Marius Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 (bewerkt) - Voorwoord - Een nieuwe FM, een nieuwe novelle. Of wat had u gedacht? Eerlijk gezegd heb ik wel wat zitten tobben over hoe ik het ditmaal wou gaan aanpakken. Op zich had ik wel een paar leuke ideetjes maar telkens weer botste ik op de uitdaging waar ik in FM23 mee geconfronteerd werd. In tegenstelling tot vorige jaren lukte me het toen niet om het een lange tijd bij eenzelfde club vol te houden, en bijgevolg kon ik mezelf ook niet beperken tot één novelle maar strandde ik uiteindelijk op maar liefst vier verhalen. Gelukkig wel steeds netjes afgerond aan het einde van een seizoen. Om dat ditmaal te vermijden wil ik het dan ook anders gaan doen. Of deze novelle zal gaan over een carrière bij één club? Geen idee. Wordt het dan een journeyman? Misschien wel. Of ga ik club hoppen over meerdere saves zoals in FM23? Het zou zo maar kunnen. Eén ding staat vast: mijn eigen spelplezier staat voorop, en ik ga het aanpakken zoals het voor mij het beste aanvoelt. Alle avonturen en uitdagingen bundel ik wel één novelle, met de toepasselijke titel “90 minutes”. Want dat is uiteindelijk wat elke reguliere voetbalwedstrijd gemeenschappelijk heeft. - Clubkeuze - Genoeg blabla. Over naar het échte werk. Rammen op de spatiebalk en wedstrijdjes afwerken. En alles daaromheen. Alvorens dat te kunnen doen moeten we natuurlijk eerst een club kiezen. En dat zorgt bij mij elk jaar toch opnieuw voor enige opwinding en hersengeknars. Traditioneel begint het in augustus, wanneer nationale competities opnieuw op gang getrapt worden en Europese voorrondes hoogtij vieren. Helemaal eruit was ik nog niet toen ik FM24 voor het eerst had opgestart. Zodoende startte ik dan ook maar even een ‘test save’ met daarin een aantal competities en clubs die mijn interesse hadden gewekt. Na even door de selecties te scrollen botste ik op de naam van een speler waarvan de transfer mij ontgaan was. Een speler die ik eigenlijk al lang eens onder mijn hoede had willen hebben in FM … de keuze werd ook net iets makkelijker. We starten ons avontuur in Turkije dit jaar! 1 mei bewerkt door Marius Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Leuk dat de grote baas zelf ook weer aan een avontuur begint. Ben zeer benieuwd waar je precies uitkomt. Veel plezier in ieder geval! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Dat wordt dus Eyupspor Hehe, wat het ook mag worden: veel plezier en succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Veel succes! Turkije is alvast een competitie die we hier niet zoveel zien passeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Ik heb ook aan Turkije zitten denken, zijn een hoop leuke spelers heen vertrokken! Zit ook aardig wat lokaal talent. Ben benieuwd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Heel veel succes in Turkije. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Leuke keuze om voor Turkije te kiezen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Ben benieuwd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Zeer benieuwd om welke speler het gaat. De ex Ajacied was al weg voor die eigenlijk begon dus hopelijk is hij het niet. Succes in Turkije Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 Thomas Verheydt, ik snap 'm wel 🤣 speelt wel op het 2e niveau dus of je daar zin in hebt weet ik nog net niet zo... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Succes in Turkije! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 3 november 2023 Auteur Share Geplaatst 3 november 2023 - 1. Adana - Passie, drama, emotie, … en goed betaalde vedetten – die vaak hun laatste kunststukje komen opvoeren – zijn de dingen die bij mij spontaan opkomen wanneer ik denk aan het Turkse voetbal. In combinatie met toch wel tegenvallende resultaten de afgelopen jaren. Daar waar zowel de nationale ploeg nog succes mocht vieren op het WK in Japan en Zuid-Korea, en ook de Turkse clubs van zich lieten spreken begin jaren 2000 – met de Europese glorie van Galatasaray als hoogtepunt – is het de laatste jaren zoeken naar clubs die nog actief zijn in Europa na de winterstop. Een blamage in één of andere voorronde is zelfs geen uitzondering meer. Tijd om daar verandering in te brengen! Landen doen we in Zuid-Turkije, in de stad Adana om precies te zijn. De plaatselijkse trots Adana Demirspor speelde tot midden jaren ’90 op het hoogste niveau alvorens voor een periode van 26 jaar van dat toneel te verdwijnen. Het zakte zelfs terug tot op het derde niveau tussen 2004 en 2012 maar keerde in 2021 terug naar de Süper Lig. Onder leiding van Vincenzo Montella werd er als promovendus meteen een knappe 9de plaats behaald. Een jaar later deed de club het nog beter en eindigde het zowaar als vierde, waardoor het ook voor het eerst Europa in mag. Een gevulde prijzenkast heeft de club nog niet, maar na de vierde plaats vorig jaar wordt dit jaar de bevestiging verwacht. Spoiler De Italiaanse coach besloot zijn contract niet te verlengen en dus neem ik maar al te graag zijn plaats in. Daarbij kies ik voor de real world modus waardoor de transferactiviteiten ook chronologisch plaats hebben. Tot half september betekent dat wel dat we geconfronteerd worden met het komen en gaan van heel wat spelers. Lekker veel chaos, maar wat hadden we hier anders verwacht?! Er staan de eerste weken nog heel wat veranderingen te gebeuren binnen de selectie. Spoiler Zo zijn we ook in blijde verwachting van de komst van een superster, die zelfs al een verleden heeft bij de club. Ondanks al die chaos hebben we wel een eerste korte termijndoelstelling te realiseren, en dat is ons plaatsen voor het hoofdtornooi van de Confetti League. Daarvoor dienen we drie voorrondes te overleven. En dat terwijl we nog volop aan ons sterkste elftal aan het bouwen zullen zijn. Het bestuur wil zelfs overwinteren, maar laat ons eerst al maar eens beginnen met die groepsfase proberen te bereiken. Het bestuur heeft een langetermijnplan, maar is er ook de visie om die waar te maken? Spoiler - Tags & reacties - Spoiler @19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN Bedankt voor de reacties en de likes! Bij deze is meteen ook de club bekend. Ik hoor graag wat jullie van de keuze vinden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Hopelijk kan jij nog iets maken van de carrière van Balotelli, dat is toch echt een jongen die veel meer uit zijn loopbaan had kunnen halen. De club zelf lijkt mij een leuke keuze doordat het een relatief kleinere club is in Turkije die wel Europees speelt. Ben dus ook zeer benieuwd wat jij kan presteren en of het ook hier gaat lukken om meteen de landstitel te pakken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Interessante, leuke keuze. Met deze club kan je je direct doen laten gelden in Turkije. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Ik had niet verwacht om zoveel bekende namen tegen te komen bij deze club. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Oh, oh, een gokturk als directeur voetbalzaken, als dat maar goed gaat . Een zeer bijzondere selectie, ik ben benieuwd hoe je door de eerste chaos heen gaat komen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Een interessante keuze voor de club. Ik ken de club niet dus ben erg benieuwd hoe je het gaat doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 3 november 2023 Share Geplaatst 3 november 2023 Ik hou van deze keuzes en wat een selectie ook.. zie er maar wat van te maken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 4 november 2023 Share Geplaatst 4 november 2023 Leuke keus. Benieuwd of je direct voor de titel kan strijden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 5 november 2023 Auteur Share Geplaatst 5 november 2023 - 02. Een eerste mijlpaal - Had ik al gezegd dat de eerste weken bij mijn nieuwe club chaotisch zouden worden? Die voorspelling bleek geheel terecht. Zo werkten we onze voorbereiding af met een verre van complete selectie en zagen we maar liefst twintig relevante transfers plaats vinden tussen midden juli en midden september. We klokten af op slechts vier vertrekkers maar Fredrik Gulbrandsen, Henri Onyekuru, Simon Deli en Chérif N'Diaye waren in feite wel allemaal key players. Met zestien nieuwkomers konden we natuurlijk niet klagen over eventuele vervangers, maar omdat ze zo verspreid over de tijd aankwamen, stuurde het de eerste weken wel behoorlijk in de war. Tussen de eerste nieuwkomers ook enkele opvallende namen zoals de 36-jarige Portugese vedette Nani (ex-Manchester United) en de 28-jarige Senegalees M'baye Niang (ex-AC Milan). Spoiler Dergelijke namen klinken alvast veelbelovend en de ambities zijn dan ook navenant. Het bestuur wil op termijn meestrijden om het kampioenschap. Dit seizoen wil het graag Europees voetbal. Iets wat volgens de kenners en bookmakers in ieder geval tot de mogelijkheden moet behoren want in hun prognose voorspellen ze een vijfde plek. Wie mij ondertussen kent weet dat ikzelf wel wat hoger mik en al met een schuin oog richting de landstitel kijk. Daarvoor zullen we volgens mij vooral rekening moeten houden met Galatasaray. Zij kochten voor 34 miljoen euro aan nieuwe spelers waaronder ronkende namen zoals Mauro Icardi, Hakim Ziyech en Wilfried Zaha. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze dit seizoen vlotjes boven de 90 punten zullen eindigen en trachten de komende jaren een hegemonie à la Bayern of PSG op te starten. De ambities zijn alvast aanwezig, dat bewijst bijvoorbeeld dit gloednieuwe stadion van Adana Demirspor. Nu de sportieve resultaten nog. Qua tactisch plaatje kies ik voor een 4-2-4 variant met 2 flankaanvallers en 1 diepe spits met in zijn rug een aanvallende middenvelder. Oftewel een 4-2-3-1 zeg maar. Dat systeem laat ons in ieder geval toe om een wedstrijd op verschillende manier open te breken: met klassieke voorzetten vanop de flanken, snelle en snedige tegenaanvallen, of voetballende oplossingen door het midden. Wat leverde dat op qua eerste resultaten? Onze reeks oefenwedstrijden stelde weinig voor. Vier partijtjes werden gewonnen. De ballen vlogen er vlot in, maar we slikten ook de nodige tegendoelpunten. Veel zorgen moesten we ons daar echter nog niet over maken. Onze ploeg stond immers nog lang niet op punt. In Europa werden we gespaard en mochten we eerst nog opwarmen tegen een kneusje. Vervolgens bleek het Portugese Arouca enkel op papier een te duchter tegenstander, waarna het Roemeense Cluj de laatste tegenstander werd op weg naar de groepsfase. Ze bleken een taaiere brok dan eerst gedacht en we moesten toch alle zeilen bij zetten om de groepsfase te bereiken. Het verging overigens niet alle andere Turkse clubs even goed. Fenerbahce ging er met het schaamrood op de wangen uit tegen Dinamo Minsk, terwijl voor Besiktas AZ een niet te nemen obstakel vormde. Galatasaray wist wel drie voorrondes te overleven en mag naar het kampioenenbal. Spoiler De competitiestart verliep een pak vlotter dan wedstrijden tegen Cluj, en dat is nog zacht uitgedrukt. Op de eerste speeldag mochten we de sloophamer al boven halen. Toch was dat niet genoeg voor de leidersplaats want Fenerbahce won haar eerste wedstrijd met imposante 8-0 cijfers. Een speeldag later wonnen wij echter de eerste topper van het seizoen met het kleinste verschil en was de leidersplek toch van ons. Op de derde speeldag haalden we opnieuw uit met een vooroorlogse score. Kayserispor was het kind van de rekening. Vanwege onze Europese wedstrijden werd onze kalender wel al wat herschikt waardoor we voorlopig Besiktas moeten laten voorgaan dat al een wedstrijd meer gespeeld heeft. Spoiler De eerste mijlpaal van het seizoensbegin was uiteindelijk midden september toen de Turkse transfermarkt sloot, net iets later dan de meeste andere Europese competities. Op de slotdag van de mercato haalden we nog zwaar uit met de komst van onder meer Papé Cissé, een sterke Senegalese centrale verdediger, en vooral Mario Balotelli. De 33-jarige Italiaanse vedette speelde twee jaar geleden al een jaar voor Adana Demirspor en keert nu transfervrij terug nadat hij zijn contract bij Sion verbrak. Spoiler Dat de transfermarkt pas midden september sloot zorgde overigens wel voor een addertje onder het gras: een aantal van de nieuwe jongens - zoals Balotelli - arriveerden immers pas nadat de Europese registratie al gesloten was. In de groepsfase van de Conference League kunnen we dan ook niet op hen rekenen. We nemen het dan trouwens op tegen Bodø Glimt, Vitória de Guimarães en AZ. Spoiler Best een pittige loting in Europa met andere woorden. Zeker aangezien het bestuur de ambitie heeft om te overwinteren. Tijd nu om eerst de chaos wat achter ons te laten en te kijken hoe we ook in eigen land voor de dag blijven komen nu onze selectie eindelijk compleet is. Tags & reacties Spoiler @19CH98 @Titan @De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Mordurette @Tim Windt @keano77 @DutchClass22 @DemoN @Brattbakk @Blauwbeer @KayDeManaager Thanks voor de reacties! Leuk dat de clubkeuze alvast gesmaakt wordt. Ondertussen zijn we het seizoen ook alvast begonnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 5 november 2023 Share Geplaatst 5 november 2023 Je bent zeer sterk gestart aan het seizoen. Gezien het feit dat de selectie nogal veel wisselingen onderging is dat natuurlijk geen sinecure. Europees een lastige loting maar aangezien je dan al een tijdje met je groep hebt kunnen werken maak ik mij er geen zorgen om. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 5 november 2023 Share Geplaatst 5 november 2023 Prima gestart aan het seizoen! Een pittige loting in Europa, maar tegelijk ook niks onmogelijks. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 5 november 2023 Share Geplaatst 5 november 2023 Lastige loting in Europa, maar je gaat de groepsfase wel doorkomen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 5 november 2023 Share Geplaatst 5 november 2023 Ah, we zijn al los! Had ik toch eerlijk gedacht dat je hem zou gaan starten bij de full release. Dat mag de pret niet drukken, want je bent de eerste chaos goed doorgekomen en mag je nu met een gevarieerde en ervaring selectie gaan opmaken voor de drie mooie tegenstanders in Europa. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 6 november 2023 Share Geplaatst 6 november 2023 Wat een start van het seizoen zeg. Ook een mooie loting heb je gekregen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten