Jump to content
Pre-order FM25 nu. Steun MU & ontvang korting! ×

AFC Ajax

Fabian.

Recommended Posts

2 uur geleden zei Chiemel:

Herhaling net gezien, die 3-3 was gewoon dik buitenspel. Als dat geen buitenspel is kan je daar de hele wedstrijd wel blijven staan en je medespelers lange ballen geven op de gok dat de tegenstander hem onderweg ff aanraakt. 

Is nieuwe regel he. Op het moment dat iemand anders hem raakt nieuwe situatie. Speler van Bayern dus, dus geen buitenspel 

27 minuten geleden zei komodo25:

Is nieuwe regel he. Op het moment dat iemand anders hem raakt nieuwe situatie. Speler van Bayern dus, dus geen buitenspel 

Dat geldt alleen als de speler in kwestie de bal bewust naar achteren speelt, waarbij ruwweg dezelfde criteria worden gehanteerd als bij de beslissing of een terugspeelbal op de keeper wel of niet bewust is. 

IMG_20181213_014751.jpg

Edited by PJHoutman

5 uur geleden zei PJHoutman:

Dat geldt alleen als de speler in kwestie de bal bewust naar achteren speelt, waarbij ruwweg dezelfde criteria worden gehanteerd als bij de beslissing of een terugspeelbal op de keeper wel of niet bewust is. 

IMG_20181213_014751.jpg

Maar de speler van Ajax gaat geen duel aan met de speler van Bayern. Dus dat voorbeeld van jou gaat hier niet op. En dan krijg je dus weer wat Nijhuis laatst zei bij VI. Nieuwe situatie 

8 uur geleden zei PJHoutman:

Ja, vond ik ook. De eerste keer stond Lewandowski absoluut helemaal stil, onreglementair dus.

Dacht ik ook. Heb de regels er nog eens op nageslagen, maar kan dat niet vinden. Enige dat ik kan vinden is dat een schijnbeweging maken niet mag "nadat de aanloop is afgerond". Krijg je zelfs geel voor.

4 uur geleden zei komodo25:

Maar de speler van Ajax gaat geen duel aan met de speler van Bayern. Dus dat voorbeeld van jou gaat hier niet op. En dan krijg je dus weer wat Nijhuis laatst zei bij VI. Nieuwe situatie 

Tweede deel van het plaatje, 'gaining an advantage', tweede regel. Heeft niets met een duel te maken. 

Waarom heb je dat eerste plaatje er dan bij? Ik vind het allemaal maar vreemde regels, maar als ik daar vanuit ga zie ik dat plaatje 2 pas geldig is als er aan plaatje 1 voldaan werd. Ik kan me de situatie niet 100% voor de geest halen en heb ook geen zin om de beelden op te zoeken. Maar als het dus zo is dat de aanvallende speler simpelweg stilstond (dus 'runs towards the ball, preventing ... the ball' en 'making any gesture ... distracts player B' zijn niet van toepassing) dan doet de aanvallender speler niets om voordeel te halen uit that position (plaatje 2). En dan zou het dus geen offside offence zijn?

Edited by Magikarp

21 minuten geleden zei Magikarp:

Waarom heb je dat eerste plaatje er dan bij? Ik vind het allemaal maar vreemde regels, maar als ik daar vanuit ga zie ik dat plaatje 2 pas geldig is als er aan plaatje 1 voldaan werd. Ik kan me de situatie niet 100% voor de geest halen en heb ook geen zin om de beelden op te zoeken. Maar als het dus zo is dat de aanvallende speler simpelweg stilstond (dus 'runs towards the ball, preventing ... the ball' en 'making any gesture ... distracts player B' zijn niet van toepassing) dan doet de aanvallender speler niets om voordeel te halen uit that position (plaatje 2). En dan zou het dus geen offside offence zijn?

Gewoon een screenshot van het FIFA-handboek dat ik 1-op-1 van Twitter heb gehaald. Het eerste deel gaat over (een vorm van) hinderlijk buitenspel, deel twee van het plaatje beschrijft wat er bedoeld wordt met 'voordeel halen uit buitenspel'. Dit is dus duidelijk voordeel halen uit een eerdere buitenspelpositie, en dus gewoon buitenspel. 

6 uur geleden zei Hwb:

Dacht ik ook. Heb de regels er nog eens op nageslagen, maar kan dat niet vinden. Enige dat ik kan vinden is dat een schijnbeweging maken niet mag "nadat de aanloop is afgerond". Krijg je zelfs geel voor.

Je mag je aanloop niet onderbreken. Heb de aanloop even teruggekeken op 0.25x snelheid: 

https://i.gyazo.com/8e25dbd9c683c7f6fd32c05857d4f2d9.mp4

Geen idee hoe je hem goed op het forum krijgt, dus dan maar een linkje. Penalty had opnieuw genomen moeten worden, want hij onderbreekt zijn voorwaartse beweging. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar het is misschien een hele kleine pleister op de kleine wond.

Verder wel genoten gisteravond, maar ik baal toch wel van het resultaat. Heb het er nooit zo op als Ajax op zo'n moment een kleine voorsprong moet verdedigen, bleek maar weer eens waarom. Ben altijd vrij kritisch en dat is nu niet anders. Allemaal heel leuk en aardig dat je zoveel lof krijgt, maar je koopt er niets voor. Vond het allereerst al geen bijzonder goede pot. 'Maar je speelt gelijk tegen Bayern en je had zelfs kans op meer'. Klopt. Zou je in augustus voor getekend hebben. Echter speelt Bayern verre van goed dit jaar en gisteren was het ook weer niet best. Ajax zette op momenten goed druk, maar was in balbezit slordig. Werd de tweede helft gelukkig wat beter, maar ik ben van mening dat je meer tegen dit Bayern had kunnen/moeten doen. 

Overtreding van Wöber was heel dom en je mag heel blij zijn dat Müller acht minuten later ook rood pakt. Dan de 2-1, waarna het fiasco begon. Blind wist niet of hij nou centraal achterin of op het middenveld moest gaan staan, waarna het een 3-3-3 bleef met De Jong en Blind net voor de verdediging. Daarnaast bleven we hoog druk zetten. Snap daar oprecht helemaal niks van. Zet Blind lekker centraal achterin en knal Schöne (aangezien er geen centrale verdediger op de bank zat...) erin voor Tadic of Neres. Zij moeten komen en ruimtes laten vallen, wij niet.

Enfin. Daar kreeg je de 2-2 niet eens door tegen. Waardoor wel? Doordat Blind zo traag is (en geen zin meer had?) en Tagliafico veel te wild ingreep. Dat je op die manier, op zo'n moment een penalty weggeeft, is gewoon erg slecht en dom. Penalty wordt dan benut, en in principe is er dan nog niet heel veel aan de hand. Je hebt nog acht/negen hele minuten om een goal te maken en zelf geen goal meer tegen te krijgen, kan prima.

Dan, twee minuten later: De Jong met een erg risicovolle pass, die tot overmaat van ramp ook nog eens erg onzuiver is: balverlies, Bayern speelt het goed uit, en het is 2-3. Die pass kon prima, maar dan moet hij wel 100% zuiver zijn. Heb je ook nog de pech dat het een pass op Blind was, die niet de snelheid/mobiliteit had om in die situatie meteen weer de bal te veroveren. Kan je die jongen echter niet kwalijk nemen natuurlijk, is gewoon een grote fout van Frenkie. Die vond ik overigens sowieso niet heel sterk spelen, liep weer te vaak de postbode uit te hangen en was niet heel erg zuiver. 

Ach, al met al een prima groepsfase natuurlijk. Van tevoren teken je voor een tweede plek, maar het is wel gewoon erg zonde dat je de eerste plek uiteindelijk uit handen geeft. Nu hopen op een beetje een gunstige loting, voor zover die er is. FC Porto is op papier de makkelijkste tegenstander, verder zijn het natuurlijk absolute topploegen. Als Real Madrid blijft sukkelen met hun vorm zou dat misschien nog wel een van de meest gunstige lotingen zijn, anders Borussia Dortmund. Doen het erg goed dit jaar, maar die kom ik liever tegen dan Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester CIty of Juventus. Om maar een gokje te wagen: ik vrees dat het Ajax - Paris Saint-Germain wordt. 

City is nou net de Engelse ploeg die je niet wilt treffen. Om eerlijk te zijn denk ik dat Real Madrid misschien nog wel de beste loting kan zijn. Nou zijn die potten pas in februari en er kan nog een hoop gebeuren. Maar, net als Bayern is dat een ploeg in verval. zoekende naar vorm, zoekende naar juist formatie. Je ziet dat ze moeite hebben met ploegen die met veel druk naar voren spelen. Dus wat dat betreft ideaal voor een ploeg als dit Ajax. 

Denk dat je tegen PSG, Juve, Dortmund, Barcelona en City het minst kans maakt. Porto zou je denken qua naam dat ze te doen zijn, maar zijn in vorm dit seizoen en laten bij vlagen goed voetbal zien. 

Hopen dat je Porto loot en anders maar een mooie awayday(dus geen PSG, Juve, Real, Barca) .  

Was in het stadion echt verschrikkelijk en zo ontzettend balen dat je dit nog weggeeft, maar als je vooraf had gezegd dat Ajax 2 punten had gepakt (waar het er 6 hadden kunnen zijn) tegen Bayern en verder ongeslagen blijft hadden ze het Pieter Baan Centrum gebeld.