Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Formule 1 / Indycar etc.

Richarð.

Aanbevolen berichten

Nou, zit klaar voor de GP van Monaco. Kijk er elk jaar eigenlijk heel erg naar uit, om vervolgens teleurgesteld te worden. Zal waarschijnlijk niet anders zijn dit jaar, maar we geven het toch weer een kans he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat het toch een redelijke optocht was, was het toch een vermakelijke race. Zonde dat Max die straf krijgt. Volgens de regels terecht, maar toch jammer dat ze het bestraft hebben. Vond dit puur racen en waar het om draait, net ff die ene tiende eerder weg en dan spierballen tonen. Enerzijds snap ik dat zoiets veilig moet, anderzijds mis ik dan toch de goede oude tijd waarin coureurs aan weinig regels gebonden waren en het soms echt gevechten waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij voornamelijk verbaast is dat Bottas geen straf heeft gekregen. Die reed namelijk opzettelijk heel langzaam tijdens de SC, om Hamilton een gaatje te geven. Hierdoor verloor hij zelf geen tijd door te moeten wachten op Lewis zijn pitstop. Hierdoor kwam Bottas ook in de knel met Max te zitten. Las dat Sirotkin voor iets soortgelijks wel 5 seconden straf kreeg vorig jaar in Frankrijk.

Was het overigens ook geen optie voor RB om Max een ronde eerder binnen te halen. Was toch redelijk te verwachten dat het een SC ging worden. Gat naar Ricciardo was immens, waardoor hij zeker voor hem weer terug de baan op zou zijn gekomen. Tijdens zijn outlap kon hij dan redelijk aansluiten, waarna de rest van de kop nog een pitstop moest maken. Wellicht had hij dan zelfs aan de leiding gelegen. Zie nergens of dit een optie zou zijn geweest.

Werd natuurlijk spannend gemaakt doordat de koplopers dicht bij elkaar zaten, maar je zag wel duidelijk dat inhalen niet mogelijk was. Dan moest Lewis al een fout maken en helaas is hij daar toch net te ervaren voor. Probeerde het nog 1x maar gelukkig lieten beide coureurs elkaar leven.

'S avonds wel nog een vermakelijk Indy500 gezien trouwens! Vooral op het einde een mooi gevecht tussen Pagenaud en Rossi! Sato ook weer goed erbij. Moest wel lachen om Ericsson die crashte bij het ingaan van de pitstraat haha.

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei 007mark:

Wat mij voornamelijk verbaast is dat Bottas geen straf heeft gekregen. Die reed namelijk opzettelijk heel langzaam tijdens de SC, om Hamilton een gaatje te geven. Hierdoor verloor hij zelf geen tijd door te moeten wachten op Lewis zijn pitstop. Hierdoor kwam Bottas ook in de knel met Max te zitten. Las dat Sirotkin voor iets soortgelijks wel 5 seconden straf kreeg vorig jaar in Frankrijk.

Was het overigens ook geen optie voor RB om Max een ronde eerder binnen te halen. Was toch redelijk te verwachten dat het een SC ging worden. Gat naar Ricciardo was immens, waardoor hij zeker voor hem weer terug de baan op zou zijn gekomen. Tijdens zijn outlap kon hij dan redelijk aansluiten, waarna de rest van de kop nog een pitstop moest maken. Wellicht had hij dan zelfs aan de leiding gelegen. Zie nergens of dit een optie zou zijn geweest.

Werd natuurlijk spannend gemaakt doordat de koplopers dicht bij elkaar zaten, maar je zag wel duidelijk dat inhalen niet mogelijk was. Dan moest Lewis al een fout maken en helaas is hij daar toch net te ervaren voor. Probeerde het nog 1x maar gelukkig lieten beide coureurs elkaar leven.

'S avonds wel nog een vermakelijk Indy500 gezien trouwens! Vooral op het einde een mooi gevecht tussen Pagenaud en Rossi! Sato ook weer goed erbij. Moest wel lachen om Ericsson die crashte bij het ingaan van de pitstraat haha.

'I think Grosjean hit us'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een pech voor Max hier zeg, op 14 duizendste 11e. Zonder dat verkeer had 'ie er toch nog bij gezeten op de medium band.

Edit: 

Stelling: Verstappen is beter af om 11e te starten op de Hard (of Medium) in plaats van 4e/5e (Renault was erg sterk) op de soft.

Ik denk persoonlijk dat dit wél in zijn voordeel werkt. Als hij op de soft had moeten starten, had hij waarschijnlijk dezelfde strategie gehad als Ferrari / Mercedes (met een tweestopper) en was hij waarschijnlijk constant ingehaald in de slipstream op het rechte eind. Nu kan hij langer doorrijden en zo vooraan komen als de anderen gaan pitten. Omdat de degradatie op de banden niet zo slecht lijkt te zijn en de racepace tussen medium en hard niet veel lijkt te verschillen, denk ik dat hij daar heel veel seconden winst mee pakt. Soft is zo'n 1.5 seconde sneller, maar je moet na 5 rondjes al naar binnen. Pak je toch veel seconden en kom je lijkt me net voor Vettel en Hamilton als die terug op de baan komen, normaal gesproken, los van dat de kans op een vroege safety car prima aanwezig is. Daarnaast, omdat de top 10 allemaal op soft start (en de middenmoot waarschijnlijk ook voor hard/medium kiest) heeft Max de eerste paar rondes eigenlijk vrij baan, en als 'ie wel bij kan benen is dat eigenlijk alleen maar goed meegenomen. Niemand voor 'm, snellere auto van de starters om hem heen (behalve de auto's die op soft starten, maar die staan dus voor hem), dus bocht 1/2/3 overleven en hij kan gaan. 

Tweede edit: ik zie net dat een eenstopper ook mogelijk is door naar hard te gaan en dan uit te rijden :cab: Is wel minder snel, maar laten we dan maar hopen dat de harde band het niet heel lang volhoudt en er druk kan komen op de auto's voor hem.

https://preview.redd.it/z3dp2q1j17331.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=02eb1e29a281b23d64f1c963c6e667d7819b612c

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Los van het feit of je de straf zou moeten geven of niet, met de huidige regelgeving is deze actie van Vettel toch altijd een straf? Het beste zou zijn als je in dit soort gevallen gewoon Vettel de plek kan laten geven aan Hamilton zodat er nog geracet kan worden, maar als het niet unsafe rejoining of the track is, is het wel leaving the track and gaining an advantage, want normaal gesproken was Hamilton er voorbij gegaan. Snap al het gezeik verder wel, want blijkbaar (ik ben absoluut geen kenner) is het juist knap dat hij 'm niet in de muur reed. Vind Vettel overigens wel echt een jankerd, zijn meerdere gelijkwaardige situaties geweest waar het een andere driver betrof (vaak Max) was hij de eerste die liep te janken over een straf. De baby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites