Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Wie is de Mol? 2013

MisterX

Wie is de Mol? 2013  

19 leden hebben gestemd

1. 1. Wie is de Mol? 2013

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 520
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mooi overzicht wat op wieisdemol.com gepost is:

Wie is de Mol? Kees of Paulien?

1.1: kerk

1.4.bmp1.3.bmp

Kees haalt de kerk net op tijd en levert twee gesloten enveloppen in: 200 euro voor de pot. Zelfverklaard "geografisch (topografisch) gehandicapte" Paulien haalt het eindpunt niet op tijd.

1.2: bungee

2.1.bmp2.3.bmp

Kees springt wel terwijl zijn bondgenoot Ewout de vrijstelling in "springt niet" stopte. Ook schat Kees Ewout die niet springt verkeerd in. Paulien denkt dat Zarayda wel gaat springen, maar heeft het fout. ("Ik probeerde d'r niet te naaien." "Ik lieg echt niet.") Zarayda schat goed in dat Paulien niet springt. Paulien levert haar vrijstelling niet in in ruil voor 1000 euro voor de pot.

2.1: lasers

3.3.bmp3.4.bmp

Kees redt het voorbij hindernissen 1 en 2 en opent het eerste luikje. Hierdoor kunnen de kandidaten na hem na hindernis 1 direct door naar hindernis 3. Paulien helpt Kees voorbij hindernis 1 door de bron van de laserstralen te blokkeren, maar is daarna zelf meteen af.

2.2: dictee

4.4.bmp4.3.bmp

Kees beslist dat Tim beslist welke optie er gekozen wordt. Tim kiest voor de 500 euro-optie (26 tot en met 46 fouten). Er wordt 500 euro verdiend terwijl dit ook 1000 euro had kunnen zijn. Bij één fout meer was de 1000 euro (16 tot en met 25 fouten) geen mogelijkheid meer. Paulien, Carolien en Joep maken namelijk 25 fouten in het dictee. Paulien tegen Joep: "Van: is dat met een f?" De f in plaats van de v bij "van" zorgt voor drie fouten in het dictee. (In aflevering 9 wordt door Paulien gespeculeerd over een "anti-molactie" van Kees: het inleveren van een zeer goed dictee.)

2.3: jagers

5.3.bmp5.4.bmp

Kees haalt één envelop binnen. Het is onduidelijk met welk bedrag. Paulien wordt (als enige) door een jager geraakt en is af. Ze haalt geen enveloppen binnen. Ze was niet zichtbaar op de kaart (MolMail). Wie heeft er geld verduisterd?

3.1: boot

6.1.bmp6.3.bmp

Kees, Carolien en Zarayda sturen de boot zo, dat deze voor hen uit zicht raakt en ze lang geen aanwijzingen meer kunnen geven. Er ontstaat verwarring over de richtingaanwijzingen tussen "team laag" (Paulien, Daniël en Janine) en "team boot". De opdracht mislukt faliekant.

3.2: springen

7.2.bmp7.3.bmp

Kees springt in het vak dat hem twee jokers oplevert en geen geld voor de pot. ("Ik speel deze opdracht gewoon voor mezelf.") Hij kiest als makkelijkste vak (midden) voor Janine de 2 jokers, dus geen geld voor de pot. (Janine springt in het midden.) Paulien "follows the money" en springt in het vak dat 500 euro voor de pot oplevert (rechts, midden was 250 euro, links jokers). Ze kiest als makkelijkste vak (midden) voor Kees de twee jokers, dus geen geld voor de pot. (Kees springt in het midden.)

3.3: safari

8.1.bmp8.4.bmp

Kees, Paulien, Carolien en Tim zitten samen in een jeep. Kees wijst naar links: "Zie ik daar nou niks?" De anderen kijken naar links. (Probeerde Kees de aandacht van rechts af te leiden?) Even hierna zien we een giraffe. Ze spotten geen giraffe, leeuw of neushoorn en verdienen dus ook geen kokers.

4.1: big 5

9.3.bmp9.4.bmp

Kees heeft de sleutel waarmee Tim bevrijd kan worden. Hij is de enige die Tim wat vragen stelt voordat Zarayda hem direct terug het spel in brengt. Kees sputtert als enige tegen bij het openen van de kokers. De derde koker die hij uit Tims broekzak pikte maakt hij open. Paulien: "Ik heb niet eens gehoord dat ie [Art] zei dat er geld te verdienen was. Ik dacht alleen maar bevrijden."

4.2: touwbrug

10.1.bmp10.3.bmp

Kees (die eigenlijk zin had in wat adrenaline) kiest hele lange woorden én hele korte woorden en zit op de lastigste (lawaaierigste) plek. Hij roept minstens twee keer "concernfinancieringsvennootschapsdirectie" naar Daniël, terwijl dit niet op het kaartje staat. Zijn woorden leveren 75 euro op, tegenover 175 euro van Paulien, die naast haar woorden ook ezelsbruggetjes doorschreeuwt.

5.1: puzzelroute

11.1.bmp11.3.bmp

Er worden twee puzzelstukken verkeerd geplaatst. We zien Kees één van die stukken tillen. Paulien zien we er vooral bij staan kijken. Het is Paulien die tijdens de rit opmerkt dat de route niet klopt en de kandidaten laat uitstappen om op de kaart te kijken.

5.2: weerwolven

12.2.bmp12.4.bmp

Kees doet werkelijk niets wat de kandidaten dichter bij de 1500 euro brengt. Als Mol met voorkennis speelt hij het juist perfect. Ook Paulien speelt het als Mol goed, maar neemt wel risico door Carolien uit te schakelen die haar verdenkt.

5.3: goudzoeken

13.4.bmp13.2.bmp

Kees vindt drie stukjes tin (300 euro), Paulien vindt er twee (200 euro). Beiden zijn voor het openmaken van de kluis. Kees neemt het openmaken van de kluis voor zijn rekening, pakt de 1500 euro en neemt de high fives van de anderen in ontvangst.

6.1: dakota

14.2.bmp14.2.bmp

Met deze opdracht is geen geld gemoeid. Dat Kees Zarayda er op wijst dat ze ook de testvraag voor zichzelf kan houden zou je als een stokerijtje kunnen opvatten. Paulien voor haar opdracht naar eigen zeggen "braaf" uit.

6.2: mol op het orgel

15.3.bmp15.3.bmp

Ook met deze opdracht valt geen geld te verdienen. Voor een mogelijke molactie van Kees moeten we terug naar aflevering 2. In die aflevering vertelt Joep in een biecht dat Kees hem verteld heeft dat Ewout bij zijn test alles op Daniël inzette. In de kerk antwoorden alle kandidaten met "Daniël" op Arts vraag wat Ewout bij zijn laatste testvraag invulde. Het zou kunnen dat ze dit allemaal van Kees hebben, en dat deze informatie niet klopt. Als dit zo is, zou Kees er zeker van kunnen zijn dat niemand al Arts vragen goed zou beantwoorden, en kon hij als Mol bij het orgel altijd liegen.

6.3: paardrijden

16.4.bmp16.4.bmp

Door bij de verkiezing van de nieuwe penningmeester niet op Daniël te stemmen wordt Kees door de meerderheid tot penningmeester verkozen en krijgt hij de sleutelrol in deze opdracht. Hij pakt 1500 euro, maar in de andere enveloppen zat mogelijk nog meer geld. Volgens Carolien in een biecht heeft Kees 1 puzzelstuk gepakt en Paulien geen. Kees: "Volgens mij moet die pijl in het midden." De kandidaten krijgen de puzzel niet af binnen de tijd. Voor 250 euro mogen ze een minuut extra puzzeltijd kopen. Paulien: "Gaat het überhaupt lukken?"

7.1: doka

17.1.bmp17.3.bmp

De koker die Kees in de winkel vindt levert 500 euro op. Kees was tegen het openen van de twee kokers die ze bij de safari (3.3) verdienden. NB: Zarayda en Tania maakten de kokers stiekem open. Dit blijkt nu 1000 euro te hebben gekost. Kees was tegen het openen van de twee kokers die ze bij de big 5 (4.1) verdienden. NB: Ondanks het tegenstribbelen van Kees werden de kokers geopend. Dit blijkt nu 1000 euro te hebben gekost. Kees opende de derde koker die hij bij de big 5 (4.1) stiekem uit Tims zak pikte. Dit blijkt nu 500 euro te hebben gekost. Paulien vindt de grote ladder en sjouwt deze naar binnen. Paulien was tegen het openen van de twee kokers die ze bij de safari (3.3) verdienden. NB: Zarayda en Tania maakten de kokers stiekem open. Dit blijkt nu 1000 euro te hebben gekost. Paulien was voor (of niet tegen) het openen van de twee kokers die ze bij de big 5 (4.1) verdienden. Dit blijkt nu 1000 euro te hebben gekost.

7.2: finalevrijstelling

18.2.bmp18.3.bmp

Bij het spel aan de draaitafel wint Daniël een vrijstelling. Paulien (eerste af bij de draaitafel), Zarayda (tweede), Carolien en Kees kunnen de vrijstelling afpakken. Kees legt een geel partje bij het eindpunt. Hij verbetert Carolien die denkt dat ze groen bij het eindpunt heeft gelegd in plaats van blauw. Kees wordt als derde uitgeschakeld. Hij gaf wel nog het laatste groene partje aan Carolien die het naar het eindpunt brengt. Maar net voor het eindpunt wordt ze uitgeschakeld door Daniël. Paulien wordt als tweede snel uitgeschakeld.

8.1: zoeloe

19.3.bmp19.3.bmp

De woorden waarvan Kees (neemt de foto's) en Carolien tien foto's maken worden allemaal herkend door Paulien en Zarayda. 8 van de 10 leveren 200 euro op: 1600 euro (van 2000 euro) in totaal. Paulien verzint handige ezelsbruggetjes om de woorden te onthouden. Paulien weet de correcte vertalingen "isihlahla" en "indlu" terwijl Zarayda deze niet lijkt te weten.

8.2: loden bal

20.4.bmp20.2.bmp

Zowel Kees als Paulien willen dichtbij de loden bal staan. Paulien komt er te staan, Kees iets verderop. Paulien zegt in een biecht dat alleen Kees iedereen kon horen. Kees verbetert Paulien die de verkeerde vaas voor zich heeft. Paulien ziet de porto's die in de buurt van haar plek liggen pas laat. (Kees hing hier eerder zijn sjaal op, maar toen leken de porto's er nog niet te liggen.) Paulien neemt de leiding over deze opdracht die uiteindelijk mislukt.

8.3: drive-in

21.4.bmp21.3.bmp

Als Paulien voorstelt om "lampen aan of lampen uit?" te vragen, zegt Kees dat er maar weinig auto's met de lampen uit staan. Paulien stelt voor om te vragen of de auto zilverkleurig is. ("Zilverkleurig? Of rood?" Carolien: "Zilver is beter". Dit vraagt ze.) Het antwoord is ja. Op basis van deze informatie wordt uiteindelijk de juiste auto gekozen. Paulien stelt voor om "drie- of vijfdeurs?" te vragen terwijl alle auto's (volgens Carolien) vijfdeurs zijn. Paulien stelt de vraag of de achterklep verticaal of horizontaal loopt erg warrig. Paulien en Carolien wijzen de juiste auto aan. Zarayda en Kees gaan akkoord. Er wordt 2000 euro verdiend.

9.1: bibliotheek

bibkees.bmpbibpau.bmp

Kees zegt misschien voor het molboekje van Paulien of Carolien te gaan. Paulien stelt snel haar molboekje veilig en pakt de favoriete boeken van Joep (200 euro) en Janine (300 euro): 500 euro voor de pot. "Evil" Kees zoekt tevergeefs naar zijn eigen molboekje (Carolien pakte dit) en het favoriete boek van Daniël. Hij brengt 0 euro binnen.

Wie wint dit Molduel? Kees of Paulien?

duelkees.bmpduelpaulien.bmp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat ook op Paulien, maar vooral omdat ik dacht dat Kees behoorlijk wat geld had binnen gebracht. Maar dat valt nogal tegen dus. Denk zeker na de finale dat Kees wel de mol is. Maar zoals sirkeith al zegt, kan ook trucje zijn. Toch ben ik iig overgehaald voor Kees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was Pieter-Jan en geen Kees....

Die getallen hint is wel een goede ja. Maar dan nog zijn er genoeg dingen die niet naar Kees wijzen. De teksten van de mol tijdens die parkeeropdracht kan ik totaal niet op Kees herleiden...

BDp-LXoCIAEbdkV.png

Kan iemand nog steeds aan mij uitleggen hoe deze dingen naar Kees wijzen?

1. Op wie Ewout zou zitten, zegt eigenlijk niets. Of hij moest toevallig wel op Kees of Paulien gezeten hebben. En niet op de persoon die iedereen dacht. Maar anders valt er sowieso weinig uit af te leiden.

2. Geen idee wat ik met de info over Joep moet. Zou hij alle testvragen fout beantwoord hebben ofzo?

3. Kees had geen klik met Janine volgens mij, Paulien en Carolien wel...

4. Dat Tania eruit zou vliegen, vertelt ons naar mijn idee niets. Dus aan deze uitspraak heb je sowieso niets...

5. Ik zou zeggen dat het WIDM spel vooral spannend was voor Paulien die aan begin en eind verdacht was als mol zijnde... Al zat Kees natuurlijk ook tot het einde erin. Dus zou dit ook naar hem te leiden zijn...

6. De ontmoeting met de mol was sowieso vaag. Je schijnt de organist ergens te kunnen zien, maar ik zag het eerlijk gezegd nergens, dus ik kan er sowieso niets uit afleiden. Wat ik hoorde van andere is dat je Paulien geen schaduw ofzo zag en bij de rest wel... Al scheen het haar van Kees anders te zitten, waardoor sommige hem ervan verdenken een doek over zijn hoofd te hebben gehad....

7. We moeten even nakijken wie alle kokers open gemaakt hebben... Heb ik niet teruggekeken. De mol heeft er namelijk vier open gemaakt...

8. De mol kan natuurlijk Zulu geleerd hebben toen hij in Nederland was, maar in eerste instantie wijst dit naar Paulien...

Op de vraag of iemand deze naar Kees uit kan leggen, krijg ik maar steeds geen antwoord...

Er zijn sowieso nog wel meer dingen die naar Paulien wijzen in de loop van het seizoen. Denk aan haar vragen aan de mol met daarin een anagram naar de mol en dat soort dingen. De uitspraak van 'n/ik organist (niet heel duidelijk wat ze nou zei, maar kan expres zo gezegd zijn als hint). En allemaal van dat soort dingen. Sowieso vatte ik trouwens geen reed van die vragen en antwoorden in de trein deze keer.

Nou ja, als Kees de mol blijkt te zijn, is hij gewoon een zeer slechte mol geweest, want hij heeft veel te veel geld binnen gehaald. Of er moet zoveel censuur op zijn acties hebben gezeten, dat we dat volgende week pas te zien krijgen. Natuurlijk worden er wat acties achter gehouden, dat is logisch, maar als Kees het is, moeten het er wel belachelijk veel zijn of hij was een belachelijk slechte mol. Op dit moment kan ik niet tot een andere conclusie komen...

Terugkomen hierop: Ewout schijnt dus op ... Paulien gezeten te hebben. Een van de mannen had het molboekje van Ewout beet en daar was dat in te zien als je goed keek...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://avro.nl/wieisdemol/afleveringen/Aflevering10_2013.aspx

Daar hoor je wat te kunnen lezen, maar alleen van aflevering 1 kun je echt de stukjes lezen. Je kunt wel klikken op dat je de hints van aflevering 2 of daarna wilt bekijken, maar je komt weer op dezelfde pagina terecht. Van de acties kun je zelf wel snel even wat scrollen, maar dan zie je vaak maar net een regeltje ofzo, niet echt een hele uitleg.

Ik wilde een link naar de videofragmenten geven die ze ook in de aflevering van vandaag hebben laten zien, maar dan krijg ik zelfs foutmeldingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites