Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Fitness/Krachttraining

Oldskool

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje aan de kenners.

Sinds een aantal dagen ben ik lid van Basic Fit, mijn doel is om af te vallen/vet verbranden en het liefst zo snel mogelijk ;c Ik let al heel goed op mijn eten (Avond eten wel gewoon wat de pot schaft soms ook ongezond dus) Ik heb even de afgelopen pagina's hier gelezen en jullie hadden het vooral over een schema maar ik heb dat niet is dat erg ;c? Ik ga gewoon naar binnen, train mijn armen, mijn benen, mijn buik, pak wat gewichten en daarna crosstrainer kwartiertje. Wat vinden jullie daarvan?

Edit : Oja nog iets, oefeningen zoals Resationeel benoemd doe ik dus echt amper he. Pak gewoon de apparaten die al ''klaar'' staan zeg maar is dat erg?

Volgende vraag : Na de eerste dag sinds een jaar tijd heb ik dus gesport wat heeft geleid tot spierpijn en niet zo'n beetje ook ;c Hoe pakken jullie het aan als je spierpijn hebt? Ik had mij zelf beloofd om of iedere dag te gaan of een rustdagje te nemen en dan 1 keer in de 2 dagen. Maar ik heb dusdanige spierpijn dat ik gisteren niet ben geweest, maar vandaag kan ik ook niet gaan. Wat doen jullie met spierpijn? Wachten tot het over is en dan pas gaan, of terwijl je pijn hebt toch wel gaan?

[MENTION=12112]The Kerfts[/MENTION]; [MENTION=1329]aat[/MENTION]; [MENTION=6154]Kweekie[/MENTION]; [MENTION=3870]Martijn[/MENTION]; @derest

Graag antwoord op beide vraagjes, als dat kan :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds een aantal dagen ben ik lid van Basic Fit, mijn doel is om af te vallen/vet verbranden en het liefst zo snel mogelijk ;c Ik let al heel goed op mijn eten (Avond eten wel gewoon wat de pot schaft soms ook ongezond dus) Ik heb even de afgelopen pagina's hier gelezen en jullie hadden het vooral over een schema maar ik heb dat niet is dat erg ;c? Ik ga gewoon naar binnen, train mijn armen, mijn benen, mijn buik, pak wat gewichten en daarna crosstrainer kwartiertje. Wat vinden jullie daarvan?

Edit : Oja nog iets, oefeningen zoals Resationeel benoemd doe ik dus echt amper he. Pak gewoon de apparaten die al ''klaar'' staan zeg maar is dat erg?

Volgende vraag : Na de eerste dag sinds een jaar tijd heb ik dus gesport wat heeft geleid tot spierpijn en niet zo'n beetje ook ;c Hoe pakken jullie het aan als je spierpijn hebt? Ik had mij zelf beloofd om of iedere dag te gaan of een rustdagje te nemen en dan 1 keer in de 2 dagen. Maar ik heb dusdanige spierpijn dat ik gisteren niet ben geweest, maar vandaag kan ik ook niet gaan. Wat doen jullie met spierpijn? Wachten tot het over is en dan pas gaan, of terwijl je pijn hebt toch wel gaan?

[MENTION=12112]The Kerfts[/MENTION]; [MENTION=1329]aat[/MENTION]; [MENTION=6154]Kweekie[/MENTION]; [MENTION=3870]Martijn[/MENTION]; @derest

Met spierpijn zou ik rust nemen, want je voelt je spieren herstellen en dan moeten ze rust krijgen, maar als je iets langer traint gaat dat ook al sneller over. Verder raad ik je wel aan om een schema te maken, met gewichten trainen is vaak veel effectiever dan met apparaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf geen vast schema, ik train vooral op gevoel .Zorg wel dat je je verdiept in je oefeningen, doe gewoon wat je voelt dat het beste bij je werkt. Ik zou adviseren om in het begin gewoon full body te doen elke dag. Bench press, squats, arm curls, rows, iets voor je triceps (skullcrushers) sowieso, staat allemaal op Youtube als je niet precies de namen weet. Apparaten pakken is geen probleem, maar met losse gewichten trainen is efficiënter. Voor sommige oefeningen gaat dat wat lastiger. Probeer ook een beetje spiergroepen om beurten te behandelen, dus niet zomaar wat doen, maar bijv alle biceps oefeningen achter elkaar doen en natuurlijk niet teveel, gaat ten koste van je resultaten. Houd er ook rekening mee dat je binnen anderhalf uur je training afgerond moet hebben, omdat je lichaam dan gaat afzwakken.

Spierpijn is geen probleem, in het verleden werd er nog wel eens gedacht dat je dan absoluut niks mag doen, maar dit is de afgelopen jaren weerlegd. Als je echt hevige spierpijn hebt kun je het beste rusten, als het maar een beetje is, kan je gewoon gaan trainen, zorg dat je eerst een warming up setje van te voren doet en houd er rekening mee dat je spieren wel iets minder kunnen drukken dan normaal, maar dit kan geen enkele kwaad. Het is wel verstandig om een rustdag in te lossen voor spierpijn, maar als je de komende dag er nog steeds last van hebt, gewoon gaan trainen, zolang je geen gekke dingen doet kan er niks gebeuren, plus dat je spieren sneller wennen aan de inspanningen, dus gaat de spierpijn ook sneller weg. Is gewoon een natuurlijk proces dat je spieren groeien. In topsport nemen ze ook geen rust als ze spierpijn hebben, passen ze alleen de workout aan.

Oja en nog iets, als je spierpijn hebt, veel water drinken, voorkomt ook krampen en alles.

Wat zijn jullie stats op de grote 3 eigenlijk? BP/DL/SQ?

Zit eigenlijk min of meer op hetzelfde als een jaar geleden, ben er telkens in en uit geweest, nu wel weer vol motivatie en meer motivatie dan ooit. Benchen zit ik tussen de 50 en 60, heb een kippenborst dus dat schiet niet echt op huhu, beetje onderontwikkelde spieren daar. Deadlift doe ik niet aan, veel geprobeerd, maar krijg de form maar niet goed, moet hem dan óf met sumo grip doen, óf mn knieën met elke rep kapotmaken, óf andere spieren onverantwoord overspannen, doe ik liever vervangende oefeningen. Squat heb ik maandag 80 gehaald, maar toen was ik alleen, dus nam niet zoveel risico. Moet wel zeggen dat mijn dijbenen mijn slappe borst ruimschoots compenseren, met de juiste training kan ik daar echt van die Bony-achtige meaty legs van maken huhu. Mja valt dus nog wel te zien dat ik qua stats nog een behoorlijke beginner ben huhu, ook al ben ik al 2 jaar bezig, mja zoals ik al zei, vaak in en out geweest, 3 gyms ondertussen al gehad, vooral die op de Uni was een fiasco, veel te druk en kwam nooit uit om daarheen te gaan, zit nu eindelijk goed, goedkoop en heb wat trainingsmaatjes, veel ruimte in de gym en een lekkere playlist met beestige pompmuziek, gaat allemaal goedkomen.

bewerkt door The Kerfts
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een tipje voor de beginners die de grote compound oefeningen gaan doen. Techniek > gewicht. Zeker met squatten en deadliften, maar ook met benchen, je loopt zo blessures op. Hamer dus echt op de juiste techniek.

Complete waarheid deze post, want ik spreek denk ik voor iedereen hier dat wanneer je traint je niet bekent wil staan als 'DIE gast'. Mensen gaan zich aan je irriteren als je puur en alleen op gewicht gaan trainen, gisteren kwam er ook zo'n bent binnen. Rent onze kant op naar de bankjes enzo, pakt 2 dumbbells en begint op een belachelijke manier staande curls te doen. Nou stonden zeker 15 man naar hem te kijken.

Verder vind ik dit ook een heerlijke post die perfect de lading dekt:

http://forum.manutd.nl/showthread.php?17669-Fitness-Krachttraining&p=4622853&viewfull=1#post4622853

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oftewel: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=135564721. Die post waar Kerft het over heeft.

Overigens, zit zelf nu twee maanden in de sportschool, en kloot maar beetje aan. Zie niet echt veel vooruitgang, plus ik lees op allemaal links enzo dat apparaten niet goed zijn en shit. Dan maar dus zo'n schemaatje volgen zoals dit, zij weten immers wel waar ze t over hebben.

Vraag me alleen af, wat raden jullie aan. Dat stronglifts 5x5 of het bovenstaande. Ben iig zeker nog niet sterk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn jullie stats op de grote 3 eigenlijk? BP/DL/SQ?

Bedoell je totaal gewicht of het aantal kg per kant? Als ik sommige hier lees met 50-60 op Benchpress kan ik me niet voorstellen dat dat totaal gewicht is?

Totaal doe ik Bench Press: 110 - 120 KG

Deadlift: 150 KG

Squat: 150-160 KG

En dan wel gewoon 3 setjes van 10 reps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je doel afvallen is zijn die apparaten toch ook gewoon prima?

Kan me niet voorstellen dat die apparaten zo ''slecht'' zijn en veel minder zijn dan gewichten waarom staan die er dan :cab:

Ik zou zeker als je leek bent beginnen met apparaten, iemand hier roept Skullcrusher.. Ja sorry maar dat slaat nergens op om een beginner SkullCrusher te laten doen.

Beginnen gewoon lekker met je cardio en je krachttraining via apparaten, ik train zelf met losse gewichten(dit is zoals hier eerder al gemeld zeker efficieventer) maar je moet wel weten waar je mee bezig bent aangezien techniek erg belangrijk is. Daarnaast kan er met apparaten vrij weinig mis gaan, als je echt met losse gewichten of benchpress(bank drukken) of skullcrusher gaat doen en je houdt het niet meer kan het lelijk mis gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zou je zoiets als hierboven staat aanraden aan een beginner? Dat schemaatje in die link van mijn post ff hierboven [MENTION=1329]aat[/MENTION]; Wil namelijk wel iets anders proberen eigenlijk, heb het gevoel dat je dan beter vooruitgang boekt. Heb ook gelezen over stronglifts 5x5, maar weet niet of dat een beetje geschikt is als 17-jarige.

Main goal is sterker worden trouwens. Wil ook een mooier lichaam, maar dat komt vanzelf lijkt me, als je maar overall sterker wordt (toch?). Heb wel een beetje een klein buikje nog die ik niet wegkrijg helaas, ben tijdje vrij zwaar geweest (niet echt heel dik, maar net op het randje overgewicht qua BMI).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoell je totaal gewicht of het aantal kg per kant? Als ik sommige hier lees met 50-60 op Benchpress kan ik me niet voorstellen dat dat totaal gewicht is?

Totaal doe ik Bench Press: 110 - 120 KG

Deadlift: 150 KG

Squat: 150-160 KG

En dan wel gewoon 3 setjes van 10 reps

Huhu, niet iedereen sport al zo lang en zo fanatiek zoals jij doet.

Zit zelf ook op 50-60 BP totaal gewicht. Is eerst nog minder geweest, dus progressie is er zeker.

Ben door start van het voetbalseizoen overigens lang niet meer geweest..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huhu, niet iedereen sport al zo lang en zo fanatiek zoals jij doet.

Zit zelf ook op 50-60 BP totaal gewicht. Is eerst nog minder geweest, dus progressie is er zeker.

Ben door start van het voetbalseizoen overigens lang niet meer geweest..

Ik train zelf nu ongeveer 1,5 jaar echt heel serieus, ga standaard 4x per week en sla eigenlijk nooit over. Let goed op mijn voeding en zorg dat ik alle benodigde eiwitten, vetten en koolhydraten in de juiste verhouding binnen krijgen. Voeding is zeker 70% voor een goede groei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zou je zoiets als hierboven staat aanraden aan een beginner? Dat schemaatje in die link van mijn post ff hierboven [MENTION=1329]aat[/MENTION]; Wil namelijk wel iets anders proberen eigenlijk, heb het gevoel dat je dan beter vooruitgang boekt. Heb ook gelezen over stronglifts 5x5, maar weet niet of dat een beetje geschikt is als 17-jarige.

Main goal is sterker worden trouwens. Wil ook een mooier lichaam, maar dat komt vanzelf lijkt me, als je maar overall sterker wordt (toch?). Heb wel een beetje een klein buikje nog die ik niet wegkrijg helaas, ben tijdje vrij zwaar geweest (niet echt heel dik, maar net op het randje overgewicht qua BMI).

Wil best voor een beginnersschema voor je kijken maar heb dan wel iets meer info nodig:

-Hoelang train je al?

-Ben je een beetje bekend met alle begrippen qua oefeningen?

-Heb je ervaring met losse gewichten of alleen nog met apparaten?

-Hoeveel keer per week wil je gaan trainen?

Ik maak voor mezelf steeds een 6 weken schema(waarbij ik om de 2 weken wissel met oefeningen, dus eigenlijk week 1-2 zelfde oefeningen, week 3-4 zelfde oefeningen etc). Ik wissel wel dagelijke qua aantal reps en setjes, als je constant zelfde aantal reps doet en zelfde aantal setjes raken je spieren er een beetje aangewend. Je moet ze blijven prikkelen dus wissel ik dagelijk bijvoorbeeld gisteren 4 setjes van minimaal 6 reps tot spierfalen, vandaag doe ik 3 setjes van 12 reps tot spierfalen.

Voordeel hiervan is dat je bij korte setjes dus meer gewicht kan pakken en dus weer aan je kracht, met de langere setjes werk je ook aan je uithoudingsvermogen. Uiteindelijk zal je dus het gewicht dat je nu 6 reps doet straks 12 reps kunnen doen. Daarnaast blijf je je spier prikkelen door deze variatie. Bij mij werkt dit erg goed!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik train zelf nu ongeveer 1,5 jaar echt heel serieus, ga standaard 4x per week en sla eigenlijk nooit over. Let goed op mijn voeding en zorg dat ik alle benodigde eiwitten, vetten en koolhydraten in de juiste verhouding binnen krijgen. Voeding is zeker 70% voor een goede groei.

Gefeliciteerd man, wat kan je dan precies niet begrijpen dat bij sommige beginners het totaal gewicht 50-60 kilo is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil best voor een beginnersschema voor je kijken maar heb dan wel iets meer info nodig:

-Hoelang train je al?

-Ben je een beetje bekend met alle begrippen qua oefeningen?

-Heb je ervaring met losse gewichten of alleen nog met apparaten?

-Hoeveel keer per week wil je gaan trainen?

Ik maak voor mezelf steeds een 6 weken schema(waarbij ik om de 2 weken wissel met oefeningen, dus eigenlijk week 1-2 zelfde oefeningen, week 3-4 zelfde oefeningen etc). Ik wissel wel dagelijke qua aantal reps en setjes, als je constant zelfde aantal reps doet en zelfde aantal setjes raken je spieren er een beetje aangewend. Je moet ze blijven prikkelen dus wissel ik dagelijk bijvoorbeeld gisteren 4 setjes van minimaal 6 reps tot spierfalen, vandaag doe ik 3 setjes van 12 reps tot spierfalen.

Voordeel hiervan is dat je bij korte setjes dus meer gewicht kan pakken en dus weer aan je kracht, met de langere setjes werk je ook aan je uithoudingsvermogen. Uiteindelijk zal je dus het gewicht dat je nu 6 reps doet straks 12 reps kunnen doen. Daarnaast blijf je je spier prikkelen door deze variatie. Bij mij werkt dit erg goed!!

Dat zou top zijn :)

Om je vragen te beantwoorden:

- Ruim twee maanden, sinds eind mei, en dan zo'n 4x per week.

- Ja op zich wel, heb weetikhethoeveel uur gespendeerd op internet, dus dat zit wel goed naar mijn mening.

- Ja doe af en toe wel eens wat met dumbbells, en bench press enzo heb ik ook wel al een paar keer gedaan. Ben daar nog wel aan het werken aan de vorm en te wennen enzo.

- Ik wil 3x per week gaan trainen (maandag, woensdag, vrijdag). Heb eind augustus nog een week de oefeningen die ik dan ga doen goed te leren kennen (voor zover ze nieuw zijn). Daarna begint studie, dus wil niet té veel tijd spenderen. 1 tot 1,5 uur per dag will do.

En dat heb ik nergens gelezen, is misschien ook wel een goeie ja. Afwisselen A-B-A-B enzo wel.

[MENTION=22548]Rensationeel.[/MENTION]; Heb daar al wat over gelezen, maar aangezien ook Kweekie juist een topic hier promoot van iemand die het daar niet helemaal mee eens is en ik overal weer tegengestelde dingen lees, weet ik het niet meer ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeker als je leek bent beginnen met apparaten, iemand hier roept Skullcrusher.. Ja sorry maar dat slaat nergens op om een beginner SkullCrusher te laten doen.

Beginnen gewoon lekker met je cardio en je krachttraining via apparaten, ik train zelf met losse gewichten(dit is zoals hier eerder al gemeld zeker efficieventer) maar je moet wel weten waar je mee bezig bent aangezien techniek erg belangrijk is. Daarnaast kan er met apparaten vrij weinig mis gaan, als je echt met losse gewichten of benchpress(bank drukken) of skullcrusher gaat doen en je houdt het niet meer kan het lelijk mis gaan.

Maakt toch niks uit of je direct of pas na 20 jaar begint met skullcrushers? Naar mijn mening is het de beste triceps iso oefening als je hem goed doet. Pak je heel je triceps in een keer, als je je tri wil trainen kan je die gewoon doen, zie niet in waarom dat pas na een bepaalde tijd kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou top zijn :)

Om je vragen te beantwoorden:

- Ruim twee maanden, sinds eind mei, en dan zo'n 4x per week.

- Ja op zich wel, heb weetikhethoeveel uur gespendeerd op internet, dus dat zit wel goed naar mijn mening.

- Ja doe af en toe wel eens wat met dumbbells, en bench press enzo heb ik ook wel al een paar keer gedaan. Ben daar nog wel aan het werken aan de vorm en te wennen enzo.

- Ik wil 3x per week gaan trainen (maandag, woensdag, vrijdag). Heb eind augustus nog een week de oefeningen die ik dan ga doen goed te leren kennen (voor zover ze nieuw zijn). Daarna begint studie, dus wil niet té veel tijd spenderen. 1 tot 1,5 uur per dag will do.

En dat heb ik nergens gelezen, is misschien ook wel een goeie ja. Afwisselen A-B-A-B enzo wel.

[MENTION=22548]Rensationeel.[/MENTION]; Heb daar al wat over gelezen, maar aangezien ook Kweekie juist een topic hier promoot van iemand die het daar niet helemaal mee eens is en ik overal weer tegengestelde dingen lees, weet ik het niet meer ;c

Zal vanavond even schema voor je fixen! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maakt toch niks uit of je direct of pas na 20 jaar begint met skullcrushers? Naar mijn mening is het de beste triceps iso oefening als je hem goed doet. Pak je heel je triceps in een keer, als je je tri wil trainen kan je die gewoon doen, zie niet in waarom dat pas na een bepaalde tijd kan.

Je wilt serieus een beginner waarvan je niet weet of hij een trainmaatje heeft een skullcrusher laten doen? Als hij hem niet meer houdt heeft hij dan niks op ze bakkes liggen! Lekker advies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wilt serieus een beginner waarvan je niet weet of hij een trainmaatje heeft een skullcrusher laten doen? Als hij hem niet meer houdt heeft hij dan niks op ze bakkes liggen! Lekker advies.

Skullcrushers zijn ondanks de naam efficiënter als je ze over je hoofd heen doet en niet boven je hoofd. Pak je je hele triceps ipv alleen een klein deel ervan. Verder als je zo redeneert, kan je net zo goed ook niet bankdrukken of squatten. Zijn zat mensen (als je in de goede gym zit) die even willen spotten voor je als je dat vraagt, desnoods medewerkers van de gym. Ik zie geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites