Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Nederlands Elftal

Baddoo

Aanbevolen berichten

Dat is toch al nieuw in vergelijking met pré-WK? Toen was er geen denken aan om af te stappen van three at the back, waar wij overigen zat centrale verdedigers voor hebben.

Een slecht plan is altijd nog beter dan geen plan. Wij hebben een ongelooflijke luxe gehad door veel wedstrijden te hebben om te oefenen zonder een enige vorm van druk. Het ging zeker niet perfect, maar om nu van je plan af te stappen is ongeloofwaardig. Als clubtrainer gaat je geloofwaardigheid al de prullenbak in bij de spelers, moet je nagaan als je zo snel van plan wisselt bij een internationaal team.

Dat hangt er natuurlijk volledig van af wat Koeman met de spelersgroep gecommuniceerd heeft. Hij kan best iets gezegd hebben als "We gaan het tot de zomer met 5-3-2/3-5-2 proberen, als dat niet zo loopt als ik wil gaan we een andere kant op. Sowieso zo vind ik het vreemd dat je zelf al zegt dat 5-3-2/3-5-2 niet lekker liep en dan Koeman verwijt dat hij ervan af zou stappen. Dat lijkt me juist alleen maar goed, dat is het doel van vriendschappelijke wedstrijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar hij gaat niet eens van dat plan afstappen Sophomore.

Krijg die indruk van wel, kunnen misschien wat aflezen uit de selectie als die bekend wordt gemaakt.

Dat hangt er natuurlijk volledig van af wat Koeman met de spelersgroep gecommuniceerd heeft. Hij kan best iets gezegd hebben als "We gaan het tot de zomer met 5-3-2/3-5-2 proberen, als dat niet zo loopt als ik wil gaan we een andere kant op. Sowieso zo vind ik het vreemd dat je zelf al zegt dat 5-3-2/3-5-2 niet lekker liep en dan Koeman verwijt dat hij ervan af zou stappen. Dat lijkt me juist alleen maar goed, dat is het doel van vriendschappelijke wedstrijden.

Ja dat zou kunnen, maar we hebben nog één vriendschappelijke wedstrijd te gaan dus geen tijd om iets nieuws in te slijpen.

Verbeter me als ik fout zit, maar spelen (succesvolle) nationale teams niet bijna altijd in dezelfde formatie op wat kleine aanpassingen (vooral tijdens toernooien dan) na (?) Er is gewoon weinig tijd om er structuur in te brengen, dan zou het heel zonde zijn om de structuur die er nu is weg te gooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijg die indruk van wel, kunnen misschien wat aflezen uit de selectie als die bekend wordt gemaakt.

Ja dat zou kunnen, maar we hebben nog één vriendschappelijke wedstrijd te gaan dus geen tijd om iets nieuws in te slijpen.

Verbeter me als ik fout zit, maar spelen (succesvolle) nationale teams niet bijna altijd in dezelfde formatie op wat kleine aanpassingen (vooral tijdens toernooien dan) na (?) Er is gewoon weinig tijd om er structuur in te brengen, dan zou het heel zonde zijn om de structuur die er nu is weg te gooien.

Maar als iets niet lekker loopt, dan heeft het toch geen zin om die weg te blijven volgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als iets niet lekker loopt, dan heeft het toch geen zin om die weg te blijven volgen?

Mijn inziens wel, je kunt toch verbeteren als team? Als we het weer omgooien beginnen we voor de zoveelste keer vanaf nul.

Daar komt nog eens bij dat je je geloofwaardigheid verliest bij de spelersgroep door nu te gaan wisselen. Dat is echt heel belangrijk om niet te laten gebeuren.

Aan de andere kant, mocht men het echt niet zien zitten in de ontwikkelde structuur is nu echter wel het allerlaatste moment (naar mijn mening al te laat, maar ok) om grote wijzigingen door te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kunnen misschien wat aflezen uit de selectie als die bekend wordt gemaakt.

Hm niet echt eigenlijk. Te weinig verdedigers voor three at the back en te weinig vleugelspelers voor three up top.

Edit: Gaat R.Koeman een Pep'je doen? Alleen maar middenvelders opstellen? Waarom zoveel? Negen centrale middenvelders, tien als je Blind mee telt.

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn inziens wel, je kunt toch verbeteren als team? Als we het weer omgooien beginnen we voor de zoveelste keer vanaf nul.

Daar komt nog eens bij dat je je geloofwaardigheid verliest bij de spelersgroep door nu te gaan wisselen. Dat is echt heel belangrijk om niet te laten gebeuren.

Aan de andere kant, mocht men het echt niet zien zitten in de ontwikkelde structuur is nu echter wel het allerlaatste moment (naar mijn mening al te laat, maar ok) om grote wijzigingen door te voeren.

Wie zegt dat? Kan ook zo zijn dat het overkomt als 'kritische blik, weten waar de fouten liggen en niet bang zijn deze toe te geven en ernaar te handelen'. Daar dwing je mijns inziens een stuk meer respect mee af dan vasthouden aan je (eerste) idee. Dat komt vooral nogal eigenwijs en lomp over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van in ieder geval ook niet met één in de punt van de aanval spelen, aangezien Luuk de Jong de enige centrumspits is die is geselecteerd.

De volledige selectie:

Doel: Jasper Cillessen (Barcelona), Sergio Padt (FC Groningen), Jeroen Zoet (PSV).

Verdediging: Patrick van Aanholt (Crystal Palace), Nathan Aké (Bournemouth), Daley Blind (Ajax), Virgil van Dijk (Liverpool), Daryl Janmaat (Watford), Matthijs de Ligt (Ajax), Kenny Tete (Olympique Lyon), Stefan de Vrij (Inter).

Middenveld: Donny van de Beek (Ajax), Frenkie de Jong (Ajax), Davy Pröpper (Brighton & Hove Albion), Marten de Roon (Atalanta Bergamo), Wesley Sneijder (Al-Gharafa), Kevin Strootman (Olympique Marseille), Tonny Vilhena (Feyenoord), Ruud Vormer (Club Brugge), Georginio Wijnaldum (Liverpool).

Aanval: Ryan Babel (Besiktas), Memphis Depay (Olympique Lyon), Luuk de Jong (PSV), Justin Kluivert (AS Roma), Quincy Promes (Spartak Moskou).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met Virgil van Dijk, Matthijs de Ligt en Stefan de Vrij heb je toch drie centrum verdedigers? Lijkt mij prima. Aké en Blind als back-up. Waarvan beiden ook nog als back-up kunnen fungeren voor centraal als voor de backs.

Overtal creeëren op het middenveld. Pröpper als verbindingsspeler, De Roon als balafpakker, Sneijder als de spelmaker vooruit. Dan kun je rechts en links een back zetten of nog een centrale man erbij dat je een ruit krijgt.

Weinig opties voorin, maar wel veelzijdige opties. Depay kan via links maar ook als schaduwspits, net als Promes dit kan. Al kan Depay ook wel een bal vast houden. Kluivert en Babel vind ik echt typische buitenspelers, waar Kluivert zowel binnendoor en buitenlangs kan vind ik Babel meer iemand die naar binnen snijdt. Luuk is gewoon een goede sterkte spits die duels kan uitvechten.

Ik zie het liefst een 3-4-3 ruit op het middenveld. Je hebt drie sterke, redelijke snelle, voetballende verdedigers in Van Dijk, De Ligt en De Vrij. Op 6 Wijnaldum als spelmaker voor de defensie die de ballen zo nu en dan komt halen. De Roon en Pröpper daarvoor met Sneijder tussen de half-space in een vrije rol die de vleugelspelers Promes en Depay kan bedienen. Voorin Luuk de Jong die kan zorgen voor een kaats naar derde man of 1-2-tjes.

Ik geloof dat diepgang van Promes beter was dan Depay. Daar Depay beter naar binnen kan snijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie zegt dat? Kan ook zo zijn dat het overkomt als 'kritische blik, weten waar de fouten liggen en niet bang zijn deze toe te geven en ernaar te handelen'. Daar dwing je mijns inziens een stuk meer respect mee af dan vasthouden aan je (eerste) idee. Dat komt vooral nogal eigenwijs en lomp over.

Dan ken je voetbalkleedkamers niet, vasthouden aan je plan dwingt veel meer respect dan wijzigen als het minder gaat. Laatst nog naar buitengekomen bijvoorbeeld dat de spelersgroep van Valencia vertrouwen in de trainer verloor nadat hij bij Celta de Vigo uit opeens anders ging spelen. Zo zijn er door de jaren heen zat verhalen geweest.

Ben het met je eens hoor, maar voetballers denken blijkbaar anders.

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen enkele post hier :-D

Nou was gisteren in het stadion, fantastisch voor Sneijder ofcourse. Je denkt wel als je Strootman en Gini ziet spelen of die niet langer opgeroepen kan worden he :D Oh, wat waren die 2 weer krankzinnig slecht, vooral Strootman.

Ben geen Koeman fan, maar heeft gisteren voor mij ook echt afgedaan. Zo'n opstelling he, daar staat ontslag voor. Dat kan toch niet? Welke formatie speelden we nu eigenlijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jup, De Jong viel echt grandioos in he :D Wat een speler, dit soort teksten ook heel mooi:

De middenvelder van Ajax voetbalde in zijn eerste A-interland zoals hij ook bij Ajax doet: dominant, met lef, altijd zoekend naar de oplossing naar voren. “Ik ben geselecteerd omdat ik zo voetbal bij Ajax. Dan zou het raar zijn als ik dat hier bij Oranje niet zou doen, toch?”, vertelt hij in gesprek met De Telegraaf.

De middenvelder erkent dat het hem heel mooi lijkt om tegen de topspelers van les Bleus te spelen. “Nee, op het WK heb ik niet zo genoten van Frankrijk. Ze zijn wereldkampioen geworden en dus kan je er weinig van zeggen, maar als liefhebber ging ik niet voor die Fransen zitten.”

“Ze hebben topspelers in huis, maar die hebben wij ook”, benadrukt De Jong. “Zij zullen ook echt wel uitkijken voor jongens van ons. Als wij daar in Parijs durven te voetballen, eigenlijk zoals Nederland altijd heeft gedaan, dan kunnen we van iedereen winnen. Als Nederland staan we voor goed voetbal en we hebben heel goede spelers. Het zou raar zijn als we het dan niet proberen.”

En zo moet het, weg met die rare angst, weg met 5-3-2 en weg met hardlopers als Strootman. Terug naar het voetbal.

Ik denk ook dat het allemaal niet zo moeilijk is, snap dan niet waarom Koeman zo'n rare opstelling doet. Kijk Tete kan goed verdedigen, maar totaal niet aanvallen, dus als je dan gaat spelen met een valse rechtsbuiten dan zorg je er voor dat je Janmaat opstelt. Zo moeilijk lijkt mij dat niet. Dan het blok Strootman - Gini, nog nooit zoveel anti voetbal gezien op 1 veld :-D Dat mag je dus nooit meer doen, die 2 samen. Hoe wil je in hemelsnaam naar voren voetballen als je die 2 als eerste aanspeelpunt hebt. Dan Ruudje Vormer valse rechtsbuiten, dat kan natuurlijk niet :-D Kom zeg. Waarom selecteer je bijvoorbeeld Berghuis niet als je zo gaat spelen? Dan Babel, was ook vreselijk slecht maar kan je dat die jongen kwalijk nemen? Het is geen bijzondere voetballer die de vorige interlands prima heeft gefunctioneerd als een soort targetman maar linksbuiten nee, dat moet je niet meer doen. Depay die veel technischer, sneller en beweegelijker is kun je dan toch veel beter links zetten? Dat lijkt mij allemaal echt geen hoge wiskunde. Depay scoort 2 prima goals (wat een assist van Frenkie he, zelf drukzetten en dan die geniale pass) maar grossierde ook in balverlies en hield geen bal vast.

Wel dolblij dat die 5-3-2 niet werd gebruikt. En Frenkie zal wel spelen tegen Frankrijk. Ik zie echt gigantisch veel potentie in dit Nederlands elftal. We hebben alleen nog 2 dingen nodig, 1 een hele goede spits en 2 geen laffe bondscoach die juist aanvalt overal en nergens en daarom dus kiest voor aanvallende spelers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat wel erg veel over die pass van De Jong. Prima pass, maar toch ook niet superbijzonder ofzo? Het zegt heel veel dat we daar opgewonden van raken bij Oranje.

Ik zou trouwens denk ik in een soort 4-3-1-2 spelen, om van daaruit weer naar een 4-3-3 te gaan. Een wat versterkt middenveld lijkt me op dit moment niet overbodig. Dat hele idee van "we hebben veel goede verdedigers, dus laten we die opstellen" snap ik niet zo. Dat betekent dus dat je drie centrale verdedigers hebt, terwijl ze de kwaliteiten hebben om het ook met twee af te kunnen. Vervolgens stel je een aanvaller minder op, terwijl je daar met mindere kwaliteit zit. Dan heb je dus weinig kwaliteit én weinig spelers daar. Kansloos verhaal. 5-3-2 lijkt me juist geschikt als je enorm goede aanvallers hebt en verdedigend kwetsbaar bent. Van Gaal had dat 4,5 jaar geleden niet zo verkeerd gezien.

Ik kom dan ongeveer uit op het volgende, noem de spelers die wat mij betreft in principe in aanmerking komen:

Keepers:

Cillessen, Zoet

Verdediging:

Karsdorp, Fosu-Mensah, Janmaat, Tete, Hateboer, Van Dijk, De Ligt, De Vrij, Aké, Hoedt, Martins Indi, Kongolo, Van Aanholt, Willems

Middenveld:

De Roon, Blind, Hendrix, Clasie, Wijnaldum, Strootman, Vilhena, Vd Beek, Klaassen, De Jong, Pröpper

Aanval:

Depay, Promes, Berghuis, Babel, Kluivert, De Jong, Bergwijn

Sommige spelers zijn op meerdere posities inzetbaar natuurlijk. Natuurlijk zijn dit nog veel te veel spelers, dus je zult per keer moeten selecteren. Maar dit biedt wel mogelijkheden om zowel 4-3-1-2 als 4-3-3 te spelen, beide ook nog in verschillende varianten.

En dan zijn er nog spelers zich hier (op termijn) mogelijk tussen kunnen spelen:

Bazoer, Locadia, Janssen, Idrissi, Koopmeiners, Eiting, St. Juste, Van Drongelen, Malen, Van Ginkel, Til o.a.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die pass hadden zowel Wijnaldum en Strootman nooit gegeven, gaat daarnaast niet alleen om die pass maar hij verovert die bal, de manier van drukzetten zoals hem dat typeert. Anderen lopen angstig achteruit. @Hwb [quote name='Pino']Hoe zou jouw opstelling dan zijn @cimbomcu?[/QUOTE] Mits iedereen in vorm, speelminuten en fit. Cillessen, Janmaat, De Ligt, Van Dijk, Van Aanholt, Blind, Klaassen, De Jong, Depay, Huntelaar, Berghuis. Denk ook vooral dat je het per wedstrijd moet gaan bekijken. Tegen Frankrijk ben je de mindere, Blind is traag en Van Aanholt kan niet zo goed verdedigen, nou zet dan maar Tete op linksback tegen Mbappe. Dat middenveld is dan enorm veel voetbal en met Klaassen diepgang en scorend vermogen. Een hele goede rechtsbuiten hebben we ook niet, dan kun je daar wel Kluivert of Promes neerzetten maar die zijn dat niet. Bergwijn weet ik niet of die dat goed kan, daarom Berghuis die ook als middenvelder kan fungeren zoals Koeman dat gisteren wilde. Depay is voor mij onomstreden en Huntelaar is denk ik op het moment het beste in vorm en we hebben geen topspits, dan kies ik of voor Huntelaar of De Jong waarbij ik Huntelaar hoger aansla. bewerkt door cimbomcu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cillessen

De Ligt, Van Dijk, Aké

Janmaat, F. De Jong, Blind, Van Aanholt

Pröpper, Wijnaldum

Memphis

*met deze selectie op dit moment, met hetzelfde systeem

Wat de fak; Van der Vaart speelde zijn laatste interland toen hij pas 30(!) jaar oud was.

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Well, zal ik eens iets zeggen. Ik denk dat dit elftal vol in het teken moet staan van Depay en wat hij fijn vindt. De rest in de aanval is op dit niveau matig. Ik heb het gevoel dat Depay graag met Babel of met Promes speelt. Dus ik zet twee man in de spits. Ik ben zelf iets meer gecharmeerd van Promes op dit moment. Dus:

Zoet

Janmaat, De Ligt, Van Dijk, Van Aanholt

Blind Wijnaldum

Pröpper de Jong

Memphis Promes

Dan is de slechtste speler Blind, die zou ik er misschien nog wel uit willen halen en Donny er in stoppen en de Jong naar achter plaatsen of zo.

bewerkt door himan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan vind je Blind de slechtste speler en is Donny van de Beek je oplossing? Hebben mensen niets geleerd van Davy Klaassen?

Ik zeg ook op dit moment. Blind was grandioos in 2014, daarom zou ik hem nu laten staan, zeker tegen Frankrijk waar een beetje ervaring niet slecht is. Maar mijn opmerking was vooral als je aanvallend wil spelen, tegen teams als Liechtenstein of als je een doelpunt achter staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ideale basiselftal: Cillessen; Janmaat, De Ligt, Van Dijk, Van Aanholt; Pröpper, Wijnaldum, De Jong; Promes, Depay, Berghuis. Schaduwelftal: Zoet; Tete, De Vrij, Aké, Kongolo/Willems, Blind, Klaassen/Van de Beek, Vormer(?), Babel, Dost, Kluivert. Die Vormer heeft bij Club Brugge echt heerlijke statistieken, in wat voor rol speelt hij daar? @PJHoutman Verder een degelijk elftal natuurlijk, niet heel speciaal, hebben ook geen hele goede nummer 10. Komen wel wat leuke talentjes aan, maar die zijn op dit moment nog niet goed genoeg. Zou ook je basis aanpassen aan je tegenstanders, tegen betere tegenstanders kan je bijvoorbeeld met Tete spelen in plaats van Janmaat, en/of Kongolo in plaats van Van Aanholt, en/of Kluivert in plaats van Berghuis. Je bent geen echt topland meer, dus je kan niet zeggen 'zo gaan we spelen, we leggen hun onze wil op en ze passen zich maar op ons aan'. Tegen mindere ploegen gewoon een voetballende, aanvallende opstelling, tegen betere ploegen zou ik wat minder aanvallend spelen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[QUOTE=JanVertonghen';n7722911 Die Vormer heeft bij Club Brugge echt heerlijke statistieken, in wat voor rol speelt hij daar? @PJHoutman [/QUOTE] Laten we het een '8' noemen. Hij heeft vaak een pure VM achter zich (Simons/Nakamba/Clasie) maar doet zelf veel verdedigend werk. Is ook heel vaak de speler die als eerste middenvelder de 16 inkomt waardoor hij heel veel goals en assists maakt, nog los van zijn spelhervattingen. Scheelt natuurlijk een hoop dat hij in een elftal speelt dat 95% van de tijd de betere ploeg is. Als hij bij een Watford of Brighton zou spelen zouden zijn kwaliteiten er niet uitkomen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg ook op dit moment. Blind was grandioos in 2014, daarom zou ik hem nu laten staan, zeker tegen Frankrijk waar een beetje ervaring niet slecht is. Maar mijn opmerking was vooral als je aanvallend wil spelen, tegen teams als Liechtenstein of als je een doelpunt achter staat.

Dat leg je nergens uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is ook heel vaak de speler die als eerste middenvelder de 16 inkomt waardoor hij heel veel goals en assists maakt, nog los van zijn spelhervattingen.

Daarom schrok ik zo van zijn afwerking tegen Peru. En ik ben wat gewend met Luuk de Jong, maar dat was echt zo dramatisch (en tegelijkertijd ook slechts één moment).

https://www.vi.nl/nieuws/tagliafico-verklaart-argentijns-wk-fiasco-met-sampaoli

​​​​​​​Hier nog een voorbeeld van het verliezen van de spelersgroep door te veel te wijzigen/af te stappen van je principes.

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom schrok ik zo van zijn afwerking tegen Peru. En ik ben wat gewend met Luuk de Jong, maar dat was echt zo dramatisch (en tegelijkertijd ook slechts één moment).

https://www.vi.nl/nieuws/tagliafico-verklaart-argentijns-wk-fiasco-met-sampaoli

​​​​​​​Hier nog een voorbeeld van het verliezen van de spelersgroep door te veel te wijzigen/af te stappen van je principes.

Haha kreeg geen melding. Maargoed, 'tijdens het WK ontbrak het aan duidelijkheid'. Je kan ná een groot eindtoernooi (in hetzelfde kalenderjaar nog) waar je zelf niet eens aan mee hebt gedaan omdat het allemaal te dramatisch was best evalueren en dingen aanpassen. Daar heb je tijd voor. Dat is júist het moment om dat soort dingen te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites