Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×

Statistieken in het voetbal

Maldini

Aanbevolen berichten

Wel grappig, die Deense club heeft dus als hoofd player analysis (wat daar dus een onwijs belangrijke functie is) Ted Knutson, oprichter van StatsBomb, één van de eerste sites die veel met dit soort content deden (al vanaf 2006). Sinds een paar dagen bekend, maar werkt er blijkbaar al een paar maanden.

Dus....als je nog eens in de voetballerij wilde werken. Begin een voetbalstatistiekensite en wordt er heel goed in. Zegt hij zelf ook. Clubs gaan hier in de toekomst sowieso veel meer mee doen.

Ja, dat is wel een heel gaaf verhaal inderdaad. Keihard geloven in het nut van statistieken in een wereld waar dat toen nog een beetje werd weggelachen en nu zelf werken aan de misschien wel definitieve doorbraak ervan. Mixedknuts _O_

Voor de belangrijkste statistiek, check teletekst 819

Maar nee. Pure momentopname, zegt helemaal niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 345
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja, dat is wel een heel gaaf verhaal inderdaad. Keihard geloven in het nut van statistieken in een wereld waar dat toen nog een beetje werd weggelachen en nu zelf werken aan de misschien wel definitieve doorbraak ervan. Mixedknuts _O_

Maar nee. Pure momentopname, zegt helemaal niks.

Momentopname over de looptijd van de competitie. Zegt dus eigenlijk alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Simon Kuper over Billy Beane in 2011

De skeptici zeggen: voetbal is niet in cijfers te vangen omdat het een fluïde sport is. Dat gaat gemakshalve voorbij aan het feit dat ongeveer 30 procent van alle voetbaldoelpunten uit dode spelsituaties vallen. Een corner is net zo statisch als een worp in het honkbal. Een speler geeft voor, iemand kopt, en de keeper vangt of grijpt mis. De situatie herhaalt zijn een miljoen keer, en is een cijfers te vangen. ‘Het is een stilstaand moment, waarin je alles veel makkelijker kunt meten,’ zegt Beane. Bij Manchester City hebben ze ongeveer 400 corners uit verschillende competities bestudeerd, en een simpele conclusie getrokken: de inswinger naar de eerste paal levert de meeste goals op. Johan Cruijff weet op basis van ervaring en Fingerspitzengefühl zeker dat de outswinger de gevaarlijkste corner is. Volgens het onderzoek van Manchester City klopt dat gewoon niet. Beane zegt: ‘De gedachte, “Ik vertrouw meer op mijn eigen ogen dan op cijfers,” die wijs ik af, want ik heb met eigen ogen gezien dat tovenaars konijnen uit hoeden trekken, terwijl ik zeker weet dat die konijn er niet in zat.’

Erg interessant stuk, maar vooral dit sprong in het oog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Momentopname over de looptijd van de competitie. Zegt dus eigenlijk alles.

Alleen halverwege en aan het eind. Anders is het grotendeels afhankelijk van programma. Vergelijking met het jaar daarvoor wat betreft behaald aantal punten zegt bijvoorbeeld niet zo veel. Veel zinniger is bijvoorbeeld om te vergelijken met dezelfde wedstrijden uit het seizoen daarvoor. Geeft een veel beter beeld van de (relatieve) ontwikkeling van een team.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Simon Kuper over Billy Beane in 2011

Erg interessant stuk, maar vooral dit sprong in het oog.

Komt dat uit dat boek Soccernomics van Simon Kuper? Ben ik nu ook aan het lezen, op zich wel een goed principe om voetbal meer wetenschappelijk te benaderen maar in dat boek staan nog wel wat dingen die ik veel te simpel beredeneerd vindt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top scorers in 2014/15 European domestic leagues

36: Cristiano Ronaldo (Real Madrid CF)

32: Lionel Messi (FC Barcelona)

29: Joe Gormley (Cliftonville FC)

27: Chris Venables (Aberystwyth Town FC)

26: Jordan Owens (Crusaders FC)

25: Edison Tarabai (Hibernians FC)

24: Alexandre Lacazette (Olympique Lyonnais)

23: Jonatan Soriano (FC Salzburg)

22: Andrej Kramarić (HNK Rijeka/Leicester City FC)

22: Eran Zahavi (Maccabi Tel-Aviv FC)

_O_

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top scorers in 2014/15 European domestic leagues

36: Cristiano Ronaldo (Real Madrid CF)

32: Lionel Messi (FC Barcelona)

29: Joe Gormley (Cliftonville FC)

27: Chris Venables (Aberystwyth Town FC)

26: Jordan Owens (Crusaders FC)

25: Edison Tarabai (Hibernians FC)

24: Alexandre Lacazette (Olympique Lyonnais)

23: Jonatan Soriano (FC Salzburg)

22: Andrej Kramarić (HNK Rijeka/Leicester City FC)

22: Eran Zahavi (Maccabi Tel-Aviv FC)

_O_

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh die eerste post van me was ik vergeten, maar die topscorerslijst was wel degelijk serieus bedoeld + dit was het meest geschikte topic. Interessant en opvallend dat ondanks er zat nietszeggende semi-prof competities zijn, maar dat Messi en C. Ronaldo alsnog de meeste doelpunten maken; Kramarić staat nog steeds hoog, terwijl veel heeftie er niet in Engeland gemaakt etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh die eerste post van me was ik vergeten, maar die topscorerslijst was wel degelijk serieus bedoeld + dit was het meest geschikte topic. Interessant en opvallend dat ondanks er zat nietszeggende semi-prof competities zijn, maar dat Messi en C. Ronaldo alsnog de meeste doelpunten maken; Kramarić staat nog steeds hoog, terwijl veel heeftie er niet in Engeland gemaakt etc.

Ja want Joe Gormley zou er meer maken dan Kramaric bij Leicester :cab: makes no sense. Komt alleen interessant doen met zn Iers voetbal fetish. Echt irritant, volgens mij kan het ook niemand interesseren als ik heerlijk ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke peace dan broer.

[MENTION=12326]Maldini[/MENTION]; ik wil ff wat opzoeken over corners in de Eredivisie, wat is het handigst om te kijken? Gaat eigenlijk alleen om goals voor en tegen, en het aantal corners dat elke ploeg getrapt heeft, maar kan het nergens vinden gek genoeg.

Misschien hier http://data.7m.cn/database/index_en.htm. Engelstalige site uit China, vandaar .cn. Staan veel statistieken op, check ik soms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja want Joe Gormley zou er meer maken dan Kramaric bij Leicester :cab: makes no sense. Komt alleen interessant doen met zn Iers voetbal fetish. Echt irritant, volgens mij kan het ook niemand interesseren als ik heerlijk ben.

Joe 'The Goal' Gormley scores when he wants

_79568747_joegormleytwo.jpg

Nee maar snap het, jullie boodschap is duidelijk, zal er rekening mee houden in het vervolg (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke peace dan broer.

[MENTION=12326]Maldini[/MENTION]; ik wil ff wat opzoeken over corners in de Eredivisie, wat is het handigst om te kijken? Gaat eigenlijk alleen om goals voor en tegen, en het aantal corners dat elke ploeg getrapt heeft, maar kan het nergens vinden gek genoeg.

http://simplesoccerstats.com/consoles/corners.php?lge=10&season=0&haall=ha

(y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites