Thom Geplaatst 16 augustus 2023 Share Geplaatst 16 augustus 2023 6 uur geleden zei rich ruzzian: Laatste tijd doe ik . wat heuveltraining. Nouja heuvel een viaduct is het waar ik tegenop loop. Maar daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk. Ik woon in Arnhem helaas aan de kant waar überhaupt alleen maar heuvels zijn. Dus misschien is dat ook een van de redenen dat ik er even klaar mee ben haha. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 21 augustus 2023 Share Geplaatst 21 augustus 2023 Zaterdagavond terug gekomen van vakantie en flink gefeest te hebben. Viel gisteravond wel eventjes tegen toen ik een 5km wilde doen. Qua tijd nog niet eens heel slecht, maar gevoel was kut. Ook flink oplopend schema: Besloten om vanavond nog maar een keer te gaan, op een wat rustiger tempo. Maar dan wel een wat langere afstand. dat kon ik dan weer vrij goed volhouden, dus dat is fijn. Op 3 september de halve marathon van Amsterdam-Noord, dus heb nog wel eventjes om helemaal fit te worden. Ook begint korfbal weer morgen, dus hopelijk is dat niet teveel allemaal. Drin ook tijdelijk geen alcohol en probeer goed aan mijn nachtrust te denken. Hopelijk helpt dat allemaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 25 augustus 2023 Share Geplaatst 25 augustus 2023 Nog slechts 9 dagen tot mijn eerste echte Halve Marathon, dus weer wat kilometers gemaakt vandaag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 27 augustus 2023 Share Geplaatst 27 augustus 2023 Dit is toch het meest lekkere tempo, zo in de 5.20 gemiddeld. Wel vraag als tip: hoe zouden jullie de laatste trainingsweek richting een halve marathon indelen? Weet wel dat ik dinsdag een hele zware korfbaltraining heb (2,5 uur incl. kracht en conditie), donderdag een lichtere korfbaltraining en zaterdag een halve oefenwedstrijd....lijkt bijna geen tijd meer over, maar vind mijn trainingarbeid van laatste weken eigenlijk nog te weinig om heel veel vertrouwen te hebben in een halve marathon < 2 uur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rogier. Geplaatst 27 augustus 2023 Share Geplaatst 27 augustus 2023 (bewerkt) @007mark Niet meer trainen dan dat denk ik. Je kan op donderdag wellicht nog een aantal kilometers maken in intervalstijl op wedstrijdtempo, maar die wedstrijd op zaterdag erbij is niet zo handig. Verder is woensdag misschien nog een optie voor een rustige loop (6 a 6.5 min/km) om te herstellen van dinsdag, maar zou dat eigenlijk niet doen als je donderdag ook iets langer maakt. Misschien nog even googlen op taperen Kun je meer lezen over hoe je je week (weken) richting een lange race kan afbouwen. Een keer extra lopen aankomende week omdat je vertrouwen mist gaat eerder je race zondag schaden dan dat je er sneller door loopt. Gewoon vertrouwen op de basis die je de afgelopen maanden hebt gelegd, en dan komt het vanzelf goed. 27 augustus 2023 bewerkt door Rogier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 Ik heb door omstandigheden bijna een jaar niets kunnen doen. Wat is de duurtijd dat jullie zouden aanraden om terug op te bouwen? En dit per week? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 (bewerkt) 14 minuten geleden zei Bogatyr: Ik heb door omstandigheden bijna een jaar niets kunnen doen. Wat is de duurtijd dat jullie zouden aanraden om terug op te bouwen? En dit per week? Ik denk dat je heel voorzichtig moet opbouwen. Ik weet niet wat je wel gedaan hebt maar hardlopen is voor je knieën en je schenen zeer belastend aangezien deze bij elke stap vrijwel je hele lichaamsgewicht moeten opvangen. In het begin kan je er dus ook voor kiezen om een X aantal minuten hard te lopen dan Y minuten wandelen (bijvoorbeeld 3 om 2 en dat een paar keer) om je lichaam te laten wennen aan de klappen die het moet opvangen. EDIT: Ben je laatste vraag vergeten te beantwoorden maar een dag rust ertussen is wel het minimale als je net begint met sporten. 2 a 3 keer per week zou een prima begin zijn denk ik. 31 augustus 2023 bewerkt door 19CH98 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 Zojuist zei 19CH98: Ik denk dat je heel voorzichtig moet opbouwen. Ik weet niet wat je wel gedaan hebt maar hardlopen is voor je knieën en je schenen zeer belastend aangezien deze bij elke stap vrijwel je hele lichaamsgewicht moeten opvangen. In het begin kan je er dus ook voor kiezen om een X aantal minuten hard te lopen dan Y minuten wandelen (bijvoorbeeld 3 om 2 en dat een paar keer) om je lichaam te laten wennen aan de klappen die het moet opvangen. Zoiets ongeveer? Ik weeg nu een 90 kilo. En zou wel terug naar 80 kilo willen gaan, heb ook al weekmenu's samen gesteld samen met m'n vriendin om gezonder te eten. Hopelijk is dat al een goed begin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 Op 27-8-2023 om 16:22 zei Rogier.: @007mark Niet meer trainen dan dat denk ik. Je kan op donderdag wellicht nog een aantal kilometers maken in intervalstijl op wedstrijdtempo, maar die wedstrijd op zaterdag erbij is niet zo handig. Verder is woensdag misschien nog een optie voor een rustige loop (6 a 6.5 min/km) om te herstellen van dinsdag, maar zou dat eigenlijk niet doen als je donderdag ook iets langer maakt. Misschien nog even googlen op taperen Kun je meer lezen over hoe je je week (weken) richting een lange race kan afbouwen. Een keer extra lopen aankomende week omdat je vertrouwen mist gaat eerder je race zondag schaden dan dat je er sneller door loopt. Gewoon vertrouwen op de basis die je de afgelopen maanden hebt gelegd, en dan komt het vanzelf goed. Dit wilde ik inderdaad ook aanhouden, maar godver de godver; Afgelopen dinsdag met korfbaltrainen al tijdens de warming up van de kracht/conditietraining (1 uur) best veel last gekregen van mijn lies. Dus daarna even op de tafel bij de fysio, die wel zei dat ik echt moest stoppen als het niet ging. Daarna nog anderhalf uur normale korfbaltraining met bal. Grotendeels wel meegedaan, maar voelt echt niet goed. Dus toch wel twijfels over zondag... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rogier. Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 9 minuten geleden zei 007mark: Dit wilde ik inderdaad ook aanhouden, maar godver de godver; Afgelopen dinsdag met korfbaltrainen al tijdens de warming up van de kracht/conditietraining (1 uur) best veel last gekregen van mijn lies. Dus daarna even op de tafel bij de fysio, die wel zei dat ik echt moest stoppen als het niet ging. Daarna nog anderhalf uur normale korfbaltraining met bal. Grotendeels wel meegedaan, maar voelt echt niet goed. Dus toch wel twijfels over zondag... Ai, ai, ai, niet best. Ik wilde deze pro-tip geen: niet meer lopen tot zondag. Maar dat kan lastig worden met die wedstrijd. Better safe than sorry in dit soort gevallen altijd (al houd ik mij zelf daar ook niet altijd aan :D) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 55 minuten geleden zei Rogier.: Ai, ai, ai, niet best. Ik wilde deze pro-tip geen: niet meer lopen tot zondag. Maar dat kan lastig worden met die wedstrijd. Better safe than sorry in dit soort gevallen altijd (al houd ik mij zelf daar ook niet altijd aan :D) Zit wel in mij om beetje eigenwijs te zijn en dan achteraf spijt krijgen hehe. Maar denk dat ik vanavon de beslissing al ga nemen o.b.v. hoe het met korfbaltrainen gaat. Gaat dat kut, dan moet ik het gewoon niet doen en gaat de focus richting de Dam tot Damloop op de 17e. Die wil ik dan gewoon goed gaan doen. En halve van Haarlem een week erna. Wil het nu inderdaad ook niet helemaal al opfucken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 1 uur geleden zei Bogatyr: Zoiets ongeveer? Ik weeg nu een 90 kilo. En zou wel terug naar 80 kilo willen gaan, heb ook al weekmenu's samen gesteld samen met m'n vriendin om gezonder te eten. Hopelijk is dat al een goed begin Dit is inderdaad wel een goede manier om te starten denk ik. Wat betreft afvallen moet je inderdaad het eten niet vergeten. Om een kilo vet te verbranden moet je ongeveer 7000 calorieën verbranden. Het is dus veel makkelijker om ervoor te zorgen dat die 7000 calorieën niet in je lichaam komen. Mocht afvallen puur en alleen het doel zijn dan zijn er een stuk fijnere manieren om gewicht kwijt te raken die minder stress op je lichaam geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beppu Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 2 uur geleden zei Bogatyr: Zoiets ongeveer? Ik weeg nu een 90 kilo. En zou wel terug naar 80 kilo willen gaan, heb ook al weekmenu's samen gesteld samen met m'n vriendin om gezonder te eten. Hopelijk is dat al een goed begin Zelf nooit gedaan, maar ik lees vaak hele goede verhalen over c25k (Couch to 5km programma). Dit wordt ook altijd aangeraden aan mensen die net beginnen met hardlopen of mensen die weer moeten opbouwen. Misschien het opzoeken waard! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 31 augustus 2023 Share Geplaatst 31 augustus 2023 13 minuten geleden zei Beppu: Zelf nooit gedaan, maar ik lees vaak hele goede verhalen over c25k (Couch to 5km programma). Dit wordt ook altijd aangeraden aan mensen die net beginnen met hardlopen of mensen die weer moeten opbouwen. Misschien het opzoeken waard! Thanks voor de tip! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 3 september 2023 Share Geplaatst 3 september 2023 Donderdag en gister pijnvrij met korfbal, dus we gaan ervoor vandaag. Eerste event voor Halve Marathon. Tijd zet ik beetje uit mijn hoofd, dus ga puur voor uitlopen. Al zou binnen 2u erg mooi zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 3 september 2023 Share Geplaatst 3 september 2023 53 minuten geleden zei 007mark: Donderdag en gister pijnvrij met korfbal, dus we gaan ervoor vandaag. Eerste event voor Halve Marathon. Tijd zet ik beetje uit mijn hoofd, dus ga puur voor uitlopen. Al zou binnen 2u erg mooi zijn. Je kan het Mark. Veel plezier en succes alvast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 3 september 2023 Share Geplaatst 3 september 2023 Tering, kapot zeg. Wel prima tijd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 3 september 2023 Share Geplaatst 3 september 2023 Prima gedaan hoor Mark. Gefeliciteerd. En neem ff wat dagen rust nu om goed te herstellen en geen blessures op te lopen door overbelasting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 3 september 2023 Share Geplaatst 3 september 2023 2 uur geleden zei Gert: Prima gedaan hoor Mark. Gefeliciteerd. En neem ff wat dagen rust nu om goed te herstellen en geen blessures op te lopen door overbelasting. Zeker, ga ik inderdaad doen. Dinsdag wel altijd zware korfbaltraining, maar ga denk ik aangeven dat ik het deel van kracht en conditie even een keer wil overslaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keko Geplaatst 3 september 2023 Share Geplaatst 3 september 2023 Net terug van de BIG 10 in Rotterdam, niet helemaal hoe ik het had gehoopt. Mikte op 4:20 gemiddeld, wat uitkomt op rond de 43:20, maar na 5km wel aardig ingestort. Uiteindelijk een 47:43 uit kunnen persen. Te hard begonnen (eerste twee kilometer op 4:15 tempo) en de warmte hielp ook niet mee. Blij dat ik 'm nog heb uitgelopen uiteindelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 4 september 2023 Share Geplaatst 4 september 2023 Leermomentje voor de volgende keer Keko. Toch knap gedaan alsnog. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 4 september 2023 Share Geplaatst 4 september 2023 Lekker en goed gedaan hoor Mark, goed bezig!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 7 september 2023 Share Geplaatst 7 september 2023 Vandaag weer een nieuwe afspraak met de fysiotherapeut. Het is over 2,5 week precies een jaar geleden dat ik geblesseerd raakte aan de hamstring. Hopelijk een eerste stap maken naar iets wat lopen is. Ben benieuwd wat ze fysio zegt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 7 september 2023 Share Geplaatst 7 september 2023 14 minuten geleden zei Gert: Vandaag weer een nieuwe afspraak met de fysiotherapeut. Het is over 2,5 week precies een jaar geleden dat ik geblesseerd raakte aan de hamstring. Hopelijk een eerste stap maken naar iets wat lopen is. Ben benieuwd wat ze fysio zegt. Bizar hoelang je blessure al duurt Gert. Niet fraai... Hoop dat ze met goed nieuws komen. Zit er momenteel echt heerlijk in. Ren de laatste weken vooral korte afstanden (5-10 max). Langere afstanden bewaar ik voor de racefiets of wedstrijden. Zit nu op minimaal 5 runs per week. Waar ik voorheen snel blessures kreeg na 2/3 keer lopen, voelt nu alles mega lekker aan. 1 oktober weer met werk de Singelloop Utrecht rennen. Kijken of we richting de 4:15-4:20 kunnen gaan per kilometer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 7 september 2023 Share Geplaatst 7 september 2023 Ik ging het lopen terug wat meer oppakken, maar het zal toch moeten wachten tot de huidige hittegolf gepasseerd is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten