Thymen Geplaatst 25 oktober Share Geplaatst 25 oktober Benieuwd of je jouw team zo dadelijk ook in een WM-formatie laat spelen! Mooi stukje geschiedenis weer! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 25 oktober Share Geplaatst 25 oktober Ga je voor je eigen tactische (r)evolutie, mate? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 25 oktober Share Geplaatst 25 oktober Wat een team was dat als je ook maar enigzins in de buurt komt doe jehet al top Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 25 oktober Share Geplaatst 25 oktober Ik ben heel benieuwd of je een tactiek gaat maken die enigszins in de buurt komt van hoe Hongrije ooit speelde. Het zou totaal uniek zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 26 oktober Auteur Share Geplaatst 26 oktober #6 - Mighty Magyars (IV) De loting bracht Puskás en co tegenover West-Duitsland (een team dat al vier jaar bestond en niet bepaald indruk had gemaakt door Noorwegen en Saarland te verslaan in hun kwalificatiegroep), Turkije (dat, in typisch doordachte Fifa-stijl, het toernooi had bereikt nadat de 14-jarige zoon van een stadionmedewerker in Rome hun naam uit de hoed had getrokken na een gelijkspel in hun play-off tegen Spanje) en het debuterende Zuid-Korea. De West-Duitse manager zag geen nut in het proberen te verslaan van de Hongaren en beschouwde een Turkse overwinning op de Koreanen als een zekerheid. Zijn team zou Turkije dus moeten verslaan in hun openingswedstrijd en daarna nog een keer in een play-off om uit de groep te komen. Het werkte als een tierelier. Turkije werd in de opener met 4-1 verslagen, terwijl Puskás zichzelf hielp aan een hattrick tegen Zuid-Korea in een 9-0 overwinning. Drie dagen later had Turkije ook weinig moeite met de Koreanen en zette deze met 7-0 opzij in Genève, terwijl Hongarije en West-Duitsland in het St. Jakob-stadion in Bazel verwikkeld waren in een van de meest intrigerende en controversiële groepswedstrijden in de geschiedenis van het WK. Hongarije versloeg het Duitse team (dat slechts vier spelers opstelde die tegen Turkije hadden gespeeld). Kocsis maakte vier doelpunten in de 8-3 overwinning. Echter, veel belangrijker dan de score was het lot van Ferenc Puskás. De Hongaarse aanvoerder was in topvorm: “Ik kon de bal voelen zoals een violist zijn instrument voelt.” Jupp Posipal was overstuur en wisselde daarom van positie met Liebrich. Het maakte geen verschil. Naarmate de score toenam, nam ook de Duitse frustratie toe. De Engelse scheidsrechter William Ling keek meerdere malen de andere kant op. Drie flagrante strafschoppen werden bijna komisch genegeerd en uiteindelijk gebeurde het onvermijdelijke. Puskás probeerde rond de middenlijn weg te draaien maar zijn directe tegenstander (Liebrich) maakte een nare overtreding. Een cynicus zou kunnen beweren dat West-Duitsland het perfecte resultaat behaald had, ondanks de score. Sebes had een sterke hand, maar had die laten zien. Herberger had zijn beste kaarten tegen zijn borst gehouden. Puskás’ toernooi leek voorbij. Hongarije moest zich zonder zijn steraanvaller voorbereiden op de kwartfinale tegen Brazilië. In een andere verbijsterende organisatorische beslissing, gingen de teams die bovenaan eindigden in hun groepen door naar de ene helft van de knock-out loting, met de nummers twee aan de andere kant van het schema. Zo zou Hongarije het in de kwartfinales opnemen tegen winnaar van groep 1 Brazilië. Daarna tegen degene die als winnaar uit de bus kwam tussen winnaar van groep 3 Uruguay en winnaar van groep 4 Engeland in de halve finales. Brazilië was de vorige keer op eigen bodem tweede geworden (en daar niet bepaald blij mee) en zou het toernooi in 1958, 1962 en 1970 winnen. Het enige antwoord dat ze in 1954 voor Hongarije hadden, was echter geweld. Bozsik en Nílton Santos werden weggestuurd voor een vuistgevecht en Humberto Tozzi kreeg rood omdat hij Lóránt ordinair had onderuit geschopt. Sebes beschreef het als een "brutale, barbaarse" wedstrijd. Maar de echte actie in de Slag om Bern kwam pas na het laatste fluitsignaal, toen Hongarije een energieke Braziliaanse tegenaanval afsloeg en met 4-2 won. De Zwitserse politie had al moeite om een paar veldindringers in bedwang te houden, terwijl het ook wat rumoerig werd in de Hongaarse kleedkamer, waar de brutale Brazilianen zich naar binnen haasten. Er brak een enorme chaos uit in de tunnel, waarbij spelers, fans en officials betrokken waren. Gebroken flessen en voetbalschoenen werden als wapens gebruikt. Er was "overal bloed en vuisten", zei Czibor. Sebes kreeg een fles in zijn gezicht en moest gehecht worden. De Braziliaan Pinheiro onderging een soortgelijk lot en Puskás werd als de schuldige beschouwd. Na een kort onderzoek haalde de FIFA, in typische stijl, zijn schouders op en liet het aan de respectievelijke voetbalbonden over om straffen uit te delen. Het was een beslissing die iedereen beviel en beide voetbalbonden in staat stelde om hun handen van de treurige affaire af te trekken. Titelverdediger Uruguay wachtte in de halve finale. In een stevige strijd, die zich nog eens op een vreselijke manier zou herhalen, gaven de Hongaren een 2-0 voorsprong weg. Het moet echter worden toegegeven dat Sebes' team zich herpakte en twee kopballen van Kocsis zorgden voor een 4-2 overwinning en Hongarije's tweede finale in drie WK's. Spoiler @Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr Op 25-10-2024 om 10:21 zei Marius: Verbluffende cijfers. Ook de dag van vandaag staat dat nog als een paal boven water. Inderdaad bizarre cijfers, benieuwd of we daar wat van kunnen laten wederkeren. Op 25-10-2024 om 10:31 zei Thymen: Benieuwd of je jouw team zo dadelijk ook in een WM-formatie laat spelen! Mooi stukje geschiedenis weer! Dat was wel de bedoeling inderdaad Op 25-10-2024 om 10:32 zei Nom de Guerre: Ga je voor je eigen tactische (r)evolutie, mate? Kijk, jij weet waarom we even terugkijken naar de historie. Daarvan gaan zeker elementen terugkomen in de savegame, onder andere de speelwijze! Op 25-10-2024 om 10:33 zei Djurovski: Wat een team was dat als je ook maar enigzins in de buurt komt doe jehet al top Dat mag ik hopen inderdaaad! Op 25-10-2024 om 13:56 zei ElMarcos: Ik ben heel benieuwd of je een tactiek gaat maken die enigszins in de buurt komt van hoe Hongrije ooit speelde. Het zou totaal uniek zijn. Kijk, jullie hebben in de gaten waar dit heen gaat. Ik kom hier later op terug Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 26 oktober Share Geplaatst 26 oktober Met het mes tussen de tanden werd in het verleden wel bijna letterlijk genomen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 27 oktober Share Geplaatst 27 oktober Hele leuke novelle dit, nu al!! Ik ontvang graag een tag aub Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 27 oktober Share Geplaatst 27 oktober Wederom een zeer mooi stuk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 28 oktober Share Geplaatst 28 oktober Zulke historische stukken blijven leuk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 28 oktober Auteur Share Geplaatst 28 oktober #7 - Mighty Magyars (V) En toen volgde het Wonder van Bern. Hongarije stond na acht minuten met 2-0 voor, maar met een klap van zijn linkerschoen maakte Helmut Rahn er zes minuten voor tijd 3-2 van. Waarmee hij de grootste comeback voltooide - en misschien wel de grootste schok - die ooit in een WK-finale is gezien. Er waren genoeg redenen voor de onwaarschijnlijke uitslag. Terwijl Hongarije (letterlijk) Brazilië en Uruguay had verslagen, had West-Duitsland een veel serenere passage tegen Joegoslavië en Oostenrijk (die ze met 6-1 versloegen in de halve finale). De regen en het zware veld trokken de laatste energie uit de Hongaarse benen. De Zwitserse nationale battle-of-the-brass-bands werd de nacht voor de finale gehouden in de stad Solothurn, waar Hongarije was gevestigd. De spelers hadden daardoor moeite met slapen. De scheidsrechter, ene William Ling, nam een reeks twijfelachtige beslissingen. Puskás scoorde zelfs een late gelijkmaker om het 3-3 te maken, om vervolgens te zien hoe de grensrechter hem afkeurde wegens buitenspel (het is op geen enkele manier duidelijk op de beelden, maar hij lijkt meer on- dan offside). Puskás was misschien fit genoeg om te spelen, maar hij was duidelijk niet 100%. Hidegkuti raakte de paal. Kocsis raakte de lat. Turek redde na redding. Ze gingen te veel van het gas bij de 2-0 voorsprong en waren altijd kwetsbaar achterin. West-Duitsland had ze afgetroefd op werkvermogen. West-Duitsland zat op steroïden… Het hoe en waarom van de finale van 1954 blijft een van de grote mysteries van het voetbal (Er werden naalden gevonden na de finale; de Duitse teamarts Franz Loogen houdt vol dat het gewoon vitaminesupplementen waren). Niettemin was de ongeslagen reeks voorbij. West-Duitsland had het WK echter niet gewonnen, zo werd gedacht in Boedapest. Hongarije had het WK verloren. De fans thuis waren woedend. Het team mocht niet terugkeren naar Boedapest, maar werd in plaats daarvan, voor hun eigen veiligheid, omgeleid naar een trainingskamp in Tata. Er gingen geruchten rond over het team, dat ze de wedstrijd verloren zouden hebben in ruil voor een Mercedes voor elke speler. De woede-uitbarsting op straat zou een proefrit blijken voor de opstand van twee jaar later. Sebes, wiens zoon op school in elkaar was geslagen, en Puskás kregen het grootste deel van de schuld. Maar ondanks de woedende reactie, keerde het team al snel terug naar de winnende weg, met nog eens achttien wedstrijden ongeslagen (West-Duitsland had daarentegen tegen het einde van het jaar nogal pijnlijk verloren van Engeland, Frankrijk en België). Dat betekende dat Hongarije tussen mei 1950 en februari 1956 slechts één van de 49 wedstrijden die ze speelden verloor - de wedstrijd die ertoe deed. Na de successen brokkelde het team af. Grosics werd gearresteerd op verdenking van spionage, Czibor werd buitenspel gezet na een ruzie met Puskás, terwijl Zakariás en Lóránt werden gedumpt voor jongere spelers. De nederlaag in Turkije begin 1956 werd gevolgd door een thuisnederlaag tegen de Tsjechen - hun eerste nederlaag ooit in het Népstadion - een 5-4 nederlaag in België en een 2-2 gelijkspel tegen Portugal in Lissabon. Sebes werd de deur gewezen. Toen de opstand in Boedapest uitbrak, verliet Honvéd het land om naar Bilbao te reizen voor een Europacupwedstrijd, terwijl MTK naar Oostenrijk ging voor een aantal haastig georganiseerde vriendschappelijke wedstrijden. Sovjettanks rolden het land binnen terwijl beide teams weg waren en omdat geen van beiden er echt zin in had om naar huis te gaan, begonnen ze allebei aan mini-Europese tournees om het geld binnen te laten stromen. Tegen de tijd dat de spelers zich in Wenen hergroepeerden, was de revolutie neergeslagen. Er werden lange schorsingen beloofd bij hun terugkeer dus kozen sommigen ervoor om dat niet te doen. Kocsis ging in plaats daarvan naar Barcelona en kreeg gezelschap van Czibor. Puskás accepteerde een aanbod om bij Real Madrid te spelen en zou zelfs op het WK van 1962 voor Spanje spelen. Het was voorbij. De Mighty Magyars bestonden niet meer. Spoiler @Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr @Fantasy @Kyrill Op 26-10-2024 om 19:50 zei Marius: Met het mes tussen de tanden werd in het verleden wel bijna letterlijk genomen Inderdaad, er werd letterlijk gevochten om de overwinning! Op 27-10-2024 om 09:57 zei Kyrill: Hele leuke novelle dit, nu al!! Ik ontvang graag een tag aub Dankje, geregeld Op 27-10-2024 om 15:21 zei ElMarcos: Wederom een zeer mooi stuk! Bedankt, dit was de laatste in deze serie, bij de volgende zal duidelijk worden waarom. 17 minuten geleden zei Djurovski: Zulke historische stukken blijven leuk Nou, nog eentje dan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 28 oktober Share Geplaatst 28 oktober Prachtige update. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 28 oktober Share Geplaatst 28 oktober Tijd voor een nieuwe generatie die de wel net die ene wedstrijd wint Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 28 oktober Share Geplaatst 28 oktober Hoe zuur moet het niet geweest zijn om net die wedstrijd te verliezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Wederom een prachtige update. Duidelijk is dat de focus nu richting het veld gaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 29 oktober Auteur Share Geplaatst 29 oktober #8 - Doelstellingen & Uitdagingen Na al die geschiedenislessen snappen jullie wellicht beter waar mijn uitdagingen vandaan komen. Om geïnteresseerd te blijven in een langlopende savegame, heb ik doelstellingen en uitdagingen nodig. Meestal neem ik ruim de tijd om een mooi lijstje samen te stellen. Doe ik dit niet, dan houd ik het maar enkele seizoenen vol. Inmiddels spelen we Football Manager 2024 al ruim een jaar en daardoor kennen we de ins en outs van het spel. Om het uitdagend te houden, zijn er dan ook ambitieuze doelen nodig om de aandacht erbij te houden. Volgens mij is het me opnieuw gelukt om tot een bizarre lijst te komen! In een eerdere update haalde ik al twee uitdagingen aan. Namelijk de Big Brother Challenge en de Build a Nation Challenge. Er is echter meer… Big Brother Challenge Mijn clubkeuze is mede gebaseerd op deze uitdaging. Boedapest kent namelijk meerdere voetbalclubs die tegenwoordig - of in het verleden - zeer succesvol zijn. Qua landstitels en nationale bekerwinsten voert Ferencváros de lijst aan. Zij werden 34 keer landskampioen en hielden 24 maal de beker in de lucht. Daarnaast wonnen ze twee keer de Mitropa Cup en een keer de Europa League. Ook werd er twee keer een niet meer bestaande Ligabeker gewonnen en vijf keer een niet meer bestaande Supercup. De volgende op de lijst is MTK Budapest. Zij veroverden 23 keer de landstitel, twaalf nationale bekertoernooien, twee niet meer bestaande Supercups en twee Mitropa Cups. De nummer drie van Boedapest, Újpest, werd twintig keer landskampioen, won de nationale beker elf keer, veroverde de niet meer bestaande Supercup drie keer en heeft tevens twee Mitropa Cups op haar naam staan. De club die ik onder mijn hoede neem is qua landstitels de vierde club van de stad. Honvéd werd namelijk veertien keer landskampioen, won acht keer het nationale bekertoernooi en heeft één Mitropa Cup in haar prijzenkast. Om de uitdaging nog wat te vergroten neem ik ook Vasas mee. Deze club werd slechts zes keer gekroond tot landskampioen en won maar vier keer de beker. In Europees opzicht is dit de meest succesvolle club uit Boedapest, zij wonnen namelijk zes keer de Mitropa Cup! Meer landstitels dan Ferencváros (momenteel 34) - Honvéd: 14 Meer nationale bekers dan Ferencváros (momenteel 31) - Honvéd: 8 Meer Europese bekers dan Vasas (momenteel 6) - Honvéd: 1 Meer seizoenkaarthouders dan Ferencváros (momenteel 6.500) - Honvéd: 1.000 Stadion groter dan Ferencváros (momenteel 22.000) (wellicht daarna nog groter dan het nationale stadion (momenteel 68.156)) - Honvéd: 8.428 Building a Nation De Building a Nation challenge is een simpel principe, maar lang traject. Het uiteindelijke doel van deze savegame zal dus zijn om Hongarije op de eerste plek van de coëfficiëntenlijst te krijgen. Hongarije begint het spel op de 24ste plek. Prototype: Puskás Dit is meer een sidequest en het is geen keiharde vereiste om deze te voltooien. Ik haalde in de introductie al eens aan dat ik een focus op de jeugdopleiding zou houden, maar dat dit iets anders zou zijn dan voorheen. Het gaat er dit keer niet om, om een elftal vol jeugdspelers te krijgen. Ik wil graag de nieuwe Ferenc Puskás opleiden. Daarvoor heb ik een lijstje met vereisten opgesteld, hier kom ik in een latere update op terug! WM & MM Formaties De Mighty Magyars zijn onlosmakelijk verbonden met de WM formatie die in het voetbal jarenlang gebruikt werd. Die tijden zijn inmiddels al lang vervlogen en het moderne voetbal is verder geëvolueerd. Het zal dan ook een uitdaging worden om een WM formatie werkend te krijgen. Dit is één van de linkjes naar de historische nationale ploeg van Hongarije, die in de jaren vijftig furore maakte. Na het maken van een succesvolle WM formatie, wil ik deze laten evolueren naar een werkende MM formatie. In de jaren vijftig maakte de nationale ploeg de overstap naar die tactiek, waardoor zij onder andere de legendarische wedstrijd van Engeland wisten te winnen! Mede daardoor bleven de Mighty Magyars meer dan zes jaar lang ongeslagen. Enkele tactische uitdagingen dus ook in deze novelle. Ook hierover later meer, in een separate update. Spoiler @Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr @Fantasy @Kyrill 17 uur geleden zei Kyrill: Prachtige update. Bedankt maatje! 17 uur geleden zei Djurovski: Tijd voor een nieuwe generatie die de wel net die ene wedstrijd wint Laten we het hopen, al weet ik nog niet of ik op den duur het nationale elftal ga overnemen.. 15 uur geleden zei Marius: Hoe zuur moet het niet geweest zijn om net die wedstrijd te verliezen. Poh, echt hè?! Wetende dat je al jaren het sterkste team van de hele wereld bent, maar dan net die ene wedstrijd verliezen... 44 minuten geleden zei ElMarcos: Wederom een prachtige update. Duidelijk is dat de focus nu richting het veld gaat. We gaan rustig richting FM inderdaad! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Zijn een aantal zeer pittige en flinke uitdagingen! Iig 100% kraak helder, en duidelijk! Veel plezier en succes!! Hoop echt dat je heellang volhoudt, zou geweldig zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Ben echt benieuwd of de WM en vooral de MM gaan werken in FM Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Altijd mooi om jezelf een paar concrete doelstellingen op te leggen. Zelf doe ik dat ook meestal om de save zowel uitdagend te maken als genoeg spelplezier te laten opleveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Benieuwd of je alle uitdagingen weet te voltooien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Michaelinho* Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Hele toffe uitdaging en duidelijke doelen. Help me heel even, wat zijn de WM-MM formaties? Of heb ik de vorige updates niet goed (genoeg) opgelet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 29 oktober Auteur Share Geplaatst 29 oktober 1 uur geleden zei Michaelinho*: Hele toffe uitdaging en duidelijke doelen. Help me heel even, wat zijn de WM-MM formaties? Of heb ik de vorige updates niet goed (genoeg) opgelet? Dit idee, zeg maar Spoiler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ReneLeBlanc Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Ben heel benieuwd waar de nieuwe Puskas aan moet voldoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 29 oktober Share Geplaatst 29 oktober Pittige maar hele mooie doelstellingen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thymen Geplaatst 30 oktober Share Geplaatst 30 oktober Duidelijke doelen , je maakt het je zelf niet gemakkelijk ieder geval. Succes ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 31 oktober Share Geplaatst 31 oktober Een hele mooie lijst met uitdagingen die je wel even bezig zal houden. Benieuwd hoe snel je deze kunt slechten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten