Spring naar bijdragen

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2379

• Chiemel

1905

• cimbomcu

1571

• Rogier.

1530

16 uur geleden zei Thierryvane:

Goed dat Heitinga wat jongens (Bergwijn & Wijndal) 90 minuten heeft laten maken. Tweede helft stond het prima met Timber links, Edson rechts. Volgende week Brobbey in de punt en Tadic op 10 voor Klaassen. Je mist te vaak iemand in de punt.

Hij kiest in veel gevallen duidelijk voor voetbal, iets wat ik al een pre vind. Vond zijn optredens in de media voorafgaand aan de wedstrijd en na afloop ook best hoopgevend. Weet niet of hij al klaar is voor Ajax 1, maar als we even met hem door moeten ben ik positiever gesteld dan onder Schreuder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Thierryvane:

Goed dat Heitinga wat jongens (Bergwijn & Wijndal) 90 minuten heeft laten maken. Tweede helft stond het prima met Timber links, Edson rechts. Volgende week Brobbey in de punt en Tadic op 10 voor Klaassen. Je mist te vaak iemand in de punt.

Niet mee eens. Het was juist goed dat Tadic uitzakte, zo ontstaat er meer ruimte voor de naar binnenkomende Bergwijn en Kudus. Met Brobbey in de punt - die ook vooral daar blijft - is het veel te druk en te vol... helemaal als je twee middenvelders daar ook nog eens bij komen in het midden. 

Verder is het middenveld ook nog steeds niet goed in balans. Je mist duidelijk een 6, die enerzijds het spel kan verdelen anderzijds zijn mede kompanen op het middenveld kan coachen. Nu was Taylor op papier de 6, maar die stond - zeker in de eerste helft - in balbezit vaker naast Klaassen en Berghuis dan hij zou moeten. Hetgeen ook resulteerde in paar snelle counters tegen.

Backs ook nog niet goed. Beter dan voorheen, dat wel. Maar ook zij staan bij balbezit continu te hoog aan beide kanten, waardoor een snelle counter extreem gevaarlijk is. Daar moet veel meer gecommuniceerd worden en ook veel meer 'gekanteld' worden zodat je bij het wisselen van kant als back zijnde naar binnen knijpt en wat inzakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Taylor op zes valt keer op keer door de mand. In balbezit kan het wel, maar elk omschakelmoment is een probleem. Dat zit gewoon niet in hem. Is ook een mentaal ding wat deels in je karakter zit. Gewoon op 8 of 10 voortaan of anders op de bank. Als Heitinga de komende weken blijft zitten, dan zou je toch verwachten dat hij Fitz Jim of Regeer op 6 gaat proberen een keer. Of Grillitsch? Of is die samen met Schreuder op non actief gesteld al enkele maanden terug?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Lazy:

Niet mee eens. Het was juist goed dat Tadic uitzakte, zo ontstaat er meer ruimte voor de naar binnenkomende Bergwijn en Kudus. Met Brobbey in de punt - die ook vooral daar blijft - is het veel te druk en te vol... helemaal als je twee middenvelders daar ook nog eens bij komen in het midden. 

Verder is het middenveld ook nog steeds niet goed in balans. Je mist duidelijk een 6, die enerzijds het spel kan verdelen anderzijds zijn mede kompanen op het middenveld kan coachen. Nu was Taylor op papier de 6, maar die stond - zeker in de eerste helft - in balbezit vaker naast Klaassen en Berghuis dan hij zou moeten. Hetgeen ook resulteerde in paar snelle counters tegen.

Backs ook nog niet goed. Beter dan voorheen, dat wel. Maar ook zij staan bij balbezit continu te hoog aan beide kanten, waardoor een snelle counter extreem gevaarlijk is. Daar moet veel meer gecommuniceerd worden en ook veel meer 'gekanteld' worden zodat je bij het wisselen van kant als back zijnde naar binnen knijpt en wat inzakt.

Eens. Zoals de CL-variant onder Ten Hag. Heb gisteren alleen zat momenten gezien waarbij er helemaal niemand in de punt van de aanval liep bij dreigende situaties. Daar moet Heitinga iets op gaan vinden. Klaassen redt het niet meer om deze gaten op te vullen.

Taylor op 6 is gewoon slecht. Die moet altijd op 8 spelen als hij speelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Thierryvane:

Daar moet Heitinga iets op gaan vinden. Klaassen redt het niet meer om deze gaten op te vullen.

In die rol zou ik Taylor willen zien, die heeft meer loopvermogen. Maar én Klaassen én Taylor is teveel van hetzelfde. Zag je gisteren ook goed dat die combinatie niet werkt.

Eigenlijk zou ik Alvarez weer naar 6 schuiven bij gebrek aan beter, met Taylor en Berghuis ernaast. Taylor als inschuivende man die de 16 in komt achter de spits, Berghuis die iets verder terugspeelt en juist als verdeler speelt.

Met Alvarez als 6 ben je voetballend iets minder, maar heb je meer balans op het middenveld. Ik zou dan eigenlijk graag zien dat Alvarez bij balbezit tussen Timber en Bassey terugzakt, zodat je in een soort 3-4-3 terechtkomt (beetje zoals Ten Hag het ook deed). Timber en Bassey kunnen dan de flanken afdekken, zodat de hoge backs niet met zeeen van ruimte in de rug spelen zoals gisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Rogier.:

Waarom zou je Tadic op rechts willen cim? Hebben toch in heel veel wedstrijden gezien dat hij daar niet meer geschikt voor is? Zelfde geldt overigens voor Taylor, zie niet in waarom hij een basisplaats zou moeten krijgen boven Berghuis.

Ik heb even de cijfers niet paraat, maar las laatst ook een stuk van Pieter Zwart over Tadic in VI Pro en dat was nog steeds heel goed. Zou Tadic altijd opstellen. Snap dat hij slecht overkomt, maar zijn cijfers zijn nog steeds bizar. Hij heeft zoveel assists en daarnaast creëert hij ontzettend veel voor zijn ploeggenoten nog steeds.  En in zo'n crisis als deze blinkt hij voor mij weer uit in aanvoerderschap.

Ik ben zelf echt wel fan van Berghuis, maar vind Kudus meer hebben. Taylor moet erin vanwege de dynamiek en de diepte imo, als je Klaassen eruit haalt en je hebt een middenveld Berghuis en Kudus, dat is te statisch denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei cimbomcu:

Ik heb even de cijfers niet paraat, maar las laatst ook een stuk van Pieter Zwart over Tadic in VI Pro en dat was nog steeds heel goed. Zou Tadic altijd opstellen. Snap dat hij slecht overkomt, maar zijn cijfers zijn nog steeds bizar. Hij heeft zoveel assists en daarnaast creëert hij ontzettend veel voor zijn ploeggenoten nog steeds.  En in zo'n crisis als deze blinkt hij voor mij weer uit in aanvoerderschap.

Ben het hier tot op zekere hoogte mee eens hoor, maar in een rol op rechts heb je volgens mij juist niet zoveel aan hem. Die cijfers kwamen volgens mij vooral uit een periode op links.

1 minuut geleden zei cimbomcu:

Ik ben zelf echt wel fan van Berghuis, maar vind Kudus meer hebben. Taylor moet erin vanwege de dynamiek en de diepte imo, als je Klaassen eruit haalt en je hebt een middenveld Berghuis en Kudus, dat is te statisch denk ik. 

Kudus te statisch? Lijken mij juist een goede combinatie. Kudus is sneller weg, dus je hebt daar ook wel iemand nodig die feller is in zijn verdedigende taken. Taylor is daar toch minder geschikt voor nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tadic in de Eredivisie op rechts:1454234298_Schermafbeelding2023-01-30om15_45_15.thumb.png.d5058224adb06a38f0f5bb4c89763c1e.png

Tadic in de Eredivisie op links:

2096928395_Schermafbeelding2023-01-30om15_45_47.thumb.png.b605cd1ce5f497b8799333cb1b16913e.png

Toch wel beter op links. De hogere xG zou vertekend kunnen zijn door penalties ofzo (zeker als je ziet dat de schoten vergelijkbaar zijn), maar de xA, crosses en passes in Opp box zijn duidelijk hoger vanaf links.

Daar tegenover staat natuurlijk dat Bergwijn (ook) beter is vanaf links, dus er moeten keuzes gemaakt worden.

Voor de volledigheid hieronder nog de cijfers als AMC en als Spits:

Spoiler

AMC:

79509346_Schermafbeelding2023-01-30om15_49_55.thumb.png.b20d83f6c595a01a12693ffbea1164fa.png

Spits:

610190183_Schermafbeelding2023-01-30om15_50_19.thumb.png.788cd768bab0da5bfe8bf25b624767b9.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Rogier.:

Ben het hier tot op zekere hoogte mee eens hoor, maar in een rol op rechts heb je volgens mij juist niet zoveel aan hem. Die cijfers kwamen volgens mij vooral uit een periode op links.

Kudus te statisch? Lijken mij juist een goede combinatie. Kudus is sneller weg, dus je hebt daar ook wel iemand nodig die feller is in zijn verdedigende taken. Taylor is daar toch minder geschikt voor nog.

Nee Kudus niet te statisch, in combinatie met Berghuis te statisch. Dat zijn beide geen diepgaande middenvelders, vooral spelers die de bal aan de voet willen hebben. Ik denk dat je daar een type zoals Taylor moet hebben, die veel diep gaat, de 16 in komt en scoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tering, die hebben ze ook nog. Die kan wel op 6? en dan het broertje van Quenten centraal met Alvarez. Dan heb je toch een prima blokje. Wijndalletje met zijn vrolijke gezichtsuitdrukking op links en Rensch op rechts. Dan zit er alleen voor 25 miljoen aan verdedigers op de bank :-D Grillitsch Taylor Kudus is toch gewoon goed qua middenveld? Daar word je echt wel 4e mee. Ontloop je in ieder geval de playoffs. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Arezo:

Tering, die hebben ze ook nog. Die kan wel op 6? en dan het broertje van Quenten centraal met Alvarez. Dan heb je toch een prima blokje. Wijndalletje met zijn vrolijke gezichtsuitdrukking op links en Rensch op rechts. Dan zit er alleen voor 25 miljoen aan verdedigers op de bank :-D Grillitsch Taylor Kudus is toch gewoon goed qua middenveld? Daar word je echt wel 4e mee. Ontloop je in ieder geval de playoffs. 

Pas nou maar op dat het niet gaat lopen en we nog met die schaal aan de haal gaan. :classic_ninja:

Even meer serieus. Ik denk dat een fitte Grillitsch met Taylor en Berghuis een prima middenveld is. 

Voorin  van rechts naar links kiezen voor Kudus, Tadic en Bergwijn

Achterin Rensch met Edson, Timber en Wijndal. Kunnen het zomaar mooie maanden worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites