandse voetbal in verschillende jeugdelftallen speelde. Aan de westkust van IJsland, op steenworpafstand van luchthaven Kaflavíkurflugvöllur, eindigde de nog prille carrière van Tryggvi al veel te vroeg. Niemand die ooit nog van hem zal horen. Althans, niet als voetballer. Ware het niet dat hij een doel voor ogen had. Tryggvi moet en zal in het profvoetbal terecht gaan komen. Links- of rechtsom, goed- of kwaadschiks. Als zijn talent zich volledig had kunnen ontpoppen, was hij ongetwijfeld doorgebroken en geëindigd bij Breiðablik, Víkingur Reykjavík, FH Hafnarfjörður of een andere topclub in eigen land. Misschien dat hij zelfs de oversteek naar het vaste land van Europa had kunnen maken, maar dat zullen we nooit weten. Wat wel als een paal boven water staat, is dat niets hem nu nog kan stoppen. Direct zette hij de knop om. Cursussen werden gevolgd, studies werden afgerond, stages werden met vlag en wimpel afgerond en vele certificaten werden gehaald. Trainerscertificaten wel te verstaan. Binnen no-time was Tryggvi binnen de KSÍ - de nationale voetbalbond van IJsland - een graag geziene collega die op het punt stond om een van de jongste trainers van het land ooit te worden. Waarschijnlijk niet direct in de Pepsi Max deild (het hoogste niveau van het land), maar bij een ploeg in de Lengjudeild (het tweede niveau) of zelfs nog lager in de 2. of 3. deild karla moeten er toch mogelijkheden liggen als je het mij vraagt. Over het algemeen bestaan de competities uit 12 ploegen, waardoor er in de competities slechts 22 wedstrijden zullen worden afgewerkt. Enkel op het hoogste niveau worden daar nog wat wedstrijden aan toegevoegd in de kampioens- en degradatiegroep, maar verder zullen we het moeten doen met wedstrijden in de competitie en eventueel in de bekercompetities van het land. - - - - - Mijn naam is Tryggvi en ik heb een droom. Spoiler Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Voor iedereen met een goed geheugen zal deze introductie misschien een deja vu gevoel oproepen, maar hoe dan ook neem ik jullie graag mee in deze nieuwe droom. Tryggvi's droom. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Tagje graag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Daar gaan we weer! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Tagje aub Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Die banner ken ik nog!!! Mij mag je van een dikke vette tag voorzien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rossini' Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Cool, succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jotew Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Uiteraard een tagje! Eerder dan verwacht, deze novelle! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn08 Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Tag graag, eindelijk op het vertrouwde nest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 11 april Share Geplaatst 11 april Da's een snelle terugkeer! Maar alleen maar toe te juichen natuurlijk, zeker in jouw vertrouwde omgeving! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 12 april Share Geplaatst 12 april Graag een tag Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 12 april Auteur Share Geplaatst 12 april 02. Fótbolti á Íslandi Ik ben natuurlijk een vervend FM'er op IJsland, maar ook ik kwam weer wat nieuwigheidjes tegen deze editie in ons geliefde spelletje. Waar ik voorheen gewend was dat er gewoon enkel een reguliere competitie plaatsvond en er wat bekertoernooien waren, zijn er nu enkele minuscule wijzigingen doorgevoerd. In deze update neem ik jullie mee langs de verschillende voetbalcompetities van het land. Over het algemeen geldt dat er niet meer dan 3 niet-EU spelers tegelijkertijd op het veld mogen staan en er vijf wisselspelers kunnen worden ingebracht gedurende een duel, verdeeld over drie wisselmomenten. Verder zijn er weinig beperkende regels in IJsland, wat het wel zo prettig spelen maakt. Voetbalpiramide Dankzij de update die hier op het forum te downloaden valt, hebben we vier speelbare voetbalniveaus. In de reguliere database zijn enkel de Pepsi Max Deild en de Lengjudeild speelbaar, maar dankzij de update kunnen we ook in de 2. deild karla en 3. deild karla actief. Dat hele 'karla' kunnen we net zo goed achterwege laten overigens, want dat betekent niets anders dan 'mannen'. Er is dus ook een identieke competitienaam voor de vrouwencompetitie. Die heet dan weer 'kvenna'. Maar goed, we dwalen af. Laten we beginnen met de Pepsi Max Deild, de sponsornaam van de Úrvalsdeild. In deze competitie is KR de recordkampioen met 27 titels en kende Breiðablik in 2022 het beste seizoen allertijden. De laatste jaren zijn er vele verschillende ploegen die zich tot kampioen hebben mogen kronen, getuige de zes verschillende landskampioenen in een periode van de afgelopen acht jaar. Enkel Valur en FH wisten meer dan eens de titel bij te schrijven de laatste jaren. De competitie bestaat in eerste instantie 22 wedstrijden. Hierna vindt er een schifting plaats tussen de bovenste en onderste zes ploegen. De bovenste zes gaan verder in de kampioensgroep, de onderste zes gaan verder in de degradatiegroep. Je behoudt gewoon 100% van de punten die je eerder hebt behaald als club en speelt vervolgens nog één duel tegen alle vijf de tegenstanders. In zijn totaliteit werk je dus 27 duels af op het hoogste niveau, waarbij op dit moment enkel de kampioen zich plaatst voor de (voorrondes van de) Champions League. De nummers twee tot en met vier (afhankelijk van de bekerwinnaar) kwalificeren zich voor de voorrondes van de Conference League. Ook in de degradatiegroep worden nog vijf wedstrijden gespeeld (één tegen alle tegenstanders). De ploegen die in de degradatiegroep als nummer vijf en nummer zes eindigen, spelen het jaar daarna een niveautje lager middels rechtstreekse degradatie. Play-offs kennen ze niet, zoals ik het zelf graag zie. Pepsi Max Deild ... ... Lengjudeild ... ... ... ... ... 2. deild karla ... ... ... ... ... ... ... 3. deild karla ... ... ... ... De lagere niveaus zijn voor zover mogelijk nóg overzichtelijker. In de Lengjudeild, het tweede niveau in de voetbalpiramide van IJsland, worden er 22 wedstrijden gespeeld. Iedereen treft elkaar zowel thuis en uit, waarna de kampioen rechstreekse promotie bewerkstelligt naar het hoogste voetbalniveau. De nummers 2 tot en met 5 werken een onderlinge strijd met elkaar af om het tweede promotieticket. Onderin degraderen, net als op het hoogste niveau, de twee laagst geklasseerde ploegen. In de 2. deild karla worden eveneens 22 wedstrijden afgewerkt. Iedereen treft elkaar twee keer en ook hier zijn twee promotie- en degradatieplekken te vergeven. De twee hoogst geklasseerde ploegen gaan naar de Lengjudeild, de twee slechtst presterende ploegen zakken een niveau omlaag. Dezelfde structuur wordt gehanteerd in de 3. deild karla. Waarbij een kanttekening gemaakt wordt dat het niet lager kan en er dus geen sprake is van degradatie uit deze competitie. Er zijn nog wel wat andere ploegen actief op IJsland die niet ingedeeld zijn in een van de vier voetbalcompetities, maar zij werken louter onderlinge amateurwedstrijden tegen elkaar af. Ook wordt er een bekercompetitie gespeeld. In de Bikarkeppni werken alle IJslandse ploegen onderlinge duels af in de strijd om een Europees ticket. De winnaar kwalificeert zich namelijk voor de eerste kwalificatieronde van de Conference League. Geen vetpot natuurlijk, maar hopelijk weten we dat ooit om te zetten in een ticket voor de groepsfase van de Europa League. Dromen mag, toch?! In dit bekertoernooi speelt het team met de laagste reputatie en/of de laagste competitie waarin ze spelen altijd thuis. De IJslandse equivalent van de Super Cup is de Meistarakeppni. De recordkampioen in de Super Cup is Valur, dat maar liefst 11 keer beslag wist te leggen op deze prijs. In dezelfde periode dat de competitie net begonnen is, eind april / begin mei, wordt deze wedstrijd afgewerkt. Over het algemeen zijn de selecties dus compleet en heeft iedereen al wat minuten in de benen. Tot slot dan de minst belangrijke (beker)competitie van allemaal: de Deildabikar. Dit toernooi doet er echt alles behalve toe en wordt door het gros van de ploegen gebruikt als veredelde voorbereiding op het reguliere seizoen. Alle clubs die actief zijn op de hoogste twee niveaus van het land nemen deel aan deze bekercompetitie. In de maanden februari, maart en april wordt dit toernooi gespeeld, waarbij er begonnen wordt met vier groepen van zes ploegen. Zes ploegen die elkaar allemaal één keer treffen, waarna er na vijf duels wordt gekeken naar de rangschikking. Alle groepswinnaars kwalificeren zich voor de halve finale, waarna er vanzelfsprekend dus nog maar drie duels gespeeld worden. Twee in de halve finale, één in de uiteindelijke finale. En de winnaar, die krijgt helemaal niks. Niks behalve de eer. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... Zo, zijn jullie ook weer bijgepraat over het voetbal in IJsland Bedankt allemaal voor de eerste reacties al. In de volgende update neem ik jullie mee naar de nieuwe club waarmee we dit avontuur aangaan. @Richarð.@Titan@ElMarcos@Jónstærke@Svenpunt@keano77@Glenn08@Satioz@MNie@bas huijsmans@Rossini'@Jotew@Marius@Djurovski@Kyrill Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 12 april Share Geplaatst 12 april Mooie informatieve update Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 april Share Geplaatst 12 april Hele toffe en mooie updates, reuze benieuwd waar dit heen gaat! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 12 april Share Geplaatst 12 april Zeer informatieve update. Zonde van je duikboot anders had het zomaar een podcast aflevering kunnen worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 april Share Geplaatst 12 april Vergis ik mij of waren er voordien slechts 22 duels op het hoogste niveau? Zonder kampioens- en degradatiegroep? Dat zijn die miniscule veranderingen waar je naar refereert? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 12 april Auteur Share Geplaatst 12 april 10 minuten geleden zei Marius: Vergis ik mij of waren er voordien slechts 22 duels op het hoogste niveau? Zonder kampioens- en degradatiegroep? Dat zijn die miniscule veranderingen waar je naar refereert? Correct. Verder is er zo goed als niets anders dan voorheen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jotew Geplaatst 14 april Share Geplaatst 14 april Nou, weten we ook weer hoe de competities zijn ingeregeld daar. Benieuwd welke club het uiteindelijk gaat worden, en met name benieuwd in welke divisie je start p.s. 1 alinea staat er 2 keer in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 14 april Auteur Share Geplaatst 14 april 3 uur geleden zei Jotew: p.s. 1 alinea staat er 2 keer in welke? Gevonden, dankjewel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 15 april Share Geplaatst 15 april Genoeg wedstrijden en competities. Tijd om te voetballen . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 15 april Auteur Share Geplaatst 15 april Laat ik beginnen met een klein dankwoord richting @Richarð. voor deze parel van een banner. 03. Nóg talað, kominn tími á fótbolta Het is geen Premier League, 1. Bundesliga of LaLiga EA Sports maar de krochten van het IJslandse voetbal zijn meer van het niveau van de Vtora Makedonska Liga, Championnat Régional 3, 4. Divisjon of Vanarama National League. Oftewel; redelijk nietszeggend. Voor jullie beeldvorming, hieronder om te beginnen een overzicht van het niveau waarop we gaan acteren. Uiteindelijk viel de keuze op, al dan niet verrassend, op het vierde niveau van IJsland; de 3. deild karla. Met o.a. het ambitieuze Árbær in de competitie een leuke competitie om te volgen. De verschillen tussen de clubs onderling zijn klein en met enkele parels van stations zoals hat Varmárvöllur, Nesfisk-völlurinn en Würth Völlurinn heeft ook de fanatieke groundhopper genoeg om naar uit te kijken. De oplettende kijker ziet natuurlijk al met welke club we aan de slag gaan, dus snel door! Reynir Sandgerði it is! Na eerdere games in voorgaande edities van ons geliefde spelletje was de keuze snel gemaakt toen ik zag dat Reynir inmiddels op het laagst mogelijk speelbare niveau van het land is beland. Voorheen nog eens actief op het tweede niveau, de Lengjudeild, maar nu afgegleden naar de krochten van het IJslandse voetbal. Aan de ambities zal het niet liggen, want de geruchten zijn dat Tryggvi Valgeirsson zelfs de beste ploeg van Europa wil gaan worden met Reynir. Hij kreeg in ieder geval de lachers op zijn hand toen 'ie dat vertelde op de persconferentie. "En dan ook de Pepsi Max deild zo groot maken als de Premier League zeker?" was een reactie van een van de journalisten. "Ja" kreeg hij als antwoord. Nou, ga er maar aan staan! Speciaal voor deze gelegenheid werd @Copywriter aangeschreven om nieuwe shirtjes te ontwerpen. En dat het aan ambitie niet schort bij de club bleek al snel, want direct werd er een sponsor gevonden die bij de clubambities past: Icelandair. Ervan uitgaande dat we over enkele jaren Europees actief gaan zijn - dat zijn de ambities toch zeker - hebben we een partner gevonden in deze luchtvaartmaatschappij. Levenslang first class vliegen. Ik sla het niet af. Met een stadion waar 1.200 toeschouwers kunnen genieten van ons voetbal heeft elke seizoenkaarthouder de keuze uit 40 stoelen naar keuze. De harde kern bestaat uit 12% van onze toeschouwers, dus een snelle rekensom leert ons dat we lang niet altijd in een uitverkocht huis zullen gaan voetballen. En die toeschouwers die alleen met goed weer komen kijken, die zullen ook wel eens wat wedstrijden missen als je de gemiddelde weerbeelden van IJsland kent. Maar goed, genoeg ruimte voor groei en ontwikkeling dus! Bij het starten van deze game heb ik aangevinkt dat alle speelbare ploegen geen echte spelers en stafleden hebben. En dus treffen we een ploeg aan vol regens. Want met deze functie krijgen eigenlijk de bestaande spelers gewoon een andere naam. Zo werkt FM dan ook wel weer. Dus je hebt geen Erling Haaland, maar Erik Solberg. Je hebt geen Pep Guardiola, maar Luis Morán. Je hebt geen Nathan Aké, maar Davy Prins. Je hebt geen Kevin de Bruyne, maar Lambert Wilmots. Goed, het punt is duidelijk gok ik. Over de kwaliteiten van de onderstaande spelerskern ga ik jullie niet te veel vertellen. Dat is namelijk in één woord samen te vatten; matig. Over de komende jaren verwacht ik heel wat wisselingen te gaan zien, daar ik toch wel binnen vijf seizoenen op het hoogste niveau hoop te gaan acteren. En dan durf ik de weddenschap wel aan dat er niet veel van de onderstaande namen nog steeds in de selectie zitten. Voor het totale plaatje nog even de teloorgang van de club over de afgelopen jaren. Waar er rond 2006-2007 nog succesvolle jaren gekend werden, is de weg naar beneden daarna hard ingezet met 2017 als dieptepunt. Het is dat degradatie niet mogelijk is uit de 3. deild karla, maar met de negende plek op de ranglijst dat jaar had het weinig gescheeld of de onderste plek van de competitie was behaald. Gelukkig is de weg daarna wel weer gevonden, met een promotie in 2020 als gevolg. Helaas degradeerde de ploeg afgelopen jaar (2022) na een elfde plek, wat niet genoeg was voor nog een seizoen op het derde niveau. We beginnen dus op het allerlaagste niveau van IJsland. Förum! Spoiler @Richarð.@Titan@ElMarcos@Jónstærke@Svenpunt@keano77@Glenn08@Satioz@MNie@bas huijsmans@Rossini'@Jotew@Marius@Djurovski@Kyrill@Svenpunt Dank voor alle reacties en dank voor het geduld. Het wachten is voorbij @Titan, rustig aan Nu kunnen we ons dan eindelijk gaan opmaken voor het echte werk. Op naar de sterren, en daar voorbij! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 15 april Share Geplaatst 15 april Dat mogen gerust de krochten van het voetbal genoemd worden! Het grote plaatje - de beste ploeg van Europa worden - mag meer dan pittig genoemd worden. Binnen enkele seizoenen op het hoogste niveau van IJsland activeren lijkt relatief gezien zeker haalbaar. Ik verwacht niet dat de niveauverschillen in eigen land - zeker op laag niveau - onoverbrugbaar zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 15 april Share Geplaatst 15 april Dank voor de mention, deze moet ik natuurlijk volgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 15 april Share Geplaatst 15 april Heerlijke update weer en complimenten voor @Copywriter voor de shirt. Voegt altijd iets toe aan een club/game. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 15 april Share Geplaatst 15 april Mooie update en post, lekker hoor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 15 april Share Geplaatst 15 april Succes met Reynir! Enige puntje; er is nog een 4.deild karla. Dus degradatie is nog wel mogelijk irl. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten