Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Statistieken in het voetbal

Maldini

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 345
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

[quote name='Sophomore']Voor de belangrijkste statistiek, check teletekst 819[/QUOTE] [h=1][B]Ten Hag: 'Uiteindelijk telt maar één statistiek en dat is de ranglijst'[/B][/h] [url]https://www.vi.nl/nieuws/ten-hag-uiteindelijk-telt-maar-een-statistiek-en-dat-is-de-ranglijst[/url] Wat ben ik een visionair he @E2E
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is denk ik niemand die dat betwist Soof. Dat is geen visie, dat is een cliché. Als je het bericht een beetje leest, gebruikt Ten Hag juist statistieken om aan te geven dat het spel verbetert, dat ze beter in staat zijn de gewenste spelstijl uit te voeren, dat ze op de goede weg zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quote name='Sophomore'] [h=1][B]Ten Hag: 'Uiteindelijk telt maar één statistiek en dat is de ranglijst'[/B][/h] [url]https://www.vi.nl/nieuws/ten-hag-uiteindelijk-telt-maar-een-statistiek-en-dat-is-de-ranglijst[/url] Wat ben ik een visionair he @E2E [/QUOTE] [h=1]Ten Hag na nieuwe dreun: 'Ik kijk nooit naar de ranglijst'[/h] Wie snapt het nog?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Barteh:

Kunnen we dat rare gelul over waardeloze verzonnen statistieken niet gewoon ergens anders houden? Ik dacht dat er een apart topic was gemaakt om dit soort vervuiling te voorkomen. Kan die discussie daar lekker. 

Niemand zit erop te wachten dat mensen beweren dat Michiel Kramer even goed kan afwerken als Karim Benzema. En het maakt ook niet uit of Lamprou of De Gea op doel staat, altijd even veel kans op een goal. Ga toch weg man.

Goed plan!

Hoe kom je bij verzonnen statistieken? Het is wat boven komt drijven als je (tien-/honderd-)duizenden doelpogingen bekijkt. Dat is verder geen hogere wiskunde ofzo.

Verder lijkt het mij, zoals gezegd, ook sterk dat Kramer en Benzema even goed zijn in afwerken. Maar blijkbaar zijn beiden over langere tijd niet in staat om beter te scoren dan gemiddeld. Hoe verklaar je dat dan?

Overigens gaat het niet om de keepers. Wat je zegt over Lamprou en De Gea klopt dus niet. Deze statistieken gaan over langere tijd, niet over een individuele wedstrijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Hwb:

Goed plan!

Hoe kom je bij verzonnen statistieken? Het is wat boven komt drijven als je (tien-/honderd-)duizenden doelpogingen bekijkt. Dat is verder geen hogere wiskunde ofzo.

Verder lijkt het mij, zoals gezegd, ook sterk dat Kramer en Benzema even goed zijn in afwerken. Maar blijkbaar zijn beiden over langere tijd niet in staat om beter te scoren dan gemiddeld. Hoe verklaar je dat dan?

Overigens gaat het niet om de keepers. Wat je zegt over Lamprou en De Gea klopt dus niet. Deze statistieken gaan over langere tijd, niet over een individuele wedstrijd.

Dat is dus complete onzin. Als jij kramer en Benzema 100 x dezelfde kans onder de zelfde omstandigheden gaat geven ( wat dus absoluut niet kan) kan ik je garanderen dat dat verschil groot gaat zijn. Overigens gelijk de reden waarom dat model bij voorbaat al de prullenbak in kan. Je kunt die omstandigheden namelijk niet elke keer hetzelfde nabootsen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Elsjorro1990:

Dat is dus complete onzin. Als jij kramer en Benzema 100 x dezelfde kans onder de zelfde omstandigheden gaat geven ( wat dus absoluut niet kan) kan ik je garanderen dat dat verschil groot gaat zijn. Overigens gelijk de reden waarom dat model bij voorbaat al de prullenbak in kan. Je kunt die omstandigheden namelijk niet elke keer hetzelfde nabootsen. 

Wat een verschil kan zijn is dat Kramer in de situatie waarin Benzema schiet niet eens tot een poging komt, omdat hij bv te traag is. Omdat Kramer dan geen doelpogingen heeft, heeft hij geen xG.

Daar ontstaat een verschil tussen die twee, maar dat is niet afwerken.

Verder lijkt het mij ook sterk dat Mats Seuntjes qua afwerken ongeveer even goed presteert als Aguëro, maar de cijfers wijzen daar wel op. En zo lang niemand mij kan uitleggen waar het model feitelijk de mist in gaat (dus anders dan 'het kan niet kloppen'), zie ik niet waarom ik het zou moeten afwijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zogenaamde 'model' zijn gewoon cijfers. De xG is het percentage van zulke doelpogingen vanaf die plek dat een goal wordt. Van alles spelers over meerdere competities. Dat gaat dus over tien- of honderdduizenden schoten. Vervolgens is niemand in staat om structureel beter te doen dan dat percentage.

Het 'model' komt uiteindelijk gewoon neer op simpel tellen. Er worden niet allemaal ingewikkelde berekeningen op losgelaten ofzo, van wat ik heb begrepen iig.

En als niemand beter presteert dan gemiddeld qua het maken van kansen, is de kwaliteit 'afwerken' geen relevante factor in voetbal. Volgens mij is dat de logische conclusie. Maar als iemand een betere verklaring heeft, die beter aansluit bij mijn gevoel dat afwerken wel relevant is, dan ga ik daar graag in mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Hwb:

Dat zogenaamde 'model' zijn gewoon cijfers. De xG is het percentage van zulke doelpogingen vanaf die plek dat een goal wordt. Van alles spelers over meerdere competities. Dat gaat dus over tien- of honderdduizenden schoten. Vervolgens is niemand in staat om structureel beter te doen dan dat percentage.

Het 'model' komt uiteindelijk gewoon neer op simpel tellen. Er worden niet allemaal ingewikkelde berekeningen op losgelaten ofzo, van wat ik heb begrepen iig.

En als niemand beter presteert dan gemiddeld qua het maken van kansen, is de kwaliteit 'afwerken' geen relevante factor in voetbal. Volgens mij is dat de logische conclusie. Maar als iemand een betere verklaring heeft, die beter aansluit bij mijn gevoel dat afwerken wel relevant is, dan ga ik daar graag in mee.

Als xG alleen het percentage is van doelpogingen van een bepaalde plek die een goal worden kan ik wel uitleggen waarom dat model niet heel goed is. Het neemt namelijk niet mee hoe de verdediging van de tegenstander opgesteld staat, hoe goed de keeper is, hoe goed het schot van de speler is etc. Dan kan ik me voorstellen dat Benzema over het hele seizoen ongeveer hetzelfde xG heeft als Kramer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites