Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Amateurvoetbal

Mvdv

Aanbevolen berichten

Ik ben het wel eens met Satyr. Als je beloften elftallen wilt mogen er imo ook geen eerste elftal spelers meedoen. Vorige week zag je Buttner het kampioenschap van Jong AZ verpesten. Het is toch belachelijk dat zo'n speler mee mag doen daar. Een regel als 'spelers mogen na 10 of 15 wedstrijden in het eerste elftal niet meer met het tweede elftal meedoen' lijkt me prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het wel eens met Satyr. Als je beloften elftallen wilt mogen er imo ook geen eerste elftal spelers meedoen. Vorige week zag je Buttner het kampioenschap van Jong AZ verpesten. Het is toch belachelijk dat zo'n speler mee mag doen daar. Een regel als 'spelers mogen na 10 of 15 wedstrijden in het eerste elftal niet meer met het tweede elftal meedoen' lijkt me prima.

Die regel is er al:

Spelers ouder dan 23 jaar die óf tien keer in de basisopstelling van het eerste elftal hebben gestaan óf 10 keer 45 minuten daarin hebben meegespeeld, mogen niet uitkomen in het beloftenteam. Buttner heeft slechts vijf keer in het eerste gespeeld, dus valt niet onder deze regels.

Verder ontkent volgens mij niemand dat die regels niet helemaal juist zijn, maar het werken met vaste selectie beperkt de doorstroom weer, en uiteindelijk zijn de Fortunas en de FC Den Boschen van deze wereld (terecht) ondergeschikt aan de ontwikkeling van 's lands grootste talenten, wat mij betreft.

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die regel is er al:

Spelers ouder dan 23 jaar die óf tien keer in de basisopstelling van het eerste elftal hebben gestaan óf 10 keer 45 minuten daarin hebben meegespeeld, mogen niet uitkomen in het beloftenteam. Buttner heeft slechts vijf keer in het eerste gespeeld, dus valt niet onder deze regels.

Verder ontkent volgens mij niemand dat die regels niet helemaal juist zijn, maar het werken met vaste selectie beperkt de doorstroom weer, en uiteindelijk zijn de Fortunas en de FC Den Boschen van deze wereld (terecht) ondergeschikt aan de ontwikkeling van 's lands grootste talenten, wat mij betreft.

Weet ik maar die regel is niet goed genoeg. Die regel die jij noemt moet imo voor iedere speler gelden en niet voor spelers van boven de 23. Dispensatie spelers moet sowieso geschrapt worden. En ik vind ook dat er geen enkele speler boven de 23 jaar mee mag doen. Het is niet voor niets een beloften elftal. Vaste selecties hoeft van mij niet want met de bovenstaande punten los je de problemen in principe al op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga je uit van de vooralsnog niet bewezen veronderstelling dat dit systeem überhaupt de kwaliteit van de jeugdspelers bevordert. Hoeveel spelers uit de Jong ... teams hebben de afgelopen vijf jaar de stap omhoog gemaakt? You'll struggle to name a handful...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jong Ajax en Jong PSV leveren enorm veel spelers af bij BVO's. Nou deed Ajax dat altijd al en PSV pas sinds de beloften in de piramide zitten. Echter valt dit samen met verhoogde investeringen in onze jeugdopleiding. Dus kun je nog steeds niet één op één verklaren ;c Beter 'bewijs' is het bekijken van de selecties van Spanje en Duitsland van de twee meest recente WK's te bekijken.

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jong Ajax en Jong PSV leveren enorm veel spelers af bij BVO's. Nou deed Ajax dat altijd al en PSV pas sinds de beloften in de piramide zitten. Echter valt dit samen met verhoogde investeringen in onze jeugdopleiding. Dus kun je nog steeds niet één op één verklaren ;c Beter 'bewijs' is het bekijken van de selecties van Spanje en Duitsland van de twee meest recente WK's te bekijken.

Exact. In de breedte is er de afgelopen vijf jaar weinig veranderd en in de diepte evenmin. De toegenomen weerstand heeft bepaald niet geleid tot een versnelde doorbraak voor mannen als, pak 'em beet Cerny, Nouri, Zivkovic, Meleg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Exact. In de breedte is er de afgelopen vijf jaar weinig veranderd en in de diepte evenmin. De toegenomen weerstand heeft bepaald niet geleid tot een versnelde doorbraak voor mannen als, pak 'em beet Cerny, Nouri, Zivkovic, Meleg...

Cerny is constant geblesseerd. Nouri heeft concurrentie van de beste speler van de Eredivisie. Zivkovic is verhuurd en speelt dit seizoen praktisch elke wedstrijd.

Zoals Soof zegt, in Spanje en Duitsland heeft het wel degelijk effect, maar je kan ook niet verwachten dat dat direct gebeurt. Het gaat er juist om dat spelers als Donny vd Beek, Frenkie de Jong, Jorrit Hendrix, de jongens die dus net onder het rijtje 'toptalent' zitten, veel sneller groeien zonder voor het eerste elftal uit te komen.

Maar ik weet ook wel dat ik je er nooit van ga overtuigen dat dit nut heeft.

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik het niet eens ben met een aantal van je uitgangspunten. Een aantal teams structureel onder de bus gooien omdat er dan wellicht, want het is onzeker dat in deze opzet, die op een aantal onderdelen structureel anders is dan de door jouw aangehaalde voorbeelden uit Spanje en Duitsland, een paar leuke Eredivisiespelers kunnen ontstaan, da's niet zo mijn ding.

Om dan vervolgens nog even inhoudelijk te reageren. Cerny is constant geblesseerd, wellicht iets teveel weerstand op een iets te jonge leeftijd? Wie zal het zeggen ;) Nouri, dit seizoen ja, maar vorig jaar en het jaar er voor kwam hij er ook niet aan te pas en toen was Ziyech er niet. Als Nouri echt zo goed is en met zoveel extra weerstand, as you claim, zich heeft kunnen ontwikkelen, waarom heeft hij dan pas zo laat z'n debuut mogen maken? En ja, nu is Ziyech er, maar in de jaren daarvoor niet. If you're old enough, you're good enough. En dan Zivkovic, die al een respectabel aantal Eredivisiewedstrijden voor Groningen achter zijn naam had staan, alvorens Ajax hem in de Juup dropte, waar meneer ongemotiveerd rondsjokte en niet echt de indruk wekte zich rap te ontwikkelen.

Henrix heeft overigens maar 8 wedstrijden in de Juup gespeeld en dat waren allemaal matches om terug te komen van blessures, dus dat zal voor zijn ontwikkeling niet zo gek veel gedaan hebben. Van de Beek en De Jong, we gaan het zien de komende jaren dan. Ik heb niet de illusie dat die maatregel wordt teruggedraaid de komende jaren, want de lobby van de Eredivisieclubs is een stuk krachtiger dan die van kleine clubjes uit de Juup. De komende jaren zitten we aan dit misselijke experiment vast, maar het zou me niks verbazen als het allemaal nauwelijks resultaat gaat opleveren. Zonde, aangezien er zat leuke spelers bij dit soort clubjes vandaan komen, ook de afgelopen 10 jaar.

bewerkt door Nom de Guerre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zou het hem niet moeten zitten in vaste selecties voor Jong teams, maar van de A-selectie. Elke club geeft 20 (?) spelers op voor de A-selectie en die mogen niet in een ander team uitkomen. Daarnaast moet die regel van 10 wedstrijden vervangen worden door de helft van het aantal gespeelde wedstrijden. Het is bizar dat iemand die de eerste 5 wedstrijden basis stond in speelronde 7 bij Jong uit zou mogen komen. @Nom de Guerre Ik snap je bezwaren, maar het is natuurlijk geen toeval dat de Jong teams in de JL stapje voor stapje steeds beter zijn gaan presteren. Dat duidt wel degelijk op beter het niveau aankunnen en dus groei (tenzij het komt door daling van het niveau van de overige teams). Overigens zou ik een heel andere opzet maken (meer zoals bij de vrouwen- en jeugdteams), zonder het onderscheid tussen standaard- en reserve-elftallen. Maak een piramide voor prestatiegerichte teams (en dat kunnen er meer per club zijn) en een voor recreatieve teams, waarbij de reisafstand altijd beperkt blijft.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je de betere prestaties van de Jong ... teams alleen kunt toeschrijven aan groei van de spelers. Die groei zou dan ook merkbaar moeten zijn in spelers die doorstromen naar de A-selectie en dat valt dan weer reuze mee (of tegen, wat je wil). Het kan ook zijn dat de Jong ... teams minder lopen te jojoën met hun selectie, waardoor er meer automatismen ontstaan. De groei van de talenten zou ook merkbaar moeten zijn in de doorstroming.

dd66ab267f7afbe3d29bcb4a6ec5bf73.png

Bron: VI

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie dat Katwijk bovenaan staat. Kunnen ze al promoveren dit jaar of hoe zit dat? Zou wel leuk zijn om eens wat andere ploegen tegen te komen.

Het was eerst wel promoveren (zie Jong Az) toen werd het vanuit het niets geen promotie, die knvb is lekker bezig ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites