Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Les Gones

Daz

Aanbevolen berichten

image.png.10c90c5c0fb0286f86e4a084db4aaa2c.png

Voorwoord

Les Gones, La Reine, L'OL. Olympique Lyon is voor veel voetballiefhebbers geen onbekende. De Franse club gooide niet zo lang geleden hoge ogen in de Franse 1 en internationaal in de Champions League. Het wist in de periode 2002 t/m 2008 liefst 7 keer op rij de competitie te winnen. Iets wat bijvoorbeeld een Paris Saint-Germain nog niet gelukt is. En drie jaar geleden wist het nog Manchester City knap uit te schakelen in de Champions League waardoor het in de halve finale terecht kwam tegen Bayern München.

image.jpeg.9bb95d802f8a6cde18410fe3eb8c96ca.jpeg

De huidige stand van zaken

Tegenwoordig staat de club, op het moment van schrijven,  na 10 wedstrijden op de laatste plaats. Gewonnen werd er nog niet en met vier gelijke spelen en 6 nederlagen kun je wel zeggen dat de club letterlijk in de fik staat. Het resulteerde al in de nodige clashes met de harde kern waarbij er na het verlies tegen PSG hard aan toe ging. Waar ging het mis? 

Uit interesse ben ik gaan rond zoeken op het internet. De club is onlangs overgenomen door de Amerikaanse zakenman John Textor. De vorige eigenaar, Jean-Michel Aulas moest na een periode van 36 jaar de club pas op de plaats maken. Eigenlijk zou hij nog steeds de komende drie jaar de club leiden maar door gedoe binnen de club (en dus ook met John Textor) is dit te komen vervallen. Maar de vlucht naar beneden was eigenlijk al ingezet gedurende de Corona periode. Stadions waren leeg, er werd slecht begroot en met het noodzakelijke verkopen van enkele topspelers en het niet halen van geschikte vervangers werd het elftal steeds slechter. Maar ook dit seizoen werden er spelers als Barcola, Lukeba, Malo Gusto verkocht omdat er een schuld van liefst 130 miljoen openstond bij de Financial Fairplay van Frankrijk. Daardoor trokken ook spelers als Aouar en Moussa Dembelé de deur dicht.

Merkwaardige transfers

Werden er dan geen spelers binnen gehaald om dit te vervangen? Nou.. ja, maar dat waren niet de spelers waar de fans op hoopten. Namen als Clinton Mate (Brugge) , Caleta-Car (Southampton), Jake 'O Brien (Crystal Palace) werden gehaald en misschien wel de meest opvallende naam was Ernest Nuamah. Deze speler kwam voor liefst 25 miljoen over van FC Nordsjaelland naar RWDM in België om direct verhuurd te worden aan Lyon. Nog nooit was er zoveel betaald voor een speler in België en zeker niet voor een club als RWDM. Wat blijkt, onze vriend John Textor is eigenaar (voorzitter) van RWDM. Maar ook van Botafogo, Lyon en co-eigenaar van Crystal Palace. Kortom, de man ziet voetbal vooral als een business.

Gezien de huidige stand van zaken, de financiële situatie,  sportieve crisis en het roemruchte verleden heb ik ervoor gekozen om mijn Football Manager 24' novelle te schrijven over deze club. Met een mooie historie en geweldige jeugdopleiding is de kans op een wederopstanding aanwezig en ik zie het vooral als een leuke uitdaging. Niet alleen om het spel beter te leren kennen maar ook om de Franse competitie beter te leren kennen, het is immers mijn eerste keer dat ik een savegame in deze competitie start. Na het spelen met Sassuolo in FM 22.

Dus welkom! Ik ga proberen om regelmatig dit topic van een update te voorzien en mijn eerstvolgende post zal vooral gaan over de geschiedenis, jeugdspelers en een introductie van het team van nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.2254ce39f6f6563e284b80821af6bfe7.png

Club overzicht

Laten we beginnen met het uitlichten van de selectie en onze financiën. Onze selectie bestaat uit 24 man. Dit zijn voornamelijk Franse spelers en waar ik achter ben gekomen is dat je max 4 non-EU spelers in je selectie mag hebben. Echter, spelers uit Afrika lijken te gelden als uitzondering. Zo hebben we spelers uit Angola, Ghana, Zimbabwe en Guinee-Bissau.

Keepers

image.png.495f74e0050e8e40b299a38a22cbba9f.png

Over de keepers kunnen we het kort houden. Remy Riou dient als ervaren tweede keeper en Anthony Lopes is onze vaste eerste keeper. Een jeugdproduct uit de Lyon academie en met inmiddels 346 wedstrijden is hij een icoon van de club. Wel gaan we de situatie monitoren en wellicht dat een keeper uit de jeugd als derde keeper op de bank zal zitten.

Verdedigers

image.png.b36889a410319f146c9d5955844de89e.png

Achterin hebben we de keuze uit 9 verdedigers. Lovren en Diomandé lijken het centrum te gaan vormen en met nieuwkomers Caleta-Car, O'Brien en Mata hebben we meer diepte in de verdediging. Opvallende naam is Saël Kumbedi. De 18-jarige rechtsback kwam vorig jaar voor 1 miljoen over van Havre en speelde tot dus ver 20 duels.

image.png.269bb527633cfed8adf9ea8cf975f121.png

Saël Kumbedi samen met Lacazette en de vertrokken Barcola

Middenvelders

image.png.6375109e9c96138bcf0fb3dd1b018ce5.png

Met zes middenvelders hebben we genoeg keuze. Tolisso kwam vorig jaar gratis over van Bayern en keerde zodoende terug bij zijn jeugdclub. Hij moet dan ook de leider op het middenveld worden en met Johann Lepenant en Mohamed El Arouch hebben we twee talenten die zich mooi kunnen gaan ontwikkelen. Tot slot Maxence Caqueret die nu geblesseerd is maar de beste speler op het middenveld is.

image.png.fb48d9dca1969cb9c0f58b5320d8cbf6.png

Maxence Caqueret in actie

Aanvallers

image.png.0eb609897e5e2561747fc887a5440356.png

Zes aanvallers; dat vind ik toch wel weinig. Sarr is verhuurd en met Cherki en Nuamah op de flanken en Lacazette in de spits zou er in principe een sterke aanval moeten staan. Ondanks de jonge leeftijd van de vleugelspelers. Wel is er één pure spits en mijn voornemen is om er een tweede spits bij te nemen die kan dienen als back-up of samenspelen met Lacazette.

image.png.ab31212bdc76e4d43f1173c7cf36772d.png

Nieuwkomer Ernest Nuamah die gehuurd is van RWDM die liefst 25 miljoen betaalde. Zie ook mijn startpost. Een aparte transfer maar een speler met veel potentie.

Talenten in de jeugd

Dat Lyon een goede jeugdopleiding heeft is wel algemeen bekend. We gaan er dan ook zeker gebruik van maken en ook willen we graag de jeugdelftallen voorzien van nieuw talent. Één van deze talenten is Mahamadou Diawara (18) die dit jaar gratis overkwam van PSG. Een tweede talent is Mamadou Sarr (17). Het jeugdproduct heeft reeds één duel op zijn naam staan en ook hij wordt een grote toekomst toegelicht. Tot slot is er met Yacine Chaib (18) een linksback die wellicht al snel kan aansluiten bij het eerste. Ook hij is een jeugdproduct en hij heeft nog niet zijn debuutu gemaakt. Tot slot hebben we in de U19 nog een hoop talenten die zich moeten gaan ontwikkelen. Zie screenshots.

Diawara

Spoiler

image.thumb.png.7edcf626b439c32bfd5d2d5e19ef36ee.png

Sarr

Spoiler

image.thumb.png.10a8ec963d1b98fd270c91ab0888981c.png

Chaib

Spoiler

image.thumb.png.b3a617e801c59485c10578b83d33c62a.png

U19

Spoiler

image.png.259091b35b50a3217bd0c9cc0352477e.png

En de financiën? We krijgen van de club een transferbudget van €3.500.000 en een salarisbudget van €1.85 mil per jaar. De club heeft een totaalsaldo van €92 miljoen en grootverdieners binnen de selectie zijn Lacazette (5.3 mil p/j), Tolisso (4.7 mil p/j), en Lovren (4.7 mil p/j). Andere salarissen rangen tussen 3 mil en 3 ton.

Tags

@ElMarcos @MNie @19CH98 @Tim Windt @Bogatyr @chrisje1993 @Mordurette @Djurovski @De Raam @Jotew @Marius @DGremlin @RoWe @KayDeManaager @keano77 @Satioz

Reactie

Dank allemaal! Ik ben zeer benieuwd wat we ervan kunnen maken. Qua tactiek en formatie ben ik er nog niet helemaal uit en we gaan nu starten met de voorbereiding en de transferperiode. @RoWe Leuk! Ben benieuwd wat jij er van kunt maken, hou je het ergens in een topic bij? :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt best een aardige selectie. In ieder geval een waar je beter mee moet kunnen presteren dan het huidige Lyon. Wat opvalt is de mooie mix van jeugd en ervaring. Ondanks dat de club volgens mij een paar talentvolle jongens verkocht. Er komt in ieder geval een nieuwe lichting aan, maar je hebt nog aardig wat werk voor een nieuwe glorie periode zich gaat aandienen vrees ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.e616b1b694bc840043f57fc65694cc1c.png

14 november;

Olympique Lyon heeft zich versterkt met Thijs Dallinga. De 22-jarige spits komt over van Toulouse voor een bedrag van 4.2 miljoen euro. Dit kan door bonussen oplopen tot 4.9 miljoen. De spits scoorde in zijn debuutseizoen 12 keer in de competitie en was het jaar daarvoor nog actief in de KKD-divisie in Nederland waar hij bij Excelsior liefst 32 goals in 37 duels scoorde.

Reactie trainer van Heusden

"We waren op zoek naar een directe versterking achter Alexandre Lacazette. Maar ook met de mogelijkheid om met twee spitsen te kunnen spelen. Thijs is nog relatief jong en met een sterk seizoen achter de rug in deze competitie denk ik dat hij meer dan zeker een toegevoegde waarde zal zijn voor het team. Hij werkt hard en dat hij makkelijk kan scoren dat is bekend."

De transfer heeft plaats kunnen vinden doordat het salarisbudget wat teruggeschroeft werd en er een clausule van Lucas Paqueta (West Ham) afgekocht werd. De resterende balans is dan ook op dit moment 1.4 miljoen euro.

Screenshot Dallinga

Spoiler

image.thumb.png.648732ffe5abe96d245f1e36ed4efef3.png

Tags

@ElMarcos @MNie @19CH98 @Tim Windt @Bogatyr @chrisje1993 @Mordurette @Djurovski @De Raam @Jotew @Marius @DGremlin @RoWe @KayDeManaager @keano77 @Satioz

Reacties

We hebben inderdaad een paar bekende namen en veel jong talent. Ik denk dat er een goede mix is om er wat moois van te maken en hopelijk kunnen we een goede voorbereiding draaien.

bewerkt door Daz
Link naar opmerking
Deel via andere websites