Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

32 minuten geleden zei Thierryvane:

Seizoen 4,5 met Casa Pia en tijd voor iets "nieuws". Wil vol op de aanval met mijn backs en dus op 't onderstaande uitgekomen. Bedoeling is dat Segovia tussen de twee CV's (veld breed houden) komt te staan. Iemand nog tips qua (spelers)instructies? Dit leek heeft ooit begin van deze FM een 4-4-2 neergezet en dat was 'm dan ook. Beide HVS staan op veld smaller houden, backs op flank opzoeken met bal. 

Schermafbeelding2024-10-03223846.png.a5115b30425d44bf19cc4c0074794645.png

Inhoud verbergen

Schermafbeelding2024-10-04150511.png.9d4c18041f93f4c0901032dcefc354f3.png

Schermafbeelding2024-10-04150517.png.51269a88ac93a6e567950888b5e2895a.png

Schermafbeelding2024-10-04150524.png.9c5a0e092595430db955e1335c3487ce.png

Het gevaar met deze formatie+rollen lijkt me dat er centraal een groot gaat kan ontstaan in misschien wel de belangrijkste zone op het veld. De HM zal inzakken en de DYM en MEZ gaan lopen. Zo ga je opbouwen in een 3-0 formatie waar de DYM slechts sporadisch voor een 3-1 zal zorgen. Dit kun je oplossen door te gaan spelen met de rollen van de middenvelders (CM of playmaker rollen) of met de backs (inverted backs) of met de CV's (Libero die van plaats wisselt met de HM).

Verder ben ik geen fan van de combinatie 'over elkaar heen gaan' en 'hoger tempo'. 'Over elkaar heen gaan' heeft geen invloed op de loopbeweging zonder bal van de backs. Het zorgt er enkel voor dat de aanvallende spelers de bal gaan bijhouden tot er iemand overheen komt. Dit kan het spel vertragen en dat is misschien niet je bedoeling?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei FlyD:

Het gevaar met deze formatie+rollen lijkt me dat er centraal een groot gaat kan ontstaan in misschien wel de belangrijkste zone op het veld. De HM zal inzakken en de DYM en MEZ gaan lopen. Zo ga je opbouwen in een 3-0 formatie waar de DYM slechts sporadisch voor een 3-1 zal zorgen. Dit kun je oplossen door te gaan spelen met de rollen van de middenvelders (CM of playmaker rollen) of met de backs (inverted backs) of met de CV's (Libero die van plaats wisselt met de HM).

Verder ben ik geen fan van de combinatie 'over elkaar heen gaan' en 'hoger tempo'. 'Over elkaar heen gaan' heeft geen invloed op de loopbeweging zonder bal van de backs. Het zorgt er enkel voor dat de aanvallende spelers de bal gaan bijhouden tot er iemand overheen komt. Dit kan het spel vertragen en dat is misschien niet je bedoeling?

En daarom zal ik altijd een leek blijven. Dank, man! Ik ga wat aanpassingen doorvoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ietwat gewaagd, maar defensief net iets stabieler is waarschijnlijk met drie CV's gaan spelen, waarvan twee met de rol wijde centrale verdediger/v. Dan de mezzala een andere rol geven (balveroverend, cm/v), want zo gaat die Madueke irriteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38b0a44d178e804a791ad3df19c8dd38.png

Niet ontevreden met deze tactiek, op zich werkt ie wel goed. Maar ik ben nog wel een beetje aan het zoeken naar de optimalisatie er van. We spelen vrij goed, ook tegen betere teams maar aanvallend kan het iets beter heb ik het idee. Iemand nog suggesties?

Ik ben voorstander van less = more, daarom zijn er ook zo weinig teaminstructies. Maar wellicht iets wat ik nog kan toevoegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Mordurette:

Je hebt maar weinig spelers die aanvallend zijn ingesteld, wellicht daarin wat veranderen? Je hebt redelijk wat mensen achterin dus misschien je backs (of één daarvan) meer aanvallend instellen?

5ce294d278be700f193a64543e97de8a.png

Zelf ook al een aantal dingetjes aangepast. De backs op aanvallend in plaats van ondersteunend lijkt al een groot verschil te maken

57578a11facc4d16305a3e09b5ee9c05.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.8f2ad05e20839949e610b9b97e435e29.png

FM24 aangeschaft nadat bekend werd dat FM25 vertraagd werd, dus nog niet veel gespeeld.

Met Feyenoord begonnen, deze tactiek gemaakt. Afhankelijk van de tegenstander switch ik de mentaliteit naar aanvallend.

Ben alleen nog niet helemaal tevreden over het verdedigende gedeelte. In de omschakeling/counter van de tegenstander staat het niet altijd goed. Tegenstanders krijgen te veel ruimte en mijn spelers lijken niet goed te weten wie ze moeten oppakken.

Twijfel of het op te lossen is door de rollen van m'n twee CM'en aan te passen, of door bijvoorbeeld Wieffer een linie terug te schuiven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Renato:

image.png.8f2ad05e20839949e610b9b97e435e29.png

FM24 aangeschaft nadat bekend werd dat FM25 vertraagd werd, dus nog niet veel gespeeld.

Met Feyenoord begonnen, deze tactiek gemaakt. Afhankelijk van de tegenstander switch ik de mentaliteit naar aanvallend.

Ben alleen nog niet helemaal tevreden over het verdedigende gedeelte. In de omschakeling/counter van de tegenstander staat het niet altijd goed. Tegenstanders krijgen te veel ruimte en mijn spelers lijken niet goed te weten wie ze moeten oppakken.

Twijfel of het op te lossen is door de rollen van m'n twee CM'en aan te passen, of door bijvoorbeeld Wieffer een linie terug te schuiven. 

- Twee VM's werkt inderdaad beter in FM24 dan twee CM's, een combinatie die ik vrij goed werkt is twee VM op ondersteunend, maar je kunt ook gerust een BVMve en VOLon proberen 
- Een CM op aanvallend in een double pivot (je twee CM's) is niet verstandig
- Je staat verdedigend vrij diep (standaard defensieve lijn en geen hoog blok, ik zou beide gewoon lekker op hoog zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Becks:

- Twee VM's werkt inderdaad beter in FM24 dan twee CM's, een combinatie die ik vrij goed werkt is twee VM op ondersteunend, maar je kunt ook gerust een BVMve en VOLon proberen 
- Je staat verdedigend vrij diep (standaard defensieve lijn en geen hoog blok, ik zou beide gewoon lekker op hoog zetten

Nu een wedstrijd gespeeld met twee spelers op de VM positie, aanvallend zie ik nog steeds wat ik wil zien. Wedstrijd was tegen RKC, dus verdedigend weinig getest. 

Maar eerste indruk is goed, dus bedankt voor het advies :DW: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Renato:

Nu een wedstrijd gespeeld met twee spelers op de VM positie, aanvallend zie ik nog steeds wat ik wil zien. Wedstrijd was tegen RKC, dus verdedigend weinig getest. 

Maar eerste indruk is goed, dus bedankt voor het advies :DW: 

Graag gedaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-11-2024 om 19:11 zei Becks:

Dit is nieuw voor mij, heb je een voorbeeld hoe dit werkt in praktijk met (bijvoorbeeld) druk zetten, creëren van kansen ed? Heb nu voldoende kansen en scoor bijna elke wedstrijd, maar ben verdedigend nog te wisselvallig helaas (met name Europees maak ik geen stappen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Elano:

Dit is nieuw voor mij, heb je een voorbeeld hoe dit werkt in praktijk met (bijvoorbeeld) druk zetten, creëren van kansen ed? Heb nu voldoende kansen en scoor bijna elke wedstrijd, maar ben verdedigend nog te wisselvallig helaas (met name Europees maak ik geen stappen)

Werd in FM23 al ingevoerd, ze hebben toen de hoogte van de 'startpositie' van DM's en CM's aangepast. De formatie in FM moet je ook altijd zien als het verdedigende uitgangspunt. Tijdens de wedstrijd zie je DM's opschuiven (afhankelijk van hun rol natuurlijk). Zeker met de komst van positional play in FM24. 

En sinds FM24 werken twee DM's aanzienlijker beter dan twee CM's. Je ziet de AI ook bijna alleen maar 4231 DM wide spelen. En alle goedwerkende tactieken hebben bijna geen CM's meer, alleen maar DM's en AM's.

bewerkt door Becks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Becks:

Werd in FM23 al ingevoerd, ze hebben toen de hoogte van de 'startpositie' van DM's en CM's aangepast. De formatie in FM moet je ook altijd zien als het verdedigende uitgangspunt. Tijdens de wedstrijd zie je DM's opschuiven (afhankelijk van hun rol natuurlijk). Zeker met de komst van positional play in FM24. 

En sinds FM24 werken twee DM's aanzienlijker beter dan twee CM's. Je ziet de AI ook bijna alleen maar 4231 DM wide spelen. En alle goedwerkende tactieken hebben bijna geen CM's meer, alleen maar DM's en AM's.

Thanks! Even mee experimenteren, eerste indrukken zijn redelijk goed. speel nu met een VM (standaard rol) en SVD, beide op ondersteunen. Voorheen had ik een CM en DYM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Elano:

Thanks! Even mee experimenteren, eerste indrukken zijn redelijk goed. speel nu met een VM (standaard rol) en SVD, beide op ondersteunen. Voorheen had ik een CM en DYM.

Klinkt goed. Hoe ziet het verder uit nu? Op basis van je eerdere screen zou dit een mogelijk set-up kunnen zijn;

Spoiler

image.png.ba8b8e3dbb3e3a96f945112339e0f96c.png

Wat in balbezit zorgt voor dit (3-2-4-1):

Spoiler

image.png.bb8981e2388aeef494a9a6c7ab9a5503.png

Natuurlijk kun je nog variëren met rollen en taken, segundo volante en wingers op aanvallend bijvoorbeeld. Of een ander type spits.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal vanavond eens wat screens maken. Mijn spits is wel een dingetje, had er vorig seizoen iemand er 25 inschoot. Nu heb ik een wonderkind met nagenoeg dezelfde stats (in mijn ogen beter) en die komt niet aan de 10.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Elano:

image.png.e13ef216aca94680091178fa407ba9fe.pngimage.png.7b1fc4e3a524fc26d91ef2af09d2abc8.png

Had je eerder verward met Renato, excuus.

Sodeju, het eerste wat me opvalt is de aanvallende taken voorin en de hoeveelheid teaminstructies. Ik snap wel dat je spits dan een beetje geïsoleerd raakt, hij heeft amper ruimte om zijn ding te kunnen doen.

Het is trouwens wel een enorm talentvolle spits, maar zo op het eerste oog meer een 'creator' in plaats van een echte afmaker. Zie ook zijn trait 'Legt bal voor... ' ik gok, voor anderen klaar o.i.d. ? Ik speel zelf in het Engels.

Formatie qua rollen en taken zou iets gebalanceerder kunnen;

HSon

HVSon   AMaa   HVSon

VMon   SVDon

VVaa  VBVve  VCve  VVaa

MKVve

Dit is een vrij doorsnee variant van de 4231 DM wide, kijk maar even. Je kunt natuurlijk ook wat exotischere rollen proberen zoals inverted wingback, libero, roaming playmaker, shadow striker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Becks:

Had je eerder verward met Renato, excuus.

Sodeju, het eerste wat me opvalt is de aanvallende taken voorin en de hoeveelheid teaminstructies. Ik snap wel dat je spits dan een beetje geïsoleerd raakt, hij heeft amper ruimte om zijn ding te kunnen doen.

Het is trouwens wel een enorm talentvolle spits, maar zo op het eerste oog meer een 'creator' in plaats van een echte afmaker. Zie ook zijn trait 'Legt bal voor... ' ik gok, voor anderen klaar o.i.d. ? Ik speel zelf in het Engels.

Formatie qua rollen en taken zou iets gebalanceerder kunnen;

HSon

HVSon   AMaa   HVSon

VMon   SVDon

VVaa  VBVve  VCve  VVaa

MKVve

Dit is een vrij doorsnee variant van de 4231 DM wide, kijk maar even. Je kunt natuurlijk ook wat exotischere rollen proberen zoals inverted wingback, libero, roaming playmaker, shadow striker.

Ik zal er eens naar kijken, thanks(y)
Deze taktiek is een variant op de taktiek die @delichris zoveel succes heeft gebracht, dus het kan wel met deze aanvallende insteek + daarbij horende instructies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei AntiChrist7:

Zou dit kunnen werken?

Niet ideaal. Je kunt het altijd proberen en het zal ook afhangen van je spelerinstructies, maar ik zou het er niet op gokken.

Spoiler

image.png.1c8aaaf9187db481e459e2d2d04e3497.png

Daar komt nog bij dat je BWM - ondanks dat hij op defend staat -  de boel nog steeds zal afjagen.

Je zou het iets stabieler kunnen maken door je wingers een linie terug te halen en als defensive wingers op support laten spelen.

bewerkt door Becks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Becks:

Niet ideaal. Je kunt het altijd proberen en het zal ook afhangen van je spelerinstructies, maar ik zou het er niet op gokken.

Toon verborgen inhoud

image.png.1c8aaaf9187db481e459e2d2d04e3497.png

Daar komt nog bij dat je BWM - ondanks dat hij op defend staat -  de boel nog steeds zal afjagen.

Je zou het iets stabieler kunnen maken door je wingers een linie terug te halen en als defensive wingers op support laten spelen.

en als ik het switch naar een DM?

Ik heb helaas geen spelers die defensieve winger kunnen spelen en het is ook niet direct een positie/rol die in overvloed te vinden is

Link naar opmerking
Deel via andere websites