Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

Intervallen lijkt me goed. En dan wel varieren met gewoon duurlopen. Want interval is volgens mij bedoeld om de snelheid omhoog te krijgen. Maar als je voor een halve marathon wil gaan, dan zou ik toch ook proberen langere afstanden te lopen en dan gewoon op een heel laag tempo.

Zelf laatste maanden minder gelopen. AFgeopen vrijdag wel weer even 10km gedaan na werktijd en dat voelde erg goed. Voor december staat iig op de planning om met een vriend samen een halve marathon te lopen. Rustig tempo en dan lekker bijpraten. Hebben we 1,5 maand terug ook gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja precies, misschien op termijn toch wat meer duurloop doen. Doe nu vooral interval omdat ik dat veel beter kan volhouden en zelf ook leuker vind dan duurloop. Zit er ook aan te denken om een keer piramideloop te doen. Zo een beetje her en der wat dingen proberen. Kijken wat wel bevalt en wat niet bevalt. 

Gisteren 15,5 km gelopen met een tempo van 6 min/km (interval). Daarna wel helemaal kapot, dus weet in ieder geval nu wel wat mijn max is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zulke stukken vind ik echt te lang man, zo saai. Maar je bent goed bezig zo te lezen (y)

Zelf loop ik sinds de zomer (juli?) elke doordeweekse dag 5km. In het begin wel heel erg veel last van shin splints gehad, waardoor ik twee keer een week rust heb gehouden. Nu gelukkig geen last meer van en is het een onderdeel van mijn dagelijkse routine (meestal in mijn lunchpauze, anders voor het avondeten).

Wil er eigenlijk een iets langer rondje van maken (7-8km), maar dan moet ik even een andere route uit gaan zetten (nu komt het echt precies uit qua rondje in een park, moet dan één of ander onhandig lusje aan toe gaan voegen). 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een goede afspeellijst op is het prima te doen. Maar 5 km per dag lopen is ook zeer netjes, dat zou ik dan weer niet kunnen denk ik.

Runnermaps.nl zou kunnen helpen om een goede route uit te zetten. En is steeds het zelfde rondje park ook niet een keer saai aan het worden?

bewerkt door JordiW.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het nooit saai. Even je hoofd legen met een lekker muziekje op of samen met een ander bijpraten. Echt een genot. Loop ook nooit in een stad. Want dat lijkt me idd saai. Probeer altijd wel een stuk natuur op te zoeken als ik overdag loop. Savonds in het donker kies ik dan wel voor gewoon om door woonwijken te lopen vanwege veiligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste anderhalve maand het hardlopen weer aardig opgepakt. Eerste keren is dan altijd weer erg vervelend. Ik ga dan altijd lopen op het tempo dat ik vorig jaar liep, maar dan stort je na een kilometer of twee al volledig in:-D. Nu weer lekker op niveau aan het komen, gister vijf kilometer op gemiddeld 4:52 min/km gelopen. Wat een wereld van verschil in plezier is het als je een beetje een constant tempo kan lopen zonder dat je helemaal naar de gallemiezen gaat. Wil in het voorjaar wel weer een probleemloze 4:35-4:40 min/km kunnen lopen over 5-8km. 

Wilde nog vragen welke oortjes jullie dragen tijdens het lopen. Ik draag nu zelf geen oortjes omdat ik met draad gewoon helemaal niks vind. Draad gaat alle kanten op, oortjes vallen uit etc. Zit te kijken naar de Jabra Elite Active 75T. Zijn wel erg prijzig dus ik twijfel nog een beetje. Mensen ervaringen met deze oortjes of andere aanraders? Wel draadloos dus.

Edit: nu we toch bezig zijn: ik ben ook aan het kijken voor een sporthorloge maar ik heb totaal geen verstand waar ik op moet letten. Gebruik zelf runkeeper, gebruiken bijvoorbeeld Garmin apparaten hun eigen app of kun je hun data ook integreren in je Runkeeper profiel? Zit nu bijvoorbeeld naar deze te kijken: 

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/646690/pn/010-02120-30

Hoor graag ervaringen van anderen:classic_biggrin:.

bewerkt door Beppu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker bezig man. En mooi tempo al zo. En vooral als je het zo te horen aan kunt en niet naar de klote gaat. Ik heb gewoon oortjes van 10 eu. Ik heb mijn mobiele telefoon in zo'n arm houder. Ik heb altijd een t-shirt aan dus het draad laat ik dan via mijn mouw mijn schirt inlopen en dan dus vanuit mijn shirt omhoog. Echt nooit last vh draad.

Sporthorloge heb ik nu een jaar of 2-3 een tomtom. Werk prima hoor. En was goed te doen in de prijsklasse toen. App die erbij hoort is ook prima. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei NicoHaak:

Lekker bezig man. En mooi tempo al zo. En vooral als je het zo te horen aan kunt en niet naar de klote gaat. Ik heb gewoon oortjes van 10 eu. Ik heb mijn mobiele telefoon in zo'n arm houder. Ik heb altijd een t-shirt aan dus het draad laat ik dan via mijn mouw mijn schirt inlopen en dan dus vanuit mijn shirt omhoog. Echt nooit last vh draad.

Sporthorloge heb ik nu een jaar of 2-3 een tomtom. Werk prima hoor. En was goed te doen in de prijsklasse toen. App die erbij hoort is ook prima. 

Heb nu een armband waar mijn telefoon in gaat en oortjes met een draadje die ik inderdaad net als jij ook door mijn shirt laat lopen. Vind dat alleen gedoe, wil dat niet meer. heb dan liever een mooi apparaatje om de pols die alle gegevens tijdens het lopen bijhoudt en waarmee ik muziek kan luisteren. Vind het sowieso vrij mooie dingen, mag ook trouwens wel voor die prijs. Ben niet beroerd om er wat meer voor neer te leggen en hem dan ook buiten het hardlopen om te kunnen gebruiken. Ben ook van plan in het voorjaar/zomer een racefietsje te kopen dus dan komt het ook goed van pas. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Beppu:

Laatste anderhalve maand het hardlopen weer aardig opgepakt. Eerste keren is dan altijd weer erg vervelend. Ik ga dan altijd lopen op het tempo dat ik vorig jaar liep, maar dan stort je na een kilometer of twee al volledig in:-D. Nu weer lekker op niveau aan het komen, gister vijf kilometer op gemiddeld 4:52 min/km gelopen. Wat een wereld van verschil in plezier is het als je een beetje een constant tempo kan lopen zonder dat je helemaal naar de gallemiezen gaat. Wil in het voorjaar wel weer een probleemloze 4:35-4:40 min/km kunnen lopen over 5-8km. 

Wilde nog vragen welke oortjes jullie dragen tijdens het lopen. Ik draag nu zelf geen oortjes omdat ik met draad gewoon helemaal niks vind. Draad gaat alle kanten op, oortjes vallen uit etc. Zit te kijken naar de Jabra Elite Active 75T. Zijn wel erg prijzig dus ik twijfel nog een beetje. Mensen ervaringen met deze oortjes of andere aanraders? Wel draadloos dus.

Edit: nu we toch bezig zijn: ik ben ook aan het kijken voor een sporthorloge maar ik heb totaal geen verstand waar ik op moet letten. Gebruik zelf runkeeper, gebruiken bijvoorbeeld Garmin apparaten hun eigen app of kun je hun data ook integreren in je Runkeeper profiel? Zit nu bijvoorbeeld naar deze te kijken: 

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/646690/pn/010-02120-30

Hoor graag ervaringen van anderen:classic_biggrin:.

Ik had een fitbit en dat vond ik ruk. Synchronisatie met me telefoon ging vaak niet, oortjes deden het niet (Jabra oortjes) en daardoor ook vaak hardloopsessies gemist vanwege gebrekkige synchronisatie. Drama. 

Sinds een paar weken heb ik nu een Apple Watch en dat werkt echt top. Nu gewoon alles van apple (wel duur) maar het werkt als een zonnetje en daar ben ik echt heel blij mee. Loop verder vrijwel altijd zonder oortjes, maar soms pak ik die draadloze apple oortjes. Werken ook perfect met je watch.

Qua app gebruik ikzelf Strava. Geen reden voor, maar deze werkte toentertijd wel met de fitbit en RunKeeper niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook het hardlopen opgepaktt na de scheiding/nieuwe baan etc.

Ben nu  3 keer geweest en 5 km gedaan.

Loop nu 5 km in ongeveer 30 of 31 minuten (ben goed voor 90 kg en 1.85)

Heb eindelijk weer het plezier teruggevonden.

Zelf gebruik ik Strava maar dan loop ik onderweg en zie ik dat ik 6.05 per kilometer loop. 

Uiteindelijk klok ik hem af en krijg ik beweegtijd 30.02 (wat normaal gesproken dan 30.30) ongeveer moet zijn.

Zijn het de kleine stops onderweg die hij eraf haalt?  of is het dat ik niet gelijk start of finish indruk bij begin/eind?

Excuses als ik wat onduidelijk ben, ben net terug :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Lazy:

Ik had een fitbit en dat vond ik ruk. Synchronisatie met me telefoon ging vaak niet, oortjes deden het niet (Jabra oortjes) en daardoor ook vaak hardloopsessies gemist vanwege gebrekkige synchronisatie. Drama. 

Sinds een paar weken heb ik nu een Apple Watch en dat werkt echt top. Nu gewoon alles van apple (wel duur) maar het werkt als een zonnetje en daar ben ik echt heel blij mee. Loop verder vrijwel altijd zonder oortjes, maar soms pak ik die draadloze apple oortjes. Werken ook perfect met je watch.

Qua app gebruik ikzelf Strava. Geen reden voor, maar deze werkte toentertijd wel met de fitbit en RunKeeper niet.

Lees meer problemen over synchronisatie met oortjes alleen dan over de Garmin producten waar ik naar zat te kijken. Ben er echt de hele dag mee bezig geweest, informatie opzoeken en producten vergelijken enzo. Net pas wat besteld: de Garmin Vivoactive 4. Toch wat meer smartwatch georiënteerd dan een horloge met enkel hardloopapplicaties (zoals de Forerunner 245 die ik stuurde). Qua oortjes de Jabra Elite 75t Active besteld. Even kijken of het allemaal werkt anders gaan de oortjes weer terug. Verdorie een rib uit me lijf, maar soms moet je jezelf verwennen en het zal ook motiveren om veel te blijven lopen.

4 uur geleden zei CrisChivu:

Hier ook het hardlopen opgepaktt na de scheiding/nieuwe baan etc.

Ben nu  3 keer geweest en 5 km gedaan.

Loop nu 5 km in ongeveer 30 of 31 minuten (ben goed voor 90 kg en 1.85)

Heb eindelijk weer het plezier teruggevonden.

Zelf gebruik ik Strava maar dan loop ik onderweg en zie ik dat ik 6.05 per kilometer loop. 

Uiteindelijk klok ik hem af en krijg ik beweegtijd 30.02 (wat normaal gesproken dan 30.30) ongeveer moet zijn.

Zijn het de kleine stops onderweg die hij eraf haalt?  of is het dat ik niet gelijk start of finish indruk bij begin/eind?

Excuses als ik wat onduidelijk ben, ben net terug :D

Soms zijn die applicaties niet helemaal precies in hun GPS tracking geloof ik. Misschien aan het einde van de ronde gecorrigeerd? 

Hebben jullie verder nog doelen voor komende zomer qua hardlopen? Wil zelf wel weer eens een 10km gaan lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Beppu:

Zit te kijken naar de Jabra Elite Active 75T

Die heb ik, maar dan niet de Active-versie. Zou even op moeten zoeken hoe lang ik ze precies heb, iets van 1,5 jaar. Misschien langer nog, want ook regelmatig in de trein en keer in vliegtuig gebruikt vóór COVID. Gebruik ze elke (doordeweekse)dag net hardlopen en zeer tevreden mee!

Eerste paar keer dragen was ik bang dat ze uit mijn oren zouden vallen, maar dat is tot op heden nooit gebeurd. Ofjah je moet voorzichtig zijn met je kleren uittrekken, dan kunnen ze er uit vallen. Maar een normaal mens doet dan ook eerst zijn oortjes uit ;c 

Zit even te bedenken wat ik er nog meer over moet zeggen. Ja die siliconen dopjes zijn bij mij begin dit jaar gescheurd. Hebben een beetje vreemde maat, waardoor je bij Jabra zelf vervangende dopjes moet halen (à twee tientjes). Zou wat makkelijker zijn geweest als die standaard dingen van een paar euro zouden passen op het apparaat. 

Heb zelf sinds een maand ofso een smartwatch (Ticwatch Pro 3), maar die is niet alleen voor sporten (al gebruik ik 'em daar ook voor) dus denk niet perse iets waar je naar opzoek bent.

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf als doelstelling gesteld dit jaar om in totaal 750km hard te lopen. Doe nu elke 2 maanden iig een halve marathon met een vriend. Soort van bijpraatsessie. En de rest dan alleen kilometers maken. Maar hoop toch echt dat er ergens een keer weer mogelijkheden zijn om een wedstrijdje te lopen. Zou echt motiveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei NicoHaak:

Ik heb zelf als doelstelling gesteld dit jaar om in totaal 750km hard te lopen. Doe nu elke 2 maanden iig een halve marathon met een vriend. Soort van bijpraatsessie. En de rest dan alleen kilometers maken. Maar hoop toch echt dat er ergens een keer weer mogelijkheden zijn om een wedstrijdje te lopen. Zou echt motiveren.

Jeetje , held. Respect zeg ;) Veel plezier en succes ermee. Ik heb mezelf als doel gesteld dit jaar iig uberhaupt eens halve marathon te lopen. Maar valt nog ziek tegen maar blijf wel bewegen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Sophomore:

Die heb ik, maar dan niet de Active-versie. Zou even op moeten zoeken hoe lang ik ze precies heb, iets van 1,5 jaar. Misschien langer nog, want ook regelmatig in de trein en keer in vliegtuig gebruikt vóór COVID. Gebruik ze elke (doordeweekse)dag net hardlopen en zeer tevreden mee!

Eerste paar keer dragen was ik bang dat ze uit mijn oren zouden vallen, maar dat is tot op heden nooit gebeurd. Ofjah je moet voorzichtig zijn met je kleren uittrekken, dan kunnen ze er uit vallen. Maar een normaal mens doet dan ook eerst zijn oortjes uit ;c 

Zit even te bedenken wat ik er nog meer over moet zeggen. Ja die siliconen dopjes zijn bij mij begin dit jaar gescheurd. Hebben een beetje vreemde maat, waardoor je bij Jabra zelf vervangende dopjes moet halen (à twee tientjes). Zou wat makkelijker zijn geweest als die standaard dingen van een paar euro zouden passen op het apparaat. 

Heb zelf sinds een maand ofso een smartwatch (Ticwatch Pro 3), maar die is niet alleen voor sporten (al gebruik ik 'em daar ook voor) dus denk niet perse iets waar je naar opzoek bent.

Ik heb alles vanmorgen al binnen gekregen. Ga de Jabras morgen gelijk weer terug sturen, passen helaas niet in mijn oren. Bij alle drie de maten earbuds vallen ze er zo uit:mrgy:. Verder is het horloge een schitterend ding, zowel esthetisch als functioneel. Alleen het enige wat ik gewoon niet aan de praat krijg is de koppeling met Spotify. Heb er net mee hardgelopen en het is verder echt een top ding, zo praktisch. Toch is de belangrijkste reden waarom ik hem gekocht heb, het draadloze muziekgemak tijdens het rennen. Lees op fora dat dit komt door een recente update in de software bij Garmin, dus hopelijk snel opgelost. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren maar eens een keer getracht een maximale hartslag in te stellen op mijn telefoon. Deed max 135. Nou dat is me toch goed om je zelfbeheersing op de proef te stellen. Was lekker savonds in de natuur aan het lopen en elke keer dat ik dan lekker in gedachte geraakte dan ging ik weer te hard lopen en kwam ik weer over de 135 grens. Uiteindelijk uur en kwartier gelopen op gemiddelde 132. Wel keertje goed, maar denk niet voor herhaling vatbaar :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei NicoHaak:

Gisteren maar eens een keer getracht een maximale hartslag in te stellen op mijn telefoon. Deed max 135. Nou dat is me toch goed om je zelfbeheersing op de proef te stellen. Was lekker savonds in de natuur aan het lopen en elke keer dat ik dan lekker in gedachte geraakte dan ging ik weer te hard lopen en kwam ik weer over de 135 grens. Uiteindelijk uur en kwartier gelopen op gemiddelde 132. Wel keertje goed, maar denk niet voor herhaling vatbaar :D

Dit klinkt wel als een leuke methode om te gaan lopen. Wat voor tempo heb je nu dan gelopen ten opzichte van wat je normaal loopt met een hogere hartslag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Beppu:

Dit klinkt wel als een leuke methode om te gaan lopen. Wat voor tempo heb je nu dan gelopen ten opzichte van wat je normaal loopt met een hogere hartslag?

Normaal loop ik 4:30-4:50 per km en nu kwam ik op een gemiddelde van iets boven de 6 minuten per km uit. Dus dat is wel een enorm verschil. Wil het best wat vaker doen, maar dan neem ik denk ik 140 hardslag zodat ik hopelijk toch ergens 5:20-5:40 kan lopen. Dan loop ik toch in een fijner tempo al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei NicoHaak:

Normaal loop ik 4:30-4:50 per km en nu kwam ik op een gemiddelde van iets boven de 6 minuten per km uit. Dus dat is wel een enorm verschil. Wil het best wat vaker doen, maar dan neem ik denk ik 140 hardslag zodat ik hopelijk toch ergens 5:20-5:40 kan lopen. Dan loop ik toch in een fijner tempo al.

Ah, zou hier zelf te ongeduldig voor zijn en gaan versnellen denk ik?. Ik ga zelf vaak kortere rondjes met een wat hoger tempo (voor mij). Misschien wel een keer goed om wat rustiger aan te doen en wat meer meters te maken. Dan zou een hartslagwaarschuwing van 150 of zelfs 155/160 denk ik een mooie grens zijn.

Hoeveel kilometer had je nu gemaakt aan 135 max?

bewerkt door Beppu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Beppu:

Ah, zou hier zelf te ongeduldig voor zijn en gaan versnellen denk ik?. Ik ga zelf vaak kortere rondjes met een wat hoger tempo (voor mij). Misschien wel een keer goed om wat rustiger aan te doen en wat meer meters te maken. Dan zou een hartslagwaarschuwing van 150 of zelfs 155/160 denk ik een mooie grens zijn.

Hoeveel kilometer had je nu gemaakt aan 135 max?

Uiteindelijk bijna 12km. 

Zelf probeer ook wel altijd 160 als max te nemen als ik gewoon zelf ga lopen. Als ik dat doe dan kan ik vrijwel altijd lang op acceptabel tempo volbrengen. Als ik bijv halve marathon afstand doe, dan probeer ik altijd niet boven dei 160 te komen. Maar dat doe ik dan zelf in de gaten houden en niet als alert instellen op mijn horloge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites