Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Helaas niet nee. Zegt ook al genoeg dat hij in de laatste bekerpot niet bij de selectie zat. Om de een of andere reden hebben ze dan liever zo'n Dani de Wit, wat gewoon Davy Klaassen 2.0 is. Sympathieke gozer, werkt zich de pleuris, neusje voor de goal, maar voetballend niet geweldig. Snap best dat zo'n jongen ook handig is, maar in een bekerpotje tegen Go Ahead Eagles kan je toch gewoon iemand als Bijleveld het laatste half uurtje laten spelen. Vind dat echt onbegrijpelijk hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

Vraag me trouwens ook af wat zo'n Wöber wel niet moet denken. Verdediging stond toen echt goed, die man speelde een geweldige partij tegen Bayern München en goede potten tegen AZ en Heerenveen, maar verdween opeens toch weer uit de basis. Had liever gehad dat hij was blijven staan en dan Blind naar het middenveld, in plaats van Schöne. Ga voor de 50e keer melden dat ik Schöne een baasje vind, maar komt in de toppotten gewoon te kort en hij is alweer 32 jaartjes oud. Gaat enkel nog achteruit dus, terwijl je er mijns inziens niet minder van wordt als je Blind doorschuift en Wöber naast De Ligt knalt. Voordeel daarvan is ook nog dat je er in potentie op vooruit gaat, wat met Schöne niet het geval is. Vind het dan ook vrij onbegrijpelijk dat Schöne elke pot speelt en amper gerouleerd wordt. 

Ook geen Neres vandaag, en ondanks dat ik geen heel groot fan van hem ben, zie ik hem liever dan Van de Beek. En dan heb ik het over Van de Beek op '10'. Zie daar dan liever Ziyech/Tadic en Neres op de flank. Die drie kan je ook nog af laten wisselen en lekker laten zwerven, dat is met Van de Beek vrij onmogelijk. Hoop dat we een beetje vermaakt worden zo, maar vrees ervoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met Blind en Schöne heb je natuurlijk wel meer voetballend vermogen dan met Wöber en Blind. Snap best dat Ten Hag daar vaak voor kiest. Maar ik ben wel met je eens dat het erg vreemd is dat Wöber weinig speeltijd krijgt, terwijl hij gewoon goed speelt als hij de kans krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Hwb:

Met Blind en Schöne heb je natuurlijk wel meer voetballend vermogen dan met Wöber en Blind. Snap best dat Ten Hag daar vaak voor kiest. Maar ik ben wel met je eens dat het erg vreemd is dat Wöber weinig speeltijd krijgt, terwijl hij gewoon goed speelt als hij de kans krijgt.

Omdat Blind meer voetballend vermogen heeft dan Wöber, je meer voetballend vermogen hebt met Schöne op het middenveld in plaats van Blind, of allebei?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide, combinatie Blind en Schone heeft gewoon meer voetbal in de ploeg dan Wober - Blind.  Dat is ook niet erg, vind Wober verdedigend dan weer meer toevoegen. IK vind Schone voor in de Eredivisie ook gewoon prima, zou het lekker zo laten staan. Europees tegen een Benfica moet je oppassen, maar tegen Bayern vond ik hem wel weer prima en AEK ook. Voorrondes ook gewoon goed gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JanVertonghen':

Omdat Blind meer voetballend vermogen heeft dan Wöber, je meer voetballend vermogen hebt met Schöne op het middenveld in plaats van Blind, of allebei?

Vooral omdat Blind meer voetballend vermogen heeft dan Wöber. Bent opbouwend dus sterker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-11-2018 om 13:50 zei JanVertonghen':

Ben ik de enige die echt fan is van Bijleveld trouwens? Vind die heel goed spelen bij Jong, hoop echt dat ze die doorschuiven als aankomende zomer wat spelers vertrekken. Doet me een beetje aan Frenkie denken, erg behendig en voetballend erg goed. 

Opgeroepen voor Jong Oranjep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Hwb:

Vooral omdat Blind meer voetballend vermogen heeft dan Wöber. Bent opbouwend dus sterker.

Ik snap wat je zegt, maar toch hou ik altijd m'n adem in als Blind moet opbouwen. Die man gooit hem 80% van de keren breed, 10% van de tijd heeft ie de visie om de lopende man voor hem te zien en de overige tien schopt ie met goed geluk de bal ergens binnen de lijnen. En dat is op een goeie dag naar mijn inziens. Z'n ervaring op hoger niveau maakt het een en ander goed maar ik vind hem eigenlijk op z'n sterkst zonder bal. Wöber bouwt meer defensieve zekerheid in op de laatste linie vind ik. Blind zou prima de rol van verdedigend middenvelder kunnen pakken van Schöne, zolang hij de bal maar zo snel mogelijk inlevert bij een de Jong/vd Beek/Ziyech als hij z'n ruimtes heeft afgedekt en kan intercepten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat Leroy en ik het meer als permanente oplossing zien. Je gaat er niet dermate op achteruit als je met Wöber en Blind speelt, dat het de resultaten tegen de kleinere ploegen negatief beïnvloedt. Daarnaast kan die samenstelling dan wennen aan elkaar, zodat je niet opeens moet gaan schuiven en wisselen in een lastige pot. Vind het ook beter voor de toekomst. Wöber zie ik de eerstkomende twee seizoenen niet vertrekken, Blind ook niet. Kan Schöne nog twee seizoenen mee? Die laatste vraag zou ik irrelevant vinden als Schöne het niveau dusdanig omhoog tilde, dat je hem echt móét laten staan, maar dat is mijns inziens niet het geval. Enige wat je écht mist is het gevaar dat hij sticht met vrije trappen en afstandsschoten, maar ik vind niet dat je daar als Ajax afhankelijk van moet zijn. 

Waar we het niet over hebben, maar wat ook kan: Blind banken en met Wöber en Schöne starten. Want laten we eerlijk zijn: voegt hij nou zoveel toe? Vind het voetballend allemaal erg tegenvallen (veel slordiger dan ik dacht), verdedigend (centraal achterin) is hij geen geweldenaar en het is nou ook niet bepaald een belangrijke leider. 

Al maakt het elkaar verder allemaal vrij weinig joh, het is ook allemaal niet zo heel boeiend. Ben alleen een perfectionist en wil dus ook de kleinste minpuntjes aangepakt zien worden.

bewerkt door JanVertonghen'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Hwb:

Maar waarom zou je tegen Excelsior voor extra defensieve zekerheid kiezen?

Omdat of we het nu willen zien of niet Ajax een jonge ploeg blijft die hier en daar de daar bijhorende fouten ook nog maakt. En Blind wordt opbouwend niet persé een betere voetballer tegen Excelsior, hij komt door de lagere handelingssnelheid alleen wat vaker weg met zijn getreuzel aan de bal. Dan zou ik ook tegen een Eredivisieclub uit de lagere regionen de meeste tijd kiezen voor een defensief meer zekere speler, ook om die speler juist zijn minuten te laten maken en dus een zekerder duo daar te creëren die op elkaar ingespeeld raken. Maar dat is mijn mening/visie uiteraard en ik heb hierin absoluut niet de waarheid in pacht ofzo. @JanVertonghen' vult het mooi aan verder. Wöber heeft naar mijn inziens die minuten gewoon verdient en ook nodig om zichzelf te etaleren naast een natuurlijk wereldklasse verdediger in wording. Ik persoonlijk zou eerder kiezen voor een roulatie tussen Blind en Schöne in de verdedigende rol op het middenveld en de manier waarop je die speler gebruikt aanpassen op de basisspeler. Of zelfs Blind zoveel mogelijk als verdedigende middenvelder z'n uren laten maken en Schöne zijn minuten geven op de plaats van een vd Beek of de Jong.  Schöne kan tegen de Eredivisieploegen -nog- prima uit de voeten, maar Europees wordt ie te vaak verrast en is ie te traag tegenwoordig om een basisplaats te verantwoorden vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blind is defensief stabiel en ook opbouwend zeer degelijk. In wedstrijden waar je constant aan de bal bent is het niet zo gek dat je met Blind en geen Wöber centraal achterin speelt. Daarnaast is Schöne in voetballend opzicht nog altijd bijzonder vernuftig. Maar in de topwedstrijden - wedstrijden waar je minder vaak aan de bal bent, je vaker onder druk staat en het tempo hoger ligt - is Schöne de eerste die uit de toon valt. Niet alleen komt hij vaak te laat en heeft hij moeite met de afstanden die hij af moet leggen, maar ook in zijn spel komen dan beduidend meer slordigheden te zitten. In dat soort wedstrijden is een Blind - die veel meters maakt, topniveau (en hoog tempo) gewend is en dus ook nog steeds ballen weet te veroveren en stabiel is in voetballend opzicht - een hele slimme en vooral veilige zet op het middenveld. Een Wöber kan dan centraal achterin de positie van Blind opvangen. Lastig is wel dat hij dat dan moet doen zonder al te veel wedstrijdritme. Maar in elk geval de wedstrijd tegen Bayern toonde niet aan dat hij daar overgevoelig voor zou zijn.

Blind op het middenveld posteren in wedstrijden dat je constant op de helft van de tegenstander bent heeft niet zo heel veel zin. Net zoals het spelen met twee échte centrumverdedigers in de Eredivisie ook al bijna wat overbodig is voor Ajax, zeker in de meeste thuiswedstrijden (en vandaar ook het experiment destijds met Frenkie). Overigens is het belangrijk te benadrukken dat het huidige Ajax niet met een échte verdedigende middenvelder speelt. Het is meer een soort 4-2-3-1, met een centrale rol voor Schöne en een vrij dynamische rol voor De Jong. Dat wil zeggen: dynamisch in de zin van de bal ophalen bij de centrale verdedigers (soms komt 'ie hem zelfs letterlijk halen, tussen de beide CV's in), het middenveld inspelen of indribbelen en hem afleveren bij een speler vaak hoog aan de zijkant of diepgaand door het centrum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien de geruchten niet ophouden, hier maar ff een voorspellingsvraagje: 

- Welke Ajacieden worden komende zomer verkocht?

- Aan welke club?

- Voor welk bedrag?

Zelf:

- Frenkie voor 75 miljoen aan City, omdat het lijkt dat hij graag onder Guardiola wil spelen

- De Ligt voor 60 miljoen aan Barcelona

- Ziyech voor 25 miljoen aan (geen idee eigenlijk) AC Milan of Sevilla ofzo 

Verder gok ik dat de rest van de wat serieuzere opties wel blijven als we ons weer kwalificeren voor de CL.

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Jong heeft als het goed is afgelopen zomer al aan Barça toegezegd daarheen te zullen gaan. Al sluit ik ook niet uit dat het City wordt. Verder denk ik dat Tagliafico, Neres, Vd Beek en Onana ook zouden kunnen vertrekken. Dolberg denk ik niet, al hangt het een beetje van de tweede seizoenshelft af.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor.

Overmars: ‘Ik zie het als compliment dat er zo aan onze spelers wordt getrokken. Ze 4 jaar bij elkaar houden onmogelijk. Maar ik kijk vol vertrouwen uit naar volgend jaar. De scouts zijn druk bezig, er zijn al visjes uitgegooid. We gaan goed besteden, de lat nóg hoger leggen.”

Goed interview van onze succesvolle financiële man.

https://www.telegraaf.nl/sport/2810551/menno-geelen-dienende-speler-van-ajax

Andere media invoegen

bewerkt door cimbomcu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zorgen dat je in Zuid-Amerika overal al heel vroeg bij zit en toeslaat voordat de topclubs dat doen. Investeren in de scouting, contacten leggen en uitbreiden daar en vooral zorgen dat je al vroeg de pareltjes probeert te herkennen en voor redelijke bedragen vastlegt. Als je dan drie spelers hebt waar twee types Lodeiro en Orejuela tussen zitten maar je hebt één Suárez, Davinson Sánchez of desnoods Neres, verdien je dat geld later wel weer ruimschoots terug. Het zou verder ook mooi zijn als je zou kunnen doen wat bijvoorbeeld een Borussia Dortmund nu doet. Talenten met wel degelijk potentieel maar heel weinig toekomstuitzicht al vroeg verleiden, vertrouwen geven, serieus nemen en ze vervolgens wél toekomstperspectief bieden. Zoals dus onder andere Borussia Dortmund ook deed bij talenten als Zagadou (PSG) en Sancho (Manchester City). Nu zijn dit wel redelijk grote talenten komend van grote topclubs, maar je zou je op net onder die categorie kunnen gaan focussen. Lyon, Benfica, Leverkussen, Liverpool, Bilbao. Dat soort clubs, die ook nog wel redelijk wat talent voortbrengen. 

En voorts je positie in Nederland en ook België vergroten. Zorgen dat de grootste talenten bij Ajax komen te voetballen. Men zegt het nu wel vaker, maar Ajax zou met al dat geld moeten proberen het Bayern München van de Benelux te worden, en niet enkel van Nederland. Het aantrekken van Bandé is al een mooi voorbeeld, maar leuker zou het zijn als een Groeneveld volgend jaar bij Ajax zou spelen, of het grote talent van Anderlecht. Nu is dat misschien nog raar, maar het zou het streven moeten zijn dat dat niet meer raar zou hoeven te zijn. Net zoals het ook niet raar is dat een Goretzka van Schalke naar Bayern München gaat, met als enige het verschil dat Bayern München een eindstation kan zijn en Ajax dan een laatste tussenstop is. Maar wanneer het komende zomer talenten aan wellicht Barca en Manchester City aflevert, is het wel degelijk een steeds interessantere tussenstop.Tot slot heb je ook meer ervaren spelers nodig zoals Blind en Tadíc en die kan je nu ook voor redelijke prijzen vastleggen, plus een meer dan aardig salaris aanbieden.

Voorts pompt Ajax van nature al veel geld in de jeugdopleiding, maar heb ik nu niet meer dan in 2012 het idee dat er geweldige talenten aan zitten te komen. Sowieso kan je Ajax maar op één manier geweldig vermarkten in het buitenland (en interessant maken) en dat is als jeugdopleidingwalhalla. Stilstand is achteruitgang en je zou er altijd naar moeten streven om het vlaggenschip van de club nóg moderner, innovatiever en gerichter te doen laten uitblinken. Ook zie ik soms in de jeugdopleiding talenten die uit Finland, Denemarken en Hongarije worden gehaald waarvan ik nou niet echt denk: dat zijn ongekende pareltjes. Misschien meer budget beschikbaar maken om uit dat soort landen daadwerkelijk de grootste pareltjes weg te halen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites