Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Op 23-8-2021 om 09:05 zei Thierryvane:

We moeten niet vergeten dat we vorig seizoen ook zat van dit soort potten hebben gespeeld. Alleen wonnen we die wel.

Twente thuis toevallig niet. Als je dit jaar thuis wel van Twente wint, pak je gewoon een punt meer tegen de Tukkers dan vorig jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

Ik blijf het transferbeleid ook gewoon heel erg raar vinden. Maar wellicht is dat mijn beperking.

Ik snap niet dat je 6 basiswaardige voorhoedespelers hebt en maar 3 fatsoenlijke middenvelders. En dan tel ik die betonvoetballer Alvarez inderdaad niet mee. Dat je tegen een verdedigende tegenstander met 2 buitenspelers komt aanzetten die 0.0 diepgang hebben is ook zo raar. Dat ziet iedereen toch van mijlenver aankomen? 

Oke, stel je ziet dat niet om wat voor reden dan ook. Dan ga je in de rust toch wisselen? Wat is dat met Ten Hag toch altijd dat hij pas heel laat wisselt en dan vaak ook nog begint met idiote wissels, zoals verdedigers wisselen ofzo. Echt wtf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Ik blijf het transferbeleid ook gewoon heel erg raar vinden. Maar wellicht is dat mijn beperking.

Ik snap niet dat je 6 basiswaardige voorhoedespelers hebt en maar 3 fatsoenlijke middenvelders. En dan tel ik die betonvoetballer Alvarez inderdaad niet mee. Dat je tegen een verdedigende tegenstander met 2 buitenspelers komt aanzetten die 0.0 diepgang hebben is ook zo raar. Dat ziet iedereen toch van mijlenver aankomen? 

Oke, stel je ziet dat niet om wat voor reden dan ook. Dan ga je in de rust toch wisselen? Wat is dat met Ten Hag toch altijd dat hij pas heel laat wisselt en dan vaak ook nog begint met idiote wissels, zoals verdedigers wisselen ofzo. Echt wtf. 

Wie zijn dan die 3 in jouw optiek?

Gravenberch, Klaassen en Taylor?

Tegen een verdedigende tegenstander is er toch ook niet heel vaak ruimte voor een diepgaande buitenspeler?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei timpy00:

Wie zijn dan die 3 in jouw optiek?

Gravenberch, Klaassen en Taylor?

Tegen een verdedigende tegenstander is er toch ook niet heel vaak ruimte voor een diepgaande buitenspeler?

Ik tel Kudus daarbij. Dus inderdaad Gravenberch, Kudus, Klaassen.

Overigens denk ik juist dat je daar in de omschakeling gebruik van had kunnen maken. Nu was het te vaak naar binnen trekken, waar ze met 3 man alweer staan te wachten op die ene buitenspeler die naar binnen trekt. Ik zou zeker in de rust meer diepgang er ingegooid hebben. Er hoeft ook niet belachelijk veel ruimte te liggen, 1 keer in de omschakeling kan genoeg zijn. Wat voor geslaagde acties hebben we gezien van Berghuis? Ik kan je er niet 1 vertellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Ik tel Kudus daarbij. Dus inderdaad Gravenberch, Kudus, Klaassen.

Overigens denk ik juist dat je daar in de omschakeling gebruik van had kunnen maken. Nu was het te vaak naar binnen trekken, waar ze met 3 man alweer staan te wachten op die ene buitenspeler die naar binnen trekt. Ik zou zeker in de rust meer diepgang er ingegooid hebben. Er hoeft ook niet belachelijk veel ruimte te liggen, 1 keer in de omschakeling kan genoeg zijn. Wat voor geslaagde acties hebben we gezien van Berghuis? Ik kan je er niet 1 vertellen. 

Dat is sowieso waar. Nu ben ik zelf ook fan van Antony dus ik hoop dat hij binnenkort sowieso weer vanaf het begin te bewonderen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei timpy00:

Dat is sowieso waar. Nu ben ik zelf ook fan van Antony dus ik hoop dat hij binnenkort sowieso weer vanaf het begin te bewonderen is.

Ik heb gewoon altijd het idee dat het een gebrek aan plan is ofzo. En dat had ik bij Frank de Boer ook altijd. Je kon daar de klok gelijk op zetten, of het nu 1-0 was, 3-1, 5-0 of 1-2 achter: Die man wisselde altijd achter inde 60e minuut en dan haalde hij Riedewald er af ofzo voor Dijks. Van die totaal onnavolgbare wissels. Prima goaltje Haller hoor, maar als jij ziet dat je spits het 55 minuten lang niet voor elkaar krijgt om fatsoenlijk een kaats aan te gaan ( Of dat dan komt door de dubbele dekking of door het onvermogen van Haller zelf laat ik even in het midden) dan gooi je er toch iemand anders in? Het "falende" transferbeleid zorgt er alleen voor dat je dan vervolgens met Danilo moet aankomen. Ja, dat is nou niet echt de man die dan even in een helft het voor je gaat doen.

Ik begin daar ook echt een beetje PSV-vibes bij te krijgen. Die destijds met 13 middenvelders oid in de selectie liepen en niet 1 fatsoenlijke verdediger. Waarom nu ook weer miljoenen uitgeven aan die Daramy, als we er gewoon echt een middenvelder bij nodig zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het moet toch te doen zijn om met de puzzelstukjes die je hebt een beetje een fatsoenlijk middenveld te fixen met een duidelijke taakverdeling? Ongeacht of dat nou met de punt naar voren of naar achteren is. Het liefst heb je opties dat je allebei de mogelijkheden kunt afdekken, kun je ook nog een beetje tactisch variëren als het nodig is.

Normaal gesproken heb je ook een duidelijke taakverdeling:

• een speler die de balans bewaakt, c.q. aan puinruimen doet;
  • eentje die voor beweging en diepgang zorgt;
  • eentje die creatief is en het spel vorm kan geven.

Nou kun je best spelers hebben die twee dingen tegelijk kunnen, maar an sich is het best een aardige stelregel om vanuit te gaan zo. 

5abe58ee76dc50a8f5c2486631dbe265.png

d823eb3c03c2d927fc7b1c621e87cbd7.png

Zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen krijgen... Je kunt ook je spelmaker verder naar voren en de loper vanuit een diepere positie laten komen, whatever. Met de diverse puzzelstukjes die je hebt moet je daar toch een complementair verhaal van kunnen maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei NicoHaak:

Voor mij is Klaassen onomstreden. Je zou eens moeten opletten hoevaak Klaassen in omschakelmomenten toch optijd terug is. Naar mijn idee vaker en eerder, dan bijvoorbeeld Gravenberch. Dat terwijl Klaassen ook altijd in en rond de 16 meter van de tegenstander te vinden is. En dan is hij ook nog productief en vooral bepalend met doelpunten. Het ziet er niet altijd even mooi uit, maar wanneer hij met Tadic voor zich speelt, dan weten ze elkaar toch vaak goed vrij te spelen. 

Klaassen en Alvarez kunnen prima op 1 middenveld functioneren, want dat hebben ze vorig seizoen bewezen. Maar je ziet denk ik liever wat meer creativiteit en flair op het middenveld. Ik zie dat zelf liever ook en ben dan ook fan van Kudus die wat meer onvoorspelbaarheid in zijn spel heeft of een Taylor die een betere passer is dan de 3 die nu op het middenveld spelen. 

Dat was wel met Haller voor een halfjaartje en met Antony in de basis die toch snelheid, voetbal en af en toe wat diepgang met zich meebracht.  Niet vergeten dat Klaassen toen het eerste halfjaar ook gewoon niet top was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Nom de Guerre:

Het moet toch te doen zijn om met de puzzelstukjes die je hebt een beetje een fatsoenlijk middenveld te fixen met een duidelijke taakverdeling? Ongeacht of dat nou met de punt naar voren of naar achteren is. Het liefst heb je opties dat je allebei de mogelijkheden kunt afdekken, kun je ook nog een beetje tactisch variëren als het nodig is.

Nou kun je best spelers hebben die twee dingen tegelijk kunnen, maar an sich is het best een aardige stelregel om vanuit te gaan zo. 

[plaatje]

[nog een plaatje]

Zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen krijgen... Je kunt ook je spelmaker verder naar voren en de loper vanuit een diepere positie laten komen, whatever. Met de diverse puzzelstukjes die je hebt moet je daar toch een complementair verhaal van kunnen maken?

Natuurlijk moet dat kunnen. Maar voor het spel dat Ajax wil spelen, moeten de loper en de balansbewaker technisch, positioneel, qua inzicht etc wel sterker/beter zijn dan voor ander voetbal noodzakelijk is (overigens is dat niet alleen voor het spel van Ajax zo, we moeten ook niet doen of Ajax in dat opzicht superexceptioneel is). Het maakt voor je spel nogal uit of Schöne je balansbewaker is of Alvarez. En, in mindere mate, of Vd Beek of Klaassen je loper is.

Ik begrijp het nut van Alvarez voor Ajax. Maar aan de bal is hij (nog) niet sterk genoeg, waardoor de opbouw eenzijdiger en voorspelbaarder wordt.

En andere opties als balansbewaker zijn dan weer niet betrouwbaar genoeg in het bewaken van de balans.

Even versimpeld, want er valt nog veel meer over te zeggen.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Hwb:

Natuurlijk moet dat kunnen. Maar voor het spel dat Ajax wil spelen, moeten de loper en de balansbewaker technisch, positioneel, qua inzicht etc wel sterker/beter zijn dan voor ander voetbal noodzakelijk is (overigens is dat niet alleen voor het spel van Ajax zo, we moeten ook niet doen of Ajax in dat opzicht superexceptioneel is). Het maakt voor je spel nogal uit of Schöne je balansbewaker is of Alvarez. En, in mindere mate, of Vd Beek of Klaassen je loper is.

Ik begrijp het nut van Alvarez voor Ajax. Maar aan de bal is hij (nog) niet sterk genoeg, waardoor de opbouw eenzijdiger en voorspelbaarder wordt.

En andere opties als balansbewaker zijn dan weer niet betrouwbaar genoeg in het bewaken van de balans.

Even versimpeld, want er valt nog veel meer over te zeggen.

UIteraard, de personele bezetting bepaalt de uitvoering van het plan. Having said that, dan zou ik voor twee hybride controleurs gaan, waarvan er eentje wat verder door stoot bij balbezit en de ander vanuit een diepere positie als verdeelstation acteert. Aan de kant waar de middenvelder verder inschuift zou je dan een back kunnen opstellen die iets behoudender speelt, terwijl de back aan de andere kant verder door kan schuiven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Nom de Guerre:

5abe58ee76dc50a8f5c2486631dbe265.png

d823eb3c03c2d927fc7b1c621e87cbd7.png

Stel iedereen is fit, dan zou je inderdaad prima zo kunnen spelen. Klaassen als loper, Kudus als spelmaker en Gravenberch als balansbewaker. Nadeel hieraan is wel dat je Gravenberch echt vreselijk misbruikt. Theoretisch gezien zou je het liefst Gravenberch en Kudus als blok op dat middenveld hebben en dan een balansbewaker die in elk geval beter is dan Alvarez. MAW: Een balansbewaker die de bal na herovering ook naar iemand met hetzelfde shirt kan spelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou Klaassen in die rol kunnen zetten: Klaassen, Kudus, Gravenberch. Het probleem met die varianten is alleen dat zowel Kudus als Klaassen geneigd zal zijn bij te sluiten en je defensief kwetsbaar wordt. Hopen dat er vanuit Jong snel spelers de stap kunnen maken (Taylor/Regeer/Warmerdam zijn de namen die ik in dat opzicht het meest hoor, vooral de eerste natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Elsjorro1990:

Voor Europa wellicht wel ja. Tegen 98% van de eredivisie tik je iedereen scheel. 

Is Martinez, Tagliafico, Alvarez ( wel erbuiten gelaten in je opstelling ) en Haller niet goed genoeg voor. Twijfel bij Berghuis, Klaassen en Tadic. 

In de eredivisie moeten wij het vooral van powerplay hebben. Europees zullen wij meer wegtikken omdat de ruimtes groter worden. 

Edit; ook al onze keepers trouwens niet. 

bewerkt door Dansmeister
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei cimbomcu:

Daar geloof ik niet in, Klaassen - Kudus - Gravenberch. Te aanvallend, te ongecontroleerd.

Als je Europees met Schöne, Frenkie en Van de Beek kon spelen, dan kan dit ook. Alleen moet iedereen wel zijn taak naar behoren uitvoeren. Mijn zorg zit meer bij de vraag; die kan een man meer situatie creëren met een actie of splijtende pass?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei ElMarcos:

Als je Europees met Schöne, Frenkie en Van de Beek kon spelen, dan kan dit ook. Alleen moet iedereen wel zijn taak naar behoren uitvoeren. Mijn zorg zit meer bij de vraag; die kan een man meer situatie creëren met een actie of splijtende pass?

Kudus moet dat wel kunnen toch? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites