Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×

[FM24] Veel succes: youth only in Nieuw-Zeeland

Titan

Aanbevolen berichten

image.png.d838909e65fa6aad79d0d7a06faa2018.png

III

Alle oudgedienden gingen met pensioen – ze zagen het niet zitten om nog een jaartje aan te poten in de Foussball Éirepromotioun, het tweede niveau van Luxemburg. Zonde, vooral omdat ze ook het toetje afsloegen: spelen in de Conference League. Als bekerwinnaar stroomden we immers in de eerste kwalificatieronde in. In de zomer werden we trouwens wel semiprofs, waardoor we een paar spelers geld konden gaan geven om op tijd op te komen dagen tijdens de wedstrijddagen.

Uiteraard trokken we weer een blik met nieuwe spelers los. Er zullen er weinig het vermelden waard zijn. Bart Van Den Broeck verliet Betekom voor ons en bij de Nederlandse amateurs werd gewinkeld bij Hoek (Jelco Schamp) en Excelsior Maassluis (Baset Moshtaq). De meeste opvallende transfers was de komst van Thierno Millimono, een Frans-Malagassische verdediger die geboren is op Tahiti en derhalve over drie paspoorten beschikt. Zijn geboorteplaats ziet er bijna net zo aantrekkelijk uit als Schengen.

image.png.8cbd3129f072cac94e7759325fb52ae5.png

Conference League

Met een veredeld amateurteam Europa in, leuk zeg. In de eerste ronde werden we gekoppeld aan FK Borac Banja Luka uit Bosnië. Spelen zonder verwachtingen is soms een bevrijding, zo bleek in het Gradski stadion – Gradski betekent overigens gewoon stedelijk, hoe origineel. We wonnen er met 3-2 en in Stade Alphonse Theis, het stadion van Swift Hesperange, klokten we 1-1. CSKA 1948 werd onze volgende tegenstander. Op papier waren de Bulgaren minstens drie maten te groot, al uitte zich dat niet in de uitslagen. In Luxemburg hielden we verrassend stand (3-3) en ook om ons optreden in Sofia hoefden we ons alles behalve te schamen. We maakten er daar drie. Helaas kregen we er twee meer om de oren. Illusie armer, bijna een miljoen rijker.

Europees mocht het avontuur dan over zijn, in het groothertogdom allerminst. We zijn een team met een missie, welke luidt dat de coach zo spoedig mogelijk zijn prijzen moet hebben gepakt, zodat hij zijn knapzak over de schouder kan slaan om de rest van de Benelux te verkennen. Hij wil veel succes, verrassend genoeg.

Foussball Éirepromotioun

Had ik al eens iets gezegd over de logo’s in Luxemburg? Dat is een categorie apart. Sommige zijn zeer mooi vormgegeven, maar wat er in de hoofden van andere ontwerpers moet zijn omgegaan, zal tot in de eeuwigheid een raadsel blijven. Het hoogtepunt in dat opzicht is het logo van Union Sportive Hostert. Een op het oog uit verhoudingen getrokken mannetje – het kan ook een zeemeeuw zijn – trapt vanuit een fysiologisch moeilijke positie tegen een bal. Tot zover kan het nog, ware het niet dat het hoofd van het figuur dezelfde vorm heeft als de bal én tegelijkertijd de o vormt in US Hostert. Nee, doe me dan maar het embleem van FC Atert Bissen, waar je in ieder geval met enige zekerheid kunt zeggen dat de oprichters vlak voor het oprichtingsjaar (1945) foute dingen hebben gedaan.

Gelukkig hoeven we ons niet lang te ergeren aan deze onvermijdelijkheden, want de missie stoomt andermaal verder. Dertig wedstrijden speelden we in totaal en hoewel het geen suprematie opleverde zoals we op het derde niveau lieten zien, stonden we aan het einde van de rit weer keurig bovenaan met 71 punten, vijf punten meer dan Alisontia Steinsel, dat eveneens promoveerde. Gelukkig was de stand niet andersom, want met alleen een promotieplek zou ik niks hebben gehad. Het gaat om het zilverwerk dat in Luxemburg op te halen valt. Vier prijzen in totaal, waarvan er nu dus drie op onze schoorsteenmantel prijken. Nog één te gaan: de BGL Ligue. Op naar Dudelange, Progrès, Differdange en Swift Hesperange!

image.thumb.png.05c62272995140c2809d7c692c943c1c.png

Reacties en likes

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam: opnieuw een grote dankjewel voor jullie reacties! De succeswensen vliegen me om de oren ;c. Dat moment van Van Nistelrooy was even grappig als sneu, maar bovenal onvergetelijk. En degene die niet getagd wil worden, Dansmeister, zou iets met zijn schrijfkunsten moeten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik zeggen dat reacties zoals hierboven - ongetwijfeld grappig en cynisch bedoeld - mij aardig de neus uit komen? Is verder niet aan mij natuurlijk, maar wilde het wel even kwijt.

In de competitie ben ik nu vooral benieuwd of je hetzelfde kunststukje op het hoogste niveau ook gaat kunnen realiseren. Ik verbaas me nergens meer over, maar ik zou het toch op z'n minst érg knap vinden als je in de BGL Ligue ook direct het zilverwerk gaat weten te pakken :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nom de Guerre @Whitewolf345 @Djurovski en anderen die graag (in andere novelles) even willen opvallen. Cut the crap ajb. Het is hier geen kleuterklas. Het was voor sommigen misschien grappig een eerste keer. Maar bij de -tigste keer is hetzelfde riedeltje ondertussen wel afgezaagd. Laat ons het hier gezellig houden en het bij inhoudsvolle reacties houden. Hier heeft echt niemand iets aan. Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs een ronde overleefd in Europa met zo'n team. Petje af toch wel. Ondertussen stoom je nationaal lekker door. Volgend jaar mag je wellicht al de laatste prijs afvinken vermoed ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag mij toch altijd weer af hoe je met zo'n team tot zulke prestaties komt en zelfs Europees nog een heel klein potje breekt. Ik heb verdorie al moeite om met een degelijk tot goed Ajax team kampioen te worden. Enorm goed gedaan! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.d838909e65fa6aad79d0d7a06faa2018.png

IV

Hommeles in de kleedkamer. Een deel van de spelers luisterde op het oog aandachtig naar de wedstrijdbesprekingen van mij of naar de motivational speeches van onze aanvoerder. Direct na de laatste woorden (steevast succes, mannen!) reageerden die spelers met opmerkingen als mooie update, ging goed, keep up the good work en ga zo maar door. Onze captain ging hierdoor bijna door het lint; hij kon nog ternauwernood worden tegengehouden door de teammanager, die de situatie goed in de smiezen had en iedereen van duidelijke repliek voorzag. ‘En nu is het genoeg geweest, wie nog een keer grappig denkt te zijn mag niet mee op trainingskamp naar Duisburg!’ Daarmee was het klaar.

Dat trainingskamp kwam er overigens nooit, daarvan was tijd noch geld beschikbaar. Alhoewel, op papier zouden we voldoende tijd moeten hebben, maar meer dan de helft van onze selectie heeft er nog een baantje bij om rond te kunnen komen, wat het plannen van een tripje er niet makkelijker op maakt. Eigenlijk mogen we al blij zijn dat iedereen aanwezig is op de trainingen en wedstrijddagen. Want hoewel we in het derde seizoen uitkwamen in de BGL Ligue, bleven we nog altijd een stel semiprofessionals.

Belgen en een opmerkelijke huurroute

We hadden wel een klein transferbudget, maar het had amper nut om dat aan te spreken. Spelers voor wie transfergeld moest worden betaald, hadden vrijwel zonder uitzondering te hoge salariseisen. We klopten dus maar weer eens aan bij het UWV, of ze nog wat jongens uit FC Werkloos kenden. Prompt werd ons een stel Belgen doorgestuurd: Louis Desmet (Olsa Brakel), Lowie Lawa (RC Waregem), Frederick Kibassa (EM United) en Benjamin Kassi (Beerschot). Verder konden we nog Djamalidine Atoiyi* gratis oppikken, een international van de Comoren die al een tijdjein Luxemburg speelde.

Nadat we zelfs nog een ervaren rot naar Schengen lokten (Alexandr Martynovich* werd met zijn 38 jaar onze leider in de defensie), zetten we een vlugge huurroute met Doetinchem op poten. Jesper van Riel, Mert Erkan, Edwin Danquah, Jim van der Logt en Nart Ahmeti* kwamen ons een jaartje vergezellen, in de ijdele hoop ooit door te kunnen breken bij hun Achterhoekse club. Dat zie ik niet gebeuren. Voor ons niveau zijn het daarentegen prima spelers.

*Screen te zien in spoiler. Elke screen toont de speler aan het einde van seizoen 3.

image.png.4781898bf5a8862b16a87c6419eacb5f.png

Spoiler

image.png.966294eabba495d6679baf25744110d7.png

image.png.e5be9c1807632558eed227d3d18ae304.png

image.png.8c98b1e48b808a7f1d67e08d77c97e16.png

Het werd zomer

Letterlijk en figuurlijk. Zoals ik al eerder had gezegd, ben ik al even bezig in deze game, dus de eerste seizoenen zullen in rap tempo geüpdatet worden. Ons bij elkaar geraapte zooitje spelers bleek het als collectief bijzonder goed te doen binnen de kaders van onze tactiek en kon zich vanaf de start van het seizoen meten met de topclubs van het land. In de eerste acht wedstrijden kenden we slechts twee verliespunten, waardoor we zelfs even afstand namen van de nummer 2. Een mindere periode met vijf gelijke spelen én een bekeruitschakeling op rij zorgde ervoor dat Progrès Niederkorn en Swift Hesperange weer aan konden haken. Richting te apotheose van het seizoen bleven er nog twee clubs over: Schengen en Swift. Doordat we in speelronde 27 verloren bij Schifflange, stonden we op evenveel punten en een doelsaldo dat nauwelijks voor elkaar onder deed.

Op de laatste speeldag gingen wij naar Käerjèng; Swift ging op bezoek bij het zojuist genoemde Schifflange. We deden wat we moesten doen: een zwaarbevochten 3-2 zege. Dit bekende dat Swift met niet meer dan drie doelpunten verschil mocht winnen. Maakte Swift er vier, dan kwamen we gelijk op doelsaldo en zouden het aantal gemaakte doelpunten de doorslag geven. Dat zou in ons nadeel gaan uitvallen.

Na 33 minuten spelen stond Swift als 3-0 voor in Schifflange en had niemand in Schengen nog enige fiducie in een goede afloop. Het was wachten op de volgende treffer. Het werd wachten op Godot – de treffer kwam niet. Feest in het bruisende Schengen! Maar zonder mij, want mijn missie in Luxemburg was voltooid.

image.thumb.png.188adb6259bed695081eb8d798c365a6.png

Spoiler

image.png.4016f58f158a3aaffc51da2bc9533f57.png

Reacties en likes

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole:

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik moet mijn hand ook in eigen boezem steken - zeker richting @Marius - want met het bewust kiezen van deze topictitel heb ik het ook in de hand gewerkt. De grap is er nu wel af, maar gelukkig is de novelle geen grap! Wat wel een grap is, is dat je in Luxemburg zo eenvoudig door kunt stoten. Dat zal in België en Nederland hoogstwaarschijnlijk niet gaan lukken. De geuzennaam was me bekend @KayDeManaager: Sjeng oan de geng! :D. Laat MVV nou net in deze game op zoek zijn naar een manager...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een snelle titel, leuk ook om die binnen te halen met een heel legertje Superboeren in de gelederen. Hopelijk gaat het in Maastricht (of Dordrecht ofzo) net zo voortvarend. Ga je daar ook wat oude rotten binnenhengelen?

bewerkt door Tim'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me al wat de naam van die captain was :D

Nee, laat ons maar focussen op de game en de prestaties die alleen maar crescendo gaan. Derde titel op rij en missie volbracht in het Groothertogdom. Het was misschien al een beetje verwacht, maar je moet het toch nog steeds maar doen. Benieuwd naar de volgende bestemming! (want met de verwijzing naar MVV zet je ons misschien wel op het verkeerde been ...)

bewerkt door Marius
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie en toffe update! Maar dan echt, want je schiet even snel door het seizoen heen, maar je manier van samenvatten is prima, zo kun je inderdaad in een hoog tempo prima door een novelle heen. 

Hele mooie prestaties! Dit is een challenge die niet heel lang gaat duren, vrees ik. 

KUTGW!

Link naar opmerking
Deel via andere websites