Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Fitness/Krachttraining

Oldskool

Aanbevolen berichten

De verklaarlast ligt niet bij mij volgens mij

Waarom zou het noodzakelijk zijn?

Ervoor = opwarming/vermijden van blessures

Erna = cooling down

Zoiets dacht ik altijd, maar ik zie genoeg mensen het niet doen dus ik vroeg me het af. Is natuurlijk ook wel een flinke tijdbesparing als je 't niet doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erna = cooling down

Zoiets dacht ik altijd, maar ik zie genoeg mensen het niet doen dus ik vroeg me het af. Is natuurlijk ook wel een flinke tijdbesparing als je 't niet doet.

Opwarming/vermijden van blessures kan ik nog enigszins inkomen, maar je kan beter gewoon telkens eerst een set van de oefening die je wil gaan doen met weinig weerstand doen, volgens mij is dat voldoende als warming-up. Als jij je schouders gaat trainen en daarvoor hard hebt gelopen zijn je schouders niet minder vatbaar voor blessures ofzo. Concept van cooling down snap ik sws niet echt, maar ik fiets altijd naar huis na een training dus hoef me daar sowieso geen zorgen over te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erna = cooling down

Opwarming/vermijden van blessures kan ik nog enigszins inkomen, maar je kan beter gewoon telkens eerst een set van de oefening die je wil gaan doen met weinig weerstand doen, volgens mij is dat voldoende als warming-up. Als jij je schouders gaat trainen en daarvoor hard hebt gelopen zijn je schouders niet minder vatbaar voor blessures ofzo. Concept van cooling down snap ik sws niet echt, maar ik fiets altijd naar huis na een training dus hoef me daar sowieso geen zorgen over te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet niet denken dat een warming up als hardlopen alleen maar bedoelt is voor je benen...

Waarom is een warming-up belangrijk?

• Een warming-up stimuleert de bloedsomloop. Daardoor zijn je spieren beter doorbloed en minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren. Hiermee voorkom je veel vervelende blessures.
  • Met een goede warming-up komt je bloedsomloop beter op gang en verlopen fysiologische processen sneller. Dit komt door een verhoogde zuurstofopname van het bloed, waardoor de temperatuur en de viscositeit van het bloed omlaag gaat. Je lichaam vervoert hierdoor makkelijker de benodigde zuurstof en energie. Hierdoor pompt het bloed sneller door het lichaam waardoor je langer een beweging kan volhouden. Daarnaast produceer je hierdoor minder afvalstoffen waardoor je minder spierpijn ervaart.
  • Een warming-up zorgt ervoor dat de zenuwgeleiding toeneemt en waardoor het reactievermogen beter is. Dit komt komt door een verhoogde afgifte van adrenaline waardoor je hartslag en alertheid omhoog schiet.
  • Een ander belangrijk voordeel is dat je door een warming-up al geestelijk voorbereid bent voor een zwaardere inspanning. Door een sportspecifieke warming-up te doen, raakt je lichaam gewend aan de beweging. Wie slim is, werkt dus heel geconcentreerd aan zijn warming-up!

Cooling down is om de afvalstoffen uit je lichaam beter / sneller te laten afvoeren.

bewerkt door sirkeith
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch zga nutteloos om je buikspieren te trainen? Of is dit een fabeltje? [MENTION=6154]Kweekie[/MENTION]; @endeanderefitnessfanaten;

Niet nutteloos, maar ook niet per se noodzakelijk als je al voldoende compound oefeningen doet waarbij je ze ook gebruikt (squats, deadlifts, OHP, chin-ups, BORs, etc). Zelfs met Cable Pushdowns voor je triceps gebruik je ze. In principe is dat al meer dan voldoende in dat geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites