Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

MU Music Challenge

chrisje1993

Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei Keko:

By the way, geef even aan of jullie die verhaaltjes over de nummers waarderen. Vind het leuk om te maken, maar als het niet wordt gelezen, is het natuurlijk verspilde moeite :)

De mystery guest geeft overigens aan hevig teleurgesteld te zijn in de Scandinavische collega.

Gewoon mee doorgaan. Zeker leuk!! 

@Satyr thnx voor punten en boost van plek 3 naar 1 :classic_love::checkit:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Keko:

By the way, geef even aan of jullie die verhaaltjes over de nummers waarderen. Vind het leuk om te maken, maar als het niet wordt gelezen, is het natuurlijk verspilde moeite :)

De mystery guest geeft overigens aan hevig teleurgesteld te zijn in de Scandinavische collega.

Vooral blijven doen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-6-2021 om 15:51 zei Tim':

Dat is lekker zeg, twee keer op rij :D

Zo zie je maar dat smaken enorm verschillen,ik geef u max,jij geeft me niks ;) .

Maar ja dat is het (on)leuke aan deze format

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Galapagos Eilanden

Vandaag zijn de punten van de Galapagos Eilanden aan de beurt, maar laten we eerst eens kijken naar de inzending. Don McLean mag dit stukje Ecuador gaan vertegenwoordigen met het nummer ‘Vincent’. Wel ja Verenigde Staten: het origineel ;) De betekenis achter dit nummer is een stuk evidenter dan anderen binnen ons gezelschap. Dit lied is een daadwerkelijke ode aan onze eigen Vincent van Gogh.

Waar andere nummers een uitgebreide betekenis kennen, moet ik hier toch bekennen dat het verhaal achter dit nummer wat platter is. McLean las een prachtige biografie over Vincent van Gogh, geschreven door zijn broer Theo. Na het lezen van de biografie was McLean overtuigd was dat van Gogh niet gek, maar ziek was. Het idee dat je als kunstenaar hoort te lijden en ook een beetje sociaal incapabel moet zijn, was iets waar McLean zich verder wel in herkende. Met een afbeelding van de bekende Sterrennacht voor zich tijdens het schrijven, besloot hij deze gedachten om te zetten in een liedje. "I just wrote: Starry starry night". Het schilderij zorgde voor de verdere inspiratie van het lied waar, als je McLean een beetje aanhoort hierover, niet erg lang over is gedaan. Ook de Top2000 untold stories had moeite om hier echt een groter verhaal van te maken. Het item over dit nummer duurt een kleine vijf minuten, waar meer dan de helft ongeveer het nummer zelf is.

Goed, ik klink een beetje negatief merk ik (waarschijnlijk omdat ik de woorden eruit moest persen en de beste man mij vrij weinig gaf), maar het nummer staat van begin af aan al steevast bij de beste 600 van de Top 2000. Doe ik 'm niet na.

“Now I think I know
What you tried to say to me

And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free
They would not listen, they're not listening still
Perhaps they never will”

Punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/10/10/jjmmy4ywjk

Tags:

Inhoud verbergen

Cuba: @MetalMichael

Denemarken: MysteryGuest

Filipijnen:  @chrisje1993

Galapagos Eilanden:  @nasje92

Gambia:  @Tim'

Ghana:  @Kyrill

Indonesia:  @Fabian.

Kiribati:  @Keko

Kroatië:  @hjs

Luxemburg:  @Bolderbast

Montenegro:  @komodo25

Noord Korea:  @ivago

Noorwegen:  @Satyr

Rusland:  @Titan

Schotland:  @Kowet

Verenigde Staten: @Tamara84

bewerkt door Keko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Cuba

Cuba mag vandaag de punten gaan uitdelen en doen dat met Daniël Lohues op de achtergrond. Lohues is bij het grote publiek voornamelijk bekend als frontman van Skik, maar in dit geval betreft het een lied van zijn debuutalbum als solo-artiest. Een liedje met een meisjesnaam als titel is dan wellicht niet het origineelste om mee aan te komen, maar weinig ervan zullen in een Drents dialect zijn uitgevoerd. In 'Annelie' zingt Lohues over zijn herinneringen van een vastgelopen liefde voor, juist ja, Annelie.

Het nummer werd beloond met de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het beste theaterlied van 2007. Daarnaast nog een notering in de Snob 2000, wat enige indicatie van onderwaardering aangeeft. Een eenvoudig lied, maar geprezen om de teksten die er mede door het dialect extra karakteristiek uitkomen. Het had weinig gescheeld, of de wereld was nooit bekend geworden met dit lied. Lohues heeft in een interview namelijk het volgende toegelicht: “Ik toerde met The Louisiana Blues Club en de drummer daarvan was dol op lekkerbekjes met ketchup. Zo belandde ik op een gegeven moment met een bus Amerikanen bij de visboer van Erica en kwam daar de moeder van Annelie tegen. Hierdoor ging ik weer nadenken over de tijd van toen en het lied kwam er vervolgens in één keer uit. Ik vond het alleen veel te persoonlijk om er ooit iets mee te doen, tot ik het aan mijn kameraad Maarten liet horen, de bassist van Skik. Hij vond het prachtig en zei dat ik het absoluut moest opnemen. Dat heb ik toen maar gedaan."

Geschreven achter de piano, opgenomen met een gitaar in de balladestijl van Amerikaanse folkzangers uit de jaren 30 en 40. Omdat het lied veel coupletten heeft en erg verhalend is, past dat goed, aldus Lohues.

"Ik weet dat 't heur goed giet,
En andersom vast ok
En 't nou nog vergeten,
Dat huuft zo neudig nie
Want inmiddels moet ik glimlachen,
A'k denk an Annelie"

Punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/11/11/y2ytvlmthj

Tags:

Inhoud verbergen

Kroatië:  @hjs

Luxemburg:  @Bolderbast

Montenegro:  @komodo25

Noord Korea:  @ivago

Noorwegen:  @Satyr

Rusland:  @Titan

Schotland:  @Kowet

Verenigde Staten: @Tamara84

bewerkt door Keko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Nieuw thema - Earth, Wind & Fire... and Water

Aangezien er nog maar vijf landen over zijn om punten te geven, en we het tempo er uiteraard een beetje in willen houden, pakken we gelijk door met een nieuw thema. Jullie mogen mij vanaf nu een nummer sturen in een thema die zowel door hjs als door Titan als suggestie is gegeven:

De songtitel moet een natuurelement bevatten (a.k.a. vuur, water, lucht en aarde)

Verbindingsmoment met de natuur d.m.v klank & meditatie – healing tussen  hemel en aarde

- Het woord mag in elke taal

- IJs is een vorm van water, dat mag dus ook. Woorden als rivier, zee of branden zie ik wel als iets anders.

- Twijfel je, laat het even weten

Tags:

Inhoud verbergen

1. @Kowet  120 PTN.

2. @Titan 118 PTN.

3. @Fabian. 94 PTN.

4. @nasje92 92 PTN.

5. @komodo25 82 PTN.

6. @Keko 78 PTN.

7. @chrisje1993 74 PTN.

8. @Tamara84 70 PTN.

9. @Tim' 58 PTN.

10. @Chiemel 52 PTN.

11. @Roprop 44 PTN.

12. @ivago 44 PTN.

13. @ElPrincipito 42 PTN.

14. @Satyr 38 PTN.

15 @hjs 34 PTN.

16. @Badmuts 24 PTN.

17. @MetalMichael 8 PTN.

18. @Bolderbast 6 PTN.

19. @Kyrill 4 PTN.

bewerkt door Keko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de punten :)

Edit:

Ga nog ff nadenken over nieuw thema.

Zoals altijd paar voor de hand liggende keuzes.

Weet nog niet of ik daar eentje uit pik of toch naar iets anders zoek.

bewerkt door hjs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

GViPEhc.jpg

Punten - Luxemburg

Vandaag gaan we gewoon weer verder met de punten van Luxemburg. Ditmaal kiest Bolderbast voor Jeremy van Pearl Jam, een klassieker wel te verstaan. Niks geen Snob 2000 notering, gewoon bij de andere klassiekers in de Top 2000 met daarbij nog een MTV award voor Music Video of the Year. Helaas mag ik 'm van Youtube niet laten zien aan jullie in deze post, maar klik vooral hier.

Waar we eerder 2Pac al langs zagen komen met kritiek op Amerikaanse systemen, gaan we met Pearl Jam verder met een ander fucked up fenomeen uit Amerika. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, namelijk die van Jeremy Wayde Delle: een 15-jarige jongen die zichzelf in 1991 door zijn hoofd schoot voor de ogen van zijn 30 medeleerlingen en zijn leraar. Na het te laat binnenkomen van de klas, werd Jeremy gesommeerd om een afwezigheidsbriefje te halen. Jeremy verliet het lokaal, kwam terug met een .357 Magnum en sprak de woorden: "Miss, I got what I really went for". Vervolgens stopte hij de loop van het pistool in zijn mond, en de rest kan ingevuld worden. Vedder las het krantenbericht hierover en begon met schrijven: "I felt the need to take that small article and make something of it—to give that action, to give it reaction, to give it more importance."

Uiteraard speelde er op de achtergrond wat meer mee dan enkel het afwezigheidsbriefje. Jeremy was kort hiervoor opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, waar hij vrij snel 'genezen' verklaard werd nadat het verzekeringsgeld op was. Als kind van gescheiden - en careless - ouders, ging hij bij zijn vader wonen, wat hem forceerde om van school te veranderen; de school waar het incident uiteindelijk heeft plaatsgevonden. Snelle incidenten, waaronder de vondst van controversiële religieuze items in zijn kluisje en wat vergaande opmerkingen over het bestuur van de school, labelde hem direct als lastpak. Dit in combinatie met zijn psychiatrische verleden leverde hem al vrij snel een ISS (In School Suspension) program op. Volgens een vriendin van Jeremy was de isolatie die hiermee gepaard ging het laatste wat een teruggetrokken en eenzame jongen met problemen nodig had op dat moment.

"Jeremy spoke in class today"

Punten: https://scorewiz.eu/scoreboard/view/part/427712/12/12/yxmti4zdjj

Tags:

Inhoud verbergen