Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben momenteel aan het spelen met een club in de Vanarama South. Ergens had ik gelezen dat als je naar vergelijken gaat je de sterkte en zwaktes van jouw team tov andere teams kan inzien. Volgens mij stond dat in een novelle van @De Raam

Dit heb ik gedaan en heb ik een plus en min analyse gemaakt:

Keepers:

+ 1 tegen 1

- hoge ballen

Verdedigers:

+ koppen

- positie kiezen en snelheid

middenvelders:

+ teamgeest, afstandsschoten, passing en tackelen

- uithoudingsvermogen

aanval:

+ schieten en anticiperen

- koppen, afwerken, snelheid en versnelling

Fysiek:

+ evenwicht

- snelheid en versnelling

Mentaal

+++ Teamgeest

- zonder bal

Technisch

+ passing

- afwerking

Even een check of ik goed denk:

Omdat de doelman minder goed is in hoge ballen zet ik stop voorzetten aan, de meeste hoge ballen komen immers vanaf de flanken. Omdat mijn achterhoede snelheid mist kan ik beter spelen met een lagere defensieve lijn en laag blok. Het koppen in de aanval is slecht dus lage voorzetten. Omdat mijn afstandsschoten veel beter zijn dan het afwerken kies ik voor elke schietkans benutten.

Aangezien zonder bal een van mijn zwakste onderdelen is, moet ik ervoor zorgen dat ik veel de bal heb, dit doe ik door korter passing, lager tempo en veld smal zodat de afstanden klein zijn. Anticiperen is een plus dus denk ik aan counterpressie (ook zsm de bal veroveren want zonder bal ben ik zeer zwak).

Klopt deze denkwijze? 

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Martijn1705Volgens mij wordt met 'zonder bal' bedoeld hoe je spelers zich bewegen in het veld wanneer een teamgenoot de bal heeft, dus looplijnen, vrijlopen etc. Dat wordt moeilijker wanneer je de ruimtes klein maakt, dus juist langere passing proberen zonder het veld smal te maken? (ook niet te breed, want je komt uithoudingsvermogen te kort)

Rest van de analyse ziet er wel logisch uit ja.

bewerkt door Niejo101
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,

Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in de tactieken. Op het middenveld hebben we het vaak over balans, in combinatie met de lopers, slopers en pasende spelers. Mijn middenveld bestaat meestal uit 3. 4-3-3 met de punt naar achteren. Of de 4-2-3-1 met 2 verdedigende middenvelders. Even weer mijn gedachte check... rollen die behoren bij de 3 categorieen:

Lopers: Segundo Volante, Centrale middenvelders Aanvallend, Dynamische middenvelders, Mezzala, Aanvallende middenvelders, nummer 10, schaduwspits

Slopers: verdedigende middenvelder, balveroverende middenvelder, balafpakker, centrale middenvelder verdedigen.

Pasers: spelmaker voor de defensie, hangende middenvelder, regista, zwervende spelmaker, centrale middenvelder ondersteunen, vooruitgeschoven spelmaker, carrilero, enganche.

Vraag 2:

Laten jullie vleugelspelers met hun sterkste been aan de zijkant waar ze staan spelen? Staan ze daar met hun zwakke been dan zet je ze op hangende vleugelspits of naar binnenkomende vleugelspeler? 

Dank jullie wel alweer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Martijn1705:

Vraag 2:

Laten jullie vleugelspelers met hun sterkste been aan de zijkant waar ze staan spelen? Staan ze daar met hun zwakke been dan zet je ze op hangende vleugelspits of naar binnenkomende vleugelspeler? 

Hangt natuurlijk af wat je wil dat de speler doet. Wil je een extra speler in de 16 dan kan je dus voor een Hangende Vleugelspits gaan. Wil je een speler die meer voor support moet dienen kan je voor een Naar Binnenkomende Vleugelspeler gaan. Wil je juist dat de speler voorzetten moet geven aan je speler dan stel je een rechtsbenige speler op op rechts en vice versa.

Heb je juist een enorm aanvallende back in je selectie met een goede voorzet kan je er juist voor kiezen om aan die kant een speler neer te zetten die naar binnen komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.afe61655e8d27d54bbb217cff99d87a4.png

TI's:

Shorter passing, Play out of defence, work ball into box

Distribute to centre-backs, Counterpress, Counter
Higher Defensive Line, Mid Block, Much more often (pressing), Get stuck in

Heb een nieuwe aanvallende tactiek in gedachten rond een Targetman, is dit overkill? Of kan dit werken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-4-2024 om 10:29 zei Martijn1705:

Hoi allen,

Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in de tactieken. Op het middenveld hebben we het vaak over balans, in combinatie met de lopers, slopers en pasende spelers. Mijn middenveld bestaat meestal uit 3. 4-3-3 met de punt naar achteren. Of de 4-2-3-1 met 2 verdedigende middenvelders. Even weer mijn gedachte check... rollen die behoren bij de 3 categorieen:

Lopers: Segundo Volante, Centrale middenvelders Aanvallend, Dynamische middenvelders, Mezzala, Aanvallende middenvelders, nummer 10, schaduwspits

Slopers: verdedigende middenvelder, balveroverende middenvelder, balafpakker, centrale middenvelder verdedigen.

Pasers: spelmaker voor de defensie, hangende middenvelder, regista, zwervende spelmaker, centrale middenvelder ondersteunen, vooruitgeschoven spelmaker, carrilero, enganche.

Vraag 2:

Je indeling klopt grotendeels wel in mijn ogen.

Ik persoonlijk zou een "Nummer 10" toch eerder bij de passers zetten omdat hij vooral in balbezit het spel naar zich toetrekt en met zijn passing het spel maakt. Hij loopt inderdaad veel, maar dan eerder in balbezit. In balverlies brengt hij niet zoveel bij en laat hij mogelijks al eens gaten vallen. De carrilero zou ik dan wel weer bij lopers zetten omdat hij toch meer een ondersteunende functie is. Je kan hem echter wel nog vrij veel tweaken door hem meer risico's in zijn passing te laten leggen, meer te dribbelen, en hem mee naar voor te laten trekken in balbezit. Ook een carrilero met goede vista en techniek attributen zal hier ook meer doen dan enkel lopen. Maar in de basis volgens mij meer een loper.

Wat je tweede vraag betreft is het antwoord afhankelijk van wat je wil dat ze doen. Iemand tegen zijn voet opstellen als gewone vleugelspeler zal hem inderdaad vaker naar buiten drijven, maar hij zal nog steeds, als het kan, terugkappen om met zijn sterke voet de voorzet te geven. Een vleugelspeler zal eerst naar buiten gaan, richting zijlijn en/of achterlijn. Pas in tweede instantie kijkt hij of hij naar binnen kan knijpen. Een naar binnenkomende vleugelspeler houdt het veld eerst breed, maar zal sneller naar binnenkomen om een ondersteunende functie te bieden. Van daaruit zal hij combineren of het schot zoeken. Hij zal minder de achterlijn zoeken voor de voorzet. De hangende vleugelspits start breed, maar probeert zo snel mogelijk naar binnen te knijpen om de spits te steunen. Hij is ook echt gericht richting doel.

Dus het hangt af van hoe je wil spelen, wat ze moeten doen in het systeem en hoe hun sterke voet daarin belangrijk kan zijn.

Voor een hangende vleugelspits kan je denken aan Salah in de opstelling met Firmino en Mané. Mané schipperde daar wat tussen een hangende vleugelspits en een naarbinnenkomende vleugelspits (aanvallend dan).

Grealish als hij op links speelt bij City is een mooi voorbeeld van een naar binnenkomende vleugelspeler. Hij staat eerst breed, komt met bal aan de voet naar binnen om daar te combineren of een beslissende pas te geven. Messi in zijn eerste matchen bij Barcelona was ook zo, voordat het spel echt rond hem ging draaien en hij mocht lopen waar hij wou.

Een echte vleugelspeler zie je minder in het hedendaagse voetbal, maar ik denk bvb aan Doku bij City die toch vooral de man-tegen-man opzoekt en beide kanten uitkan met zijn dribbel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-1-2024 om 17:16 zei Dansmeister:

Tactiek 3. De tactiek die ik het meeste speel en waar ik eigenlijk alles mee win.

afbeelding.png.661cc07b5c6f620b34017b34d200a55b.png

Zal er later uitgebreider op reageren. ;c

Zijn deze spelersinstructies ergens in te zien Dans de Boer? Plus een extra vraagje: wat is nou dé perfecte segundo volante qua speler?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-4-2024 om 20:07 zei Steels:

image.png.afe61655e8d27d54bbb217cff99d87a4.png

TI's:

Shorter passing, Play out of defence, work ball into box

Distribute to centre-backs, Counterpress, Counter
Higher Defensive Line, Mid Block, Much more often (pressing), Get stuck in

Heb een nieuwe aanvallende tactiek in gedachten rond een Targetman, is dit overkill? Of kan dit werken?

Tof tactiekje. Speel zelf nooit met een TF maar ben benieuwd naar het resultaat.

Ik zou wel de HB inwisselen voor een VM of SVD. Zie niet in waarom er iemand tussen je CV's zou moeten inzakken. De ruimtes tussen je CM/MEZ en de HB worden zo erg groot lijkt me (zelfs met die IWB erbij).

De MEZ lijkt me ook wat in de weg te lopen van de IF? Een MEZ zoekt de half spaces op en zou volgens mij vaak in dezelfde zone lopen dan.

Zou hem omwisselen met de CM, aangezien de Winger rechts aan de zijkant zou moeten blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Rossini':

Tof tactiekje. Speel zelf nooit met een TF maar ben benieuwd naar het resultaat.

Ik zou wel de HB inwisselen voor een VM of SVD. Zie niet in waarom er iemand tussen je CV's zou moeten inzakken. De ruimtes tussen je CM/MEZ en de HB worden zo erg groot lijkt me (zelfs met die IWB erbij).

De MEZ lijkt me ook wat in de weg te lopen van de IF? Een MEZ zoekt de half spaces op en zou volgens mij vaak in dezelfde zone lopen dan.

Zou hem omwisselen met de CM, aangezien de Winger rechts aan de zijkant zou moeten blijven.

Ik kies voor een HB omdat mijn beide wingbacks aanvallend zijn. Al is mijn rechter IWB ondertussen naar support gezet voor wat meer balans. Verder is de MEZ-S nu een DLP-S, om zo in balbezit naar een 3-2-5 formatie te gaan en de gaten dus wat kleiner te maken.

Vind het overigens raar dat je voorstelt om mijn MEZ-S en CM-A te wisselen, aangezien ik net zou denken dat een CM-A nog meer in dezelfde zone zou opduiken van de IF-A dan de MEZ-S..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-4-2024 om 22:31 zei Thierryvane:

Zijn deze spelersinstructies ergens in te zien Dans de Boer? Plus een extra vraagje: wat is nou dé perfecte segundo volante qua speler?

Zal deze tactiek eens onder het stof vandaan halen voor je. Wil je helemaal zo spelen of ongeveer deze richting? En de perfecte speler voor welk team?

image.gif.d058b42487d9054a15941978643f215f.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Dansmeister:

Zal deze tactiek eens onder het stof vandaan halen voor je. Wil je helemaal zo spelen of ongeveer deze richting? En de perfecte speler voor welk team?

image.gif.d058b42487d9054a15941978643f215f.gif

Ben eigenlijk alleen benieuwd naar de spelersinstructies, ga ik daarna kijken wat voor mij fijner werkt. Heb het nu dus zo staan:

Schermafbeelding2024-04-10223127.png.de478496d0ea41482ea610a936d03b1d.png

Wat is naast de VOL (Aa) nog meer een rol die daar kan excelleren naast de SVD (On)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag is vooral: Wat wil je dat die speler precies doet?

Moet die mee doen aan het spel in de laatste fase/in de 16 komen? Dan is de SV wel de beste optie.

De BWM en de DM zorgen toch voor iets meer controle. De DM is meer te tweaken dan de BWM waar de BWM soms een soort terrier is die achter elke bal aangaat die afgeslagen wordt. De BWM kan voor de counterpressing goed zijn, maar als er onder de druk uitgespeeld wordt, geef je toch meer ruimte weg. Met de twee NBV's en de SVD heb je in principe wel een goede restverdediging staan op het middenveld dus er is denk ik best wat risico te nemen met de rol naast de SVD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Super mannen, bedankt voor de uitleg!

3 minuten geleden zei Becks:

Wat Bas zegt.

Je zou ook nog kunnen overwegen om hem een lijntje op te schuiven en hem daadwerkelijk als DYM te gebruiken. 

Denk dat ik nu voor deze optie ga. Wil perse met Bischof spelen en die fungeert toch wat beter als DYM dan VOL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Thierryvane:

Ben eigenlijk alleen benieuwd naar de spelersinstructies, ga ik daarna kijken wat voor mij fijner werkt. Heb het nu dus zo staan:

Schermafbeelding2024-04-10223127.png.de478496d0ea41482ea610a936d03b1d.png

Wat is naast de VOL (Aa) nog meer een rol die daar kan excelleren naast de SVD (On)?

Had een paar key instructies.

Centrale duo in de verdediging > veld breedhouden. Zeker omdat je met twee backs naar binnen speelt.

Vleugels op verder vooruit en veld breed houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben hier wel benieuwd naar. Ik zelf ben echt nog een kluns wat betreft eigen tactieken maken, maar dit bovenstaande past wel perfect bij mijn Bologna. 

Ik ga zelf nu ook maar wat uitvogelen, omdat ik met m’n huidige selectie onmogelijk een slechte beurt kan scoren op de ranglijst. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn huidige twee #karelballen. Ze lopen allebei erg lekker, ik speel meestal met die met 2 spitsen.

Kan altijd beter heb nog 0x de CL gewonnen deze save, als iemand suggesties heeft beloof niks, maar kans is zkr aanwezig ga meenemen/uitproberen/testen.

analyst report de 424.png

analyst report de 4231.png

GP okt 29.png

4231 dm en cm hoe nu is oktober 2029.png

taktiek 424 dm en cm zoals nu is 24 oct 2029.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei FlyD:

Wie gaat er hier overlappen?

Deze formatie gebruik ik het minst.

Maar ik denk de linksback en rechtsback? De links en rechtsboetoe zullen wel niet doen?  Maar bij die ander heb ik Luca Netz op Inverted Wingback Attack, en die komt zkr mee naar voren 2 goals en 3 key passes in 3-2 winst op Westham, na 0-2 achter...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Kyrill:

Luca Netz op Inverted Wingback Attack, en die komt zkr mee naar voren 2 goals en 3 key passes in 3-2 winst op Westham, na 0-2 achter...

Ligt dat aan de tactiek of aan de speler en bijbehorende motivatie? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites