Fantasy Geplaatst 4 januari Share Geplaatst 4 januari #1 Bofana Tefana Helemaal gek werden ze in Faa'a toen in 2012 de finale van de OFC Champions League haalden. Tijdens die betreffende finale bleek Auckland City uit Nieuw Zeeland nipt te sterk, maar Tahiti stond op de kaart. Dat stonden ze effectief natuurlijk al veel langer, maar nu was dit eiland in de Stille Zuidzee bekend in heel de wereld. Samen met de eilanden Moorea en Bora Bora behoort Tahiti tot Frans-Polynesië, een grote groep van 118 eilanden (waarvan +/- 67 bewoond) gelegen tussen Australië en Zuid-Amerika. Veel van de eilanden hebben een vulkanische oorsprong en het paradijselijke landschap is niet voor de toeristen met een kleine beurs. Doordat de eilanden dusdanig afgelegen zijn, moet veel - zo niet alles - geïmporteerd worden, wat de prijzen vanzelfsprekend behoorlijk opdrijft. Maar als we teruggaan naar de schoonheid van het land, de variatie in het landschap en de schilderachtige stranden snap je ook direct wat het een populaire bestemming maakt voor degene die houden van iets anders dan Chersonissos, Mallorca of Camping De Appelhof op Terschelling. Voor de nodige schoonheid van de regio verwijs ik jullie graag door naar de Instagram-pagina van Frans Polynesië of naar de afbeelding-pagina op Google van bijvoorbeeld Moorea. Kijk, geniet en verwonder. En voetballen, dat doen ze er natuurlijk ook. Want overal ter wereld voetballen ze, zoals ze sinds 2012 gegarandeerd weten in Oceanië en de rest van de wereld. De groepsfase van de OFC Champions League werd nog afgetrapt met een 10-0 (!) nederlaag tegen Waitakere United uit Nieuw Zeeland en een 1-1 remise tegen Mont-Dore uit Nieuw Cadelonië, wat niet direct een vliegende start genoemd kon worden. De resterende vier groepsduels werden echter in winst omgezet, waardoor de groepszege werd veiliggesteld. Auckland City, de groepswinnaar in de andere poule, won de finale uiteindelijk met 3-1, waardoor de stunt helaas niet gecompleteerd kon worden. 2023 Terug naar het heden dan, waarin Tefana inmiddels meervoudig winnaar is van de Ligue 1 Vini, de hoogste voetbaldivisie van het land. Met AS Vénus en AS Piraé als grootste concurrenten is het alles behalve een sinecure dat AS Tefana, zoals de naam officieel luidt, zomaar de titel pakt in de vaderlandse competitie. Met de komst van Bjårn Kröhn wordt er wel direct een behoorlijke ambitie uitgesproken, want er komt niet zomaar een trainer uit Europa over naar de Stille Oceaan om daar parttime strandgenieter te worden naast het trainen van een van de grotere voetbalploegen van het land. Of nouja, Bjårn wel - dat strand en de omgeving waren een behoorlijke positieve bijvangst kan ik je vertellen... Aan mij de taak om met mooi voetbal de mensen van Tahiti en de voetballiefhebbers over de gehele wereld te laten genieten van de mooie resultaten die we gaan neerzetten. En waar het schip uiteindelijk gaat stranden, dat zien we later wel weer. Hoe dan ook gaan we dit avontuur aan, met als doel in eerste instantie de vaderlandse competitie te gaan domineren. Over de kwaliteit van de spelers hoeven we het (nog) niet te hebben, want zoals hieronder te zien is, is daar nog niet over naar huis te schrijven. Centrale verdediger François Hapipi kwam dit jaar over van Pouzauges Bocage FC, uitkomend in de National 3 Pays de la Loire - het vijfde niveau van de Franse voetbalpiramide. Dat hij direct als onze sterspeler gezien wordt, is kenmerkend voor de kwaliteit waar ik mee mag gaan werken. Maar hey, des te groter de uitdaging, is het niet?! ....................................... Een novelle van mij, dat is wel al weer een tijdje geleden. Na de jaarwisseling heb ik weer wat meer tijd om FM op een regelmatige basis op te starten en op die vermaledijde spatiebalk te rammen. Dat is ook precies wat we gaan doen, want wat mij betreft is het credo 'lange-halen-gauw-thuis' absoluut van toepassing. Dank aan @De Raam voor de kekke banner ook! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 4 januari Share Geplaatst 4 januari Aha, daar ben je weer! Bij het zien van een nieuwe novelle van jouw hand komt er toch meteen een glimlach op mijn gezicht. Altijd al fan geweest, en altijd een genot om volgen. Onorthodoxe clubkeuze in ieder geval. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Interessante en unieke clubkeuze, benieuwd wat je daar gaat klaarspelen. Graag een tag! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Een tagje AUB. Leuke uitdaging! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Leuke clubkeuze! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn08 Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari (bewerkt) Eindelijk weer een novelle van @Fantasy 5 januari bewerkt door Glenn08 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arezo Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Zeau, dat ligt niet naast de deur. Lekker obscuur ook. Succes en tag me maar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Kun je je via de Franse beker kwalificeren voor Europees voetbal? Ik hoorde namelijk pas dat de landskampioen van heel wat van deze dwergstaatjes mee doen aan de Franse beker. Als je via die weg Europees voetbal kunt behalen, dan heb je straks nog de Europese CL beker in je prijzenkast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KayDeManaager Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Kom maar door hoor met een tag @FantasyLeuk dat je weer terug bent gekeerd met een novelle, man! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Daar is die hoor, Mr. Novelle van het Jaar! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 5 januari Share Geplaatst 5 januari Leuke clubkeuze veel succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cervantes Geplaatst 6 januari Share Geplaatst 6 januari Een mooie eerste update! De uitdaging zal groot zijn in Tahiti. Veel succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 6 januari Share Geplaatst 6 januari Een mooie update hoor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 6 januari Share Geplaatst 6 januari De gebruikelijke heerlijke starter! Volg ze altijd met plezier dus dat zal nu niet anders zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 7 januari Auteur Share Geplaatst 7 januari #2 Voetballen op Tahiti Uiteindelijk wil ik een keer Europa in met Tahiti. 'Huh?! Hoe dan?' hoor ik je denken. Nou, zo: jaarlijks doen er 148 ploegen mee uit de overzeese gebieden die Frankrijk kent. Mocht je hier wat meer over willen lezen, dan kan dat hier of hier. Via Wikipedia word ik niet heel veel wijzer en Frankrijk ben ik - je bedenkt het niet - vergeten in te laden in deze game. Pas vanaf de zomer van 2024 zullen we dus de Coupe de France kunnen inzien qua nadere specificaties in Football Manager. Beginnersfoutje, hehe. Maar de voetbalcompetitie dan. De Ligue 1 Vini voor dummies, zo u wilt. We spelen op het hoogste niveau van Tahiti met twaalf ploegen in de competitie, waarvan de #12 uiteindelijk zal degraderen en de bovenste twee ploegen van de eindschikking de Champions League van Oceanië in gaan. De reglementen op het gebied van zelf-opgeleide spelers, spelers uit eigen land of uit het eigen continent zijn bijzonder schaars. Wat dus inhoudt dat we rustig met elf Brazilianen zouden kunnen spelen, indien gewenst. Moeten we wel even elf Brazilianen vinden die ook daadwerkelijk op Tahiti willen gaan voetballen, maar theoretisch gezien zou het kunnen. Competitieregels in de Ligue 1 Vini In de maanden augustus en september kunnen we spelers kopen voor het komende seizoen en ook in januari is de transferwindow voor een week of drie geopend. Voetballen doen we van november tot en met juli, ik gok in verband met storm- en tornado seizoenen. Maar goed, ik ben geen aardrijkskundig expert, dus dat is dan maar gewoon een conclusie die ik al dan niet terecht trek. Hoe dan ook; transfers deden we niet voorafgaand aan het seizoen. Volgens mij hadden we best een aardige kern aan spelers, dus we gingen direct van start met enkele oefenwedstrijden tegen de wat minderen goden van het eiland. Vier oefenpotjes, vier simpele zeges. Iedereen heeft een beetje aan elkaar kunnen wennen en de tactiek heeft vorm gekregen. Een frivole 4-2-3-1 met twee defensieve middenvelders en vleugelaanvallers moet er voor zorgen dat de toeschouwers vermaakt gaan worden. De start van de Ligue 1 Vini ging vrij voortvarend, getuige de overtuigende 3-0 zege op AS Pueu. Al na een half uur was de einstand genoteerd op het scorebord, waarna de motivatie zichtbaar wegebde. De strijd om de Coupe des Champions werd vervolgens midweeks afgewerkt tegen AS Vénus, één van de concurrenten om de bovenste plekken in de competitie en regerend bekerwinnaar. Ondanks dat we in de eerste helft op een 1-0 achterstand kwamen, wisten we in de tweede helft de rug te rechten en lieten we zien niet voor niets tot titelfavoriet benoemd te zijn. Dat AS Vénus zelf ook een aardig balletje kan trappen, lieten ze twee weken later zien toen we bij hen op bezoek gingen in de competitiewedstrijd overigens. Maar dat geheel terzijde. Er is één ding zeker; de strijd om de titel van Tahiti is nog lang niet gestreden. We spelen namelijk drie wedstrijden tegen elke ploeg. De lezers met scherpe ogen hadden dat in het screenshot hierboven natuurlijk al gezien, maar we weten pas na 33 wedstrijden wie zich tot kampioen van het eiland mag kronen. @RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@delichris@MNie Bedankt allemaal voor de likes en/of reacties. Wat een warm welkom hier weer in de Novellebundel Ik zal jullie bij mijn updates een mention blijven geven. Wil je dat liever niet? Laat het me dan gerust even weten en dan haal ik je uit het lijstje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
La Pulga Geplaatst 7 januari Share Geplaatst 7 januari Dit wil ik wel volgen, resultaten zijn uiteraard al prima! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 januari Share Geplaatst 7 januari Had ik met mijn vraag nu al een spoiler gegeven over wat je deze keer ging schrijven? Of is het gewoon een lang antwoord op mijn vraag? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MKLVMOND Geplaatst 7 januari Share Geplaatst 7 januari Leuke uitdaging! Ik las toevallig vanmiddag nog dat een clubje bijna 14.000km had gereisd voor de Franse beker maar er met 12-0 er vanaf ging😂 Graag een tag Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 7 januari Share Geplaatst 7 januari Prima start hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 8 januari Share Geplaatst 8 januari Een goede start van het seizoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 8 januari Share Geplaatst 8 januari Een Frans bekeravontuur met zo'n overzeese club, daar heb ik ook al een paar keer aan zitten denken Maar ik heb het niet zo met die custom databases, dus ik blijf wat op m'n honger zitten. Wel mooi dat jij je er wel aan waagt. Benieuwd wanneer je een keer PSG gaat kloppen De start is alvast voortvarend, met de weg naar doel die vooral vlot gevonden wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 8 januari Share Geplaatst 8 januari Hopen dat het uiteindelijk Ligue 1 Veni Vini Vici wordt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 8 januari Share Geplaatst 8 januari Leuke post, begrijp ik het dan ook goed dat mocht een club uit een ver oord het toernooi winnen dat er ook Europa League gespeeld gaat worden? Qua resultaten ben je in ieder geval sterk gestart! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 8 januari Share Geplaatst 8 januari Dat wordt een project van de lange adem dan, het niveau ligt in Frankrijk toch wel een stukje hoger dan in Tahiti. Wel super gave uitdaging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 8 januari Auteur Share Geplaatst 8 januari #3 "Je moet scoren, anders kun je niet winnen" Ga er maar weer eens goed voor zitten, want de balans is weer zoek. De ene update zal wat langer zijn dan de andere, ik waarschuw jullie alvast. En dit keer hebben we veel te vertellen en veel te laten zien, dus laten we ook snel doorgaan naar de gespeelde wedstrijden in de maand december. Met zes competitiewedstrijden mochten we behoorlijk aan de bak, wat ook twee midweekse speelrondes als gevolg kende. Gelukkig hebben we een behoorlijk brede selectie, waar we na afloop van het seizoen nog wel in gaan snijden overigens. Meer dan dertig selectiespelers is wel iets te veel van het goede, want ik heb inmiddels al zo goed als wekelijks iemand aan mijn bureau die vraagt of hij niet iets meer speelminuten mag maken. Onze brede selectie is er wel mede debet aan dat we zes van de zes gespeelde wedstrijden in december wisten te winnen. En dik ook, want met een 7-1 overwinning op concurrent AS Piraé, een 0-7 zege op promovendus AS Jeunes Tahitiennes en een 0-6 winstpartij tegen AS Papenoo wisten we het doel veelvuldig te vinden. Zo zie ik het graag. Ook was er transferactiviteit, want in januari opende de transfermarkt haar deuren. Op de eerste dag van de maand in Frankrijk en de rest van Europa; een weekje later bij ons in Tahiti. En zo vertrokken plots twee van onze sterkhouders (François Hapipi en buitenspeler Eddy Kaspard) naar Vendée Herbiers Foot in Frankrijk. De fans waren natuurlijk alles behalve blij met deze twee uitgaande transfers, maar gezien hun amateurcontracten kon ik hier niets aan doen. Waar er spelers vertrekken, komen er ook spelers. En kennen jullie nog die suggestie om elf Brazilianen op te stellen. Ik ben begonnen met het aantrekken van de eerste. Rafael Buss was actief bij Nova Iguaçu in de Série D van Brazilië, maar liep daar uit zijn contract en mocht dus gratis overstappen naar een nieuwe werkgever. En die nieuwe werkgever, die zijn wij. Hij zal voorlopig de derde keus zijn in het hart van de achterhoede, maar ik ben ervan overtuigd dat hij zijn minuten nog wel gaat maken. Met naast of voor hem Kevin Layne, onze aanwinst uit Guyana. Hij speelde zijn wedstrijden voor Mount Pleasant FC in Jamaica, maar ook hij mocht gratis vertrekken. De meest aansprekende naam die we strikten is Kristián Vadócz. Met ervaringen in de Nederlandse Eredivisie, Franse Ligue 1 en Spaanse LaLiga en zijn inmiddels 38 lentes mag hij de lijnen gaan uitzetten op het middenveld bij ons in Tahiti. Ondanks zijn relatief matige fysiek kan hij nog moeiteloos mee in de Ligue 1 Vini. Citaat Rest nog het totaaloverzicht aan transfers, want ook Mathew Fagano (een 23-jarige vleugelspeler van de Salomonseilanden) en Nehemia Teriitahi (een 20-jarig talent uit Tahiti) kwamen de gelederen versterken. Zo rond de jaarwisseling vond ook de loting plaats voor de Champions League van Oceanië, waar we samen met AS Vénus Tahiti mogen vertegenwoordigen. We werden ingedeeld in Groep D, waar we Hekari United uit Papoea Nieuw Guinea, Malampa uit Vanuatu en Wellington Olympic uit Nieuw Zeeland treffen. Een loting met mogelijkheden, al zeg ik het zelf. Ik acht ons in staat om in deze groep zelfs als winnaar uit de bus te gaan komen, maar de tijd zal het ons leren of dat realiteit gaat worden. Ook in januari speelden we, tussen al het transfergeweld door, nog wedstrijden. Acht stuks maar liefst. Die competitieplanners in Tahiti kunnen nog wel even in de leer bij wat meer ervaren collega's, want voor de resterende maanden staan er aanzienlijk minder wedstrijden op de planning dan deze maand het geval was. Achterin hadden we de zaakjes iets minder op orde dan ik zelf voor ogen had, wat ook resulteerde in een nieuwe nederlaag. De laatste wedstrijd van de maand ging verloren op bezoek bij AS Piraé, die we eerder nog met 7-1 wisten te verslaan. Het kan verkeren, zo blijkt. Dat we voorin aardig op schot zijn, dat mag een understatement genoemd worden. Met maar liefst 62 treffers tot dusver hebben we met afstand de meeste doelpunten gemaakt van de competitie en met slechts 17 tegentreffers doen we het - ondanks dat het in januari niet direct zo leek - de zaken ook achterin prima op orde. @RFA@Satioz@KayDeManaager@Nom de Guerre@keano77@Jotew@Willem@Glenn08@FlyD@Marius@Tim Windt@bas huijsmans@Lensherr@Arezo@MisterX@De Raam@Djurovski@Cervantes@delichris@MNie@La Pulga@MKLVMOND Bedankt allemaal weer voor jullie enthousiaste reacties en voor het lezen van mijn updates. We trappen lekker door, zoals jullie kunnen zien In de volgende update zien we hoe het ons in de komende twee maanden vergaat en of we in de Champions League een beetje potten kunnen breken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten