Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

7 uur geleden zei cimbomcu:

Echt he, ga weg met je verandering.

Dit is wel het andere uiterste natuurlijk, maar ik snap best het gevoel dat @misterhille heeft. @Dansmeister geeft het al aan: Je presteert het hele seizoen boven verwachting. Zowel ten opzichte van de verwachting die "men" voor dit seizoen had, maar in genoeg wedstrijden ook op basis van het wedstrijdbeeld en de statistieken. (weet niet of hij exclusief één van beiden bedoelt). Ik kijk vrij veel, maar toevallig gisteren niet, dus kan er geen hele boude uitspraken over doen, maar zag wel verschillende xG statistieken over de wedstrijden voorbij komen. Die gaven aan dat de overwinning van gisteren een aardige statistische uitzondering betrof. Voor mijn gevoel is dat bij Ajax vaak goed valt. Dan mag je best naar het spel, of de tactische keuzes kijken. 

Eerst de resultaten op orde, dat snapt iedereen na vorig seizoen, maar als dat oké is, dan mag er zeker bij Ajax wel naar het spel gekeken worden. Zoals Dans al aangeeft moet je dan niet je hele visie en systeem overhoop gooien, maar ik denk dat er op detailniveau en binnen je speelstijl best wat te verbeteren valt. De verwachting is namelijk niet dat je dit vol kan houden lijkt me. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Gert:

Feit is wel dat Gaaei absoluut een no go is voor de rechtsback positie in het systeem dat Farioli speelt. Dus moet Ajax deze winter naast een linksbuiten ook de markt op voor een rechtsback. Erg lastig.

Hangt een beetje in de lucht dat Rensch transfervrij gaat vertrekken en dat we Veltman (transfervrij?) gaan aantrekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Chiemel:

Hangt een beetje in de lucht dat Rensch transfervrij gaat vertrekken en dat we Veltman (transfervrij?) gaan aantrekken

Reken maar op Rosario. Ook transfervrij na dit seizoen en kan op rechtsback/middenveld uit de voeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Chiemel:

Veltman zou een dikke vette prima zijn hoor. Ik denk zelf dat hij onhaalbaar is door zijn salaris, maar als je de kans krijgt moet je dat 100% doen natuurlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei timpy00:

Het is geen FM ofzo he, waarin je even een nieuwe tactiek in elkaar flanst en weer lekker doordrukt op de spatiebalk.

We hebben in een paar dagen van PSV en Feyenoord gewonnen waarin we iemand als Akpom heel taakbewust als buitenspeler hebben zien spelen. Ik heb liever dat we op deze manier de winterstop in gaan en dan (zoals de geluiden doen klinken) een buitenspeler toevoegen. En hopelijk wat middelmaat lozen en nog 1 of 2 mensen kunnen aantrekken.

Nee, dat begrijp ik ook wel. Feit is wel dat je vanaf september weet dat je maar 1 echte linksbuiten hebt. Dan is het, volgens mij, niet heel gek dat je op een andere opstelling gaat trainen. Nogmaals, ik vind het een beetje apart om een systeem te blijven hanteren met buitenspelers, zonder echte buitenspelers. Volgens mij was hier vorig jaar een discussie over spelers en posities. Toen werd veelal gezegd dat niet iedereen maar overal kon spelen. En dat ging over Bergwijn op rechts ipv links (als ik het goed onthouden heb). En ik vind Bergwijn op rechts iets logischer dan Akpom als linksbuiten.
Als Godts straks weer terug is, en er eventueel een 2e vleugelspeler bijkomt, is het logisch om met vleugelspelers te spelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei MetalMichael:

Dit is wel het andere uiterste natuurlijk, maar ik snap best het gevoel dat @misterhille heeft. @Dansmeister geeft het al aan: Je presteert het hele seizoen boven verwachting. Zowel ten opzichte van de verwachting die "men" voor dit seizoen had, maar in genoeg wedstrijden ook op basis van het wedstrijdbeeld en de statistieken. (weet niet of hij exclusief één van beiden bedoelt). Ik kijk vrij veel, maar toevallig gisteren niet, dus kan er geen hele boude uitspraken over doen, maar zag wel verschillende xG statistieken over de wedstrijden voorbij komen. Die gaven aan dat de overwinning van gisteren een aardige statistische uitzondering betrof. Voor mijn gevoel is dat bij Ajax vaak goed valt. Dan mag je best naar het spel, of de tactische keuzes kijken. 

Eerst de resultaten op orde, dat snapt iedereen na vorig seizoen, maar als dat oké is, dan mag er zeker bij Ajax wel naar het spel gekeken worden. Zoals Dans al aangeeft moet je dan niet je hele visie en systeem overhoop gooien, maar ik denk dat er op detailniveau en binnen je speelstijl best wat te verbeteren valt. De verwachting is namelijk niet dat je dit vol kan houden lijkt me. 

Uit bij NEC na een uitwedstrijd donderdag in Europa ben ik allang blij met de 3 punten.

Dat ging ook onder Ten Hag nog vaak genoeg mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei MetalMichael:

xg lijst:

Ajax - Heerenveen 1.01 - 0.17

NAC - Ajax 0.76 - 1.18

Ajax - Fortuna 3.45 - 0.09

GA Eagles - Ajax 0.59 - 1.17

RKC - Ajax 0.21 - 1.20

Ajax - Groningen 3.81 - 1.14

Heracles - Ajax 0.83 - 3.57

Ajax - Willem II 1.65 - 0.40

Feyenoord - Ajax 1.37 - 0.63

Ajax - PSV 2.02 - 1.08

Twente - Ajax 1.48 - 2.43

Ajax - Zwolle 1.00 - 1.14

NEC - Ajax 3.00 - 0.90

Valt behoorlijk mee dat Ajax veel wedstrijden heeft waarin de tegenstander meer/betere kansen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 hours ago, timpy00 said:

xg lijst:

NAC - Ajax 0.76 - 1.18

RKC - Ajax 0.21 - 1.20

Ajax - PSV 2.02 - 1.08

NEC - Ajax 3.00 - 0.90

Valt behoorlijk mee dat Ajax veel wedstrijden heeft waarin de tegenstander meer/betere kansen heeft.

Tja expected goals. Tegen Feyenoord scoort Ajax vroeg en gaat vervolgens verdedigen, waarna ze relatief makkelijk alles dichthouden en uitlopen naar 0-2. Iedereen met een beetje verstand van het spelletje ziet (Door de vroege 0-1) een zakelijk overwinning. Maar als je naar dit lijstje kijkt had Feyenoord zogenaamd moeten winnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Dender70:

Tja expected goals. Tegen Feyenoord scoort Ajax vroeg en gaat vervolgens verdedigen, waarna ze relatief makkelijk alles dichthouden en uitlopen naar 0-2. Iedereen met een beetje verstand van het spelletje ziet (Door de vroege 0-1) een zakelijk overwinning. Maar als je naar dit lijstje kijkt had Feyenoord zogenaamd moeten winnen. 

Dit stel ik echt letterlijk nergens.

Ik beargumenteer juist iemand die zegt dat in individuele wedstrijden Ajax geluk heeft op basis  van de XG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei timpy00:

xg lijst:

NAC - Ajax 0.76 - 1.18

RKC - Ajax 0.21 - 1.20

Ajax - PSV 2.02 - 1.08

NEC - Ajax 3.00 - 0.90

Ik had hem niet op wedstrijdniveau gepakt idd, maar een xG ranglijst gevonden. Op wedstrijdniveau is het inderdaad minder zo te zien. Mijn argument over het spel blijft wel overeind vind ik. 

Ik denk trouwens dat mijn formulering van "maar zag wel verschillende xG statistieken over de wedstrijden voorbij komen" verwarrend kan overkomen.

bewerkt door MetalMichael
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 hours ago, timpy00 said:

Dit stel ik echt letterlijk nergens.

Ik beargumenteer juist iemand die zegt dat in individuele wedstrijden Ajax geluk heeft op basis  van de XG.

Was niet specifiek naar jou, vooral over het fenomeen 'Expected Goals'. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Chiemel:

D-day. Als je vandaag wint hebben we de CL al bijna binnen

Mis de lach like knop :D 

Anyway wel al beetje wedstrijdspanning. Helemaal met de wetenschap dat Gaaei rechtsback zal staan.

Denk/hoop dan op deze 11:

Pasveer

Gaaie (rip) Sutalo Baas Hato

Fitz Jim Henderson Klaassen

Bertje Weghorst Taylor

bewerkt door Gert
Link naar opmerking
Deel via andere websites