Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Resurrectie: Een ode aan de Mighty Magyars

De Raam

Aanbevolen berichten

banner.png.881f2b710aa27fe23d1eab19fc73a3a4.png

#1 - Introductie

Note: De release van FM25 laat natuurlijk nog even op zich wachten maar de ideeën blijven hetzelfde, ik start deze savegame nu in Football Manager 2024 en neem deze mee wanneer/als FM25 vrijgegeven wordt. Deze post is echter geschreven met het oog op een aanstaande release van FM25.

Een nieuwe editie van Football Manager betekent bijna instinctief dat ik een nieuw topic open in de Novellebundel. Het kan inmiddels bijna als traditie beschouwd worden. Ieder jaar heb ik grote ambities en - volgens mijn eigen bescheiden mening - worden ze ook elke keer wat beter. De tweede plaats bij de Novelle van het Jaar verkiezing van afgelopen jaar is daar wellicht het beste bewijs van. De feedback die de juryleden gaven zijn uiterst bruikbaar en ga ik in dit topic zeker inzetten. Daarnaast beschik ik over een gezonde dosis zelfkennis, ik weet precies waar mijn tekortkomingen liggen. Daar liggen tevens mijn kansen, mocht ik de traditie van groei in het maken van een novelle willen voortzetten. 

Het doel voor deze novelle is dan ook om mijn sterke punten aan te houden. Vorig jaar werd er af en toe gesmuld van grafische werkjes en de toepassing van AI Generated Images. Anderzijds was het gebrek aan consistentie in mijn updates een veel gehoorde klacht. Om die reden ben ik voornemens om de grafische kunststukjes te blijven inzetten. Echter, alleen als deze bijdragen aan de kwaliteit van de volledige update. Daarbij zal ik proberen vast te houden aan een gekozen huisstijl. Daarmee hoop ik de samenhang en leesbaarheid van het hele verhaal te vergroten.

Een ander probleem is natuurlijk het voltooien van een novelle. Ik ga mijn uiterste best doen om dit topic tot een goed einde te brengen, in plaats van tussentijds de handdoek te gooien. Daar ligt de grootste uitdaging. Om dit te realiseren ga ik updates maken op vaste momenten in het seizoen. Niet alleen om consistenter te kunnen zijn, ook om mijzelf handvatten te geven. Vorig jaar stopte mijn novelle omdat ikzelf ook de draad een beetje verloren was. Dat wil ik deze keer ten alle tijden voorkomen. 

In mijn topic van vorig jaar heb ik uitvoerig beschreven hoe ik tegen het spelletje aankijk. Dat principe zal niet herhaald worden. De meesten weten inmiddels hoe ik Football Manager speel. Enkele van die facetten zullen ook dit jaar wederkeren. De focus op de jeugdopleiding zal dit jaar opnieuw waarneembaar zijn, maar wel op een iets andere manier. Tactische vraagstukken zullen tevens de revue passeren. Die twee componenten van het spel zullen namelijk deel uitmaken van mijn doelstellingen. Op die doelstellingen zal ik in een volgende update terugkomen. 

Opnieuw zal mijn novelle om één club draaien. Wellicht kunnen jullie vanuit de titel al achterhalen wat ik ga doen. Er zullen verschillende MU-uitdagingen voorbij komen. Zo zullen de Big Brother Challenge en de Build a Nation (hopelijk) voltooid gaan worden. Wellicht dat daar nog wat andere uitdagingen bij gaan komen. Voor de eerstgenoemde zullen we in ieder geval minimaal 22 jaar nodig hebben. Het is dan ook zeker dat dit een langlopende savegame zal gaan worden! 

Daarmee hoop ik jullie - en vooral mezelf - te vermaken tijdens de looptijd van FM24/FM25.

Zoals jullie van me gewend zijn, zullen er eerst enkele introducerende posts volgen, alvorens we beginnen aan het avontuur! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

banner.png.399c55197815f85b168ee651576ba769.png

#2 - Budapest Honvéd FC

De titel van deze post vertelt jullie met welke club ik deze uitdaging zal aangaan. Bij sommige van jullie zal dan ook meteen een lampje gaan branden. Budapest Honvéd FC is namelijk niet zomaar een club. Zij staat bol van historie en schrijft daarmee verscheidene verhalen. Gaandeweg zal er naar enkele van die narratieven gerefereerd worden. Vandaag wil ik Honvéd aan jullie introduceren en vooral vertellen waarom ik gekozen heb voor deze club.

Kispest_honved_fc_logo.png.72632ecfe2bdc23fbc4ac0f1c14a4789.png

Voetbal in Hongarije kent een rijk en invloedrijk verleden. Vooral in de jaren vijftig, toen het nationale team slechts één nederlaag in zes jaar tijd leed en de finale bereikte van het WK van 1954. In 1953 hadden zij al het Centraal Europees kampioenschap gewonnen en de Olympische Spelen het jaar daarvoor. De Mighty Magyars, zoals ze toen genoemd werden, geldt als een gouden generatie in het Hongaarse voetbal. 

Dat gouden Hongaarse team telde veel iconen, die in die jaren spelers van Honvéd waren. Sándor Kocsis, Zoltán Czibor, József Bozsik en Gyula Grosics speelden samen meer dan 840 competitieduels voor de Oroszlánok. Geen van hen werd echter met hetzelfde aanzien beschouwd als Ferenc Puskás

Dit was het resultaat van de overname door het Hongaarse Ministerie van Defensie in 1949, waardoor Honvéd het team werd van het Hongaarse leger. De man achter de overname was Gustáv Sebes, de coach van het nationale elftal. Sebes was geïnspireerd door het Australische Wunderteam en het Italië dat twee WK’s won in de jaren dertig. Beide teams werden samengesteld met spelers van één, of hoogstens twee, voetbalclubs en Sebes wilde een vergelijkbaar systeem in Hongarije. 

In januari 1949, toen Hongarije een communistische staat werd, gaf de daaruit voortvloeiende nationalisatie van voetbalclubs Sebes de kans. De twee grootste Hongaarse clubs waren destijds Ferencvárosi TC en MTK Hungária FC. Maar terwijl de geheime politie, de ÁVH, MTK overnam, werd Ferencváros als ongeschikt beschouwd vanwege zijn rechtse en nationalistische tradities. Sebes wendde zich in plaats daarvan tot Kispesti AC. De naam Kispest werd geschrapt toen het dorp werd opgenomen in District XIX van Boedapest en de club werd omgedoopt tot Budapesti Honvéd SE. De naam is afgeleid van Honvédség, de naam van het Hongaarse leger, en het woord honvéd, wat letterlijk verdediger van het vaderland betekent, wordt ook gebruikt om te verwijzen naar een soldaat van het leger.

Puskas.png.105ef64d2016fb680b2488340a729882.png

Het Kispest AC-team bestond al uit Ferenc Puskás en József Bozsik, maar de legerdienst stelde Honvéd nu in staat Sándor Kocsis, Zoltán Czibor en László Budai van Ferencváros, Gyula Lóránt van Vasas SC en doelman Gyula Grosics te rekruteren. Sebes kon Honvéd effectief gebruiken als trainingskamp voor het nationale team. Tijdens het begin van de jaren vijftig vormden deze Honvéd-spelers de ruggengraat van de legendarische Mighty Magyars.

In 1956 was de Hongaarse Revolutie of Opstand een belangrijk brandpunt en een politieke mijlpaal in de Hongaarse geschiedenis. Naast de tragedie van verloren levens en gevangennemingen, leidde het ertoe dat 200.000 Hongaren het land ontvluchtten om aan de Sovjet-overheersing te ontkomen. Veel vooraanstaande sporters, waaronder Puskás, Kocsis en Czibor, vertrokken ook. Puskás keerde pas in 1981 terug naar Hongarije.

In de jaren die volgden, leed het Hongaarse voetbal meer dan dertig jaar aan malaise. De val van het communistische regime in 1989 veroorzaakte ernstige financiële problemen voor de meeste voetbalclubs in het land, na het intrekken van de staatsfinanciering. De erfenis van veel van deze financiële problemen is vandaag de dag nog steeds voelbaar.

Het is vooral deze historie die mij heeft doen besluiten voor deze club te kiezen. Het succes van de club is nauw verbonden aan het succes van Hongarije als voetballand. Aangezien ik een Build a Nation wilde spelen, kon ik niet anders dan voor dit verhaal kiezen. Bovenstaande is slechts een klein deel uit de historie van Honvéd, maar daar kom ik wellicht later nog op terug. 

Een andere reden voor deze clubkeuze is de locatie van de club. De stad Boedapest huisvest namelijk meerdere succesvolle clubs. Met die clubs gaan we de Big Brother Challenge aan. Het meest succesvol is Ferencváros, met onder andere 34 landstitels. Ook MTK (23) en Újpest (20) komen uit dezelfde stad. Honvéd is qua landstitels (14) de vierde club uit Boedapest. 

Zoals eerder benoemd zal ik al flink wat seizoenen nodig hebben om de dominantie van Ferencváros te doorbreken. Zij werden de laatste zes seizoenen op rij kampioen van Hongarije, terwijl Budapest Honvéd FC in het seizoen 2022/23 degradeerde naar het tweede niveau. 

Untitled-2.png.0c546b00d769495096fa95d02c943fd3.png

Spoiler

Bedankt voor het enthousiaste ontvangst van deze novelle! :D

@Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski

20 uur geleden zei ElMarcos:

tagje graag! 

Bij dezen toegevoegd aan de lijst!

15 uur geleden zei Marius:

Leuk om jou hier terug te zien met een nieuwe novelle! Succes alvast met jouw doelstellingen.

Bedankt! Ik vind het ook leuk om weer terug te zijn ;) 

14 uur geleden zei Mordurette:

Stuur die tag maar door Daan!

Bij dezen!

14 uur geleden zei Djurovski:

Laat die tag maar komen

Je staat er bij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best een ingewikkelde geschiedenis. Ook de namen, behalve Puskas natuurlijk, zeggen mij eerlijk gezegd helemaal niets. Los daarvan is Hongarije een hele leuke keuze natuurlijk. De historiek geeft het allemaal een tikkeltje extra, en de Hongaarse nationale ploeg is ook stilaan terug meer aan de oppervlakte gekomen. Zelf heb ik ook enorm veel plezier onlangs aan een game in de Hongaarse competitie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt een club gekozen met historie en dat is altijd mooi. Er ligt je een pittige uitdaging te wachten, maar het is ook een hele mooie. Hopelijk volgt er een nieuwe generatie Magiërs en krijgt Puskas een waardige opvolger in het Hongaarse voetballer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

#3 - Mighty Magyars (I)

Nadat ik mijn clubkeuze had gemaakt, ben ik me steeds meer gaan inlezen over Honvéd. Het narratief van een club is bij mij heel belangrijk om een savegame lang te kunnen volhouden. Het verhaal moet me boeien, waardoor er een soort band ontstaat. Ik had dit bijvoorbeeld heel sterk met Independiente del Valle, die ik sinds vorig jaar oktober dan ook op de voet volg. Honvéd zou in potentie zo’n verhaal kunnen hebben. Vooral de link met de Mighty Magyars vind ik erg interessant. 

De politieke inmenging die het succes van de Hongaren in de jaren vijftig heeft mogelijk gemaakt. De val van het Hongaarse voetbal na de Hongaarse Revolutie, waardoor er niet langer staatssteun was voor de clubs. Maar ook de huidige wederopstanding, sinds Viktor Orbán de scepter in het land zwaait. Zijn strategie is haast identiek aan die van toen, waardoor de Mighty Magyars zijn ontstaan. Hongarije is dan ook het ideale land om een Build a Nation challenge in te spelen. 

Het Wankdorf Stadion in Bern werd kletsnat, maar de zon scheen op de meest briljante generatie van het Hongaarse voetbal. Het team van Gustáv Sebes had sinds mei 1950 niet meer verloren, een ongeslagen internationale reeks die pas in 1993 zou worden overtroffen. En hier waren ze, met 63.800 steeds natter wordende zielen die vanaf de tribunes toekeken, op weg naar de overwinning in de WK-finale van 1954. De vier wedstrijden in aanloop naar de finale hadden een belachelijke 25 doelpunten opgeleverd: Zuid-Korea werd met 9-0 verslagen en West-Duitsland werd met 8-3 van het veld geveegd in de groepsfase. In een brute kwartfinale werd Brazilië met 4-2 verslagen en Uruguay, de titelverdediger, werd na verlenging met dezelfde score naar huis gestuurd.

West-Duitsland, de verrassing van het toernooi, stond in de finale weer op het punt om onder de stoomwals te gaan en hun angst was voelbaar in de eerste tien minuten. Werner Liebrich speelde de bal rechtstreeks naar József Bozsik, op veertig meter van zijn eigen doel. Bozsik gaf de bal door aan Sándor Kocsis, wiens schot via een verdediger bij Ferenc Puskás terechtkwam, die de bal binnenschoot. Twee minuten later leken Werner Kohlmeyer en doelman Toni Turek overweldigd door paniek toen Kocsis druk zette, waardoor Zoltán Czibor vanaf rechts naar binnen kon komen en de bal in het lege net prikte. Er waren slechts acht minuten verstreken, maar Hongarije leidde al met 2-0. 

Geen enkel team heeft ooit een voorsprong van twee doelpunten gehad in een WK-finale en er vervolgens niet in geslaagd om de trofee te winnen. Geen enkel team heeft ooit een WK-finale bereikt met een ongeslagen reeks van dertig wedstrijden. Geen enkel team heeft ooit in een WK-finale een team ontmoet dat ze al met 8-3 hadden verslagen in de groepsfase. Maar ook geen enkel team heeft ooit zo goed gepresteerd als het Hongaarse Aranycsapat, het Gouden Team, de Mighty Magyars. 

Spoiler

@Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho*

Op 17-10-2024 om 11:52 zei rich ruzzian:

Als je toch spelers kunt creëren die ook maar een beetje in de buurt komen van legendarische namen als Kubala, Puskas en Hideguti. 

Ja, dat zou wat zijn! Heel benieuwd hoe ver ik daarin ga komen :D 

Op 17-10-2024 om 11:54 zei Marius:

Best een ingewikkelde geschiedenis. Ook de namen, behalve Puskas natuurlijk, zeggen mij eerlijk gezegd helemaal niets. Los daarvan is Hongarije een hele leuke keuze natuurlijk. De historiek geeft het allemaal een tikkeltje extra, en de Hongaarse nationale ploeg is ook stilaan terug meer aan de oppervlakte gekomen. Zelf heb ik ook enorm veel plezier onlangs aan een game in de Hongaarse competitie.

Wel een heel interessante geschiedenis en daar ga ik jullie ook wat van voorschotelen. Er is inderdaad een opleving in het Hongaarse voetbal, en dat is Viktor Orban aan te schrijven, die heeft sinds 2010 al miljarden in de sport gepompt! 

Op 17-10-2024 om 14:22 zei Mordurette:

Mooie introductie weer.

Bedankt!

Op 17-10-2024 om 20:25 zei Djurovski:

In ieder geval een club gekozen uit een hele mooie stad. Kwam Josez Kiprich ook niet bij de club vandaan die jij onder jouw hoede neemt? Een pittige uitdaging iig met de grootmachten in dezelfde stad

Kiprich komt niet uit Boedapest, nee. De uitdaging is immens, maar dat willen we ook!

Op 18-10-2024 om 14:53 zei ElMarcos:

Je hebt een club gekozen met historie en dat is altijd mooi. Er ligt je een pittige uitdaging te wachten, maar het is ook een hele mooie. Hopelijk volgt er een nieuwe generatie Magiërs en krijgt Puskas een waardige opvolger in het Hongaarse voetballer. 

Een pittige uitdaging, maar dat houdt me meteen van de straat, haha! Dat laatste gaat nog een vervolg krijgen, trouwens ;)

Op 20-10-2024 om 01:02 zei Thymen:

Ik volg je graag ! Tagje voor mij. 

Bij dezen!

Op 20-10-2024 om 02:53 zei Netzwerk:

Prachtig een Hongaarse novelle! Tag mij ook maar!

Ik schrijf 'm in het Nederlands, als je het niet erg vindt :D Heb je iets met Hongarije?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

#4 - Mighty Magyars (II)

Hongarije’s deelname aan de finale van 1954 kwam niet als donderslag bij heldere hemel. Net als hun buren in het westen, Oostenrijk, was Hongarije een Europese grootmacht voor de oorlog. Het Wunderteam van begin jaren dertig had Hongarije in de kwartfinale van het WK van 1934 uitgeschakeld, voordat het in de halve finale verloor van Italië. Hongarije deed het echter één keer beter dan hun rivalen uit Midden-Europa. Vier jaar later bereikte het de finale op het toernooi van 1938, voordat Italië opnieuw een brug te ver bleek te zijn. 

Beide landen zouden hun voetbal fortuinen ten prooi zien vallen aan autoritaire regimes. Oostenrijk vóór de Tweede Wereldoorlog, Hongarije in de nasleep. Na de verschrikkingen van het conflict - bijna een miljoen Hongaren verloren hun leven - duurde het vier jaar voordat de Sovjet-Unie het land volledig in het communistische blok had opgenomen. Halverwege 1949, toen communistische partijen 97% van de stemmen wonnen bij verkiezingen, was de klus geklaard. Het stalinistische regime van Mátyás Rákosi bracht geheime politie, showprocessen, moord en het einde van vrijheid van meningsuiting. Het hielp tevens de voorwaarden te scheppen om een van de beste teams in de voetbalgeschiedenis te laten floreren. 

Het team zou gedijen in de handen van Sebes, de zoon van een schoenmaker. Sebes genoot een weinig spectaculaire spelers- en coachingcarrière voor en tijdens de oorlog, maar was een standvastig vakbondsman en een langdurig communist. Dat, en een nuttig machtige vriend (Sebes en János Kádár, een voormalig leider van de Communistische Partij en lid van het Hongaarse politbureau, hadden samen jeugdvoetbal gespeeld) betekende dat hij halverwege 1948 tweede in bevel was bij het Ministerie van Sport, voorzitter van het Olympisch comité en het hoofd van een driekoppig coaching comité dat het Hongaarse nationale elftal leidde. 

Zoals autoritaire staten zo vaak zijn, was het nieuwe regime zich terdege bewust van de kracht van sport en begon te streven naar nationale sportuitmuntendheid. Geen enkele speler uit de hoogste twee niveaus zou naar het buitenland mogen verhuizen om te spelen. De belangen van het nationale team zouden volledig voorrang krijgen boven het clubspel. 

Er zit een zweem van Ocean’s 11 get-the-gang-together in de manier waarop het team werd gevormd. Keeper Gyula Grosics werd verbannen nadat hij had geprobeerd te deserteren, maar werd weer teruggehaald. Gyula Lóránt zat in een werkkamp en probeerde een team te vormen om het land te verlaten. Jenö Buzánszky werd uit het kleine noordelijke stadje Dorog geplukt. De drang naar jeugd betekende sleutelrollen voor de beloftevolle tieners Zoltán Czibor, Sándor Kocsis en László Budai. Maar Sebes’ plan berustte niet alleen op het samenbrengen van het beste Hongaarse talent voor het nationale team. Hij had het succes van Vittorio Pozzo en Hugo Meisl gezien, met respectievelijk Italië en Oostenrijk, bij het selecteren van nationale selecties uit slechts enkele teams. Juventus en Torino voor Pozzo, Rapid en Austria Wien voor Meisl. Sebes was vastbesloten om dezelfde constructie te gebruiken. 

4961.png.cf9432d0fb90361a4b23cdc76f87f03f.png

Een enorme muurschildering in Boedapest, als eerbetoon aan die ene wedstrijd tegen Engeland

Het lot wilde dat het communistische regime snel interesse toonde in de sportwereld en eind 1949 wilde het leger graag een eigen club. Ferencváros was de grootste van het land, maar was historisch gezien rechts, dus uiteindelijk werd het kleine team van Kispest gekozen. Handig genoeg waren Puskás en Bozsik er al en zouden ze worden vergezeld door veel van hun internationale teamgenoten bij de club die nu Honvéd heette. Honvéds status als legerclub maakte de obscene transfers overbodig. De dienstplicht was het enige vereiste instrument. Spelers kregen de keuze om te voetballen of hun geweren te pakken en naar de grens te gaan. 

In eerste instantie kregen spelers uniformen, rangen (vandaar Puskás’ bijnaam als de Galloping Major) en werden ze ondergebracht in legerbarakken. Maar die schijn werd al snel losgelaten toen de geheime politie MTK Boedapest overnam en Sebes zo de tweede van zijn binnenlandse broeikassen verkreeg. 

De eerste wedstrijd van Hongarije onder Sebes was een 5-2 nederlaag tegen Tsjecho-Slowakije in Praag, Hongarije’s eigen Wembley moment, vier jaar voordat ze Engelands superioriteitsgevoel in Noordwest-Londen vernietigden. “Na die wedstrijd kon het niet langer worden vermeden” schreef Puskás in zijn autobiografie. “Hongarije moest een geheel nieuwe spelmethode ontwikkelen als we enige vooruitgang wilden boeken in het internationale voetbal.” Wat eruit voortkwam was een van de vroegste iteraties van het Totaalvoetbal

Spoiler

@Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr

Op 21-10-2024 om 11:02 zei Marius:

Het wonder van Bern. Mooi hoe je daar zo op terugblikt!

De geschiedenis is van belang, omdat ik in de savegame aspecten hiervan wil laten terugkeren ;) 

Op 21-10-2024 om 12:44 zei Lensherr:

Mooi stukje geschiedenis. Succes met dit mooie land. 

Bedankt!

Op 21-10-2024 om 18:36 zei Djurovski:

Heerlijk stukje geschiedenis 

De geschiedenisles is nog niet voorbij :D 

Op 22-10-2024 om 14:14 zei ElMarcos:

Mooi stukje geschiedenis wat je bloot legt hier. 

En er komt nog meer aan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

#5 - Mighty Magyars (III)

De verouderde WM-formatie met vijf aanvallers werd iets dat veel dichter bij een 4-2-4 kwam. Met eerst Péter Palotás en, vanaf 1952 Nándor Hidegkuti, die een veel diepere vrije rol kregen achter de voorste vier. Het was een systeem dat was ontworpen, zei Hidegkuti, om “maximale verwarring” te veroorzaken. En het werkte. Ze wonnen er zes (en namen wraak voor die nederlaag in Praag, met een 5-0 overwinning op de Tsjechen in Boedapest) en speelden twee van hun volgende acht wedstrijden gelijk. Een 5-3 nederlaag tegen Oostenrijk in mei 1950 maakte een einde aan die reeks, maar het zou tevens de laatste wedstrijd zijn die ze in meer dan vier jaar zouden verliezen. 

Tegen de tijd dat de Olympische Spelen van Helsinki in de zomer van 1952 plaatsvonden , had Sebes zijn eerste XI vastgelegd: Grosics op doel; Buzánszky, Lóránt en Mihály Lantos vormden een driemansdefensie; József Zakariás patrouilleerde ervoor met zijn middenveldpartner Bozsik die meer vrijheid kreeg om aan te vallen; Budai op de rechtervleugel, Czibor op de linkervleugel; en Hidegkuti speelde als een diepe aanvaller achter de binnenspitsen Puskás en Kocsis. Vijf, misschien zes, van het team konden beweren tot de allerbesten ter wereld te behoren op hun posities. Het team veegde iedereen van de mat in Finland en versloeg Zweden met 6-0 in de halve finale voordat een 2-0 overwinning op Joegoslavië goud opleverde.

De trein naar huis - die gedeeld werd met de rest van de Hongaarse Olympische ploeg (Hongarije werd derde in het medaille spel, achter de VS en de Sovjet-Unie) - werd bij stations door menigten tegengehouden toen het Boedapest naderde. In de hoofdstad stonden 400.000 mensen langs de straten om hun sportsterren te verwelkomen. Maar de gouden medaille was niet het belangrijkste dat het Hongaarse team mee had teruggebracht vanuit Helsinki. Ze keerden ook terug met de belofte van een afspraak met het lot. De FA-voorzitter Stanley Rous had de halve finale van Zweden samen met zijn Hongaarse tegenhanger Sándor Barcs bekeken en nodigde hen uit voor een vriendschappelijke wedstrijd in Londen. 

De regelingen voor een ontmoeting tussen landen aan weerszijden van het IJzeren Gordijn waren niet eenvoudig, maar op de middag van 25 november 1953 leidde Puskás zijn team naar Wembley. De 90 minuten die volgden op die sombere herfstdag behoren tot de meest betekenisvolle in de Engelse voetbalgeschiedenis, aangezien het team van Walter Winterbottom en de 100.000 toeschouwers op de tribune een les kregen over de toekomst van het voetbal. Hidegkuti schoot binnen de eerste minuut een afstandsschot binnen en na een half uur stond het al 4-1. Het eindigde in 6-3. “Voetbal van een andere planeet”, vond de Engelse verdediger Syd Owen. “Werkpaarden tegen sierpaarden”, zei Tom Finney. 

7aa6da82-e285-4446-885d-db85e2db7f3b.jpg.f5cb99c1e169632d70567b7a206c8074.jpg

Terwijl de Engelsen hun wonden likten en aan zelfreflectie begonnen, marcheerde Hongarije door. Een warm trainingskamp in Egypte leverde overwinning nummer 24 op in de ongeslagen reeks. Een nipte overwinning op Oostenrijk bracht het totaal op 25 en Engelands bezoek aan Boedapest voor Hongarije’s laatste WK-opwarming resulteerde in een 7-1 thuisoverwinning, een nog nadrukkelijker optreden dan in Wembley. Hongarije was klaar om het op te nemen tegen de wereld. En de wereld verwachtte te verliezen. Hongarije reisde vervolgens naar Zwitserland als toernooi favoriet, gesteund door een ongeslagen reeks van 26 wedstrijden! 

Spoiler

@Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr

Op 23-10-2024 om 16:39 zei Nom de Guerre:

Een tragisch oorsprongverhaal, maar des te mooier als jij er straks wel iets moois van maakt.

Tragisch, maar ook heel erg boeiend. Althans, dat vind ik. Ik hoop dat ik er wat moois van kan maken!

Op 23-10-2024 om 18:58 zei Djurovski:

Het blijft zeer interessant zulke geschiedenis lessen

Nou, we gaan nog even door :D 

Op 23-10-2024 om 20:29 zei Marius:

Een pretje was het daar toch niet helemaal als je zo terugblikt.

Nee, inderdaad! Hopelijk kan ik daar wat verandering in gaan brengen.

Op 23-10-2024 om 21:22 zei ElMarcos:

De successen waren ongekend, maar de waarheid er achter een stuk minder fraai.

Inderdaad, en dan moest de Hongaarse Revolutie nog beginnen... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites