Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

12 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Het enige positieve gisteren was dan toch dat het er aanvallend in elk geval ergens op leek. Maar WTF gebeurd daar in de verdediging? Het lijkt ook wel elke keer alsof er elke week iemand anders de wereld aan fouten maakt. Die Tahirovic die echt alles naar de verkeerde kleur speelt, Sosa die een paar keer ogenschijnlijk de bal verliest. Hato die een paar keer een bal zo bij de tegenstander in de voeten speelt.

Dat is ook niet zo moeilijk als je opbouw er zo uitziet; Sosa staat aan de zijlijn ter hoogte scheidsrechter en ontvangt hier de bal van Hato (excuus voor de onscherpte, maar dit was het snelste beeld dat ik even kon vinden).

image.png.18a40f53b0c7018b33f789123e14efb6.png

Je beide backs en middenvelders staan hoog en komen niet in de bal of in de ruimte richting naast het midden. Marseille zet het midden, waar je al zo kwetsbaar bent door deze manier van opbouwen, vast met 5 (hier zelfs 6) spelers. Iedere speler zou er hier in balbezit slecht uitzien.

Verder, de bal wordt onderschept door de opkomende Marseille-back. Ik geef je even om na te denken over de consequentie daarvan. Antwoord in de spoiler. Dit gebeurde een keer of 10 in de eerste helft denk ik? Ja, foute passing. Maar vooral: Steijn maakt het de jongens ook niet makkelijker.

Spoiler

image.png.26ff687b467c1d9afb83375be6745bc3.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Rogier.:

Dat is ook niet zo moeilijk als je opbouw er zo uitziet; Sosa staat aan de zijlijn ter hoogte scheidsrechter en ontvangt hier de bal van Hato (excuus voor de onscherpte, maar dit was het snelste beeld dat ik even kon vinden).

image.png.18a40f53b0c7018b33f789123e14efb6.png

Je beide backs en middenvelders staan hoog en komen niet in de bal of in de ruimte richting naast het midden. Marseille zet het midden, waar je al zo kwetsbaar bent door deze manier van opbouwen, vast met 5 (hier zelfs 6) spelers. Iedere speler zou er hier in balbezit slecht uitzien.

Verder, de bal wordt onderschept door de opkomende Marseille-back. Ik geef je even om na te denken over de consequentie daarvan. Antwoord in de spoiler. Dit gebeurde een keer of 10 in de eerste helft denk ik? Ja, foute passing. Maar vooral: Steijn maakt het de jongens ook niet makkelijker.

Toon verborgen inhoud

image.png.26ff687b467c1d9afb83375be6745bc3.png

Tahirovic was niet goed, maar had qua omschakeling wel een onmogelijke taak meegekregen, zeker als je dat beeld in die spoiler ziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei timpy00:

Tahirovic was niet goed, maar had qua omschakeling wel een onmogelijke taak meegekregen, zeker als je dat beeld in die spoiler ziet.

Inderdaad. Als Vos de eerste helft had gespeeld, was hij ook afgebrand. Jammer van die zogenaamde 'analisten' op de Nederlandse tv weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Rogier.:

Inderdaad. Als Vos de eerste helft had gespeeld, was hij ook afgebrand. Jammer van die zogenaamde 'analisten' op de Nederlandse tv weer.

Daar deed Steijn natuurlijk zelf ook een beetje aan mee. Vind de media optreden van Steijn wel vaak zeer ongelukkig tot slecht. Komt met weinig echt inhoudelijke teksten over het spel, over tegenstander, waar het aan ligt. En komt vrij vaak met populistische antwoorden.

Nu doet hij ook ineens alsof hij een plan had met Vos, terwijl einde transferperiode vond hij hem niet goed genoeg voor Ajax 1 heeft hij toen in interview aangegeven. Toen kwam Mannsverk nog. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dansmeister @Rogier. @timpy00 @Elsjorro1990 @Lazy

Ajax-vrienden, vraagje. Of beter gezegd: ik snap er de ballen meer van. Ik geniet al sinds een klein jochie van voetbal, hou enorm veel van Ajax, maar mij voor die ploeg neerzetten gaat ook niet werken. Tactische shit moet je niet bij mij wezen.

Waar gaat het mis? Ik zat gisteren in het stadion, tweede ring boven het doel. Perfect uitzicht dus. Wat mij en de rest van heel Nederland opvalt zijn de onderlinge afstanden die nog altijd bi-zar groot zijn. Is dat zo moeilijk trainbaar? Waarom heeft Steijn dit nog altijd niet op orde? Gaaei (is hij nou echt veel beter dan Rensch?) en Sosa die alleen maar denken aan aanvallen en daardoor continu te laat zijn. Tahirovic die 45 minuten lang aan het zwemmen is als enige defensieve middenvelder, 0,0 support van Taylor en Berghuis. Schoolvoorbeeld van kamikaze-voetbal. Wat is de oplossing? Is het echt zo simpel door met Avíla te gaan spelen en zo een 5-mans defensie op te stellen? Of zit er meer achter? Wat zou bijvoorbeeld Ten Hag in deze situatie doen met de huidige selectie? Het leek op een gegeven moment wel een potje zestienen voor Marseille. Ballen gratis op Gorter afvuren.

En tja, zit het een keer mee dan schiet Bergwijn die bal van Brobbey wél door het net heen en sta je 4-2 voor. Maar die lijkt het scoren te zijn verleerd. Vos hoopgevend, Sosa met vlagen ook prima in aanvallend opzicht. Gorter een paar goede reddingen maar ook wéér twee fouten en Forbs vond ik leuk. Nog steeds vrij wild, maar leuk. Laat die jongen maar eventjes staan aan de rechterkant.

Op naar zondag! #paniekaanval

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Thierryvane:

Wat zou bijvoorbeeld Ten Hag in deze situatie doen met de huidige selectie?

Opzich zit  Ten Hag wel in een beetje een vergelijkbare situatie nu bij United toch? Heeft de selectie ook niet in balans en is, tegen Bayern goed te zien, ook heel erg kwetsbaar op de counter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Thierryvane:

Ajax-vrienden, vraagje. Of beter gezegd: ik snap er de ballen meer van. Ik geniet al sinds een klein jochie van voetbal, hou enorm veel van Ajax, maar mij voor die ploeg neerzetten gaat ook niet werken. Tactische shit moet je niet bij mij wezen.

Waar gaat het mis? Ik zat gisteren in het stadion, tweede ring boven het doel. Perfect uitzicht dus. Wat mij en de rest van heel Nederland opvalt zijn de onderlinge afstanden die nog altijd bi-zar groot zijn. Is dat zo moeilijk trainbaar? Waarom heeft Steijn dit nog altijd niet op orde? Gaaei (is hij nou echt veel beter dan Rensch?) en Sosa die alleen maar denken aan aanvallen en daardoor continu te laat zijn. Tahirovic die 45 minuten lang aan het zwemmen is als enige defensieve middenvelder, 0,0 support van Taylor en Berghuis. Schoolvoorbeeld van kamikaze-voetbal. Wat is de oplossing? Is het echt zo simpel door met Avíla te gaan spelen en zo een 5-mans defensie op te stellen? Of zit er meer achter? Wat zou bijvoorbeeld Ten Hag in deze situatie doen met de huidige selectie? Het leek op een gegeven moment wel een potje zestienen voor Marseille. Ballen gratis op Gorter afvuren.

En tja, zit het een keer mee dan schiet Bergwijn die bal van Brobbey wél door het net heen en sta je 4-2 voor. Maar die lijkt het scoren te zijn verleerd. Vos hoopgevend, Sosa met vlagen ook prima in aanvallend opzicht. Gorter een paar goede reddingen maar ook wéér twee fouten en Forbs vond ik leuk. Nog steeds vrij wild, maar leuk. Laat die jongen maar eventjes staan aan de rechterkant.

Aanvullend ik vind eigenlijk als je met Sosa en Gaaei speelt kun je niet met Taylor spelen, die heeft teveel aanvallende drang. Dan is het veel logischer om met twee van de drie Mannsverk/Vos/Tahirovic te spelen.

Dat we genoeg mensen in de as hebben geeft ook extra afspeelmogelijkheden wanneer je kiest voor schuine ballen van centrale verdedigers naar backs. En op het moment dat je de bal verliest heb je vier man achter, wat meestal prima is.

Betekend ook dat je aanvallend gezien krijgt dat Sosa en Gaaei soort buitenspelers/middenvelders zijn. De spits centraal diep aanspeelpunt moet zijn en de buitenspelers kunnen zwerven daar omheen en samen met de tien zorgt voor  de aanvallende impulsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1284274781_Schermafbeelding2023-09-22094755.png.7129f27f2eced35a1bc8cd4b39a9c885.png

Ik zou zelf iig zekerheid inbouwen de komende potten en dan hopen op individuele bevliegingen. Zovaak kom je in ondertal te staan doordat je zelf een verkeerde pass geeft in beginstadium van de opbouw. Terwijl bijna je hele team voor de bal staat. Het viel me op dat Hato en Sutalo samen genoeg aan 1 spits hebben en erg dicht bij elkaar staan. Waardoor er eigenlijk nooit rugdekking wordt gegeven op Sosa en Gaaei en als het mis gaat dat ze een enorme ruimte moeten belopen. Ik zou daarom voorlopig met 3 achterin spelen. En in het doel maakt het me niet super veel uit. Gorter moet de kans krijgen, maar heeft ook genoeg aan zichzelf. Dus zou zelf t liefste een coachende keeper zien. Maargoed, dat kun je Gorter haast niet aandoen nu om hem er weer uit te halen.

De wingbacks lijken me nu wel zekerheidjes.

Centraal middenveld graag en 6 en een 8. Mannsverk kan ik nog niet genoeg over oordelen. Vos doet het wel altijd goed in jong. Zou iig een speler opstellen die weet wat gevraagd wordt op de 6. En die een natuurlijke mindset heeft waarmee hij vanzelf omschakeld. Daarnaast een 8 en dan graag Berghuis. Toch iemand die een goede schakel kan zijn vanuit omschakeling naar de aanval.

Brobbey verdiend imo het vertrouwen in de spits. Forbs zie ik het liefst op links. Maar gister liet hij ook leuke dingen zien op rechts. Snelheid natuurlijk, maar ook wel echt nog oog voor tegenstanders wanneer hij richting 16 een dribbel maakt. Wel een unieke combi. Meestal zijn dit soort types doodlopers met oogkleppen op.

Links dan iemand die wel de vorm heeft. Bergwijn heeft dat niet. Godts een mooie speler. Maar misschien te vroeg om die standaard erin te zetten. Mikautadze een mooie speler op de youtube filmpjes, maar verder nog weinig van gezien nog. Dus doe maar een spelertje.

Eigenlijk beetje het oranje systeem van wk 2010. Waarbij je de zekere sterspelers voorin ontlast en belangrijk maakt. Maar in dit Ajax dan meer om wat defensieve zekerheid te hebben en geen open huis te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles wat hier staat klopt. Wel denk ik dat we iets anders over het hoofd gezien wordt. Er wordt gezegd dat Tahirovic de enige defensieve middenvelder was, omdat Taylor zo hoog stond, maar dat was overduidelijk een tactische keuze. We speelden geen 4-2-3-1, maar 4-3-3. Berghuis en Taylor speelden naast elkaar ipv Berghuis als 10. In de opbouw werkte dat, in combinatie met opstomende backs, niet goed. Met drukzetten werkte het (in de eerste helft, 2e niet gezien) wel heel goed. het lukte Ajax bij momenten goed om Marseille in de opbouw goed vast te zetten. Brobbey pakte dan een CV, Berghuis of Taylor schoof door op de andere CV en de ander pakte dan de DM. Daarmee was de as volledig dichtgezet.

Dat aspect vond ik er vrij goed uitzien.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Thierryvane:

Dit zei alles gisteren:

Er is geen of amper ploegen die zo opbouwen. Dat moet Steijn echt anders gaan regelen. 

Knipsel.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Thierryvane:

Lastig, want zoals meer mensen hier, heb ik bij sommige spelers geen idee wat ze nu precies kunnen. Is Mikautadze een spits of een 10? Of toch een hangende rechtsbuiten? Is Akpom dan een tien? Manssverk viel tegen Twente compleet door de mand, maar als ik @007mark mag geloven destijds de gedroomde aanwinst van Feyenoord.

Dat gezegd hebbende, moet er wat gebeuren aan de manier waarop er nu door die verdediging heen gesneden wordt. Het was bij vlagen tenenkrommend en je zag het soms van ver aan komen. Dat moet anders.

Vloeken in de kerk dit, maar wil je 4-3-3 of 4-2-3-1 voetballen, dan denk ik dat de elf namen van gisteren wel redelijk de mensen zijn die je wilt zien. De vraag is alleen wel of je daarmee de zekerheid kunt inbouwen die nu mist.

In dat opzicht, en dit is vloeken in de kerk, zou je misschien zo kunnen gaan voetballen:

Ramaj

Gaaei-Sutalo-Hato-Sosa

Manssverk

Berghuis-Taylor-Bergwijn

Akpom/Mikau-Brobbey

Puur om er voor te zorgen dat Gaaei en Sosa zich eerst op de organisatie kunnen richten, Manssverk de voetballende stofzuiger moet zijn en Taylor bij gebrek aan beter de verbindingsspeler moet zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Hwb:

Alles wat hier staat klopt. Wel denk ik dat we iets anders over het hoofd gezien wordt. Er wordt gezegd dat Tahirovic de enige defensieve middenvelder was, omdat Taylor zo hoog stond, maar dat was overduidelijk een tactische keuze. We speelden geen 4-2-3-1, maar 4-3-3. Berghuis en Taylor speelden naast elkaar ipv Berghuis als 10. In de opbouw werkte dat, in combinatie met opstomende backs niet goed. Met drukzetten werkte het (in de eerste helft, 2e niet gezien) wel heel goed. het lukte Ajax bij momenten goed om Marseille in de opbouw goed vast te zetten. Brobbey pakte dan een CV, Berghuis of Taylor schoof door op de andere CV en de ander pakte dan de DM. Daarmee was de as volledig dichtgezet.

Dat aspect vond ik er vrij goed uitzien.

Verder denk ik dat de geopperde vijfmansverdediging de oplossing niet is. Ik denk alleen dat je met Avila ipv Sosa of Rensch ipv Gaaei en met specifieke opdrachten al veel kunt voorkomen. Zowel Avila als Rensch zijn namelijk spelers die in staat moeten zijn om meer defensieve posities te kiezen. Dan krijg je ofwel een 3mansverdediging met de 6 ervoor of min of meer een vierkant in de as als restverdediging. Je zou ook voor beiden kunnen kiezen, zodat je een 3-2 blok krijgt, maar dan geef je opkomende backs helemaal op.

19 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Lastig, want zoals meer mensen hier, heb ik bij sommige spelers geen idee wat ze nu precies kunnen. Is Mikautadze een spits of een 10? Of toch een hangende rechtsbuiten? Is Akpom dan een tien?

Mikautadze is een spits, goalgetter pur sang naar het schijnt. Akpom ook, al kan hij op 10 spelen zoals Klaassen (Shadow Striker).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Kyrill:

Ajax had 5 schoten op doel, OM maar liefst 12. Ja Gorter zag bij 2/3 goals niet goed uit, zonder zijn andere reddingen had je hier 3-4 of 3-5 verloren. 

En een andere keeper had die andere ballen ook gehad, plus die goals tegengehouden. Dan had je met 3-1 gewonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Kyrill:

Ajax had 5 schoten op doel, OM maar liefst 12. Ja Gorter zag bij 2/3 goals niet goed uit, zonder zijn andere reddingen had je hier 3-4 of 3-5 verloren. 

Hij heeft toch niet echt ballen gepakt die een andere keeper ook niet gepakt had?

Als keeper van een topploeg of als topkeeper moet je juist scherp zijn in die momenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meeste schoten waren wel gewoon laag recht op hem af. Dus dan zeggen me die 12 schoten op doel niet altijd wat. Maar vond wel dat hij ook wel die bal in het begin goed pakte idd. Net als die bal op de lat, daar anticipeert hij erna wel weer snel om de rebound te pakken. Hij heeft goede reflexen wat wel zijn sterke punt is. Maar hij oogt altijd zo onrustig. Dat vond ik overigens bij GAE al, waar ze zovaak de nul wisten te houden. Maar hij heeft dat onrustige altijd al wel over zich.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Dansmeister:

Kan je nou verdorie ook eens een keer normaal doen? Ik vind echt niet grappig meer, je bent echt een soort acrobaat/hofnar geworden, ik maak gewoon legitieme post ga je nog stom lopen met achterhaalde achterlijke filmpjes, jezus mina. En je vroeg zelf laatst of ik wel goed ging, geef ik daar eerlijk antwoord op , negeer je dat compleet:5

bewerkt door Kyrill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Thierryvane:

En afsluiten met: Ajax heeft tegen Marseille 25 schoten tegen gekregen. De Amsterdammers kregen in geen enkele van de 215 officiële duels onder leiding van Erik ten Hag zoveel pogingen om de oren. Pijnlijk, heel erg pijnlijk.

Benieuwd of daar zo in persco op terug wordt gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt. Tegelijk was de xG van Ajax groter dan die van Marseille. Niet veel maar wel wat (2.62 om 2.37). Betekent dat Marseille ook veel schoten 'op goed geluk' heeft gehad.

-edit- Ik zie dat de assist bij de goal van Forbs niet op naam van Gorter staat btw.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites