MisterX Geplaatst 22 juli 2020 Share Geplaatst 22 juli 2020 Zowel Castile als Ottomans worden vaak aangeraden als beginnerslanden. Ik zou zelf voor de Ottomans kiezen. Met een paar goede allies en geen gekke dingen doen en je komt nooit in problemen. Bij Castile ligt dat toch wat meer gevoeliger. Bij de Ottomans kun je gewoon een beetje de missies proberen te volgen en dan komt het wel goed. Bij Castile ga je dan vooral koloniseren. Kan leuk zijn voor een keer, maar ik vraag me af of je de game op die manier wel echt goed leert kennen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMNOOB Geplaatst 24 juli 2020 Share Geplaatst 24 juli 2020 Met de parabox bundel van Humble Bundle kun je EU 4 nu het basisspel voor € 0,86 aanschaffen. Helaas, geen dlc in deze bundel. Wel 2 andere spellen als je interesse hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sacioli Geplaatst 25 juli 2020 Share Geplaatst 25 juli 2020 Op 22-7-2020 om 09:36 zei MisterX: Je bedoelt deze serie? Kleine notitie die ik er dan bij wil maken: Deze gids is al ruim 4 jaar oud. Ik heb geen idee welke features er ondertussen allemaal veranderd zijn. Hetzelfde geldt voor de DLCs die gebruikt zijn vs de DLCs die Sacioli heeft. Daar kan ook nog een verschil tussen zitten. Het globale beeld van wat je moet doen, zal vast nog wel steeds kloppen, maar niet alles is 1 op 1 over te nemen in een game per nu. Dat moet wel duidelijk zijn als je dit gaat bekijken. Ik denk wel dat het volgen van dit soort guides wel de manier is om sneller beter te worden in deze game. Anders snap je er denk ik niet snel iets van. Alles is best complex. Excuses voor de late reactie. Ik heb de volgende DLC's: Conquest of Paradise, Wealth of Nations, Res Publica, Art of War, El Dorado, Common Sense Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 2 augustus 2020 Share Geplaatst 2 augustus 2020 Op 25-7-2020 om 15:53 zei Sacioli: Excuses voor de late reactie. Ik heb de volgende DLC's: Conquest of Paradise, Wealth of Nations, Res Publica, Art of War, El Dorado, Common Sense Het was ook niet echt een specifieke vraag en ik weet eigenlijk niet wat onderdeel is van welke DLC. Ik denk wel dat dit zo'n beetje de DLCs van toen waren, maar sommige base game features zijn in de loop der tijd wel aangepast. Mocht je tegen dingen aan lopen die je niet snapt op basis van deze gidsen, dan moet je dat hier maar vragen. Genoeg mensen die kunnen antwoorden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
QuaLyon Geplaatst 6 september 2020 Share Geplaatst 6 september 2020 Ik heb voor het eerst een Ironman game voltooid. Gestart als Mamluks en vervolgens Arabia gevormd. Bulgaria, Morocco, Khorasan en Kong zijn vassals/marches. Ik heb wel aardig wat fouten gemaakt tijdens het spelen, maar ik ben over het algemeen wel redelijk tevreden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMNOOB Geplaatst 20 oktober 2020 Share Geplaatst 20 oktober 2020 Voor de fans: Komende dagen is Europa Universalis 2 gratis bij GOG. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 19 november 2020 Share Geplaatst 19 november 2020 Ik weet niet wat het is, maar de laatste maanden ben ik toch echt mijn plezier in dit spel verloren. Ik heb nog geen enkele game gespeeld met de nieuwste update / DLC. Ik heb die DLC nog geen eens gekocht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 25 november 2020 Share Geplaatst 25 november 2020 Op 19-11-2020 om 11:11 zei MisterX: Ik weet niet wat het is, maar de laatste maanden ben ik toch echt mijn plezier in dit spel verloren. Ik heb nog geen enkele game gespeeld met de nieuwste update / DLC. Ik heb die DLC nog geen eens gekocht. Het zelfde hier, heb de DLC wel gekocht maar hoog uit 2 uur gespeeld met Florence. Vervolgens al 3 maanden niet meer gespeeld ofzo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chimpa Geplaatst 26 november 2020 Share Geplaatst 26 november 2020 Hier ook al een tijd niet meer aangeraakt. Zal wel net zo zijn als met FM; wanneer spelende gaat het hard, maar de pauzes tussendoor kunnen ook maanden duren weleer het weer opgepakt wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 26 november 2020 Share Geplaatst 26 november 2020 EU4 zit ook wel aan het einde van zijn cyclus hè. Eerste release was 2014, dan heb je nu alle mogelijke scenario’s wel gespeeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 19 februari 2021 Share Geplaatst 19 februari 2021 Er komt een grote update aan ben benieuwd. De toevoeging van de speciale gebouwen vindt ik wel gaaf zoals de Notre-dam. https://www.paradoxplaza.com/europa-universalis-iv-leviathan/EUEU04ESK1000000.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 22 februari 2021 Share Geplaatst 22 februari 2021 De nieuwste DLC is toch alweer zo'n jaar oud? Ik heb dit spel sindsdien niet meer aangeraakt. Deze DLC heb ik dan ook nog niet gekocht. Ik volg de updates eigenlijk ook niet meer de laatste tijd, dus nieuws over de nieuwe DLC volg ik ook niet echt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 23 februari 2021 Share Geplaatst 23 februari 2021 (bewerkt) ondanks dat ik al een 150u+ heb in EU4 heb ik het eingelijk nog maar weinig gespeeld. meeste was van jaren geleden, en dan vorig jaar nog wat, maar er was tegen dan zoveel veranderd dat het voelt alsof je opnieuw begint. Speel wel graag strategy en in deze tijdsperiode, maar het probleem voor mij is dat het een beetje teveel oorlogs gefocust is, en dat feedback heel moeilijk te zien is. Ik denk bij elke klik "is dit iets wat me binnen 20j gaat fucken?" Heb ook wel graag duidelijke doelen en victory conditions (al helpen achievements hier wel), en aangezien een campaign niet op een week uit is, val ik nogal snel terug naar Civ of EL/ES. Maar misschien met deze dlc terug eens proberen. heb denk ik een game liggen waar ik als aragon-spanje net austria onder PU net had gekregen. Heb wel aardig wat ervaring met CK2, maar die is ook makkelijker. Hou je vazallen blij, check je opvolging, en weet hoe nieuwe claims te krijgen, en je hebt 80-90% onder controle 23 februari 2021 bewerkt door AntiChrist7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 23 februari 2021 Share Geplaatst 23 februari 2021 Ik kan me dus niet herinneren dat ik óóit een PU heb gehad buiten events Heb 1908 (heuj Feyenoord) uur in EUIV zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 10 maart 2021 Share Geplaatst 10 maart 2021 Op 23-2-2021 om 16:25 zei PJHoutman: Ik kan me dus niet herinneren dat ik óóit een PU heb gehad buiten events Heb 1908 (heuj Feyenoord) uur in EUIV zitten. Als je een beetje weet hoe het werkt, dan lukt het bijna iedere game wel minstens 1 keer (als je ten minste met een christelijk land in Europa speelt). Daar moet je dan wel zelf wat moeite voor doen. Ze komen vaak niet gratis aanvliegen, je moet er echt wel moeite voor doen. Ik zit trouwens te denken om toch weer eens een gamepje te starten. Weet iemand wat er veranderd is in 1.30 t.o.v. 1.29 als je de DLC niet hebt? En dan bedoel ik niet de map changes, maar echt de features zelfs. Zijn dingen als Governing capacity nu onderdeel van de DLC of van de base game bijvoorbeeld? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 maart 2021 Share Geplaatst 12 maart 2021 (bewerkt) Hoe werken die nieuwe estates? Het lijkt er op alsof je alleen het totaal van de estates kunt beïnvloeden, maar niet hoeveel land ieder estate heeft. Ik ben bijvoorbeeld gestart met Austria. Daar heeft de nobility te veel estate land, terwijl de andere twee veel minder hebben. Tot nu toe heb ik alleen een 'seize land' knop gevonden om estate land omlaag te krijgen. Maar dat gaat dan om alle estates in dezelfde verhouding. Clergy en Burghers hebben niet heel veel estate land, dus dat vind ik prima. Maar bij 'seize land' gaan ook die omlaag. 12 maart 2021 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grote Ree Geplaatst 15 maart 2021 Share Geplaatst 15 maart 2021 Volgens mij waren er een soort van missies die je kan doen om de estates te beïnvloeden. Volgens mij heette het 'agenda' ofzo. Dan moest je bijvoorbeeld de development van je hoofdstad naar een bepaald niveau tillen om één van de estates meer land te geven (wat je uiteindelijk kan seizen, zonder dat je hiervoor een penalty krijgt). Vraag me niet waar je die missies kan vinden, want daarvoor heb ik het te lang niet meer gespeeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 15 maart 2021 Share Geplaatst 15 maart 2021 Summon Diet inderdaad, knop direct links van Seize Land. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 15 maart 2021 Share Geplaatst 15 maart 2021 Op 12-3-2021 om 10:40 zei MisterX: Hoe werken die nieuwe estates? Het lijkt er op alsof je alleen het totaal van de estates kunt beïnvloeden, maar niet hoeveel land ieder estate heeft. Ik ben bijvoorbeeld gestart met Austria. Daar heeft de nobility te veel estate land, terwijl de andere twee veel minder hebben. Tot nu toe heb ik alleen een 'seize land' knop gevonden om estate land omlaag te krijgen. Maar dat gaat dan om alle estates in dezelfde verhouding. Clergy en Burghers hebben niet heel veel estate land, dus dat vind ik prima. Maar bij 'seize land' gaan ook die omlaag. Ik vat het ook nog niet helemaal. Ik ben een game met Florence begonnen, maar bij mij zijn de nobility nu verdwenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 16 maart 2021 Share Geplaatst 16 maart 2021 Ik dacht nog bij mezelf: "Goh, wat is Muscovy zwak deze game. Had ondertussen wel verwacht dat die in Siberië zouden komen kijken." Zijn dus al meer dan 100 jaar een junior partner van Ryazan, maar omdat Ryazan een tributary state van Great Horde is, kan Muscovy geen onafhankelijksoorlog beginnen Zitten dus vast als onderdaad van Ryazan tot het einde van de game. Verder bijna alles wel binnen wat ik met deze game wilde halen: Manchurian Candidate -> Qing Of China -> These Banners Need A Saga -> Turn the Tide. Die laatste is nog even wachten tot 1750 en dan zit de game er wel op wat mij betreft. Heel misschien nog proberen India te pakken om de tijd te doden, maar kan 'm ook gewoon op Fast Forward zetten eigenlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 16 maart 2021 Share Geplaatst 16 maart 2021 20 uur geleden zei cairo: Ik vat het ook nog niet helemaal. Ik ben een game met Florence begonnen, maar bij mij zijn de nobility nu verdwenen. Ligt dat niet aan het goverment type van Florence? Naast de agenda van de diet, komen de meeste wijzigingen in influence enzo van de estates door events, zoveel kan je er niet aan doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 17 maart 2021 Share Geplaatst 17 maart 2021 20 uur geleden zei AntiChrist7: Ligt dat niet aan het goverment type van Florence? Naast de agenda van de diet, komen de meeste wijzigingen in influence enzo van de estates door events, zoveel kan je er niet aan doen Ja klopt daar ben ik nu achter gekomen. Ik kan de optie diet ook niet gebruiken door het goverment type dat Florence heeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 20 maart 2021 Share Geplaatst 20 maart 2021 Gaat best lekker. Ottomans zijn mijn ally. Delhi en Bahmanis zijn twee vassels in India. Mijn doel is om de achievement 'Saladins legacy' binnen te halen, maar dat lijkt ondertussen een kwestie van tijd. Grootste struikelblok is de province van de Ottomans. Daarna wil ik uiteindelijk Persia vormen om ook 'This is Persia!' binnen te slepen. Daarvoor moet ik sowieso de Ottomans van de kaart vegen. Daarna zou ik nog willen gaan voor 'Sweet Home Qaraqorum' in deze run. Er is alleen een probleempje: Persia mag Mughals niet vormen, dus daar moet ik nog een goede oplossing voor zien te verzinnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 20 maart 2021 Share Geplaatst 20 maart 2021 Oplossing: This Is Persia doen met Ardabil. Kun je gelijk nog een andere cheevo pakken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 20 maart 2021 Share Geplaatst 20 maart 2021 50 minuten geleden zei PJHoutman: Oplossing: This Is Persia doen met Ardabil. Kun je gelijk nog een andere cheevo pakken. Klein probleem: Die heb ik al... Ik zit er aan te denken om tussentijds toch nog een ander land te vormen. Nog geen idee welk land. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten