Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

Wel apart, he. Dat als je een keer met 3 middenvelders speelt, dat je dan ook daadwerkelijk goed voetbal speelt. Wat daarin vooral belangrijk is dat Kudus zich ook aanbiedt in de opbouw, ten opzichte van Promes. En dat Kudus daadwerkelijk ook het spel kan versnellen en verleggen vanaf die positie. Omdat zijn aannames, techniek en passes gewoon heel goed zijn. Promes kan vanaf die positie alleen in de eindfase meedoen met afmaken en diepte zoeken. 

Ook is het nogal een verschil tussen Klaassen en Alvarez. Alvarez heeft werkelijk geen idee waar hij moet lopen of wat hij met een bal moet doen. Verdedigend vind ik hem ook gewoon zwak. Kan niks corrigeren met snelheid of fysiek vanaf die positie. Voegt gewoonweg niks toe aan het spel, behalve extra vertraging. 

Het voordeel is ook dat Gravenberch het voetbal nu niet in zijn eentje hoeft te dragen vanaf het middenveld. Want Alvarez ging vooral tussen de CV's en Promes naast de spits, waardoor je 1 middenveld overhoudt, van de 3. Waarvan er 2 ook geen techniek hebben om in de kleine ruimte ook maar iets te doen. 

Ik was eerst ook wel kritisch op de aankoop Klaassen. Maar indien hij in de juiste, degelijke, dynamische rol kan spelen, met 2 voetballende spelers naast hem, is het wel degelijk een goede versterking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is nu te hopen dat Ten Hag het licht heeft gezien en dat hij Alvarez en Labyad niet meer gaat gebruiken. 

In mijn ogen hoeft Labyad hier geen enkele rol meer te vertolken. In de spits ongeschikt gebleken. Op de flanken heb je Neres, Promes en Antony en Erik ten Hag speelt het liefst ook nog met Tadic op de flanken in de mindere wedstrijden. Op 10 hoeft het van mij niet. Kudus is daar veel beter. Verspilde salarisruimte voor een speler die niet goed genoeg is voor Ajax, en ook niks meer beter zal worden. 

Hetzelfde voor Alvarez: Heeft geen enkele rol meer te vertolken op het middenveld, want zorgt er in zijn 1tje voor dat Ajax niet tot voetballen komt, omdat hij een enorm vertragende factor is. Kaatst iedere bal terug en vind hem verdedigend ook wel kwetsbaar. Kan atletisch iig niks corrigeren en positioneel vind ik hem ook maar matig. Klaassen weet veel natuurlijker waar hij kan lopen. Als CV hoef ik hem ook niet meer te zien. Daar hebben we Schuurs en Timber. Zijn rol is dus volledig uitgespeeld en vertegenwoordigt nog een marktwaarde en waarschijnlijk ook een aardig salaris. Zo snel mogelijk verkopen dus.

Nu moet Ten Hag in de aanval nog het licht gaan zin. Ik zou in principe altijd voortborduren op Tadic in de spits, met Neres/Promes/Antony op de 2 flanken. Zijn argument is dat Tadic het meeste rendement heeft op de linkerflank. En daar heeft hij ook wel gelijk in, dat is statistisch ook zo. Maar wat hij daarin niet meeneemt is dat door Tadic in de spits op te stellen het hele elftal beter en vloeiender gaat lopen, aangezien hij de beste spits is qua balaannames, balvastheid en het doorkaatsen. Tevens zorg je voor meer diepgang op de flanken, doordat juist Tadic daar niet staat, want die heeft te weinig snelheid en/of acties die Antony, Neres en Promes wel hebben. Dus graag dit in de toekomst gaan hanteren. Dan creëer je ook een bepaalde vastigheid en speelwijze in het elfal. Af en toe Traoré kan wel een keertje in de spits kan wel in de mindere wedstrijden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Ajax in de winterstop moet doen is het volgende: Je bedankt Alvarez en Labyad in de winterstop voor bewezen diensten in de hoop dat je daar bij elkaar nog een miljoen of 12 bij elkaar voor kunt krijgen. Met dat geld en de vrijgekomen salarisruimte ga je op zoek naar een back-up linksback voor een half jaar die je opstelt in de mindere wedstrijden en die over een half jaar het stokje gaat overnemen van Tagliafico. Daarbij denk ik wel aan een goed segment speler. Een spelers Wijndal. Wijndal neemt de back-up plek van Martinez over, zodat Martinez ook weer een optie wordt op het verdedigende middenveld in bepaalde wedstrijden, en back-up LCV voor Blind wordt. 

Je zegt tegen Martinez, Taylor, Gravenberch, Kudus, Klaassen dat zij je vijf opties zijn op het middenveld. Met dan Gravenberch, Kudus, Klaassen als 'basis'. In de voetballende thuiswedstrijden waar we veruit de overhand hebben kun je af en toe kiezen voor Taylor voor één van deze spelers. In de wat lastigere wedstrijden kun je kiezen voor Martinez. Het voordeel van Klaassen en Kudus dat zij beide op alle posities op het middenveld kunnen. Eventueel heb je Tadic nog achter de hand om sporadisch op 10 te kunnen spelen. Ekkelenkamp verhuur je, want die moet gewoon speeltijd zien te krijgen. 

Je gebruikt Promes enkel nog op de flanken, waar hij thuis hoort. Samen met Neres en Antony heb je dan 3 goede opties voor 2 posities. Tadic gebruik je enkel nog in de spits, en wellicht een enkele wedstrijd op flank.

---(Neres/Promes)--------------(Tadic/Traoré)--------------(Antony/Neres)-----------
-------------------------------------(Kudus/Klaassen)---------------------------------------------
-------------(Gravenberch/Martinez)------(Klaassen/Taylor)-----------------------------
-(Tagliafico/Wijndal)-(Blind/Martinez)-(Schuurs/Timber)-(Mazraoui/Klaiber)-
---------------------------------------(Onana/Scherpen)------------------------------------------

Geen hogere wiskunde lijkt mij... Heb je Huntelaar en Rensch nog achter de hand als 'extra' opties. Ünüvar, Hansen, Brobbey die hebben nog een jaar bij Jong Ajax nodig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijwel geheel eens met iemand hier voor de verandering. Al zou ik zelf nog steeds meer gaan voor het idee van een 3-4-3 (zie eerder bericht), maar goed, dat is toch niet realistisch onder deze trainer. 

Enige wat ik iets anders zie is Wijndal. Die vind ik helemaal zo goed niet ogen als ik hem zie spelen. Gevaar is ook dat je (te) veel voor hem moet betalen omdat hij bij AZ speelt. Beter dan niks, absoluut, maar zou liever een iets talentvollere en/of goedkopere optie zien. Daarnaast vind ik nog steeds wel dat je een defensieve middenvelder mag halen. Hoeft niet direct categorie onbetwiste basisspeler te zijn, mag ook een talentje zijn die een half jaartje kan aanpassen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie echt niet wat mensen in Kudus als 10 zien.    Als je nu puur naar zijn profiel kijkt  en hoe wij spelen  vind ik hem toch echt het perfect in die controlerende rol passen.  Misschien als je met 1 controleur en dus 2 vooruitgeschoven middenvelder speelt dat hij dan in die '10' rol  goed tot zijn recht zou kunnen komen. 

Kudus-Gravenberch blijf ik zelf wel een heel risicovol en defensief vrij kwetsbaar duo vinden. Al vond ik Gravenberch vandaag trouwens redelijk positief opvallen. 1 van zijn eerste echt goede potten in het eerste.     Duo kan in de eredivisie 7 van de 10 keer wel, want hoe slecht ook blijven de meeste hier toch lekker naïef voetballen.   Maar in de CL en toppers in de ED dan toch inderdaad liever Martinez ipv Gravenberch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Zeus:

Vrijwel geheel eens met iemand hier voor de verandering. Al zou ik zelf nog steeds meer gaan voor het idee van een 3-4-3 (zie eerder bericht), maar goed, dat is toch niet realistisch onder deze trainer. 

Enige wat ik iets anders zie is Wijndal. Die vind ik helemaal zo goed niet ogen als ik hem zie spelen. Gevaar is ook dat je (te) veel voor hem moet betalen omdat hij bij AZ speelt. Beter dan niks, absoluut, maar zou liever een iets talentvollere en/of goedkopere optie zien. Daarnaast vind ik nog steeds wel dat je een defensieve middenvelder mag halen. Hoeft niet direct categorie onbetwiste basisspeler te zijn, mag ook een talentje zijn die een half jaartje kan aanpassen. 

Talent zou ik niet halen voor die positie. Die heb je mijn inziens al met Taylor (en dat is een heel groot talent). Dus ik zie niet in waarom dat iets zou toevoegen. Daarnaast zou ik dan af en toe Martinez ook nog wel als optie willen zien verdedigend op het middenveld. In sommige 'grotere' wedstrijden kan dat een goede optie zijn voor extra defensieve balans. 

Qua linksback ben ik het wel met je eens. Niet volledig onder de indruk van Wijndal. Zit ook bij Raiola, dus kans is klein. Maar ik noemde meer de categorie Wijndal als voorbeeld. Dus wel een speler die zich al ergens anders heeft bewezen en moeiteloos kan meekomen, maar ook een speler die nog potentie heeft en die zich nog kan ontwikkelen, maar wel Tagliafico na dit jaar kan opvolgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Regis:

Zie echt niet wat mensen in Kudus als 10 zien.    Als je nu puur naar zijn profiel kijkt  en hoe wij spelen  vind ik hem toch echt het perfect in die controlerende rol passen.  Misschien als je met 1 controleur en dus 2 vooruitgeschoven middenvelder speelt dat hij dan in die '10' rol  goed tot zijn recht zou kunnen komen. 

Kudus-Gravenberch blijf ik zelf wel een heel risicovol en defensief vrij kwetsbaar duo vinden. Al vond ik Gravenberch vandaag trouwens redelijk positief opvallen. 1 van zijn eerste echt goede potten in het eerste.     Duo kan in de eredivisie 7 van de 10 keer wel, want hoe slecht ook blijven de meeste hier toch lekker naïef voetballen.   Maar in de CL en toppers in de ED dan toch inderdaad liever Martinez ipv Gravenberch.

Daar kan hij ook prima spelen. Maar heb je vanadag wel goed gekeken? Speelde werkelijk waar uitstekend als "10". 

Maar Ajax speelde vandaag, zoals Pieter Zwart ook al eens heeft laten zien met een doordraai middenveld. Af en toe leek het ook meer op de punt naar achteren dan naar voren. 

Kwamen best wel vaak zo: 
---Kudus-----Klaassen----
--------Gravenberch--------

Of ---Kudus------Gravenberch---

-------------Klaassen------------------

Dat werkte werkelijk waar uitstekend vandaag!

Maar Kudus is gewoon zo'n klasbak dat hij op alle posities wel op het middenveld kan spelen. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op een zwakte. Af en toe wel een keer slordig balverlies, maar dat is logisch als je meer risico neemt.

Juist het voordeel van Kudus op "10" vind ik, dat hij zich vanaf die positie juist met de opbouw gaat bemoeien. De laatste jaren heb ik veel te veel gezien dat de '10' bij Ajax maar weg blijft en naast de spits staat en alleen in de eindfase meedoet. Dat waren spelers als Siem de Jong, Klaassen, Van de Beek, Promes toen ze daar speelden. Vandaar dat Kudus voor mij daar nu ook een verademing is. Zo kan het dus ook!

bewerkt door RogerGarcia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei RogerGarcia:

Daar kan hij ook prima spelen. Maar heb je vanadag wel goed gekeken? Speelde werkelijk waar uitstekend als "10". 

Maar Ajax speelde vandaag, zoals Pieter Zwart ook al eens heeft laten zien met een doordraai middenveld. Af en toe leek het ook meer op de punt naar achteren dan naar voren. 

Kwamen best wel vaak zo: 
---Kudus-----Klaassen----
--------Gravenberch--------

Of ---Kudus------Gravenberch---

-------------Klaassen------------------

Dat werkte werkelijk waar uitstekend vandaag!

Maar Kudus is gewoon zo'n klasbak dat hij op alle posities wel op het middenveld kan spelen. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op een zwakte. Af en toe wel een keer slordig balverlies, maar dat is logisch als je meer risico neemt.

Juist het voordeel van Kudus op "10" vind ik, dat hij zich vanaf die positie juist met de opbouw gaat bemoeien. De laatste jaren heb ik veel te veel gezien dat de '10' bij Ajax maar weg blijft en naast de spits staat en alleen in de eindfase meedoet. Dat waren spelers als Siem de Jong, Klaassen, Van de Beek, Promes toen ze daar speelden. Vandaar dat Kudus voor mij daar nu ook een verademing is. Zo kan het dus ook!

Ja, maar hoe jij het nu uittekent kwamen we uit met 1 controleur. Ik zeg in mijn post ook dat ik hem dan wel in een '10' rol zie functioneren.    Als ik uitga van de 4231 van Ten Hag, zie ik toch echt de 'Frenkie' rol voor hem weggelegd. Juist vanwege zijn  kwaliteiten in de opbouw en de dynamiek in zijn spel.   Als 10 sta je in dat systeem toch wat verder weg van de opbouw fase en bespeel je wat andere zones  itt de 433 met de punt naar achteren.    Helemaal mee eens dat Kudus een absolute klasbak is en een ontzettend veelzijdige speler, maar in Ten Hag zijn manier van voetballen zie ik echt maar 2 plekken voor hem en dat zijn dus die van de controlerende middenvelders.

Ook deels met je eens dat de 10, met name vorig jaar met Donny, zich altijd teveel verstopte en teveel naast de spits ging staan.  En alles is dan ook al snel een verademing.    Denk persoonlijk wel  dat Klaassen dit in de 4231 goed kan invullen. Toch meer een speler die echt  in dienst van het team etc kan spelen.  Of Erik en zijn staff dan vervolgens de juiste opdrachten meegeven is weer een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Zeus:

Het is wel echt vreselijk open deuren intrappen wat hij doet hè? Tis ook echt heel makkelijk. Alleen als Ten haggie er niet aan wil, hebben we een probleem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antony er niet bij morgen :(  .   ''Niet fit''  3x raden wat hij heeft...  Kans dat Tadic in de punt staat lijkt mij hierdoor ook kleiner, want onze andere vriend uit Brazilië ook nog niet topfit  en ook haast geen goede backup.

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Regis:

Antony er niet bij morgen :(  .   ''Niet fit''  3x raden wat hij heeft...  Kans dat Tadic in de punt staat lijkt mij hierdoor ook kleiner, want onze andere vriend uit Brazilië ook nog niet topfit zijn en ook haast geen goede backup.

Ook geen Timber. Met name zuur dat Neres zondag 80 minuten gespeeld heeft inderdaad, die had met 60 minuten vandaag in ieder geval 3/4e van de wedstrijd kunnen spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Rogier.:

Ook geen Timber. Met name zuur dat Neres zondag 80 minuten gespeeld heeft inderdaad, die had met 60 minuten vandaag in ieder geval 3/4e van de wedstrijd kunnen spelen.

Klopt ja, wel een stuk minder een aderlating dan Antony.  Wel hopen dat die coronagevallen  verder mee gaan vallen.  Gravenberch en Kudus dit seizoen al.  Schijnt dat het gros het ook al gehad heeft bij ons iig, dat scheelt misschien wat.       

Verder echt totaal niet echt bezig geweest met de pot van morgen, was voorheen toch wel anders.   Heb dat met de competitie ook erg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik weet natuurlijk de exacte conditie van Neres niet, maar ik zou hem toch gewoon maar zolang mogelijk opstellen. Als je al snel kansloos achter staat (kans acht ik wel groot) haal je hem er gewoon maar uit na een uur. Ik zie echt geen alternatief. In het geval dat je nog wel kans zou hebben op een resultaat zou ik dan maar defensief wisselen, mits dat dan enigszins logisch is gezien het spelbeeld. Kudus voorin positioneren en een Ekkelenkamp of Martinez op het middenveld erbij (ik neem aan dat zij niet zullen starten). Of met enkel Promes en Tadic voorin en gewoon een middenvelder erbij, eventueel iemand die één van hun backs opvangt.

Sowieso wel een interessante vraag: hoe zouden jullie spelen tegen Liverpool? En wat denk je dat Ten Hag besluit?

Ik:

Onana; Mazraoui, Schuurs, Martinez, Tagliafico; Blind (6), Klaassen, Kudus; Neres, Tadic, Promes.

Verwachting:

Onana; Mazraoui, Schuurs, Blind, Tagliafico; Alvarez, Kudus; Neres, Klaassen, Promes; Tadic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Martinez op het middenveld lijkt me een slecht idee, want dan heb je wel erg weinig alternatieven achter de hand voor de LB en CB's. Ik verwacht ook de tweede opstelling, maar ik hoop op Gravenberch in plaats van Alvarez (en dan Kudus op 10 etc.). Zodra Alvarez de bal krijgt, ben je die door de gigantische druk van Wijnaldum en Sané of Salah meteen weer kwijt namelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat ik persoonlijk niet heel veel anders zou doen dan jij.   Zoveel opties heb je imo verder ook niet namelijk.   Tenzij een Taylor tussen nu en morgen 21:00 nog een stormachtige ontwikkeling doormaakt. 

Erik zal verder niks echt aanpassen bij hem is het toch meer poppetje voor poppetje binnen zijn eigen systeempje ipv kijken wat binnen de beschikbare selectie het beste is.  Denk dan ook dat er ten opzichte van afgelopen zondag niet veel veranderd    Als ik zijn reactie bekeek in de persco leek het wel erop dat hij Dusan in de punt ging zetten(hehe eindelijk eens wat verstandigs) , Promes zal dan gewoon op links belanden en met Neres moet je toch risico gaan nemen op rechts.  Puur omdat je gewoon geen echte keus hierin hebt.

Alvarez ipv Gravenberch is de enige andere wissel die ik hem nog echt zie toepassen, ben er ook wel een beetje bang voor eerlijk gezegd.  Zie dan zelf toch liever Gravenberch, ondanks dat hij net als Alvarez ook een hele grote risicofactor is in het tempo wat er is in de CL  en de pressing van Liverpool. Maarja alles beter dan Edson Alvarez.

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nóg meer als LCV, of verwacht jij dat Salah als CM gaat spelen? Martinez is een stuk sneller en alerter. Die laatste linie is echt belangrijk om wat snelheid in te hebben, ook zeker dat centrale duo. Blind kan inzakken en tactisch zone verdedigen, het centrale duo krijgt het druk genoeg met de diepte van de vleugels van Liverpool en een zwevende Firmino. Sta je 5-2-3 bij balbezit tegenstander, al zouden Promes en Neres ook gewoon mee moeten met hun back. 5-4-1 dus. 

Met verstandige en balvaardige Blind op zes (en zonder Alvarez en ook zonder Gravenberch) zal je toch ook minder vaak de bal weggeven daar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel jammer dat Timber en Antony vanavond niet mee kunnen spelen tegen Liverpool.

Timber leek me een goede optie in de verdediging ipv Schuurs, want snelheid lijkt me tegen Liverpool belangrijker dan lengte en kracht. Nu zal het tactisch inzicht en de coaching van Blind heel belangrijk worden. Als Firminho inzakt naar het middenveld moet hij daar overgenomen worden. Blind zou dan in positie moeten blijven om rugdekking te geven op de vleugels of als er middenvelders doorkomen.

Het zal dan ook een interessante test worden voor het middenveld van Ajax. Wat mij betreft starten ze gewoon zoals de vorige wedstrijd (dus Klaassen, Gravenberch en Kudus), dan weten we meteen of dit houdbaar is in alle wedstrijden dit seizoen.

Antony had ik graag eens gezien tegen een goede tegenstander. Bij hem ziet alles er zo makkelijk uit, maar dat geeft me soms het gevoel dat hij het niet gaat kunnen tegen grotere clubs. Als hem dat wel lukt dan staan de topclubs volgende zomer al met 50 miljoen op de stoep bij Overmars.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Zeus:

En nóg meer als LCV, of verwacht jij dat Salah als CM gaat spelen? Martinez is een stuk sneller en alerter. Die laatste linie is echt belangrijk om wat snelheid in te hebben, ook zeker dat centrale duo. Blind kan inzakken en tactisch zone verdedigen, het centrale duo krijgt het druk genoeg met de diepte van de vleugels van Liverpool en een zwevende Firmino. Sta je 5-2-3 bij balbezit tegenstander, al zouden Promes en Neres ook gewoon mee moeten met hun back. 5-4-1 dus. 

Met verstandige en balvaardige Blind op zes (en zonder Alvarez en ook zonder Gravenberch) zal je toch ook minder vaak de bal weggeven daar. 

Op zich eens. Ligt ook een beetje wie er in de spits staat bij hun. Dat is waarschijnlijk firmino? Die is niet echt teringsnel toch?

op een heel andere voet: hoe kijken we naar de prestaties van Danilo bij twente? Ik begin me af te vragen of je niet beter traore dan naar Twente had kunnen sturen ipv Danilo. Niet alleen omdat hij het goed doet natuurlijk, dat is achteraf een beetje makkelijk praten. Maar vooral ook omdat hij iets brengt in de spits positie wat je nu niet tot je beschikking hebt: diepgang en snelheid in de spits. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites