Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU Muziekquiz 2015

Jimmyy

Aanbevolen berichten

ManUtd%20Muziekquiz_zpsdnocv3ih.png

Na het Euro/Wereldvisiesongfestival en The Voice of MU, is hier dan ook eindelijk de eerste en enige echte Managers United Muziekquiz! Ga de strijd aan met de andere forumleden en word de muziekkenner van Managers United!

Uitleg

De reguliere rondes bestaan telkens uit tien muziekfragmenten, zogenaamde “intro’s”. Elk fragment duurt exact 20 seconden en hierna volgt direct het volgende fragment. Per fragment kun je maximaal 5 punten scoren indien je zowel de artiest als de titel juist hebt, wat een totaal van maximaal 50 punten per ronde oplevert. Daarnaast zullen er enkele bonusronden komen welke een andere puntentelling kennen, deze zal ik te zijner tijd uitleggen. Denk hierbij aan rondes met foto’s van artiesten, albumhoezen, kennisvragen of opdrachten waarbij je de link moet zoeken tussen verschillende artiesten/songs.

Puntentelling reguliere rondes

- 2 punten voor juiste artiest

- 2 punten voor juiste titel

- 1 bonuspunt wanneer beide juist zijn, wat dus op een totaal van 5 komt per fragment

- Bij half goede titels/artiesten geef ik daar één punt voor (bv. wanneer je bij een duet slechts één van de artiesten weet of de titel lijkt op de juiste titel).

- Voor volle punten moet je de volledige artiest en de titel helemaal juist hebben, dus bijvoorbeeld bij het nummer van het WK 2010 is dat ‘Shakira ft. Freshlyground – Waka Waka (This time for Africa)’, dan wil ik dit helemaal zien voor 5 punten. Vergeet je bijvoorbeeld Freshlyground, dan krijg je 4 punten. Spelfouten of het vergeten van kleine woordjes als ‘de’ of ‘een’ in een titel, doe ik niet moeilijk over.

Elke ronde zal zijn eigen thema hebben. Deze thema’s zal ik proberen zo uiteenlopend te maken en ook in elke ronde zullen fragmenten zitten die in feite tot de basiskennis behoren (en dus iedereen wel zou moeten weten) en enkele fragmenten die het kaf van het koren zullen scheiden. Echter is voor elk fragment vijf punten te verdienen, onafhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

Ronde 1

Om jullie wat op weg te helpen heb ik de eerste ronde nog niet direct een specifiek thema gegeven, maar is het thema van de ronde Grabbelton, wat dus inhoudt dat er muziek uit verschillende jaartallen en verschillende genres te horen zal zijn. Echter heeft wel elk nummer op zijn minst de tipparade gehaald in ofwel Nederland of België (of beide).

Antwoorden dien je in een privébericht naar mij op te sturen. De deadline voor deze eerste ronde is zondag 13 december 18.00 uur!

Veel succes allemaal! :) Mochten er nog vragen zijn, voel je vrij om ze te stellen. Owja, opzoeken en het gebruik van apps als Shazam en Soundhound is verboden. Maar dat lijkt me logisch.

bewerkt door Jimmyy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ManUtd%20Muziekquiz_zpsdnocv3ih.png

Na het Euro/Wereldvisiesongfestival en The Voice of MU, is hier dan ook eindelijk de eerste en enige echte Managers United Muziekquiz! Ga de strijd aan met de andere forumleden en word de muziekkenner van Managers United!

Uitleg

De reguliere rondes bestaan telkens uit tien muziekfragmenten, zogenaamde “intro’s”. Elk fragment duurt exact 20 seconden en hierna volgt direct het volgende fragment. Per fragment kun je maximaal 5 punten scoren indien je zowel de artiest als de titel juist hebt, wat een totaal van maximaal 50 punten per ronde oplevert. Daarnaast zullen er enkele bonusronden komen welke een andere puntentelling kennen, deze zal ik te zijner tijd uitleggen. Denk hierbij aan rondes met foto’s van artiesten, albumhoezen, kennisvragen of opdrachten waarbij je de link moet zoeken tussen verschillende artiesten/songs.

Puntentelling reguliere rondes

- 2 punten voor juiste artiest

- 2 punten voor juiste titel

- 1 bonuspunt wanneer beide juist zijn, wat dus op een totaal van 5 komt per fragment

- Bij half goede titels/artiesten geef ik daar één punt voor (bv. wanneer je bij een duet slechts één van de artiesten weet of de titel lijkt op de juiste titel).

- Voor volle punten moet je de volledige artiest en de titel helemaal juist hebben, dus bijvoorbeeld bij het nummer van het WK 2010 is dat ‘Shakira ft. Freshlyground – Waka Waka (This time for Africa)’, dan wil ik dit helemaal zien voor 5 punten. Vergeet je bijvoorbeeld Freshlyground, dan krijg je 4 punten. Spelfouten of het vergeten van kleine woordjes als ‘de’ of ‘een’ in een titel, doe ik niet moeilijk over.

Elke ronde zal zijn eigen thema hebben. Deze thema’s zal ik proberen zo uiteenlopend te maken en ook in elke ronde zullen fragmenten zitten die in feite tot de basiskennis behoren (en dus iedereen wel zou moeten weten) en enkele fragmenten die het kaf van het koren zullen scheiden. Echter is voor elk fragment vijf punten te verdienen, onafhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

Ronde 1

Om jullie wat op weg te helpen heb ik de eerste ronde nog niet direct een specifiek thema gegeven, maar is het thema van de ronde Grabbelton, wat dus inhoudt dat er muziek uit verschillende jaartallen en verschillende genres te horen zal zijn. Echter heeft wel elk nummer op zijn minst de tipparade gehaald in ofwel Nederland of België (of beide).

Antwoorden dien je in een privébericht naar mij op te sturen. De deadline voor deze eerste ronde is zondag 13 december 18.00 uur!

Veel succes allemaal! :) Mochten er nog vragen zijn, voel je vrij om ze te stellen. Owja, opzoeken en het gebruik van apps als Shazam en Soundhound is verboden. Maar dat lijkt me logisch.

bewerkt door Jimmyy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet alleen het deel achter de v= tussen de youtube tags zetten

En tof, ik zal kijken of ik op deze korte termijn al tijd heb om mee te doen.

Ja nu doet hij het. Die bbcodes is altijd even kloten, zeker omdat ze op elk forum weer net ff anders zijn :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou trouwens ook fijn zijn als jullie laten weten of de moeilijkheidsgraad van de fragmenten goed is. Zo'n eerste keer is het namelijk altijd lastig inschatten hoe het niveau van de deelnemers is. Is het te makkelijk, te moeilijk of juist precies goed? Deze feedback kan ik immers gebruiken om de komende rondes desgewenst makkelijker/moeilijker/verscheidener te maken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een opmerking hoor. Featurings moet je eigenlijk in de titel zetten en niet bij de artiestnaam. ;) Of is dit gewoon puur voor het nakijken?

Verschillende artiesten doen het op verschillende manier en verschillende platforms ook. Als je bijvoorbeeld op de website van de Nederlandse Top 40 kijkt, dan staan de featurings bij de artiest, bijvoorbeeld Robin Schulz feat. Francesco Yates en dan enkel Sugar als titel. Maar het zal mij om het even zijn hoe je het neerzet, als die featuring er maar in staat op het moment dat je volle punten wilt hebben. Het zal me ook echt een worst wezen of je "... ft. ..." zet of "... & ...", zulke details zijn echt niet belangrijk. Ik probeer echter wel de echte kenners van de gewone liefhebbers te scheiden door onderscheid te maken in het benoemen van zulke featurings bijvoorbeeld.

Maar maak je geen zorgen hierover hoor, wanneer je weet dat er meerdere artiesten hebben meegewerkt aan een nummer is het voldoende indien je gewoon al die namen noemt, in welke volgorde en hoe je het exact neerzet, is geen probleem ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil op wel meedoen zolang er geen fraudeurs in het spel lijken te zijn. Heel hoog scoren verwacht ik zelf trouwens niet, muziekquizes vind ik altijd erg lastig.

Het is altijd onmogelijk te controleren of iemand valsspeelt, maar ik reken gewoon op een ieders eerlijkheid. Tevens valt er toch niets te winnen behalve de eer, dus het zou ook wel ongelofelijk triest zijn als je dan gaat valsspelen. Ik verwacht dus ook niet dat het gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het muziekforum wordt zo steeds levendiger, leuk hoor!

Vond de afwisseling wel leuk in deze eerste ronde. Er zaten een aantal voor mij hele makkelijke tussen (bijv. nummer 1, 3, 4, 5, 8 en 10) en een paar verdomd lastige (6 & 9).

Ik zou je willen adviseren om de zang er zoveel mogelijk uit te filteren. Dat verklapt in sommige gevallen namelijk heel veel van het liedje (teveel zelfs in mijn ogen).

Bovendien mogen fragmenten wat mij betreft ook wel een stuk korter. De echte muziekkenner herkent een nummer ook wel echt na 10 of zelfs misschien na 5 seconden wel. Dat maakt de rondes denk ik ook een stuk uitdagender.

Mocht je nog inspiratie nodig hebben voor een thema, dan weet ik er nog wel één voor je: intro's met alleen drums. Ik kan je er ook zo een aantal leuke nummers hiervoor aanleveren (en dan uiteraard zelf niet meedoen tijdens die ronde:cab:).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het muziekforum wordt zo steeds levendiger, leuk hoor!

Vond de afwisseling wel leuk in deze eerste ronde. Er zaten een aantal voor mij hele makkelijke tussen (bijv. nummer 1, 3, 4, 5, 8 en 10) en een paar verdomd lastige (6 & 9).

Ik zou je willen adviseren om de zang er zoveel mogelijk uit te filteren. Dat verklapt in sommige gevallen namelijk heel veel van het liedje (teveel zelfs in mijn ogen).

Bovendien mogen fragmenten wat mij betreft ook wel een stuk korter. De echte muziekkenner herkent een nummer ook wel echt na 10 of zelfs misschien na 5 seconden wel. Dat maakt de rondes denk ik ook een stuk uitdagender.

Mocht je nog inspiratie nodig hebben voor een thema, dan weet ik er nog wel één voor je: intro's met alleen drums. Ik kan je er ook zo een aantal leuke nummers hiervoor aanleveren (en dan uiteraard zelf niet meedoen tijdens die ronde:cab:).

Bedankt voor je reactie! :) Ik denk echter dat 20 seconden wel een prima tijd is. Ik wil het spel wel voor iedereen doenbaar houden en wanneer de fragmenten slechts 5 á 10 seconden zijn is het soms zo dat de muziek eigenlijk pas net begint. Zang zit er in de meeste nummers al niet in of net de eerste zinnen, die je wellicht net een beetje kunnen helpen om het nummer te raden, maar in vele gevallen wordt er niet iets weggegeven over de titel van het nummer en zolang dat het geval is, is het in mijn ogen wel prima.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, zonder twijfel en als ik je zo aanhoor ben je ook wel iemand die wat verstand heeft van muziek, dus dat is fijn. Maar zelfs als ik jouw antwoorden zie, zie ik dat je bij lange na niet de perfecte score gaat halen, dus dat bevestigt mij eigenlijk juist meer in het feit dat de fragmenten niet korter moeten worden :P Jij haalt namelijk het woord 'uitdagender' aan, maar als ik zo naar jouw antwoorden (en die van anderen) kijk, denk ik dat dit ook wel uitdagend genoeg is, anders had je ze alle 10 wel geweten :P Voorlopig is er nog niemand die 40 punten of meer gaat scoren volgens mij, terwijl je er 50 zou kunnen halen als je alles goed hebt. Dus dan lijkt het me dat het wel uitdagend genoeg is :) Als er straks ineens 3 mensen ofzo zijn met (bijna) een maximale score, zal ik er over na gaan denken om de fragmenten in te korten om het moeilijker/uitdagender te maken ;)

Inspiratie voor rondes heb ik overigens niet nodig, in principe heb ik alle 10 de thema's al klaar, moet enkel nog een x-aantal nummers zoeken per ronde, waar ik ook met opzet mee heb gewacht omdat ik deze ronde wil gebruiken om het niveau te peilen. Maar in elk geval bedankt voor het aanbod en sowieso bedankt voor je reactie in het algemeen! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie! :) Ik denk echter dat 20 seconden wel een prima tijd is. Ik wil het spel wel voor iedereen doenbaar houden en wanneer de fragmenten slechts 5 á 10 seconden zijn is het soms zo dat de muziek eigenlijk pas net begint. Zang zit er in de meeste nummers al niet in of net de eerste zinnen, die je wellicht net een beetje kunnen helpen om het nummer te raden, maar in vele gevallen wordt er niet iets weggegeven over de titel van het nummer en zolang dat het geval is, is het in mijn ogen wel prima.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, zonder twijfel en als ik je zo aanhoor ben je ook wel iemand die wat verstand heeft van muziek, dus dat is fijn. Maar zelfs als ik jouw antwoorden zie, zie ik dat je bij lange na niet de perfecte score gaat halen, dus dat bevestigt mij eigenlijk juist meer in het feit dat de fragmenten niet korter moeten worden :P Jij haalt namelijk het woord 'uitdagender' aan, maar als ik zo naar jouw antwoorden (en die van anderen) kijk, denk ik dat dit ook wel uitdagend genoeg is, anders had je ze alle 10 wel geweten :P Voorlopig is er nog niemand die 40 punten of meer gaat scoren volgens mij, terwijl je er 50 zou kunnen halen als je alles goed hebt. Dus dan lijkt het me dat het wel uitdagend genoeg is :) Als er straks ineens 3 mensen ofzo zijn met (bijna) een maximale score, zal ik er over na gaan denken om de fragmenten in te korten om het moeilijker/uitdagender te maken ;)

Inspiratie voor rondes heb ik overigens niet nodig, in principe heb ik alle 10 de thema's al klaar, moet enkel nog een x-aantal nummers zoeken per ronde, waar ik ook met opzet mee heb gewacht omdat ik deze ronde wil gebruiken om het niveau te peilen. Maar in elk geval bedankt voor het aanbod en sowieso bedankt voor je reactie in het algemeen! :)

Ho wacht even, nu volg ik je niet meer. Eerst vraag je om feedback zodat je hier mooi in de volgende rondes op kunt inspelen. Vervolgens geef ik je die, maar wordt deze feedback doodleuk in de wind geslagen, weliswaar met uitleg, maar toch.

Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat de quiz uitdagender moet omdat ik hem te makkelijk vind. Ik wist van tevoren ook echt wel dat ik nooit de 100% score zou halen. Ik weet echter dat er op dit forum een aantal 'muziekofielen' rondlopen die waarschijnlijk een hoge score zullen halen. Voor hen is de huidige opzet dus misschien niet uitdagend genoeg.

Maar goed, 't is jouw feestje want jij organiseert het. Maar ik kon je reactie gewoon even niet plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

0 punten, ken hier niets van. [MENTION=25831]Zeus[/MENTION]; beetje jammerlijke reactie van je. Ik vind het wat arrogant van je om jouw muziek waar je naar luistert als 'kwalitatief' te bestempelen. Het moet voor ieder wat wils zijn. Ook al zit het op dit forum vol met rockkenners, wat zeker een goed genre is, maar ik ben veelzijdiger dan dat. Als je je zelf als een muziekkenner bestempelt, maar dan dit als rommel bestempelt omdat je het niet herkent, noem je dan geen muziekkenner maar een rockkenner? Net zoals ik een electrokenner ben, en meer electronummers zal herkennen of nieuwe nummers in de hitlijsten.

Hoop dat er in de volgende edities ook wat aandacht zal zijn voor de Belgen, aangezien in dit rijtje ook twee - en ik denk zelfs drie - nummers voorkwamen die vermoedelijk vooral in Nederland bekend zijn, en nauwelijks in Belgie.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het initiatief best leuk, maar ga er niet aan meedoen. Zit te veel rommel, nieuw spul en poppy top-40 meuk bij. Prima verder, maar daar ken ik simpelweg niet zoveel van. Nummer zeven is echt een totale vreemde in dit rijtje. Ook zo'n beetje de enige die ik na een seconde al wist.

Zeikwijf ben je toch ook hé.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen mag gerust zijn smaak hebben, Lakiding. Ik heb ook geen kritiek op het idee; ik vind het prima. Ik geef alleen aan dat het duidelijk niet voor mij bestemd is. Overigens zit het hier totaal niet vol met rock-types (kijk maar naar eens naar het songfestival) en ben ik er zelf ook geen. Mijn smaak is evengoed zeer divers. Maar goed, have fun, ik bedoelde er niks slechts mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfoe, niet makkelijk dit. Luister veel muziek, maar mijn kennis van popmuziek is toch niet al te groot is. Ken er op het eerste gehoor twee, al herken ik ook nog wat andere dingetjes waar ik nog eens over kan nadenken. Wel een tof initiatief man (y) Vind 20 seconden ook wel prima trouwens, niet te veel of te weinig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen mag gerust zijn smaak hebben, Lakiding. Ik heb ook geen kritiek op het idee; ik vind het prima. Ik geef alleen aan dat het duidelijk niet voor mij bestemd is. Overigens zit het hier totaal niet vol met rock-types (kijk maar naar eens naar het songfestival) en ben ik er zelf ook geen. Mijn smaak is evengoed zeer divers. Maar goed, have fun, ik bedoelde er niks slechts mee.

Ok. No prob. Wederzijds trouwens. Al heb ik wel de indruk dat bij de muziektoernooien dat rock toch wel het overheersende genre is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het initiatief best leuk, maar ga er niet aan meedoen. Zit te veel rommel, nieuw spul en poppy top-40 meuk bij. Prima verder, maar daar ken ik simpelweg niet zoveel van. Nummer zeven is echt een totale vreemde in dit rijtje. Ook zo'n beetje de enige die ik na een seconde al wist.

Negatieve lul

Bij 2, 3 en 6 grote vraagtekens. Rest denk ik wel te weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ingezonden.

Ik wist 1, 2, 5, 7 en 8 sowieso wel, 3 herkende ik maar geen idee van wie of wat de titel is, 4 en 10 wist ik alleen de titel, en 9 heb ik nog nooit eerder gehoord ;c Toch altijd lastig, zeker bij een hoop van dit soort radiohits, die hoor je zo vaak maar je hebt geen idee wie het zingt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites