Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] 90 Minutes

Marius

Aanbevolen berichten

DS_banner.png.6b623540ee5d0a39a1e407afff6e442b.png

- 03. De eerste competitiehelft -

Ondertussen zitten we halfweg de competitie. En ik kan niet anders dan besluiten dat het een voortreffelijke eerste competitiehelft geweest is. Van onze zestien competitiewedstrijden wonnen we er maar liefst veertien. En dat deden we ook regelmatig met zware cijfers. Zo wonnen we in september nog met 0-6 op het veld van Gaziantep, in oktober met 5-0 van Hatayspor, in december met dezelfde score van Pendikspor, en ook Sivasspor kreeg een zware 1-5 om de oren vlak voor de winterstop.

Onze supporters mochten al heel wat juichen!

DS_image2.thumb.jpg.bd1e5e2f8644f3e9c7f0313a561656ec.jpg

Puntenverlies werd er geleden tegen Trabzonspor en Galatasaray, en dat binnen een tijdsbestek van drie dagen. Op speeldag 5 kwamen we niet verder dan 1-1 tegen de gasten uit Trabzon, drie dagen na een Europees duel. Het duel tegen Galatasary in Istanbul, nog eens drie dagen later, eindigde op hetzelfde resultaat.

Het was uitkijken geweest naar die eerste krachtmeting met de titelfavoriet maar het zware speelschema van beide clubs liet eigenlijk niet toe om van ideale omstandigheden te kunnen spreken. Vooraf zou ik getekend hebben voor een punt, we speelden immers op verplaatsing. Tijdens en na de match had ik niet het gevoel dat Galatasaray helemaal onfeilbaar was. Met nog wat meer automatismen en wat minder vermoeidheid zie ik in ieder geval mogelijkheden.

Spoiler

DS01.jpg.e59c9a2137c913a1aa682f59ef9f53fa.jpg

Dat zal misschien ook nodig zijn indien we kans willen maken op de landstitel. In de huidige tussenstand is dat immers waar we aanspraak op maken. Galatasaray maakt haar favorietenrol echter ook waar en met slechts 1 gelijkspel meer op de teller dan ons volgen zij op amper twee punten. Met een achtervolgend trio op vijf, zes en zeven punten, én vooral al één of twee wedstrijden meer gespeeld lijken we af te gaan op een titelstrijd onder ons twee.

Spoiler

DS02.jpg.8094aefc407d1addb97fa661b67b7a86.jpg

Qua prestaties kunnen we natuurlijk niet anders dan concluderen dat zowat de ganse ploeg meer dan prima presteert. De terugkeer van Mario Balotelli blijkt ook meer dan een succes. De flamboyante spits is onze eerste keuze in de competitie - want Europees niet speelgerechtigd - en scoorde al tien keer tot dusver.

Volgende keer bekijken we even hoe het ons tot dusver in Europa verging.

Tags & reacties

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager

Bedankt voor alle reacties!

De goede start hebben we ook meteen kunnen doortrekken tijdens de eerste competitiehelft. Het team stond immers wel heel snel op de rails.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zeg, normaliter zou je met zulke uitslagen een straatlengte voorstaan op de nummer twee, maar niet in Turkije. Gelukkig wist je Gala uit op 1-1 te houden, waardoor je de zwaarste horde van dit seizoen (in eigen land althans) al genomen lijkt te hebben. Ik kijk uit naar het Europese verhaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Galasataray is natuurlijk een heel sterke verzameling individuen dit jaar maar fijn om te zien dat je zo halverwege het seizoen de overhand hebt. Als je zo doorgaat lijkt de landstitel mij een kwestie van tijd, zeker omdat Gala nog naar jouw toe moet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DS_banner.png.9048887bb1d5cf95b2a77decefca1947.png

- 04. De Europese groepsfase -

Het bestuur wil Europees overwinteren, en dus is de opdracht duidelijk: bij de bovenste twee eindigen in een groep met Bodø Glimt, Vitória de Guimarães en AZ. Normaliter moeten tien punten daarvoor voldoende zijn. Oftewel, drie keer winnen in eigen huis, en nog een puntje gaan halen buitenshuis. Wellicht dat de verplaasting naar Noorwegen daarvoor het meeste kansen biedt. AZ lijkt dan weer de meest te duchten tegenstander.

Halfweg leken we in ieder geval al goed op weg naar de kwalificatie na een sterke 7 op 9. Kleine kanttekening was wel dat we al twee keer thuis hadden gespeeld en toch ook wel wat meeval kenden. Zo kwamen de Noren veel sterker dan verwacht voor de dag en hadden ze misschien wel recht op meer, terwijl we tegen de Portugezen pas scoorden in minuut 90+3.

Onze supporters mochten al een paar leuke tripjes maken tijdens ons Europees debuut dit seizoen, zoals naar het noorden van Noorwegen

AD_5.thumb.jpg.2598989aacd39970534013833ad4cb3a.jpg

Spoiler

DS02.jpg.161102a75dfa07334b70c3a96b4d4bca.jpg

In onze twee daaropvolgende uitwedstrijden pakten we twee punten. Het gelijkspel bij Bodø was niet geheel onverwacht, in Portugal kwam de gelijkmaker opnieuw diep in blessuretijd. Toch was het voldoende om nog voor de laatste speeldag zeker te zijn van de top-twee in de groep.

Om de poule te winnen hadden we wellicht nog een overwinning nodig tegen de jongens uit Alkmaar. Die kwam er ook dankzij twee strafschoppen binnen vier minuten. Voor AZ betekende dat meteen - verrassend - de uitschakeling, voor ons betekent dit dat we de tussenronde mogen overslaan.

Spoiler

DS01.thumb.jpg.533db612be8881ac6b5686a7298f3dd2.jpg

DS03.jpg.7abdca880c5a9fa3ea84ba0069675cec.jpg

Voor die tussenronde mogen we ook enkele clubs verwelkomen die opgevist worden uit de Europa League, en daar zitten toch enkele kleppers tussen. Clubs zoals Ajax, PSV, Sporting en ook Toulouse lijken het kransje van favorieten Aston Villa, Fiorentina, Frankfurt en Osasuna zo te vervolledigen. Op die manier lijkt de waarde van deze Confetti League toch ook wat toe te nemen.

De enige andere Turkse ploeg die nog actief was in Europa, Galatasaray, is er ook geslaagd in te overwinteren. In de Champions League eindigde het in de groepsfase tweede in een poule na City, maar voor Inter en Braga.

Reacties & tags

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager @ElMarcos

Thanks voor alle reacties!

De eerste helft van de competitie verliep al voorspoedig, in Europa daarentegen liep het stroever maar met wat geluk aan onze zijde zaten de resultaten toch mee, waardoor de totale eerste seizoenshelft uiteindelijk als meer dan positief kan bestempeld worden.

bewerkt door Marius
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent vrij soeverein door de groepsfase gekomen, terwijl de tegenstanders absoluut niet als simpel mogen worden bestempeld. Door de vrijstelling van de tussenronde kunnen je spelers iets langer fit blijven en zijn ze tegen dan hopelijk klaar voor een mooie loting!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een Europese groep als winnaar afsluit heb je het sowieso goed gedaan, dat het wat stroever ging dan de competitie doet er dan niet toe. Daarnaast inderdaad bijzonder dat AZ zich niet plaatst voor de volgende ronde, dat geeft mij toch iets meer vertrouwen dat ik zelf wat goed doe met ze;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DS_banner.png.0ac4388eea30ba89c50b0c4b2bdc584d.png

- 05. Dominantie uit Istanbul doorbreken -

De Turkse nationale competitie, vandaag de dag bekend als de Süper Lig, werd in 1959 in het leven geroepen. Slechts drie clubs spelen sindsdien onafgebroken op het hoogste niveau. Niet onverwacht gaat het om de traditionele top drie clubs Galatasaray, Fenerbahce en Besiktas. Deze drie clubs uit Istanbal gingen ook aan de haal met de meeste nationale titels. Zo werd Galatasaray al 23 keer landskampioen, Fenerbahce 19 keer en Besiktas 16 keer.

De grootste concurrentie kregen de 'grote 3' doorheen de geschiedenis van Trabzonspor, dat zeven keer met het kampioenschap aan de haal ging. De kanttekening die daarbij moet gemaakt worden is dat zes van die titels wel gehaald werden tussen 1978 en 1984. In 2022 werd de titel echter opnieuw veroverd.

Voor het overige slaagden er maar twee andere clubs in om zich tot Turks landskampioen te kronen. Eén daarvan komt opnieuw uit Istanbul. Basaksehir pakte verrassend genoeg de titel in 2020. Hun stunt werd voorafgegaan door Bursaspor in 2010. Zij zijn ondertussen afgegleden naar het derde niveau en kampen met financiële problemen.

De Turkse landstitel ging nog maar zelden naar een club niet afkomstig uit Istanbul

image.thumb.png.64f7a8c0d275566b420f063215367d93.png

Met onze leidersplaats halfweg mogen we er dus van dromen om de stunt van Bursaspor of Basaksehir te herhalen. De club deed immers nog nooit beter dan een vierde plaats. Maar naast de competitie mag de blik natuurlijk ook op Europa, én er is ook nog een nationaal bekertornooi. Zijn we wel in staat om dat allemaal te combineren?

Tags & reacties

Spoiler

@19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager @ElMarcos

Bedankt voor het reageren!

Ondanks dat ik niet anders dan tevreden kan zijn over de Europese overwintering viel het mij op dat we moeite hadden om even sterk als in eigen land voor de dag te komen. Ik heb dan ook mijn twijfels of we echt ver zullen geraken.

Volgende keer terug eerst even de blik op de eigen competitie ... die dus zelden een kampioen aflevert die niet uit Istanbul afkomstig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk tussenstukje! Doet mij denken aan Portugal dit waar de landskampioen op 2x na ook altijd Benfica, Sporting of Porto is geweest. Hopelijk kan jij in Turkije het kleine lijstje uitbreiden, kijkend naar de resultaten van de eerste seizoenshelft in combinatie met jouw track record acht ik die kans heel groot

Link naar opmerking
Deel via andere websites