Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AZ Alkmaar

Fantasy

Aanbevolen berichten

Moet wel bij gezegd worden dat Twente de beste wedstrijd van het seizoen speelde tot nu toe, want dat was eerst ook niet om aan te zien. ;c AZ mist momenteel wel een speler waar iedereen met plezier naar kan uitkijken though, dat was de afgelopen jaren altijd wel zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sick, Billy Beane adviseur bij AZ (d) Wel grappig dat Voetbalzone de foto van de verkeerde Billy Beane heeft, nameljk Billy Bean die openlijk uit de kast kwam in de MLB :r

AZ haalt Amerikaanse legende van ‘Moneyball-principe’ binnen

Dinsdag, 17 maart 2015 om 21:43

AZ is erin geslaagd de Amerikaan Billy Beane als adviseur aan de club te binden. De 52-jarige Beane is in de Verenigde Staten een levende legende: in de jaren negentig ontwikkelde hij een nieuwe methode om te bepalen wie er zouden spelen en wie er werden aangetrokken bij de honkbalclub Oakland Athletics. Er werd in 2003 een boek over hem geschreven, genaamd Moneyball: later werd dat boek verfilmd.

De Oakland Athletics wisten met regelmaat veel grotere clubs te verslaan in het honkbal, dankzij de innovatie rekenmethoden van manager Beane. AZ werkt met een Amerikaanse directeur voetbalzaken, Earnest Stewart, en daarnaast heeft men in Robert Eenhoorn een algemeen directeur aan boord met een rijk verleden in het honkbal. Een paar maanden geleden ging de club het gesprek al aan met Beane, zegt Stewart.

“Zijn kennis en ideeën hebben diepe indruk op ons gemaakt. Ook beschikt Billy over een uitstekend netwerk in de voetballerij. Vooral op het gebied van innovatie denkt hij altijd meerdere stappen vooruit. Dat past bij de ambitie van AZ”, verklaart de directeur voetbalzaken via de officiële clubkanalen. Eenhoorn voegt toe dat AZ al langer geïnteresseerd was in het Moneyball-principe. Door zijn eigen verleden had Eenhoorn al contact met Beane.

“Toen wij hem benaderden, was hij direct enthousiast over deze functie bij AZ. Hij heeft als geen ander aangetoond om via innovatie het gat te kunnen dichten met topclubs. We kijken uit naar de samenwerking. Hij gaat ons vanuit Amerika van advies voorzien, maar zal ook naar Alkmaar komen”, aldus Eenhoorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is het AZ topic ontzettend dood zeg. Eens kijken of er nog mensen zijn die een mening hebben over de selectie van volgend seizoen.

Zelf denk ik dat ze weer moeten gaan voor goedkope oplossingen van kleinere clubs die weinig kosten dus een gokje waard zijn. Zoals enkele jaren terug met Jenner, Schaars, de Zeeuw, Mendes da Silva etc.

Ik denk dat Tighadouini, de Zeeuw, Drost, Dijks, Botaka zeker versterkingen kunnen zijn er niet al te veel kosten. (De Zeeuw zelfs transfervrij) In de Jupiler League lopen nog Cavlan, Janssen, Jahanbakhsh en Limbombe rond die in de samenvattingen goed uit de verf komen en door volgers hoog worden aangeschreven. Kun je ook altijd een gokje mee wagen. Als keeper zou ik proberen Ruiter te halen van Utrecht. Die zal AZ toch als een stapje hogerop zien en heeft niet het beste seizoen gedraaid dus zal niet al te duur zijn. Allemaal spelers die je kunt halen met de opbrengsten van Gudelj en de opleidingsvergoeding van Hoedt en waar je zeker niet slechter op wordt.

De selectie zou er dan ongeveer zo uit zien:

Keepers: Rochet, Olij, Ruiter

Verdediging: Johansson, Anderson, Luckassen, Hatzidiakos, Gouweleeuw, Van der Linden, Wuijtens, Dijks, Haps, Cavlan (Haps of Wuijtens kan dan vertrekken)

Middenveld: De Zeeuw, van Overeem, Ortiz, Haye, Henriksen, Drost, Dos Santos (Spierings nog als extra middenvelder bij blessures/schorsingen)

Aanval: Hupperts, Berghuis, Johansson, Muhren, Janssen, Tankovic, Tighadouini (Als Berghuis weggaat zou ik voor Botaka, Jahanbakhsh of Limbombe gaan.

Dit lijkt me toch een aardige selectie die breed genoeg is om in Nederland weer voor plek 3-5 te gaan en ook in Europa een paar rondes verder kan komen. Geen risico's qua grote geldbedragen en presteren bepaalde spelers niet kan je ze altijd zonder al te veel verlies weer van de hand doen.

Iemand anders nog een mening over AZ? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Botaka versterking voor AZ? Paar leuke acties laten zien dit jaar en een mooie hakgoal, maar qua voorzetten en afronding wel erg matig heb ik het idee. Zie ik niet bepaald een versterking in. Jahanbakhsh zal niet goedkoop worden (wat vind jij eigenlijk goedkoop?). Contract loopt nog twee jaar door en Boekhoorn zal een lage transfersom zeker niet accepteren. Dan ziet hij hem liever nog een jaartje blijven gok ik, al verwacht ik dat er wel een club komt die hem gaat kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onbetaalbaar voor andere Eredivisie clubs overigens (als 'ie daar al naar toe zou willen)

Ik over Gudelj vorig jaar november ;e

Een echte man durft zijn fouten te erkennen. Al was toen die clausule van 6,2 miljoen euro niet bekend en wel dat ze toen hadden afgewezen van de zomer, dacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Botaka versterking voor AZ? Paar leuke acties laten zien dit jaar en een mooie hakgoal, maar qua voorzetten en afronding wel erg matig heb ik het idee. Zie ik niet bepaald een versterking in. Jahanbakhsh zal niet goedkoop worden (wat vind jij eigenlijk goedkoop?). Contract loopt nog twee jaar door en Boekhoorn zal een lage transfersom zeker niet accepteren. Dan ziet hij hem liever nog een jaartje blijven gok ik, al verwacht ik dat er wel een club komt die hem gaat kopen.

Ik ben het met je eens dat het een gok kan zijn. Maar dat is met de meeste spelers die ik noem het geval. Maar wat heeft Berghuis laten zien in in zijn paar wedstrijden bij Twente? Ook bij zijn verhuurperiode bij VVV belandde hij op de bank. De kunst van het scouten vind ik dat er iets in een speler gezien wordt wat anderen niet zien. Stijn Schaars is hier ook een mooi voorbeeld van. Zat op de bank bij Vitesse maar leidde AZ als captain naar het kampioenschap.

Maximaal 1 miljoen voor een speler vind ik relatief goedkoop en vind ik voor bovengenoemde spelers zeker een gokje waard. Jahanbakhsh en Drost zijn misschien een uitzondering en iets meer waard (1,5m) omdat zij al wat meer bewezen hebben en een minder grote gok zullen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kunst van het scouten vind ik dat er iets in een speler gezien wordt wat anderen niet zien. Stijn Schaars is hier ook een mooi voorbeeld van. Zat op de bank bij Vitesse maar leidde AZ als captain naar het kampioenschap.

Mwah Schaars had al laten zien een hele goede Eredivisiespeler te zijn, die had gewoon de pech dat Theo Janssen op zijn plek speelde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in Berghuis zag iedereen het talent wel, hij was zelf enkel te gemakzuchtig. Jammer dat die jongen hier te vlug weg wou. :(

Botaka is niet wat en zal ook niet wat worden denk ik. Erg matige speler die niet veel bijzonders heeft op z'n snelheid na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verwacht wel dat ze daar iets mee gaan doen. Ze zullen hem niet om zijn technische voetbalkennis hebben aangesteld. Las bijvoorbeeld dat die Matthij van Excelsior in het "Moneyball team" van de eredivisie stond, benieuwd of ze daar nu interesse in gaan tonen, weten we meteen wie daar achter zit..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel heel benieuwd of ze het echt gaan toepassen en of het dan ook gaat aanslaan. Ik kan me echter niet voorstellen dat een Jop vd Linden in een moneyball-profielschets past. ;c

Dat is toevallig een speler waar ik wel over gehoord had dat die daar heel goed uit kwam. Had mijn zijn passing en vrije trappen te maken. Gehoord op de tribune bij AZ dus niet uit officiele kanalen trouwens :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Centrale verdediger beoordelen op passing en vrije trappen lijkt me niet echt een sterk plan. Passing kan nog wel handig zijn in de opbouw, maar vrije trappen is niet echt een criterium waarop je hem zou moeten halen vind ik. Daarnaast, hoeveel vrije trappen heeft hij het afgelopen seizoen nou daadwerkelijk erin geschoten? Valt nog vies tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Centrale verdediger beoordelen op passing en vrije trappen lijkt me niet echt een sterk plan. Passing kan nog wel handig zijn in de opbouw, maar vrije trappen is niet echt een criterium waarop je hem zou moeten halen vind ik. Daarnaast, hoeveel vrije trappen heeft hij het afgelopen seizoen nou daadwerkelijk erin geschoten? Valt nog vies tegen.

Klopt, hij kan inderdaad beter worden beoordeelt op zijn verdedigende kwaliteiten, al is de opbouw in het spel van AZ ook altijd erg belangrijk. De vrije trappen die hij gemaakt heeft zijn er inderdaad niet veel. Misschien dat zijn vrije trappen wel assists of gevaarlijke situaties voor de goal opleverden? Misschien wordt dat ook meegenomen. Ik heb Go Ahead te weinig zien spelen om dat goed te kunnen beoordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, hij kan inderdaad beter worden beoordeelt op zijn verdedigende kwaliteiten, al is de opbouw in het spel van AZ ook altijd erg belangrijk. De vrije trappen die hij gemaakt heeft zijn er inderdaad niet veel. Misschien dat zijn vrije trappen wel assists of gevaarlijke situaties voor de goal opleverden? Misschien wordt dat ook meegenomen. Ik heb Go Ahead te weinig zien spelen om dat goed te kunnen beoordelen.

Even op squawka gekeken, afgelopen seizoen één goal en 55% shot accuracy. Niet zo indrukwekkend. Wel 37 kansen gecreëerd en dat is behoorlijk voor een centrale verdediger. Maar omgerekend is dat ongeveer één kans per wedstrijd, dat mag ook wel als je alle corners en vrije trappen neemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even op squawka gekeken, afgelopen seizoen één goal en 55% shot accuracy. Niet zo indrukwekkend. Wel 37 kansen gecreëerd en dat is behoorlijk voor een centrale verdediger. Maar omgerekend is dat ongeveer één kans per wedstrijd, dat mag ook wel als je alle corners en vrije trappen neemt.

Misschien toch niet gehaald door Billy Bean dan :-D

Ik ga hem komend seizoen wel beoordelen, heb er zelf niet veel vertrouwen in dat het wat gaat worden. Hoop dat ze alsnog voor van Aken gaan, maar zal wel niet te betalen zijn vrees ik..

Link naar opmerking
Deel via andere websites