PJHoutman Geplaatst 22 juni 2020 Share Geplaatst 22 juni 2020 3 uur geleden zei neva: Neem aan dat Memphis (en Virgil en de rest van Oranje) ook niet naar Qatar gaat dan? Verder interesseert dit hele verhaal me niets, maar Memphis, Virgil en Gini komen niet uit Qatar. Ze spreken zich uit tegen discriminatie en racisme in Nederland, het land waar ze zijn opgegroeid en het land dat ze vertegenwoordigen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 22 juni 2020 Share Geplaatst 22 juni 2020 Hmm, wat ik wel mooi vind is dat dit programma redelijk de samenleving laat zien. Je hebt de 'boze' donkere man, die soms wat domme dingen zegt, maar zich zeer benadeeld voelt. Je hebt de redelijke donkere persoon, die heus wel alle kanten ziet, maar toch echt moet zeggen dat er wel degelijk nog racisme\discriminatie is. Je hebt de beschouwer die het van een afstandje bekijkt en denkt, ze hebben allemaal eigenlijk wel een punt, maar niet alle manieren van reageren zijn constructief. Dan heb je nog de witte mensen die denken: Ik doe toch niets, maar het zal wel, dus ik zeg maar niets. En dan heb je de witte mensen die denken: Ik kan toch gewoon dit grapje maken, ik ben toch geen racist. (Er zijn overigens ook zwarte mensen die zeggen dat er niks aan de hand is en witte mensen die zeggen dat het verschrikkelijk is, maar die waren er hier niet.) Maar goed, het is een groot probleem en ik denk dat we moeten proberen niet te veel in een negatieve spiraal te geraken en nog veel bozer op elkaar te worden. Het is verstandig goed te luisteren naar elkaar, want de meeste mensen zijn niet bewust racistisch. Net als dat de meeste boze zwarte mensen niet veel meer doen dan op een plein staan, als ze dat al doen. De spiraal van boosheid is waar ik het meest bang voor ben en het is ook wat ik hier heel veel zie. Kijk dat jullie niets doen, wil simpelweg niet zeggen dat er niets gebeurt. Zo'n Van Dijk bijvoorbeeld, heeft waarschijnlijk tientallen, zo niet honderden doodsbedreigingen nu gehad. Ik ga hier niet zeggen dat jullie dit doen, zeker niet. Maar je mag en kan hier niet voor wegkijken. Ik denk overigens ook dat dit met Johan Derksen is gebeurt. Maar het gaat hier ook niet alleen om doodsbedreigingen, maar ook het de hele tijd te horen krijgen dat je zwart bent en dus anders. Kijk, dit gebeurt vast niet iedere dag, misschien zelfs niet iedere maand, maar als je dit twee keer per jaar te horen krijgt, kijk je er toch van op dat er iets gebeurt. Het drukt je op de feiten dat er wel degelijk iets als racisme is, of op zijn minst discriminatie. En ik hoop dat die mensen een dikke huid hebben en gewoon verder gaan met hun leven, net als dat ik dat bijvoorbeeld doe als ik weer als iets te dik wordt beschouwd of iets dergelijks. En ik denk ook dat de meeste mensen dit gewoon doen, maar als dat de vraag komt: Is er racisme/discriminatie, dan moeten ze toch echt ja zeggen. Kijk en ik begrijp heus ook wel dat dit land vooral witte mensen heeft. Ik bedoel heel simpel gezegd, toen ik in Japan was werd ik ook met glazige ogen door een ouder iemand in de metro aangekeken en ook aangesproken op mijn huidskleur. Dat is helaas hoe het is. En dan heb je nog dat het heel veel erger kan in bijna alle andere landen, zoals ook gezegd is in een stuk die ik hier eerder heb gelezen van alternatief links. Maar dat wil niet zeggen, dat we zaken hier niet nóg veel beter aan kunnen pakken. Ik heb hier eigenlijk nog heel veel meer over te zeggen, over onbewust racisme: https://implicit.harvard.edu/implicit/user/agg/blindspot/tablet.htm. (klik op RACE IAT). Ik schrik toch elke keer weer nadat ik zo'n test heb gedaan. En nog vele andere dingen, maar wat ik vooral wil bewerkstelligen is dat we gaan nadenken en die spiraal doorbreken, want ik wil niet in zo'n wereld leven. En ik wil ook geen korte post maken dat ik geweldig ben en jullie allemaal kut, want dat is zeer zeker niet zo. Ben namelijk ontiegelijk glad en een enorme lul. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ErikEagles Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 4 uur geleden zei Sophomore: Kan iemand ff IP check doen bij @ErikEagles of de AIVD waarschuwen, want wat ik hier allemaal lees dan moet het of een dubbel account zijn van iemand die een ban heeft of hij is ontoerekeningsvatbaar. Of ik kijk wel om mij heen....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 6 uur geleden zei PJHoutman: Verder interesseert dit hele verhaal me niets, maar Memphis, Virgil en Gini komen niet uit Qatar. Ze spreken zich uit tegen discriminatie en racisme in Nederland, het land waar ze zijn opgegroeid en het land dat ze vertegenwoordigen. Maar het hele punt is toch dat we geen onderscheid maken? Het is gewoon hypocriet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 (bewerkt) Edit: laat maar, ik had me voorgenomen hier geen politieke discussies meer te voeren. 23 juni 2020 bewerkt door PJHoutman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Maar dat neemt toch niet weg dat als deze groep sporters zich tegenwoordig druk maakt over maatschappelijke kwesties en zich leent tot zulke statements in de vorm van een boycot, je dan toch ook mag verwachten dat ze dat ook gaan doen in een land waar arbeiders massaal hun rechten afgenomen zien worden en de dood ingejaagd worden (en waar je als homo ook weinig rechten hebt)? Het gaat daar om doden en rechtenloosheid, dat gaat nog wel een stapje verder dan wat racistische grappen/opmerkingen in een commercieel tv-programma in Nederland. Dat ze Nederlands zijn is niet zo heel relevant, ze hebben uiteindelijk meer te maken met dat WK in Qatar wanneer ze daar verschijnen - hetgeen indirect ook een manier van promotie is voor zo'n land - dan met dat kantinevoetbalpraatprogramma'tje van Talpa waar ze toch al nooit zaten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Maar dit levert een hoop goodwill op. Qatar boycotten voelen ze in hun portemonnee of lopen dan een mooie transfer mis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jespresso Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 11 uur geleden zei ErikEagles: niks gehoord over racisme naar de blanke bevolking. En volgens mij is dat veel meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ErikEagles Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 1 uur geleden zei Jespresso: De ontkennings fase ???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jespresso Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 5 minuten geleden zei ErikEagles: De ontkennings fase ???? En white privilege is ook geen ding zeker? Wat een niveautje haha. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ErikEagles Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 1 minuut geleden zei Jespresso: En white privilege is ook geen ding zeker? Wat een niveautje haha. Ben zelf buschauffeur in een grote stad, dus vertel mij niks over de (het gros) allochtone bevolking Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satyr Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Ik vond het wel erg zwak dat Boussatta het probleem met Marokkaanse jongeren gewoon ontkende. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ErikEagles Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Racisme kan je alleen bestrijden als iedereen erkend dat het voor komt bij alle bevolkingsgroepen En mijn mening is en blijft dat de allochtone bevolking vele malen racistischer is dan de Nederlandse bevolking Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satyr Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 4 minuten geleden zei ErikEagles: Racisme kan je alleen bestrijden als iedereen erkend dat het voor komt bij alle bevolkingsgroepen En mijn mening is en blijft dat de allochtone bevolking vele malen racistischer is dan de Nederlandse bevolking Ik denk dat je intolerant bedoeld. Schijt hebben, plat gezegd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Christian. Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Vind het ergens wel krom dat in elke discussie over deze rel Qatar erbij wordt gehaald. Ja, die situatie daar is absoluut ernstig en voetballers (en de bonden) hadden hier allang iets tegen moeten toen. Maar deze week wordt het vooral gebruikt als tegenargument voor de racistische opmerking (die weliswaar als grap bedoelt was) van Derksen. Dus wanneer de spelers van het Nederlands Elftal Qatar niet boycotten is het opeens compleet geoorloofd om racistische opmerkingen te maken voor 1 miljoen kijkers? Dat slaat echt als een lul op een drumstel. Ik moet zeggen dat ik vooral heel erg moe word (no Wim Kieft pun intended) van die hele discussie die er gaande is, ook op social media. Twee kampen die totaal geen enige vorm van begrip hebben voor het standpunt van de ander. Alleen maar modder gooien over en weer. Vind ik dat Derksen de afgelopen dagen extreem hard is aangepakt? Ja. Vind ik dat VI zich best meer bewust mag zijn van de lading van opmerkingen die ze maken? Ja. De afgelopen dagen wordt ook wel pijnlijk duidelijk dat de gemiddelde Nederlander een stuk (al dan niet onbewust) racistischer is dan iedereen voordoet. Maar je een beetje inleven in de ander, ho maar. En dan helpen die flauwe posts van Memphis en Babel ook niet mee aan een poging om de dialoog te starten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
StanleyW Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 10 minuten geleden zei Christian.: Twee kampen die totaal geen enige vorm van begrip hebben voor het standpunt van de ander. Juist op dat punt vond ik de aflevering van VI gisteren erg sterk. Gewoon de kansen bieden om elkaars verhaal te doen. Enige weak spot was Boussatta, die niet open stond om problemen met Marokkanen te accepteren en wilde andersom alleen z'n gelijk halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim' Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 (bewerkt) Deze kwam ik gisteren tegen. Voor iedereen die Qatar als reden geeft waarom de Oranje-internationals niet boos mogen zijn op Johan Derksen. Ik ben ook wel eens boos op iets wat mij wordt aangedaan, terwijl anderen het nog zwaarder hebben. Dat betekent echter niet dat je niet je eigen probleem mag aankaarten. En over de aflevering van VI gisteren: Dries Boussatta moet gewoon nooit meer aan een tafel op tv worden gevraagd en René van der Gijp vond het zichtbaar een heel erg ongemakkelijke aflevering. Wel enorme complimenten voor Natacha Harlequin en Wim Kieft wat mij betreft. De rol van Wilfred Genee was een beetje vreemd. 23 juni 2020 bewerkt door Tim' Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Ze mogen wel boos zijn op Derksen. Snap ik ook wel. Maar wat ze nu doen is makkelijk scoren. Zeker Depay met die clownfoto. Dus wordt dat ook gedaan met Qatar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim' Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Daar is denk ik iedereen het wel over eens, van Derksen-fans tot Derksen-haters: die reacties van Babel en Depay gisterenavond waren echt heel triest. Jammer dat ze zich zo moeten laten kennen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 En dat is het jammere van alles, het weinig begrip voor elkaar. Zowel aan de ene kant als aan de andere kant vallen vooral de uitschieters op. De extremisten als het ware. En als gewoon mens die ergens in het midden daarvan zit denk ik wel eens "doe gewoon normaal". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Zolang die clowns in het NL elftal voetballen hoop ik dat ze geen wedstrijd meer winnen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim' Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Ik ben sinds alle reacties die ze over zich heen krijgen alleen maar meer fan geworden, zowel van VI als van Oranje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Vond Derksen gister bijzonder slecht uit de verf komen. Een beetje als een klein kind. 'Akwasi doet dit, dus dat geeft mij ook recht op dit te doen'. Je zou beter verwachten van een man op zijn leeftijd, maar helaas. Zie ook veel kritiem op Genee, maar vind at beetje onzin. Is nu eenmaal zijn rol om het debat te leiden en daarbij horen ook kritischr vragen. Of Johan nou een collega is of niet. Overigens gaf hij hem ook gewoon gelink wat betreft Qatar (al is het onzin om dat erbij te halen). Kieft vond ik eigenlijk nog het beste. Leek ook te willen luisteren, terwijl Gijp er duidelijk geen zin in had. Al met al een heel pijnlijke uitzending. Hadden het beter gewoon over voetbal kunnen hebben wat mij betreft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jespresso Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 Memphis en Babel clowns noemen omdat ze het een keer ergens niet mee eens zijn, maar iemand als Derksen, die mensen keer op keer belachelijk maakt en racistische 'grappen' en opmerkingen maakt, wél steunen. Mooi om het gemiddelde niveau van Nederland te zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 23 juni 2020 Share Geplaatst 23 juni 2020 5 minuten geleden zei 007mark: Vond Derksen gister bijzonder slecht uit de verf komen. Een beetje als een klein kind. 'Akwasi doet dit, dus dat geeft mij ook recht op dit te doen'. Je zou beter verwachten van een man op zijn leeftijd, maar helaas. Zie ook veel kritiem op Genee, maar vind at beetje onzin. Is nu eenmaal zijn rol om het debat te leiden en daarbij horen ook kritischr vragen. Of Johan nou een collega is of niet. Overigens gaf hij hem ook gewoon gelink wat betreft Qatar (al is het onzin om dat erbij te halen). Kieft vond ik eigenlijk nog het beste. Leek ook te willen luisteren, terwijl Gijp er duidelijk geen zin in had. Al met al een heel pijnlijke uitzending. Hadden het beter gewoon over voetbal kunnen hebben wat mij betreft. Heb niet hele uitzending gezien, maar zoveel geks zei Derksen niet toch? Was vrij logisch wat mij betreft. Vind het ook heel krom dat men zo kritisch is rii Derksen vanwege een grap. Dit moet ten alle tijde gewoon kunnen, of het nu ook echt grappig is of niet. Terwijl Akwasi zelf notabene oproept tot geweld en die geen tegenspraak krijgt en in meerdere talkshows de ruimte heeft gekregen om zijn extremisme te uiten. Ook wel problematisch in deze hele discussie, niet alleen VI, maar racisme in het algemeen. Is hoe veel verschillende interpretaties heeft van dit begrip. Imo is racisme het raciale superioriteitsdenken , terwijl men aan de andere kant van dit verhaal mensen al als racist weg zet op het moment dat er kritisch word gesproken over het immigratiebeleid bijv. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten