Rob1981 Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april (bewerkt) #1. Inleiding: Athletic Club (Bilbao). Athletic Club (vooral bekend als Athletic Bilbao) is een Spaanse voetbalclub uit de regio Baskenland, uitkomend in de Primera División. De club speelt in deze hoogste divisie sinds de oprichting in 1928 en is wat dat betreft in het gezelschap van alleen Real Madrid en FC Barcelona. Athletic Club speelde tot en met 2012 zijn thuiswedstrijden in het San Mamés, dat ook wel bekendstaat als La Catedral. Sinds 2013 wordt er in een nieuw stadion gespeeld, ook genaamd San Mamés. Geschiedenis. Athletic Club werd in 1898 opgericht door Britse immigranten. De clubnaam verwijst nog steeds naar deze Britse connectie. Athletic Club was een van de succesvolste clubs in de beginjaren van het Spaanse profvoetbal met diverse Spaanse bekers en vijf landstitels tussen de start van de Primera División in 1928 en 1943. Daarna werd de club wat op de achtergrond gedrukt door vooral Real Madrid, FC Barcelona en Atlético Madrid. Naast het gebrek aan successen moest Athletic op bevel van dictator Francisco Franco de clubnaam veranderen in Atlético Bilbao, aangezien niet-Spaanse namen waren verboden onder het regime van Franco. Na de dood van Franco in 1975 kreeg Athletic de Baskische naam terug. Kort daarna bereikte de club het grootste internationale succes door in seizoen 1976/1977 de finale van de UEFA Cup te behalen. In deze finale werd echter verloren van Juventus. Begin jaren tachtig was er een nieuwe succesperiode voor het Baskische voetbal: zowel Real Sociedad (1981, 1982) als Athletic (1983, 1984) werd tweemaal landskampioen. Sinds 1984 heeft Athletic Club geen grote prijs meer gewonnen. Wel nam de club in het seizoen 1998/1999 deel aan de UEFA Champions League, nadat Athletic in het seizoen daarvoor als tweede achter kampioen FC Barcelona was geëindigd in de Primera División. (Edit: In real life wist de club in 2024 de Spaanse beker te winnen waardoor het wederom een prijs heeft bemachtigd). Alleen Basken. De Baskische trots van Athletic Club komt naar voren uit het feit dat sinds 1912 tot op de dag van vandaag er alleen maar Basken voor de club hebben gespeeld. De laatste drie niet-Baskische spelers verlieten in 1912 de club. In de beginjaren speelden logischerwijs verschillende Engelsen voor Athletic, die de club immers hadden opgericht. In 1911 diende Real Sociedad een klacht in tegen de buitenlanders van Athletic, mede omdat Real Sociedad alle onderlinge wedstrijden verloor, waarna de laatste buitenlanders korte tijd later vertrokken bij Athletic. Athletic vat Baskenland overigens op in de ruimste zin, dus niet alleen de Baskische Autonome Gemeenschap maar ook de autonome regio's La Rioja, Navarra en Frans-Baskenland. Sinds 2006 spelen ook de Mexicaan Javier Iturriaga en de Venezolaan Fernando Amorebieta bij Athletic. Beiden zijn echter van Baskische afkomst en wonen al jaren in Bilbao. Ondanks het alleen-Basken-beleid is Athletic Club altijd behoorlijk succesvol geweest. Een groot deel van de spelers is afkomstig uit de jeugdopleiding, cantera in het Spaans. De nadruk op cantera leidde tot de paradox dat, terwijl veel supporters Baskische nationalisten zijn, het team altijd veel spelers aan het Spaans nationaal elftal heeft geleverd. Bij andere clubs werden de Spanjaarden vaak overvleugeld door buitenlandse sterren en groeiden daardoor niet naar een hoog genoeg niveau door. (Bron: Wikipedia). Waarom de keuze voor deze club? Ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze club en in de loop der jaren zijn veel CM- en later FM-spelers verwend geweest met Baskische spelers uit de opleiding van Bilbao. Ik noem bijvoorbeeld namen als Joseba Etxeberria, Fernando Amorebieta, oud-Ajax speler Ismael Urzaíz en later spelers als Iker Muniain en de gebroeders Williams. Doordat je alleen maar Basken mag halen ben je erg beperkt met betrekkingt tot je aankoopbeleid en moet een groot deel van je focus liggen op je jeugdopleiding. Voor mij is dat één van de leukste onderdelen binnen FM. In normale saves wil ik nogal eens te veel spelers halen in korte tijd waardoor de club waar ik mee speel haar identiteit verliest en ik de interesse in de betreffende save daarmee ook verlies. Dat is gezien de beperkingen op transfergebied nu niet mogelijk. Hopelijk wordt dit een mooie, lange save en kunnen we Athletic Club naar een niveau door laten groeien dat het nog niet eerder heeft behaald. Vamos Athletic! @Badmuts @keano77 @Jónstærke @Keeza @dimihuyghe @chrisje1993 @Marius @De Raam@Djurovski @vekie71 @Willem @Kyrill @neva @Arezo @SantiagoMunez 24 juni bewerkt door Marius Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Deze novelle wil ik zeker gaan volgen! Een van mijn low key favoriete clubs. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Ook veel sympathie voor al wat gelinkt is aan het Baskenland! Zijn Aymeric Laporte en Aritz Aduriz ook niet doorgebroken bij Athletic Bilbao? Dacht van wel Mij mag je in elk geval blijven taggen, benieuwd naar het vervolg! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Leuke clubkeuze die vanzelfsprekend uitdagend is! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Sowieso een leuke clubkeuze inderdaad! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dimihuyghe Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april ik volg deze met veel plezier Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Home-grown heroes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Mooie club met mooi beleid succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 22 april Share Geplaatst 22 april Standaard tagje graag, ben een fan van Bilbao. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vekie71 Geplaatst 23 april Share Geplaatst 23 april mooie clubkeuze, nog is een spaanse club Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob1981 Geplaatst 23 april Auteur Share Geplaatst 23 april (bewerkt) 2. Missie, visie, beleid, selectie en (mogelijke) aankopen. Het klinkt als een hele mond vol maar het is niet zo dat ik hier pagina's vol ga schrijven. Ik wil alleen kort beschrijven wat de missie en visie van de club is en hoe ik hoop de doelen waar te kunnen maken. Verder ga ik even in op de huidige selectie en het aankoopbeleid voor de eerste transferperiode. Laten we beginnen met de missie en visie: Missie: Athletic Club moet de allerbeste club ter wereld worden. Visie: De beste opleiding zijn zodat jeugdspelers de grootste kans hebben om uit te groeien tot wereldtoppers. Doelen: Korte termijn (binnen een jaar): * Jeugdopleiding, jeugdscouting en jeugdaccommodatie binnen een jaar naar uitzonderlijk niveau. * Plaatsing voor Europees voetbal. Middellange termijn (binnen drie jaar): * Beste Baskische club zijn. * Plaatsing Champions League. Lange termijn (binnen 5 jaar): * Minimaal 3 basisspelers in het Spaans elftal. * Halve finale bereiken van een Europees toernooi. * Spaans kampioen worden. Beleid: * Focus op begeleiden jonge talenten uit eigen jeugd. * Focus op vroeg halen Baskisch talent en opleiden tot toppers. * Behouden beste spelers. Jeugdopleiding. Door het verbod op het aantrekken van niet-Baskische spelers, zal het jullie niet verbazen dat de jeugdopleiding dé levensader van de club is. De bedoeling is dan ook om de toch al goede jeugdopleiding op een hoger plan te tillen. De eerste aanzet hierbij is het zoeken naar de allerbeste beschikbare Hoofd Jeugdopleiding. Hierbij viel ons oog op Pep Boada. Met zijn jarenlange ervaring bij met name FC Barcelona verwachten we dat hij een grote toevoeging gaat zijn aan onze technische staf: Naast Pep Boada werden ook een aantal nieuwe jeugdtrainers, trainers en scout gehaald om ervoor te zorgen dat zowel de opleiding als het scoutingsteam een flinke upgrade krijgen. Hopelijk leidt dit alles tot zowel betere jeugdinstroom als jeugdontwikkeling zodat we nog meer en nog betere jeugdspelers kunnen voortbrengen. De selectie. De selectie ziet er als volgt uit: Geen topselectie maar ook geen hele slechte selectie. Wel een selectie waarbij een aantal spelers op leeftijd is en dat is best tricky gezien het feit dat we niet zomaar overal spelers vandaan kunnen halen. Goed management en inzicht lijkt dus vereist om de selectie niet binnen een jaar als een pudding in elkaar te laten vallen. We zullen de selectie kort per linie bespreken: Keepers: Met Simon en Agirrezabala hebben we een topdoelman (en zelfs Spaans international) en een groot talent. Dit is dus perfect, deze linie behoeft de komende jaren zelfs geen upgrade zo lijkt het. Verdediging: De zwakste linie. Enige topper is Dani Vivian, die zelfs in de Spaanse selectie zit. Hij heeft echter een afkoopsom van € 55.000.000,-. Dat lijkt prima maar met Saudische clubs die geïnteresseerd zijn ben ik er niet gerust op. Doel is hem spoedig te verlengen. Naast Vivian zijn er een aantal degelijke spelers maar mijn wens is om nog minimaal een goede centrale verdediger te zoeken en het liefst ook nog een goede links- en rechtsback. Dat zal niet zomaar lukken in één zomer. Middenveld: Deze linie is prima bezet. Echter is er één probleem: de allerbeste verdedigende middenvelder (een key-positie in mijn tactiek) is verhuurd aan een tweede divisionist. Gelukkig kan ik hem over 28 dagen terug halen en dus is mijn eerste zekere transfer het snel terug halen van Vencedor. Daarnaast zijn we in de breedte en kwalitatief tevreden. Spoiler Vencedor keerde gelukkig terug en zou direct een belangrijke schakel worden binnen het team. Aanval: Met de gebroeders Williams, Sancet en Muniain is er volop kwaliteit. Dit zijn de toppers van het team samen met Simon en Vivian. De enige twijfel die ik heb is of spits Villalibre goed genoeg is, maar dat zullen we in de eerste seizoenshelft gaan ondervinden. Voor nu acht ik de aanval sterk genoeg. Inaki Williams is één van de absolute toppers in de selectie van Athletic Club. Aankoopbeleid: Als hierboven aangegeven zou vooral de verdediging een upgrade kunnen gebruiken. Daarom ging ik een kijkje nemen bij de andere Baskische teams. De eerste was Real Sociedad. Basisspelers zijn echter niet geïnteresseerd vanwege het gebrek aan Champions League voetbal van Bilbao. De enige interessante speler is de 22-jarige centrale verdediger Jon Pacheco. Hij moet echter wel zo'n € 20.000.000,- kosten, dat is ongeveer ons hele budget voor deze periode. Ook Osasuna en Alaves zijn clubs die Baskisch zijn. Bij Alaves viel ons oog op linksback Javi Lopez. Hij gaf echter aan geen interesse te hebben vanwege de rivaliteit tussen beide clubs. Bij Osasuna waren vooralsnog geen goede verdedigers beschikbaar. Kortom, het viel nog niet mee. Hierdoor blijkt maar dat het erg belangrijk is de beste Baskische club te worden. Op die manier kunnen we wel interessant worden voor de nu nog onhaalbare spelers van Sociedad en Alaves. Toch deden we een aankoop, of ja, via verhuur kwam groot talent Dani Rodriguez over van FC Barcelona, gelukkig mét koopoptie. Deze 17-jarige buitenspeler is door Barcelona ooit weg gehaaald uit de jeugdopleiding van Real Sociedad en geldt als groot talent. Hij sluit direct aan bij het eerste team en vanwege de lage mogelijke aankoopsom van € 875.000,- hoop ik hem gedurende het seizoen vast te leggen. Spoiler Dit zou de enige aankoop zijn voor aanvang van de eerste competitiewedstrijd. Natuurlijk gaan we nog proberen een verdediger binnen te hengelen maar of we de juiste speler tegen komen valt toch maar te bezien. We vissen maar in een kleine vijver. De volgende update gaan we kort kijken naar de voorbereiding en het eerste deel van de competitie. Spoiler @Badmuts @keano77 @Jónstærke @Keeza @dimihuyghe @chrisje1993 @Marius @De Raam@Djurovski @vekie71 @Willem @Kyrill @neva @Arezo @SantiagoMunez @ElMarcos @MNie @Nom de Guerre @Mordurette Dank allen voor jullie positieve reacties. Het blijkt wel dat Athletic Club en vooral haar beleid voor veel FM-spelers een aantrekkelijke club is. Hopelijk kan ik jullie hoge verwachtingen waarmaken. Overigens ben ik benieuwd of het op eenvoudige wijze mogelijk is spelersfoto's en logo van alleen Bilbao toe te voegen aan mijn save. Ik vind dat namelijk wel een mooie toevoeging. Kan iemand mij daarbij de helpende hand toesteken? Dank alvast. 24 april bewerkt door Rob1981 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 23 april Share Geplaatst 23 april Een selectie met mogelijkheden maar ook met veel zwaktes. Het valt te hopen dat je een paar goede newgens krijgt in seisoen één die hopelijk snel kunnen aansluiten. Hugo Guillamón stond altijd hoog op m'n verlanglijstje met Bilbao. Zou ook te gekke aankoop kunnen worden als je die weet te strikken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 23 april Share Geplaatst 23 april Heeft het nieuwe hoofd van de jeugdopleiding enige band met de club of een Baskische achtergrond? Dat zou wel leuk zijn voor het verhaal natuurlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 23 april Share Geplaatst 23 april Zeker ruimte voor verbetering, maar in elke linie heb je wel iemand om op te bouwen volgens mij. Heb die Vencedor eens naar Liverpool gehaald in één van mijn eerste saves van deze FM! Kan zeker wat! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Patje! Geplaatst 23 april Share Geplaatst 23 april Ik ga deze zeker van mijn favoriete club uit Spanje. Al jaren fan van deze club. Zet mij maar in de mentions Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 23 april Share Geplaatst 23 april Veel plezier en succes bij Bilbao Nu al een hele toffe novelle! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Mooi hoe je de visie van Bilbao onder woorden hebt gebracht. Het gaat een uitdaging worden om je achterhoede te versterken. Volgens mij zijn er recent een of twee verdedigers vertrokken die mogelijk interessant kunnen zijn om terug te halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob1981 Geplaatst 24 april Auteur Share Geplaatst 24 april (bewerkt) #3. Oefenwedstrijden, eerste wedstrijden en sluiting transfermarkt zomer 2023. Voor we gaan kijken naar de oefenwedstrijden wil ik nog even kort terug komen op mijn keuze voor Atheltic Club (die ik vanaf nu Bilbao ga noemen omdat ik persoonlijk vind dat dat lekkerder bekt). Buiten de keuze vanwege de restricties in het aankoopbeleid en daardoor de focus van het voortbrengen en ontwikkelen van eigen jeugdspelers vind ik het ook mooi om vooral FC Barcelona de hak te gaan zetten, vanwege het gebrek aan beleid daar de laatste jaren. In het verleden koos ik elke FM wel een keer voor een save bij FC Barcelona en was het mijn favoriete club in het buitenland. Nu heb ik echt een afkeer van die club. Ik hoop dan ook dat ik ze in de toekomst helemaal voorbij kan gaan. Dat gezegd hebbende wil ik nu even kort kijken naar de oefencampagne. We speelden 6 wedstrijden en het ging prima. Spelers raakten fit en werden bekend met de gekozen tactiek. Het leverde de volgende uitslagen op: Opvallend is dat we makkelijk scoren, maar ook best wat goals tegen krijgen. Precies zoals je zou verwachten gezien de samenstelling van de selectie. Nogmaals blijkt dat onze verdediging de zwakke broeder is. Maar wat mij betreft waren we klaar voor het seizoen. Een seizoen waarin de focus op de competitie ligt, want Europees voetbal spelen we niet. Het zal daarom makkelijk zijn met een vaste basis te spelen, maar moeilijk worden iedereen tevreden te houden. Wedstrijden augustus. In augustus speelden we slechts 3 officiële wedstrijden. We openden het bal met een thuiswedstrijd tegen Girona FC. Vanwege een blessure van Muniain begon nieuwkomer Dani Rodriguez in de basis. Zijn debuut ging niet ongemerkt voorbij. Binnen 8 minuten opende hij de score 1-0. Daar blijf het niet bij. Na 34 minuten was het zelfs 4-0 door 2 goals van spits Villalibre en een treffer van Vivian. Kort voor rust werd het 4-1 en enkele minuten voor het einde van de wedstrijd scoorde Nico Williams de laatste treffer en bracht daarmee de 5-1 eindstand op het programma. We wonnen met 4-1. Dit was de beginopstelling van de eerste wedstrijd. Indien Muniain fit is zal hij op de plek van Dani Rodriguez spelen, verder is het de ideale opstelling. Een week later herhaalde we de goede wedstrijd en werd Betis Sevilla in eigen huis verslagen. We waren in deze wedstrijd behoorlijk effectief en ondanks een snelle 1-0 van Pérez stond het bij rust al 1-4(!) door wederom twee goals van spits Villalibre, een goal van Inaki Williams en een eigen goal van de tegenstander. De 1-4 was ook de eindstand. Grote smet op de overwinning waren de blessures van Muniain en Inaki Williams. Met name de laatste ligt er geruime tijd uit. Hopelijk kunnen we hun afwezigheid opvangen. De grote vraag was of dat de komende wedstrijd al het geval zou zijn. Op het programma stond namelijk de topper op papier, namelijk de nummer 1 tegen de nummer 2: Athletic Club tegen Real Madrid. Het werd een mooie wedstrijd en waar Madrid op het begin wat kleine kansen aan elkaar rijgde was het Bilbao dat toeslag. Kort na een afgekeurde goal van Diaz werd het 1-0. Wie anders dan Villalibre zorgde voor de 1-0. 6 minuten later was het uitblinker Ohan Sancet die met een afstandschot voor de 2-0 zorgde. Uiteraard bleef Real proberen maar we gaven geen krimp, met name dankzij onze topkeeper Simon die zijn doel schoon hield. De 2-0 ruststand was tevens ook de eindstand. Wat een verrassing. Zo gingen we na drie speeldagen alleen aan de leiding. Spoiler Hieronder nog een overzicht van de in Augustus gespeelde wedstrijden: Kort na de eerste wedstrijd vroeg ik Dani Rodriguez of hij interesse had in een definitieve overstap. Hij had er wel oren na. Zo werd hij definitief vastgelegd. De som van € 875.000,- was al vooraf vastgelegd met FC Barcelona. Spoiler Zoals jullie weten ging mijn voorkeur verder uit naar een verdediger. Een dag na de wedstrijd tegen Real bleek dat er slechts één optie was: we moeten een centrale verdediger halen. De partner van Vivian, Aitor Peredes bleek geblesseerd en ligt er minimaal 2 maanden uit. Spoiler Helaas moesten we dus snel schakelen. En zoals jullie weten betaal je dan vaak net te veel. We vonden gelukkig een vervanger. De in de vorige post genoemde Jon Pacheco komt over van Real Sociedad voor een bedrag van € 20.000.000,-. Veel geld, maar belangrijker is dat we een waardige vervanger hebben voor Paredes. Spoiler Het profiel van John Pacheco. Met de komst van Pacheco is onze selectie compleet. De komende maanden gaan we ons vooral bezig houden met wedstrijden én het verlengen van contracten van essentiële spelers. We sluiten af met de eerste (persoonlijke) prijs van het seizoen: Overigens ben ik benieuwd of het op eenvoudige wijze mogelijk is spelersfoto's en logo van alleen Bilbao toe te voegen aan mijn save. Ik vind dat namelijk wel een mooie toevoeging. Kan iemand mij daarbij de helpende hand toesteken? Dank alvast. Even nog een shout out naar @Keeza voor de geweldige banner en sub-banners die mijn save grafisch een stuk mooier maken. Thanks daarvoor. Spoiler @Badmuts @keano77 @Jónstærke @Keeza @dimihuyghe @chrisje1993 @Marius @De Raam@Djurovski @vekie71 @Willem @Kyrill @neva @Arezo @SantiagoMunez @ElMarcos @MNie @Nom de Guerre @Mordurette @Patje! @Mordurette De scouting is inmiddels bezig met het scouten van Guillamón. Wie weet is het inderdaad een aanvulling. @MariusHelaas is het geen Bask, dat was nog mooier geweest. Binnen mijn staf houd ik er geen rekening mee, al zou ik bij een gelijk profiel altijd voor de Bask kiezen natuurlijk. @Jónstærke Het is zeker een fijne speler. @Patje! Je bent toegevoegd, welkom! @Kyrill Thanks vriend. @ElMarcos Dat klopt, ik houd de status van Laporte en de naar Barcelona vertrokken Martinez dan ook met argusogen in de gaten. 24 april bewerkt door Rob1981 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Fan van Vencedor Fan van Bilbao Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Uitstekende start gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april De resultaten tijdens de voorbereiding waren nog niet ideaal, maar die van de competitiestart wel natuurlijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Gaat erg goed zeg. Real verslaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcFM1 Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Graag een tag! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Prima start hoor daar kun je op door bouwen. Logo en foto's van echte spelers kun je los downloaden en dan in mapje graphics te plaatsen. Cache legen en skin opnieuw starten voila Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 24 april Share Geplaatst 24 april Je hebt een mooi voorbereiding achter de rug, maar nog belangrijk. Je bent het seizoen perfect begonnen met als kers op de taart drie punten tegen Real Madrid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten