Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU | Best Kept Secret

Richarð.

Aanbevolen berichten

LWhIH17.png

Info:

Wat hebben Eric van Eerdenburg, Jan Smeets en Maurits Westerik gemeen? Ze zijn allemaal festivaldirecteur van een groot, Nederlands festival. Van Eerdenburg van Lowlands, Smeets van Pinkpop en Westerik van Best Kept Secret. Dat betekent dat zij de algemene leiding hebben over het festival en vaak ook de vertegenwoordiging doen over het meerdaage evenement dat zij organiseren. Je zou kunnen zeggen dat het hun festival is. Zou het niet fijn zijn om je eigen festival te hebben. Zelf bepalen hoe het heet, waar het gehouden wordt en wie er komen. Persoonlijk lijkt me dat geweldig.

Vandaar dat MU | Best Kept Secret nu georganiseerd gaat worden. Een soort samenwerking tussen Managers United en Best Kept Secret. Een show waarbij je je eigen festival tot leven roept. Zonder al te veel regels en zonder alle drama van het regelen van alle vergunningen en vereisten, want daar zitten veel festivals mee. Nee, gewoon lekker virtueel zonder poespas. Sky is the limit. Laat je creativiteit erop los.

Even in het kort. Het idee is dus dat je je eigen festival kan maken hier op het forum en vervolgens worden de festivals in zijn totaal gepresenteerd op het forum. Mét logo en hopelijk ook ieder een eigen bijpassende poster met de juiste namen. Aan het einde is het misschien leuk om te stemmen op het leukste festival, maar we kunnen het ook gewoon voor de fun doen. Niet alles hoeft een competitie te zijn.

Hoe gaan we te werk:

Iedereen maakt dus zijn eigen festival. Om iedereen een mooi podium te geven, vraag ik jullie om de gemaakte festivals per PM naar mij te versturen, zodat ik ze allemaal keurig kan presenteren en we zodoende niet elkaar overspoelen. Hierdoor kan er over ieder festival gediscussieerd worden. Ik wil de gecreërde festivals in een apart topic posten, zodat het allemaal overzichtelijk blijft en je makkelijk alle festivals met elkaar kan vergelijken.

Eisen:

Het festival is pas een festival als aan alle eisen zijn voldaan. Het festival moet de volgende punten voldoen;

- Naam

Het festival moet uiteraard een naam hebben. Verzin iets nieuws, verbaster een bestaand woord, pluk woorden uit andere talen of doe iets met je naam. Genoeg mogelijkheden in ieder geval om iets leuks te verzinnen. Hoe catchier en interessanter, hoe beter. Het is het eerste uithangbord van je festival.

- Logo*

Naast een naam, is je logo ook een van de eerste dingen die de mensen meekrijgen van je festival. Het zegt vaak al heel veel over je festival. Denk na over welke kleur(en) je wil gebruiken, welke vormen en hoe je naam erin wordt verwerkt.

Uiteraard heeft je festival een locatie nodig. Waar wil je dat iedereen uit zijn dak kan gaan? In het echt is het vaak zoeken naar een geschikte locatie en komen er moeilijkheden op je pad. Hier heb je alle vrijheid. Wil je het midden in Amsterdam, dat kan! Op het Rode Plein in Rusland, helemaal prima! Je bent dus ook niet gebonden aan Nederland. Ga gerust internationaal met je festival als je denkt dat dat er beter bij past of als je toevallig een mooi plekje weet van een eerdere vakantie. Kies voor een stedelijk festival a la Le Guess Who?, een bosrijke omgeving zoals Lowlands doet of trekt een hoofdpodium op het strand meer jouw aandacht, net als Best Kept Secret heeft.

- Idee achter het festival

Om de festivals wat meer diepte te geven, is het misschien leuk om aan te geven wat jouw idee achter het festival is. Zodoende krijgen mensen een betere inkijk op je festival. Heb je je eigen droomfestival georganiseerd? Is het doel van je festival om mensen vooral nieuwe dingen te laten leren kennen? Wil je gewoon keiharde knallers op je festival hebben? Of maak je er gewoon een groot feest van? Laat het weten!

- Poster*

Posters zijn erg belangrijk als het aankomt op festivals. Je ziet in een klap wat voor soort festival het is en voornamelijk wie er komen. Waarbij dat laatste toch vaak de beslissende factor is voor een festival. Niet altijd, want een festival als Lowlands trekt altijd mensen die voor de sfeer komen en het niet uitmaakt of je Radiohead neerzet of Taylor Swift.

- Line-up

Zoals hierboven genoemd, is de line-up meestal de beslissende factor voor mensen. Het kan je festival maken of breken. Zie Coachella in 2004. Ze boekte toen onder andere Radiohead, Pixies, Kraftwerk en The Cure. Sindsdien doen ze er echt toe en is het uitgegroeid tot een festival waar je bij moét zijn. Ook bij MU | Best Kept Secret draait het om de line-up. Deze mogen jullie helemaal zelf bepalen. Er zijn een paar eisen;

Regels Line-up

- Er moeten drie duidelijke headliners worden aangewezen.

- De artiesten moeten worden verspreid over drie podia (hoofdpodium, tweede, kleiner podium en een kleine tent)

- Eerder genoemde podia moeten worden voorzien van een naam. Lowlands heeft Alpha, Bravo, Charlie en BKS heeft One, Two, Three. Dus verzin iets leuks.

- De line-up mag alleen bestaande artiesten bevatten. Dus geen The Beatles of 2Pac bijvoorbeeld.

- Je mag achter één Primavera Special inzetten. Dit is de optie tot een reünie van een band die gestopt is. Enige eis is dat ze niet gestopt zijn vanwege het overlijden van een bandlid (a la Nirvana)

- Plaats de artiesten in een time-table. Dit kan gewoon in een tekstversie, zoals dit;

Podium 1;

15:00 - 15:45 Artiest x

16:15 - 17:00 Artiest y

17:20 - 18:05 Artiest z

Etc.

Om het realistisch te houden, zou ik ongeveer 20/30 minuten tussen de optredens houden. Zodoende hoef je ook niet honderen artiesten op te geven. Verder ben je vrij om de tijden te bepalen. In het voorbeeld laat ik ze 45 minuten spelen, maar je kan ze ook een uur tot anderhalf uur laten spelen. Of zelfs langer als je wilt.

Het is misschien veel om drie dagen en drie podia te vullen met artiesten. Dus als je wilt, mag je ook kiezen voor een ééndagsfestival. Dan hoef je uiteraard niet drie headliners aan te wijzen, maar één. Als je toch voor een driedaagsfestival wil gaan, maar het aantal artiesten iets wil inkorten, kies dan voor grotere intervallen tussen je bands of begin de festivaldag gewoon later. Om bijvoorbeeld 15:00 uur in plaats van 12:00 uur.

* Een logo en poster maken is voor sommige niet echt een optie. Zodoende wil ik best wat voor je maken om toch je festival van graphics te voorzien. Vertel me dan wel even de kleuren die je wilt gebruiken. Voor het logo kan je bijvoorbeeld ook iets zoeken op Google waarbij ik de naam plaats en het voorzie van de juiste kleuren.

Ik hoop dat jullie dit leuk vinden en mij voorzien van toffe festivals om te presenteren. Zoals gezegd, PM mij de festivals als je klaar bent!

bewerkt door Richarð.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naam, locatie en het idee is hier bekend. De line-up moet wel even in een goede timetable worden gegoten. Zal nog erg lastig worden. Poster en logo ga ik wel even iets proberen, maar of het gaat lukken is de vraag.

In mijn enthousiasme is het wel een 3-daags festival geworden met vrij lange tijden dat de podia open zijn ;c 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Richarð.:

NEFtival :D

Ben ook wel benieuwd naar iedereen z'n Primavera Special. Hier vooralsnog 3 opties, waarvan 2 echte knallers zijn.

Mag dit ook een band zijn die nooit live heeft gespeeld, omdat ze dat niet willen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het geen enkel probleem om iets van overlap te zien in artiesten. Wellicht een idee om eerst in 3 zinnen per PM bij Richard aan te geven wat je concept/idee een beetje is? Zodat daar in ieder geval al een mooie diversiteit in te zien is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei 007mark:

Volgens mij is het geen enkel probleem om iets van overlap te zien in artiesten. Wellicht een idee om eerst in 3 zinnen per PM bij Richard aan te geven wat je concept/idee een beetje is? Zodat daar in ieder geval al een mooie diversiteit in te zien is.

Het is meer dat ik mijn programma makkelijk kan vullen met 100 (sub) headliners, maar het moet ook een beetje realistisch blijven. Maar ik doe gewoon wat ik zelf denk dat klopt en de rest moet ook gewoon lekker zijn eigen ding doen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooral op goed vertrouwen. In de regels staat ook "De artiesten moeten worden verspreid over drie podia (hoofdpodium, tweede, kleiner podium en een kleine tent)" en je gaat bijvoorbeeld niet The Strokes in een kleine tent zetten. Hoe cool dat ook zou zijn. Het beste is dus als iedereen denkt zoals Chiemel en doet wat 'ie zelf denkt dat realistisch is. En je kan altijd kijken op welke podia ze hebben gespeeld bij de echte festivals. Zo doe ik het namelijk. Mijn eigen festival bevat aardig wat artiesten die ik zelf live heb gezien, dus voor mij is dat makkelijk in te schatten.

En overlap in artiesten zal er sowieso zijn. Denk ook niet dat ik heel veel kan doen daartegen. Zou zeggen, probeer een zo uniek en divers mogelijke line-up te creëren om zo meer op te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Rogier.:

Kleine vraag, die 3 podia is niet verplicht toch? Ik zou er liever 2 of 3 dagen en 2 podia van maken bijvoorbeeld, dan 1 dag en 3 podia bijvoorbeeld.

Denk dat dat juist één van de uitdagingen is, dat je ook je 'kleine' podium vol weet te krijgen zonder teveel grote namen. Gaat hier ook wel even een puzzel worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites