Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×

Wielrennen - Algemeen

Moser

Aanbevolen berichten

UCI heeft al ontkend een beslissing genomen te hebben. En nee, Astana zou dan geen wildcards mogen ontvangen, want het zou dan een Italiaanse continentale ploeg (want meeste renners) worden. Verder zullen er nog wel beroepsmogelijkheden zijn, dus die zijn ze 123 nog niet kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenaar Oleg Tinkov van Tinkoff-Saxo maakt zich grote zorgen over de toekomst van het wielrennen. De Russische zakenman vindt het huidige bedrijfsmodel verkeerd en ontvouwt een aantal ideeën.

"Er moet iets veranderen, anders zal de sport sterven of van schandaal naar schandaal hobbelen", begint de Russische zakenman een lange verklaring op zijn Facebook-pagina.

"De teams hebben momenteel geen inkomsten en zijn voor 99 procent afhankelijk van sponsors. Ze geven alleen geld uit zonder iets binnen te krijgen. In elke andere sport is zoiets ondenkbaar."

"Ik zie een paradox. Wielrennen is op voetbal na de populairste sport, maar tegelijkertijd is het een heel arme sport."

Tinkov analyseert dat in het ideale geval teams meedelen in inkomsten die koersen krijgen uit uitzendrechten. Als de races nog interessanter worden (door bijvoorbeeld de deelname van alle sterren) worden de tv-rechten meer waard.

Siësta

De organisaties moeten ook de handschoen oppakken, zo schrijft de Rus.

"Mensen moeten wel zin hebben om 's middags naar wielrennen te kijken in plaats van een siësta te houden. Ik denk dat het goed is etappes korter te maken en de uitzending later te beginnen, wanneer er sprake is van een echt gevecht."

"Het wielrennen is in de twintigste eeuw blijven hangen, met name in Spanje, Italië, Frankrijk en België. Dat kan echt niet. Ik denk aan meer koersen rond grote steden. Waarom zouden we niet een wedstrijd in Monaco kunnen organiseren vlak voor de Grand Prix?"

Tinkov adviseert de teams hun werkwijze te veranderen. "De tijden van Saiz, Bruyneel en Riis zijn voorbij. Zij zijn bleven steken in het vorige decennium - en dan doel ik niet op doping. Ze weten gewoon niet hoe ze op een moderne manier hun team moeten managen."

"Dat leiden van een team wordt heel saai. Het gaat erom data te analyseren. In het huidige wielrennen wint niet meer degene die het vaakst traint, maar degene die dat op de beste manier doet. Een goed dieet, en niet epo, zal je aan de zege helpen."

Riis

Afgelopen weekeinde besloot Tinkov definitief afscheid te nemen van sportief directeur Bjarne Riis. Stefano Feltrin, die al als teammanager actief was bij Tinkoff-Saxo, neemt de taken van de Deen over, onthult Tinkov.

"Onze nieuwe directeur is er niet één van de oude stempel. Daarom leg ik al de sollicitaties van mensen die Riis willen opvolgen naast me neer. We moeten af van de oude manier van denken."

Tinkov hoopt dat andere ploegen zich bij hem aansluiten. "Nu kijkt iedereen naar zichzelf. Hopelijk kunnen we ons verenigen en de UCI en wedstrijdleidingen beïnvloeden."

Meneer heeft toch wel een aardig punt hier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortere koersen zou ik absoluut niet zien zitten. Juist die klassiekers zijn mede zo mooi, omdat het zo'n slijtageslag is.

En proberen dat de tv rechten meer waard worden lijkt me ook onverstandig. Dan wordt het al denk ik onbetaalbaar voor veel zenders. Denk zelf niet dat het gemakkelijk is om nieuwe groepen kijkers aan je te binden door koersen aan te passen. Heel veel mensen zijn gewoon geen liefhebber van het fietsen. Zullen het als saai zien. Ook als de koers korter zal worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kristoff twee op twee in De Panne. Morgen de ochtendrit en de korte tijdrit, normaal moet de eindoverwinning nu ook binnen handbereik zijn.

Edit- Oh, zie nu de stand. Was even Devolder vergeten, die staat nog op 16 seconden.

bewerkt door Hansje
Link naar opmerking
Deel via andere websites