Stefan Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 33 minuten geleden zei Zeus: Ik doe even een fantasievol @RogerGarcia'tje. Ben sowieso wel fan van een 3-4-3 systeem, maar vond dit wel een geinig idee voor het huidige materiaal van Ajax. Zou ook nog best kunnen werken, denk ik. Los je het Blind-probleem enigszins mee op, kan je twee centrale verdedigers naast/achter hem zetten en kan Blind centraal inschuiven om een pass te versturen en het overzicht te behouden. Je beste spelmaker, een rechtsback (Mazraoui, dus), kan je ook wat hogerop zetten. Op links kan Kudus als een soort Frenkie (hetgeen hij wél kan, of in elk geval leek te kunnen eerder) wat inzakken en indien nodig de bal op komen halen. Op rechts ongeveer hetzelfde voor Mazraoui. Dan kan je Gravenberch (aardig schot) en Klaassen (diepgang) iets hoger houden. Voorin zou ik kiezen voor een echt voetballende spits die zich ook kan laten zakken uit de spits, Tadic dus. Je hebt zoveel spelers die er dan overheen kunnen gaan. Met Haller als spits kan ook, maar dat is dan meer in de punt en vind ik eigenlijk zonde van Neres. Met Haller als spits en met Tadic en Antony op de flanken ga je al snel weer alle ballen voorgeven. Dat kunnen de vleugelmiddenvelders ook weleens doen. De diepte en snelheid van een Neres met enig ritme is gewoon nodig. Elke voetballende ploeg heeft één of twee aanvallers nodig die loopacties maken zonder bal. Het Barca van Guardiola destijds deed dat ook op de flanken met David Villa, Pedro en iets later Alexis. Bij Ajax geven ze de laatste tijd alleen maar voorzetjes met Tadic en Antony. DM: Onana RCV: Schuurs / Timber CV: Blind LCV: Martinez RM: Mazraoui RCM: Klaassen LCM: Gravenberch LM: Kudus / Tagliafico RB: Antony SP: Tadic / Haller LB: Neres Kudus op linksmid heeft echt alles weg van een Duartetje tegen Salzburg. Er zit wel wat in, maar ik denk dat je veel van dezelfde voordelen krijgt met punt naar achteren met Blind op het middenveld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 (bewerkt) 3 uur geleden zei cimbomcu: Ik ben zelf wel toe aan iig een nieuwe trainer voor volgend seizoen. Daar had ik graag Slot willen zien, maar ja dat kan niet meer en dan weet ik even geen alternatieven. Zo'n Duitser als Schmidt hoeft van mij niet. Die Schmidt werd nog veel geroepen voordat EtH werd aangesteld, ikzelf misschien ook wel. Maar als ik kijk hoe hij het neerzet bij PSV, dan vind ik hem juist totaal niet bij Ajax passen. Maar wie dan wel hè? Fred Grim? Ron Jans? Favre? 18 januari 2021 bewerkt door Chiemel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Geen idee wat de rol van Duarte was en in wat voor systeem en met welk speelplan dat was. Beetje random om dat zo zonder context te poneren, naar mijn idee. Zijn in technische kwaliteiten ook niet te vergelijken natuurlijk. Hoewel ik Kudus liever centraler op het middenveld zie, denk ik wel dat hij zo'n rol goed in kan vullen. Daarnaast zou hij niet vast aan de zijlijn hoeven te staan in zo'n systeem, maar werk je toch al snel met vloeiende posities. Het idee is dat Kudus dan ook eventueel zich terug laat zakken als aanspeeloptie voor Martinez en Blind en vervolgens het spel voort kan zetten naar voren, net zoals Frenkie dat ook deed (en nu soms Gravenberch). Klopt wel dat het in essentie niet enorm verschillend is van een 4-3-3 met een zes, alleen hou je Blind nog meer achterin en stel je je twee cm's hoger op. De backs zijn geen typische lijnbacks, maar hebben in de tussenruimtes de taak om ook deel te nemen aan de opbouw. Het zou daarmee in balbezit eigenlijk een 2-3-2-3 zijn. Toch een aantal nuanceverschillen, in een 4-3-3 met een zes gaat het al snel wat statischer worden, zoals je in de tijd onder De Boer zag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 1 uur geleden zei Zeus: Ik doe even een fantasievol @RogerGarcia'tje. Ben sowieso wel fan van een 3-4-3 systeem, maar vond dit wel een geinig idee voor het huidige materiaal van Ajax. Zou ook nog best kunnen werken, denk ik. Los je het Blind-probleem enigszins mee op, kan je twee centrale verdedigers naast/achter hem zetten en kan Blind centraal inschuiven om een pass te versturen en het overzicht te behouden. Je beste spelmaker, een rechtsback (Mazraoui, dus), kan je ook wat hogerop zetten. Op links kan Kudus als een soort Frenkie (hetgeen hij wél kan, of in elk geval leek te kunnen eerder) wat inzakken en indien nodig de bal op komen halen. Op rechts ongeveer hetzelfde voor Mazraoui. Dan kan je Gravenberch (aardig schot) en Klaassen (diepgang) iets hoger houden. Voorin zou ik kiezen voor een echt voetballende spits die zich ook kan laten zakken uit de spits, Tadic dus. Je hebt zoveel spelers die er dan overheen kunnen gaan. Met Haller als spits kan ook, maar dat is dan meer in de punt en vind ik eigenlijk zonde van Neres. Met Haller als spits en met Tadic en Antony op de flanken ga je al snel weer alle ballen voorgeven. Dat kunnen de vleugelmiddenvelders ook weleens doen. De diepte en snelheid van een Neres met enig ritme is gewoon nodig. Elke voetballende ploeg heeft één of twee aanvallers nodig die loopacties maken zonder bal. Het Barca van Guardiola destijds deed dat ook op de flanken met David Villa, Pedro en iets later Alexis. Bij Ajax geven ze de laatste tijd alleen maar voorzetjes met Tadic en Antony. DM: Onana RCV: Schuurs / Timber CV: Blind LCV: Martinez RM: Mazraoui RCM: Klaassen LCM: Gravenberch LM: Kudus / Tagliafico RB: Antony SP: Tadic / Haller LB: Neres Wat doe je met me Zeusie. Peter Bosz terug, dit systeem nog 2 CV's erbij. Ik word er nu al hitsig van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Jij met je Peter Bosz. Dit systeem past denk ik meer in de filosofie Bielsa. Ik zeg dus: Sampaoli! Komt het Ajax-bestuur nooit op uiteraard. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 7 minuten geleden zei Zeus: Jij met je Peter Bosz. Dit systeem past denk ik meer in de filosofie Bielsa. Ik zeg dus: Sampaoli! Komt het Ajax-bestuur nooit op uiteraard. Zie Ajax niet snel met een buitenlandse trainert komen, nee. Peter Bosz is Nederlands beste trainer en zou ook gewoon bij de beste club van NL werkzaam moeten zijn, maar helaas. Buitenlandse trainer zou ik zelf ook vrede mee kunnen hebben, als het maar niet zo'n dwaas uit die red bull school is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Als ik kijk naar hoe Letsch Vitesse laat voetballen.. Al heb ik ook wel weer gelezen dat ook hij een standaardsysteem heeft met zijn 3-5-2. Bij Ajax met twee spitsen spelen die enige diepte in hun spel moeten hebben zou nergens op slaan. Tadic en Haller zeker. Dus dan zou hij wel een ander systeem moeten spelen. Maar met een driemansdefensie spelen waarvan één als een soort spelmaker fungeert (Bazoer), dát kan hij dan wel weer en zou ook bij Ajax en het huidige materiaal passen. Alleen alsnog een driemansvoorhoede instellen dan. Wat ik zelf als realistisch beschouw, is dat het Ajax-bestuur bij een ontslag/vertrek van Ten Hag gaat proberen om Schreuder terug te halen, maar dan dus als hoofdcoach. Tenzij ze in onenigheid uit elkaar zijn gegaan, maar dat was niet zo, toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rogier. Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 (bewerkt) De eerste die in me opkomt als je met een 3-4-3 begint is Favre @Zeus En 2-3-2-3 is teruggaan naar 100 jaar terug, cirkeltje is rond 18 januari 2021 bewerkt door Rogier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Hoezo honderd jaar terug? En ja, maar Favre is toch ook wel van een wat meer directe speelstijl. Counters, backs die de hele flank bestrijken, achterin gewoon drie redelijke verdedigers. Sluit in elk geval niet helemaal aan op de 3-4-3 die ik uiteenzette en weet ook niet of het echt een Ajax-trainer is. Maar zulke suggesties zullen vast nog altijd beter zijn dan degene die het Ajax-bestuur straks werkelijk zullen overwegen. Types als Van den Brom en Grim enzo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Vooral bang dat ze ooit Heitinga gaan doorschuiven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 FC Betonvoetbal dan ja. Heitinga, Reiziger en Bogarde op de bank. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rogier. Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 (bewerkt) 9 minuten geleden zei Zeus: Hoezo honderd jaar terug? Doet me denken aan de WM- en WW-formaties die in het begin van de 20e eeuw werden gebruikt. Voetbal is natuurlijk dusdanig ontwikkeld dat het in de praktijk heel anders eruit zou zien, maar you get the point. Citaat En ja, maar Favre is toch ook wel van een wat meer directe speelstijl. Counters, backs die de hele flank bestrijken, achterin gewoon drie redelijke verdedigers. Sluit in elk geval niet helemaal aan op de 3-4-3 die ik uiteenzette en weet ook niet of het echt een Ajax-trainer is. Maar zulke suggesties zullen vast nog altijd beter zijn dan degene die het Ajax-bestuur straks werkelijk zullen overwegen. Types als Van den Brom en Grim enzo. Eens hoor, denk ook niet dat hij de man is. Maar dat is een beetje het probleem. Het is jammer dat ik al die Duitse mannen als een Marco Rose niet zie overstappen naar Ajax vanuit de (sub)top van de Bundesliga (waar je je ook kan afvragen in hoeverre dat past bij de voetbalstijl). Mochten ze zo'n naam strikken, zie ik dat wel als een enorme coup en heb ik daar wel vertrouwen. 18 januari 2021 bewerkt door Rogier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 2 uur geleden zei Stefan.: Kudus op linksmid heeft echt alles weg van een Duartetje tegen Salzburg. Er zit wel wat in, maar ik denk dat je veel van dezelfde voordelen krijgt met punt naar achteren met Blind op het middenveld. Ik zou Kudus met zijn duelkracht en atletisch vermogen altijd in de as zetten ja. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Ten eerste zijn dat net zo goed kwaliteiten die je op een vleugel zou kunnen gebruiken. Ten tweede hebben jullie beide dus niet de invulling van de rol zoals ik hem voorlegde gelezen (of begrepen). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 kelderklasse voetbal Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Socrates Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Een groot gapend gat op exact de plek waar je als ploeg op balbezit spelende graag vaak wil komen. Exemplarisch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Überhaupt de ruimtes waar je als ploeg graag wil komen, maar bij Ajax leven we in 1923 en denken we nog dat voorzetten effectief zijn. Dus alles lekker de breedte in en voor de pot gooien maar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 1 uur geleden zei Zeus: Een groot gapend gat op exact de plek waar je als ploeg op balbezit spelende graag vaak wil komen. Exemplarisch. Waar je dus Kudus neer moet zetten ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cimbomcu Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Fred Grim past dan nog het beste qua voetbal Kijk die Duitse trainers zijn leuk hoor, kunnen ook echt wel wat. Maar die voetballen voornamelijk met het keihard pressen en counteren. Kan succesvol zijn, maar vind ik niet bij Ajax passen. Meer gericht op als je de bal niet hebt, dan wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 1 uur geleden zei Zeus: Ten eerste zijn dat net zo goed kwaliteiten die je op een vleugel zou kunnen gebruiken. Ten tweede hebben jullie beide dus niet de invulling van de rol zoals ik hem voorlegde gelezen (of begrepen). Kunnen gebruiken ja. Maar ik vind zelf de as altijd het belangrijkste. Dan wil ik graag Kudus daar hebben staan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Is Wim Jonk geen optie? Speelt toch zeer aantrekkelijk voetbal met Volendam. Of is er nog steeds kwaad bloed tussen hem en Ajax? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 1 minuut geleden zei PJHoutman: Is Wim Jonk geen optie? Speelt toch zeer aantrekkelijk voetbal met Volendam. Of is er nog steeds kwaad bloed tussen hem en Ajax? Dat tweede idd. Anders lijkt me dat idd en prima optie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Regis Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 1 minuut geleden zei PJHoutman: Is Wim Jonk geen optie? Speelt toch zeer aantrekkelijk voetbal met Volendam. Of is er nog steeds kwaad bloed tussen hem en Ajax? Kwam laatst bij Goedemorgen Eredivisie wel naar voren dat er nog behoorlijk wat oud-zeer zit Schijnt daarnaast ook met AZ in onderhandeling te zijn. Feyenoord Transfermarkt melde dit laatst in een podcast en hij is wel heel goed geïnformeerd binnen het Nederlandse voetbal. Schijnt ook die Van der Ven mee te gaan nemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RogerGarcia Geplaatst 18 januari 2021 Share Geplaatst 18 januari 2021 Promes veroorzaakt nieuwe rel. Die jongen heeft echt het verstand van een visstick. https://www.soccernews.nl/news/776101/ajacied-promes-veroorzaakt-nieuwe-rel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Elsjorro1990 Geplaatst 19 januari 2021 Share Geplaatst 19 januari 2021 15 uur geleden zei Thierryvane: Alvarez had ook een prima invalbeurt. Gelukkig kon hij maar vier keer iemand wegsteken... Ik heb echt mezelf op mijn benen staan slaan toen hij bij die uitbraak 4 tegen 3 gewoon omdraait en de bal terug speelt. Dat is wel het ultieme voorbeeld dat die man op de verkeerde sport zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten