Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Dat mag niet verrassen volgens mij, hoort zelfs meer te zijn.

Maar Haller nu ook al 37 wedstrijden op rij betrokken bij zo'n 492 mislukte aanvallen door zijn gebrek aan voetballend vermogen en balverlies. Wie weet hoeveel aanvallen en goals de Tadic-variant op zou brengen. Ik denk toch een heel stuk meer.

bewerkt door Socrates
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

1 minuut geleden zei neva:

Eens. Praktisch elke spits zou redelijke statistieken kunnen overbrengen in dit Ajax. Maar ik denk dat ze met een ander type spits nog véél meer treffers zouden kunnen maken.

Wanneer je met Haller speelt dwing je ook de rest om hem heen om in dienst van hem te spelen. Daar is hij niet goed genoeg voor gebleken, zelfs ik had meer van de fysieke spits Haller in de zestien verwacht. Het is zonde om spelers als Berghuis, Tadic, Antony, Neres en straks wellicht ook Kudus en Daramy zo het voetballen lastig te maken door een lange frikandel in het midden die nooit eens fatsoenlijk mee kan ballen. Met Antony op rechts, Tadic in de spits en Neres/Daramy op links heb je tenminste weer voetballend vermogen. Vlotte combinaties, diepte op de vleugels, onvoorspelbaarheid.. Zelfs Klaassen op tien kan het meeste uit zijn spel halen in combinatie met een technisch aanspeelpunt als Tadic (zie eerder Van de Beek-Tadic en laatst Klaassen-Memphis). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tadic in de spits heeft zich inderdaad ook vaak zat bewezen in de CL. Maar ik zie dat nu sowieso liever niet, omdat Neres op links echt niks brengt. En onze nieuwe aanwinst al helemaal geen zekerheid geeft.

Van het voetballende gedeelte had ik zelf ook wel meer verwacht toen hij naar Ajax kwam. Daar valt nog wel winst te behalen voor hemzelf. Als hij nou geen goals zou maken en ook niks zou bijdragen aan het spel, dan zou ik hem wisselen. Voor nu zou ik dat niet doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neres heeft ook ritme nodig. En je kan ook nog Antony op links zetten met Berghuis op rechts. Dwingt Antony ook om meer de diepte te zoeken ipv de dribbel. Zat mogelijkheden beter dan je hele voorhoede voorspelbaar en statisch maken met Haller in de punt. Dan kan je wel zeggen: hij werkt er af en toe ééntje in, maar in de eerste plaats is hij verantwoordelijk voor een disfunctionele voorhoede in wedstrijden tegen Twente en PEC uit Zwolle. Kom op, hè.

Als Haller helemaal geen goals meer zou maken zou dat al te laat zijn. Haller hoort in de Eredivisie minimaal 30 doelpunten te maken in een seizoen. In Europa is een dynamische, bewegelijke voorhoede ook veel lastiger te verdedigen dan een statische voorhoede dat wat voorzetten de zestien in pompt. Het kan een wedstrijd lukken, maar het kan ook zomaar in vier anderen heel makkelijk te verdedigen zijn. En dan sta je voor lul. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf zou ik toch 'gewoon' starten met Haller. Ik zie Anthony liever niet op links, omdat je hem dan echt 30% slechter maakt, omdat zijn kracht vooral is om met links op doel te kunnen schieten. Het is geen speler die de achterlijn haalt. Kun je als dit echt niet gaat altijd nog Tadic schuiven en een gok wagen door Nerez of Daramy op links te zetten.

Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend dat een Ajax spits er zomaar 30+ inschiet. Volgens mij was de laatste keer dat dit gebeurde met Suarez en toen was echt het hele elftal van Jol volledig ingesteld op Suarez. Dus ik ben wat dat betreft wel tevreden dat de spits van Ajax nu iig productief is. Ookal moet en kan hij voetballend wel beter.

Dat laatste ben ik het wel mee eens. Dat dynamiek en snelheid in aanvallen waarschijnlijk meer succesvol zal zijn Europees. Daarom is het te hopen dat Ten Hag ervoor zorgt dat Neres weer ritme krijgt of dat Daramy startklaar is om in de CL te starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lat voor een Ajax-spits ligt veel te hoog.

Ik vind Haller het meer dan prima doen. Als ik sommige reacties hier lees, lijkt het wel of hij helemaal niets kan. Tuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar dat gebeurde bij Dolberg, Milik, Huntelaar, Pantelic, Zlatan en zelfs Kluivert ook wel.

Alleen omdat die tijd voorbij is, herinner je je vaak alleen maar het goede. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het niet perse aan Haller ligt, maar eerder de combinatie van Edson, Klaassen, Tadic en Haller. Iets te statisch elftal en vooral voorhoede heb je dan. Heb je bijvoorbeeld Haller in de punt en dan Antony en Neres op de flanken loopt dat al beter qua variatie. Of Haller maar dan op het middenveld Kudus en Klaassen ipv Alvarez en Klaassen. Zo gaat het bijna altijd meer om de spelers om een bepaalde speler heen dan om de speler zelf.

Niet dat ik hier beweer dat Tadic eruit moet hoor, maar stel dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, maar als Haller weer eens na laat om een bal diep te geven in de ritme van de aanval of weer eens een lobpass geeft die bij de cornervlag beland heeft dat echt heel weinig met Tadic of Klaassen te maken. En natuurlijk is het een veel te statische aanval, betonmiddenveld, etc etc, zeg ik al langer. Maar dat gepruts met de bal van die houten pop doet 'ie toch echt zelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Socrates:

Sorry, maar als Haller weer eens na laat om een bal diep te geven in de ritme van de aanval of weer eens een lobpass geeft die bij de cornervlag beland heeft dat echt heel weinig met Tadic of Klaassen te maken. 

Ik vind dat Haller die ballen niet eens MAG geven. Hij moet met zijn kont naar de goal spelen en afleggen op de inkomende middenvelder die de bal diep geeft of lobt.

Combinatie van factoren. Haller is aan de bal niet goed genoeg, Ten Hag doet er niets aan en middenveld anticipeert er slecht op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou ik Tadic logischer vinden. Compenseert het gebrek aan een aanspeelpunt, kan Haller diep blijven. Een zwervende Berghuis, mja, zo'n groot probleem hoeft dat niet te zijn. Ze hebben daar Palhinha hè, je moet wel heel vlug het zien en dan ook het juiste doen om onder zijn druk uit te blijven. Daar heb ik met Tadic meer vertrouwen in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Socrates:

Nou, die keren kan ik mij niet heugen dan. Ligt ook aan de instructies die je hem meegeeft en wat de rest doet. Maar ben er vrij zeker van dat hij het makkelijk zou kunnen, als aanspeelpunt in de spits komt hij ook al vaak in die ruimtes. En volgens mij heeft hij daar in het verleden ook wel gestaan.

Was altijd aan het eind vd pot iig. Maargoed dan is de energie er ook wel uit. We hebben dus een tadic linksbuiten, een tadic spits en een tadic op toen nodig morgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je kan een heleboel kanten op. 3-3-1-3 heb je imo wel echt Kudus voor nodig, maar zou nog kunnen.

In een 3-3-1-3:

Stekelenburg; Timber, Alvarez, Martinez; Mazraoui, Gravenberch, Rensch; Berghuis; Antony, Tadic, Neres.

In een 3-4-3:

Stekelenburg; Timber, Blind, Martinez; Rensch, Mazraoui, Gravenberch, Tagliafico; Antony, Tadic, Neres.

4-3-3 zou ik persoonlijk niet doen zonder Kudus en Klaassen. Heb ook een voorkeur voor Blind op zes, maar je hebt niemand voor naast Gravenberch, dus dat gaat dan ook niet door nu.

Het is verder niet dat Haller helemaal persona non grata zou zijn voor mij, maar meer een (vrij prijzig) Plan B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Socrates:

Tja, je kan een heleboel kanten op. 3-3-1-3 heb je imo wel echt Kudus voor nodig, maar zou nog kunnen.

In een 3-3-1-3:

Stekelenburg; Timber, Alvarez, Martinez; Mazraoui, Gravenberch, Rensch; Berghuis; Antony, Tadic, Neres.

In een 3-4-3:

Stekelenburg; Timber, Blind, Martinez; Rensch, Mazraoui, Gravenberch, Tagliafico; Antony, Tadic, Neres.

4-3-3 zou ik persoonlijk niet doen zonder Kudus en Klaassen. Heb ook een voorkeur voor Blind op zes, maar je hebt niemand voor naast Gravenberch, dus dat gaat dan ook niet door nu.

Het is verder niet dat Haller helemaal persona non grata zou zijn voor mij, maar meer een (vrij prijzig) Plan B.

Waarom zet je Mazraoui (althans zo lijkt het) centraal op het middenveld?

De keren dat hij daar gespeeld heeft (oa tegen Lille) leek het nergens op en was hij continu overal te laat zowel in balbezit en zonder bal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik Taylor niet goed genoeg ken en er voorts geen opties zijn imo. Rensch zou eventueel ook nog kunnen, maar dan heeft Mazraoui daar wat meer ervaring. In principe speelt Sporting vaak met een dun middenveld (5-2-3 dacht ik), dus je hebt daar al snel een overtal, zeker wanneer een CV mee inschuift. Sowieso zal je vooral voetballend Sporting moeten overbluffen, want qua strijd en fysieke duels ga je het niet winnen. Voordeel ook van drie achter je en twee naast je is dat je wat meer de vrije ruimtes op kan zoeken, ik denk wel dat Mazraoui daartoe in staat zou zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mazraoui was toen in die beker finale tegen Willem II echt een openbaring op het middenveld. Maar zoals Lazy al aangaf was het vorig jaar heel slecht. Meen dat hij toen zelfs rood verdiend in de eerste helft al. Maar dan nog zou ik hem wel daar willen zien. Mazraoui heeft ook op de back soms een volledige offday. Lijkt me interessant om nog eens de kans te geven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadeel van Mazraoui is dat je nooit weet wat je voor prestatie krijgt. Hij wisselt geweldige wedstrijden af met duels waarin hij echt door de ondergrens heen zakt. voor iemand die in de as moet spelen vind ik dat eigenlijk te link. Wanneer hij een offday heeft op die plek, dan moet je hem eigenlijk na tien minuten wisselen. Anders kom je te veel in de problemen. Al moet ik zeggen dat hij voor de interlandbreak redelijk stabiel goed was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei ElMarcos:

Nadeel van Mazraoui is dat je nooit weet wat je voor prestatie krijgt. Hij wisselt geweldige wedstrijden af met duels waarin hij echt door de ondergrens heen zakt. voor iemand die in de as moet spelen vind ik dat eigenlijk te link. Wanneer hij een offday heeft op die plek, dan moet je hem eigenlijk na tien minuten wisselen. Anders kom je te veel in de problemen. Al moet ik zeggen dat hij voor de interlandbreak redelijk stabiel goed was. 

+1 ja. Die man kan soms slechte wedstrijden spelen zeg.

Afijn, CL-avondje weer. Ik heb er toch niet zo heel erg veel vertrouwen in. Man wat verlang ik terug naar die selectie van 2/3 jaar geleden. We hebben echt wel heel erg ingeteerd op kwaliteit zeg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites