Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

FMusic100 - 2018

Fabian.

Aanbevolen berichten

Op 9-1-2019 om 07:59 zei TeamWesil:

UPDATE 4

Inhoud verbergen

85. Portishead – Roads

Ik heb helemaal niet het gevoel bij dit nummer dat vele anderen blijkbaar wel hebben. Ik vind totaal niets bijzonder aan dit naar mijn gevoel wat saaie nummer. De muziek is mooi, maar ook de zangstem doet me erg weinig.

84. Coldplay – Fly On (O)

Alweer een prachtig nummer van een geweldige band en eigenlijk ken ik dit nummer helemaal niet zo goed. Heel mooi om te zien dat het nummer de top honderd kan halen, maar dan denk ik wel dat ze veel betere nummers gemaakt hebben. Al komt de prachtige stem van de zanger hier wel heel mooi in uit.

83. Wolf Parade – Kissing the Beehive

Dit is zo één van die vele nummers die ik heel graag eens hoor voorbij komen. Echter blijft het niet super hard hangen en kan ik de tekst ook helemaal niet meezingen. Er zit iets leuks in het nummer, maar geen idee of het ooit mijn eigen top zal kunnen halen.

82. Melanie Safka – Leftover Wine

Heel mooie stem, daar ligt het niet aan... echter is er toch weinig bijzonders aan dit nummer? Het nummer staat wat langer op en ik ben me zelfs wat te storen aan de heeshijd. Goh, deze had van mij persoonlijk echt niet gemoeten.

81. Mark Knopfler – What It Is

In alle eerlijkheid vind ik deze vijf uit de lijst erg matig en daar gaat dit nummer helemaal in mee. Neen, er is zeker niets mis met hun nummer, maar meer als dat is het ook niet. Ik zal het laten opstaan op de radio daar niet van. Het zal echter nooit in de buurt van mijn eigen honderd komen.

UPDATE 5

Inhoud verbergen

80. Nick Cave & The Bad Seeds – Jubilee Street

Deze update begint waar de vorige eindigde zowaar. Alemaal toch behoorlijk saai dit soort nummers? Het is leuk om er af en toe is eentje van deze voorbij te laten komen. Het is zeker mooi hoor, maar doch niet de blijver die ik verwacht van een nummer op deze plaats.

79. Fleet Foxes – Mykonos

Dit nummer kan ik enorm apprecieren en brengt meteen wat meer schwung in de lijst, iets wat me kan plezieren. Ongeveer op dezelfde plaats bij mezelf dus dat is ook heel mooi. Voor een absolute topplaat te zijn wat te eentonig, maar voor de rest echt een zalig nummer. Er zit ook een prachtig tussenstuk in het midden van het nummer.

78. Daughter – Youth

Iets te weinig van alles om het voor mij echt een goed nummer te maken. Het is zeker niet slecht, maar zij brengt wat te weinig en ook de muziek is weinig speciaal. Het is een nummer waarvan ik het gevoel heb dat er ergens wel een akkoord meer had in gemogen om het wat leuker te maken.

77. Radiohead – Street Spirit (Fade Out)

Dit nummer viel bij mij persoonlijk af omdat ik drie nummers van de band beter vond als deze. Het is gewoonweg een heel mooi nummer. Staat daarom zeker op zijn plaats in de top honderd, maar verder word ik er echter ook niet heel warm van.

76. Nine Inch Nails – Hurt

Ik krijg meer en meer het gevoel dat er een paar mensen heel droevig waren tijdens het maken van hun persoonlijke top. Ik mag hopen dat de lijst toch een pak meer ritme en grooves kan brengen. Het genre kan ik apprecieren, maar dit nummer staat toch echt een pak te hoog?

UPDATE 6

Inhoud verbergen

75. London Grammar – Strong

Dit nummer bewijst dat ik ook van het tragere genre kan houden, maar dan moet het pit bevatten. Dit nummer heeft dat allemaal en staat zelfs bij mij nog wat hoger. Ik kan echt genieten van het beluisteren van deze muziek. Erg benieuwd of ze er nog een nummer inkrijgen. De stem van de zangeres is zo pakkend!

74. Mumford & Sons – The Cave

Een tweede nummer op rij uit mijn persoonlijke lijst en zo begint deze update een pak beter als de laatste twee waren. Dit nummer vind ik het op één na beste nummer van de band. Er zit ritme in, een leuke stem en prachtige muziek. Helemaal mijn ding!

73. Lord Huron – The Night We Met

Ik kende het nummer niet, maar het valt voor mij ergens tussenin. Het mag zeker in een top staan en heeft naar mijn gevoel echt iets te brengen. Ik zet het op mijn lijst naar volgende edities toe. Het is ondanks het tragere ritme helemaal niet saai en heeft een aantal leuke overgangen. Er zit daarnaast behoorlijk wat gevoel in.

72. George Michael – Careless Whisper

Really? Dit is toch gewoon erg matige muziek of zie ik het dan zo verkeerd. Ik kan zelfs heel weinig zeggen over dit nummer. Het mag van mij terug naar plaats 1611 in ieder geval.

71. Wu-Tang Clan – Triumph

Zie bovenstaande!
Al kan het natuurlijk gewoon aan het genre liggen dat me totaal niets zegt. Al heb ik het gevoel dat het genre toch wel betere nummer heeft voortgebracht.

Moet hier toch even op reageren hoor. Dat je je niet in kan leven in de smaak van anderen is prima, maar doe dan niet alsof het dan het enige juiste is. Ik heb bijvoorbeeld helemaal niks met de meeste jaren 80 Hard Rock, maar begrijp de populariteit en de charme ervan heel goed. Dan ga ik ook niet rondbazuinen dat Guns n Roses substantie mist. Dat is onzin. Denk dat ik het ook mag zeggen, omdat ik 3-4 jaar terug overal een mening over had en die te graag bij anderen wilde opleggen.

Ik denk dat er geen enkele Hip Hop liefhebber is die zou ontkennen dat Triumph een goed nummer is.

Verder is Careless Whisper gewoon voor veel mensen een topnummer, maar als je er met een Rock-bril naar gaat kijken, tja. Ja er zit inderdaad geen gitaarsolo in, maar het is een complexer geschreven nummer dan The Cave van Mumford die je wel erg waardeert. (waar verder niks mis mee is natuurlijk) Variatie is toch juist een positief iets? Verder als je kritisch naar het nummer kijkt zit het ijzersterk in elkaar. Bouwt goed op naar diverse climaxen, instrumentaal is het erg uniek en de laatste 10-15 seconden van de outro vind ik echt magisch.

bewerkt door The Kerfts
Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

45 (228) Muse Uprising

Na een drukke schooldag van ondergetekende, gaan we lekker door. We beginnen vandaag met Uprising van Muse, welke voor het eerst in de Top 100 staat. 'Uprising' is een opwarmertje voor het vijfde studioalbum The Resistance. Muse brengt de plaat in september 2009 uit. Muse heeft het over samenzweringen en de apocalyps, zoals je van de band gewend bent: "They will not control us!". Zanger en gitarist Matthew Bellamy beschrijft het nummer als "a heavy-rock take on Goldfrapp". De video pakt een 'MTV Video Music Award voor Best Special Effects',

44 (206) Editors An End Has A Start

Alweer het derde nummer van de Editors in de lijst van dit jaar. Na het succes van 'Smokers Outside the Hospital Doors', is titelsong 'An End Has a Start' de volgende single van het tweede album van Editors. Een regel die blijft hangen is 'You came on your own, that's how you'll leave'. Het is een typisch Editors liedje, dat de band dan ook speelt als ze in 2007 op Lowlands staan.

43 (10) Dire Straits Telegraph Road

De Dire Straits verliezen met Telegraph Road hun jarenlange top 10-status. 'Telegraph Road' staat op het in 1982 uitgekomen Dire Straits album Love Over Gold. Het is het vierde studioalbum van de band, en telt slechts vijf nummers. Dit nummer duurt maar liefst 14:21. Ik durf stilaan wel te zeggen dat het waarschijnlijk het langste nummer in de lijst van dit jaar is. Hoewel het nooit verscheen als single, is 'Telegraph Road' toch extreem populair.

42 (108) Bruce Springsteen Streets of Philadelphia

Is terug na een aantal jaar afwezigheid en pakt meteen de hoogste notering ooit in de lijst. Te vinden op de soundtrack van de Oscarwinnende dramafilm Philadelphia. Regisseur Jonathan Demme vraagt Springsteen persoonlijk het lied te schrijven. In Nederland bereikt 'Streets Of Philadelphia' de top 10.

41 (1230) Bon Iver Skinny Love

Maakt een enorme opmars na een aantal jaar afwezigheid in de Top 100. Birdy coverde dit nummer in 2011 waarna ze er een grote hit mee scoorde. Het origineel blijft echter van Bon Iver en is op een compleet andere manier dan Birdy prachtig. Het nummer werd geschreven door Justin Vernon, de gitarist en centrale man in de indiefolkband. 

Beluister ook op Spotify:

https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoiler

Muse - Uprising: Dat heb ik als kind vaak gehoord, want dat kwam op een gegeven moment samen met Editors - Papillon elke dag op MTV. Toen geen groot fan, nu wat toleranter tegenover geworden, maar ik vind het geen nummer voor de top 100. Verder zeker geen lelijk nummer doch. Vermakelijk.

Editors - An End Has To Start: Vanochtend even de twee albums van Editors beluisterd. Tja, het ging nogal snel vervelen. Af en toe een nummer is wel fijn, maar echt albums gaan luisteren (of herbeluisteren) van Editors is toch niet echt aan me besteedt. Ik had niet verwacht nog een nummer van Editors nog te zien in de lijst trouwens. Ik vind Munich, Papillon, Bloods en zelfs No Sound But The Wind beter. Ik vind het eerlijk gezegd geen top 100 nummer. Editors is een beetje overtegenwoordigd in de top 100.

Dire Straits - Telegraph Road: Echt zin in een nummer van 15 minuten heb ik eerlijk gezegd niet. Het nummer zal ik ook wel niet kennen, maar ik heb wel al eens wat van de groep gehoord (o.a. Sultans of Swing). Het is niet slecht, maar het nummer doet me uiteindelijk weinig.

Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia: Vaagjes wel al van dit gehoord, en als ik me niet vergis nog onlangs op de Radio 2 top 2000 (of is het een 1000 in Vlaanderen) gehoord. Ik weet het niet trouwens. Ik vind het nummer maar niet op gang komen, en voor je het weet is het alweer gedaan. The River is een mooier nummer voor mij. Ik heb echt het idee dat dit nummer flink wat pit mist.

Bon Iver - Skinny Love: Ja, dit ken ik vooral omwille van de cover. De originele versie zal ik wel al eens gehoord hebben, maar toch niet echt veel. Het zal wel geen populaire mening zijn, maar ik geef (licht) de voorkeur aan de cover van Birdy. Dat terzijde ben ik het nummer al beu gehoord, en zal je het niet terug zien in mijn top 100. Het is wel een vrij mooi nummer, dat dan weer wel. Maar te rustig voor mijn smaak, en het is niet dat ik er verder iets mee heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

40 (3) Sigur Rós Untitled #8 (Popplagið)

Duikelt toch behoorlijk wat plaatsen naar beneden na jaren behoorlijk hoog te hebben gestaan. Desondanks nog altijd op een respecteerde 40e plaats. Popplagið betekent net zoveel als 'het popnummer' en is één van acht nummers die op het album ( ) zonder naam staan. De bandleden refereren aan het album met Svigaplatan (Het Haakjesalbum) of The Untitled Album.

39 (124) Prince Purple Rain

Hoogste klassering ooit voor Prince met het nummer Purple Rain. Deze klassieker is in 1984 de eerste Nederlandse nummer 1-hit voor Prince. Het nummer staat bijna vier maanden in de Nederlandse hitlijsten. 'Purple Rain' is het titelnummer van de gelijknamige film waarin Prince de hoofdrol vertolkt als The Kid, een jonge muzikant die probeert om door te breken. Tot vlak voor het einde van de film heeft The Kid problemen met alles en iedereen en gaan optredens de mist in, maar vlak voor het einde weet the Kid dan toch iedereen voor zich te winnen met een hartverscheurende uitvoering van 'Purple Rain'.

38 (6) Jeff Buckley Hallelujah

Wederom een nummer wat flink naar beneden duikelt. Hallelujah is een nummer wat vele malen gecoverd is. Na Leonard Cohen, heeft de veel te vroeg overleden Jeff Buckley het nummer ‘Hallelujah’, in een van de mooiste, sobere versies, onder de aandacht gebracht. Buckley liet zich inspireren door de uitvoering van de Britse zanger John Cale. 'Hallelujah' is terug te vinden op zijn album Grace uit 1994.

37 (61) Interpol Leif Erikson

Leif Erikson van Interpol maakt daarentegen weer een flinke sprong omhoog in de lijst. De Amerikaanse band bracht dit nummer uit op het album 'Turn on the Bright Lights'. Dit debuutalbum dat zijn naam dankt aan een regel uit het liedje "NYC", bracht de band grote bekendheid binnen de underground rockscene. Het duistere karakter en de aantrekkelijke, doch eigenzinnige rifs leverden Interpol fans op in zowel de Verenigde Staten als Europa, maar ook in landen als Japan.

36 (149) Foo Fighters Everlong

Tweede nummer van de Foo Fighters in de lijst en een terugkomer na twee jaar geleden afwezig te zijn geweest. Een van de meest geliefde nummers van de Amerikaanse band, van het album The Colour And The Shape, uit 1997. Volgens sommigen zou het gaan over de moeizame omgang tussen zanger (toen drummer) Dave Grohl & zanger Kurt Cobain, ten tijde van Nirvana, de band waar ze beiden deel van uitmaakten. De surrealistische videoclip, geregisseerd door Michel Gondry is een klassieker, en ode aan de horrorfilm Evil Dead.

Beluister ook op Spotify:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei The Kerfts:

Moet hier toch even op reageren hoor. Dat je je niet in kan leven in de smaak van anderen is prima, maar doe dan niet alsof het dan het enige juiste is...

Mijn mening is allesbehalve de enige juiste en is zeker niet mijn bedoeling omdat zo te laten lijken. Integendeel ik ben net fan van dit soort lijsten omdat het zo een sprong is tussen verschillende meningen. Kijken wat er leeft bij anderen. 

Echter vind ik het wel fijn om dan over de nummers een mening te geven. Een persoonlijke mening en niet één dat ik wil opdringen of wat dan ook. Ik heb zelf een breed gamma aan muziek en ben zelfs achteraf niet blij met mijn eigen top honderd. Die zal er volgend jaar dan ook helemaal anders gaan uitzien ;). Dus om maar te zeggen dat ik ook op mijn eigen lijst kritiek heb :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

UPDATE 9

60. Goo Goo Dolls – Iris

Dat deed een geweldige plaat is daar kan je niet omheen. Veel bands zullen hun tegenwoordig baseren op dit soort muziek. Echter is het voor mij niet voldoende om het een persoonlijk top honderd te noemen. Ik kan er van genieten, dat zeker wel, maar niet meer dan dat.

59. Andrea Bocelli – Con Te Partiro

Geen idee wat ik hiervan moet vinden. Het nummer geeft zoveel en is prachtig mooi gezongen door Andrea Bocelli. Het heeft alles wat een top hit zou moeten hebben en toch zal ik het niet snel in mijn eigen lijst zetten denk ik. Het is dan ook geen nummer dat ik zelf ooit zal opzetten. Terecht op deze plaats? Vast wel.

58. Yann Tiersen – Comptime d’Une Autre Été

In een ver verleden maakte ik filmpjes en daarvoor is dit uiterst geschikt. Ik denk dat ik het nummer twee, drie keer gebruikt heb als achtergrond. Het nummer bevat echter voor mij iets essentieel en dat is zang. Al is het natuurlijk een prachtig muziekstuk.

57. Spinvis – Kom Terug

Ik kan bij dit nummer maar aan één ding denken en dat is “GA WEG!!”. Iemand moet me toch echt eens gaan uitleggen wat er zo goed is aan dit nummer. De muziek is iets dat niet beter is dan het gemiddelde geluid dat ik hoor in de lokale kroeg en de zang is ook maar niets. Al is dat natuurlijk een erg persoonlijke mening ;).

56. Racoon – Love You More

Het haalde bij mij persoonlijk de top honderd niet, maar zou vast wel in een top 250 zijn terecht gekomen. Ik vind het een erg mooi nummer en kan er weinig slechts over zeggen. Ik kan het nummer met plezier luisteren en zal voor mij persoonlijk niet meteen ‘iets’ hebben om het door te drukken naar de beste honderd. Staat dus naar mijn gevoel echt wel iets te hoog.

UPDATE 10

55. Mumford & Sons – Little Lion Man

Fijn om deze update te beginnen met een nummer uit mijn eigen top. Het heeft een geweldig ritme en is echt een heel plezierig nummer om te beluisteren. Mumford & Sons doen iets met hun nummers dat echt een erg fijn gevoel geeft. Ik had dit nummer niet meteen hoger verwacht dus echt erg fijn om het hier te zien staan.

54. Electric Light Orchestra – Mr. Blue Sky

Geen idee hoe goed ik dit nummer nu echt vind, maar dat ik het voornamelijk grappig vind kan ik wel met zekerheid zeggen. Ik ben niet echt fan van het geluid ofzo en toch is er iets dat overtuigend is. Echter voor mij niet genoeg om het een top honderd schijf te noemen.

53. Arctic Monkeys – 505

Dat ik de band Arctic Monkeys geweldig vind is vast al wel geweten ondertussen. Echter is dit niet één van hun beste nummers volgens mij. Het past wel in het straatje van wat de lijst geworden is, maar heel persoonlijk vind ik dat misschien zelfs jammer. Het mag van mij net allemaal wat meer zijn.

52. Band of Horses – The Funeral

Dank u wel forum om dit nummer is de top honderd te stemmen. Bij mij stond het ongeveer op dezelfde plek dus daar ben ik dan ook erg tevreden mee. Dit nummer sleurt me altijd helemaal mee en Band of Horses heeft gewoon enkele geweldige platen gemaakt. Dit is vast één van hun beste nummers.

51. Supertramp – Fool’s Overture

Er zullen zeker redenen zijn om op dit nummer te stemmen, maar ik kan ze niet vinden. Ik vind het geluid echt enorm irritant en dat deed me het nummer heel slecht scoren. Ik kan er zelfs wat verdrietig van worden dat dit in de algemene top kan komen. Er is toch een pak betere muziek te vinden?

UPDATE 11

50. Blue Öyster Cult – (Don’t Fear) The Reaper

Allemaal net niet als ik dit nummer beluister. Het heeft een heel andere sound als de meeste nummers en dat kan ik vaak wel apprecieren en dat doe ik ook bij dit nummer. Echter blijft het voor de rest te vaak net niet. Het kan me daardoor niet volledig overtuigen en naar mijn gevoel staat het daarom ook veel te hoog.

49. Foals – Spanish Sahara

Ik moet vast meer gaan beluisteren van de band met het oog op een lijst in 2019, maar ik kan niet zeggen waarom dit in een top 100 thuis hoort? Daarvoor blijft het nummer een pak te veel op de oppervlakte. Ik zou het zelfs bijzonder saai durven noemen.

48. dEUS – Instant Street

Ik moet Tom Barman, de frontzanger, totaal niet. Het is echter wel fijn om Belgische muziek redelijk hoog te horen in onze samengestelde lijst. Ik moet eerlijk toegeven dat dit dan ook een erg fijn nummer is. Ik zou het waarschijnlijk nooit echt in een top honderd zetten, maar vind het wel een plaats hebben.

47. Franz Ferdinand – Take Me Out

Een aantal jaren geleden speelde deze band op Rock Werchter. Ik beluisterde hen voorgaand op het festival even en wou hun echt wel live aan het werk zien ondanks ik ze nog niet kende. Met hun optreden overtuigde ze me helemaal. Sindsdien meer geluisterd van de band en ze maken erg fijne muziek naar mijn gevoel. Het nummer stond zelfs bij mij nog twaalf plaatsen hoger.

46. Pink Floyd – Wish You Were Here

Het is voor mij veels te saai om ooit in mijn eigen top honderd terecht te komen. Ik kan het wel begrijpen dat anderen die wel genoeg vinden. Wederom past het ook in de stijl van de lijst en dan is dit vast één van de betere nummers in dat genre. Ik ben er dus niet rouwig op om dit nummer tegen te komen.

UPDATE 12

45. Muse – Uprising

Ik ga al sinds mijn 15-16 jaar naar festivals en mede daardoor zal ik bands als Muse zou enorm goed vinden. Ik ben echt opgegroeid met deze muziek en je ziet duidelijk dat mijn voorkeur vooral gaat naar nummers gemaakt voor de ‘teenies’. Ik had dit nummer zelf lager gezet in mijn eigen lijst. Volgend jaar toch maar wat hoger in mijn lijst gooien, denk ik op dit moment. Prachtig nummer.

44. Editors – An End Has a Start

Op dit moment kan ik me alleen afvragen waarom dit nummer niet in mijn eigen lijst staat. Ik zou het zelfs schandalig durven te noemen. Het past namelijk volledig in de schuif die ik graag opendoe. Ik heb het alvast ingevuld naar volgend jaar toe. Ik ben er bijna zeker van dat het een hoge plaats zal gaan krijgen in mijn persoonlijke inzending. Wat een begin van deze update!

43. Dire Straits – Telegraph Road

Deze groep heeft muziek dat ik kan apprecieren, maar vaak niet meer als dat. Sultans of Swing moet dan waarschijnlijk voor mij hun beste nummer zijn. Lange nummers als deze zet ik allesbehalve graag op. Ik kan niet zeggen dat ik ongelukkig wordt van het feit dat ze behoorlijk hard naar beneden zakken.

42. Bruce Springsteen – Streets of Philadephia

Als ik de naam Bruce Springsteen hoor denk ik altijd dat ik zijn muziek fantastisch vind en toch is dat niet meer als ik de nummers hoor. Vraag het me over twee weken weer en ik zal het gewoon weer hebben. Geen idee hoe dat komt. Bruce heeft een prachtige stem waar ik echt graag naar luister, maar de nummers zelf doen me dan vast net wat te weinig. Ik kan het natuurlijk wel gewoon opleggen en het heeft zeker zijn plaats in de lijst.

41. Bon Iver – Skinny Love

Ik kende het nummer alleen in de versie van Birdy en wist zelfs niet dat het een cover was. Dat ontdekte ik pas toen ik de vorige lijsten van het forum ging beluisteren om mijn eigen lijst samen te stellen. Ik was al fan van de versie van Birdy, maar vind deze nog eens zoveel male beter. Het nummer scoort vooral door zijn prachtige tekst bij mij en de stem van Bon Iver maakt het nummer echt af.

UPDATE 13

40. Sigus Rós – Untitled #8 (Popplagio)

Ik heb mijn persoonlijke mening over deze band in een eerdere update gegeven en dit nummer doet dat zeker niet veranderen. Ik ben oprecht gelukkig dat het nummer niet meer in de top tien staat. Dit is een typische band waarvan je me nooit zal kunnen overtuigen. Er zal vast iets inzitten want waarom staat het anders zo hoog?

39. Prince – Purple Rain

Als je het mij vraagt zonder nadenken dan zet ik dit nummer waarschijnlijk altijd in een top honderd. Dan begin ik echter andere nummers te luisteren en dan kom ik zoveel betere dingen tegen dat dit er onheroepelijk uitvalt. Ik ben niet echt een Prince fan en dat doet mij er niet op stemmen. Is het daarom geen goed nummer? Absoluut wel! Vooral voor de geschiedenis hoort dit nummer zeker wel een plaats te hebben.

38. Jeff Buckley – Hallelujah

Wat ik over het vorige nummer schrijf kan je eigenlijk ook over dit nummer zeggen. Het is de meest prahtige versie van een geweldig nummer. Als het opstaat pakt het nummer me helemaal in. Ik zet het desondanks toch niet in mijn eigen lijst. Ik kan er niet de vinger opleggen waarom ik dat niet doe. Ik hou mee van wat meer ritme en daar past dit nummer natuurlijk niet in. Het staat natuurlijk helemaal terecht zo hoog!

37. Interpol – Leif Erikson

Deze band moet ik eigenlijk wat meer gaan luisteren om er een mening over te geven. Ik merk dat ik dat tot hiertoe veels te weinig gedaan heb. Ik scoorde voor mijn eigen lijst dit nummer behoorlijk slecht en ik begrijp vandaag niet zo goed waarom ik dat deed. Het komt waarschijnlijk nog altijd te kort voor mijn eigen lijst en ik kende het nummer niet, maar ga het zeker meer luisteren. Wie weet staat er in 2019 dan wel een nummer van de band in mijn lijst.

36. Foo Fighters – Everlong

Hopelijk niet het laatste nummer van de band. Zou een nummer als Learn to Fly nog beter kunnen doen? Best of You is natuurlijk ook een kanshebber omdat het nog meer bekend is. Ik vind de Foo Fighters meer als geweldig en elk nummer van hen in de lijst doet me een plezier. Staat naar mijn gevoel eigenlijk vrij goed op zijn plaats in de lijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-1-2019 om 21:22 zei Tijn:

Racoon boven Spinvis, doe eens niet. 

image.png.5a764ba9cc6d884c448282da2774b606.png

Totaal mee oneens. Heb Spinvis meerdere keren een kans gegeven maar ik schaar het toch echt in de categorie 'alternatief doen om het alternatief doen'. We nemen een paar akkoorden, gooien er een wazige en onbegrijpelijke tekst onder en zingen dat op een zo dromerige, haast zeikerige manier. Dat is Spinvis voor mij. Blijkbaar werkt het, getuige de notering in deze lijst, maar het raakt mij gewoon niet. Ik voel het op één of andere manier niet.

Racoon heeft een reputatie dat het te brave muziek maakt. Dat is zeker deels terecht, aangezien alle uitgebrachte singles redelijk soft zijn en de laatste albums bijna alleen maar ingetogen nummers bevat, waarbij sommige liedjes ronduit bestempeld kunnen worden als niemendalletjes. Echter, ga eens de eerste drie albums luisteren en je treft een band die veel veelzijdiger is (was) dan veel mensen denken. Vooral Another Day, waar Love You More afkomstig van is, is een ware parel wat mij betreft en behoort tot mijn favoriete albums aller tijden. Er staan dus 'lieve' liedjes op zoals Love You More en Brother, maar het bevat ook ruigere nummers zoals Hanging With The Clowns en Got To Get Out en dan ook nog nummers waar ik altijd ronduit vrolijk van word zoals Happy Family en Couple Of Guys.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

35 (48) Oasis Wonderwall

We komen langzaam maar zeker in het deel van de lijst waar de verschillen in het aantal ontvangen stemmen groter worden. En met deze 35e plek pakt Oasis meteen een goede eerste klassering in de lijst van dit jaar. Met het nummer Wonderwall,  dat op hun tweede album (What's The Story) Morning Glory (1995) staat. Mede door dit succes worden er wereldwijd 8 miljoen exemplaren van het album verkocht. De titel refereert waarschijnlijk aan Wonderwall Music van George Harrison. Maar het kan ook zijn dat een interview met John Lennon waarin hij “wonderwall” in plaats van "wonderful" zegt de band inspireerde.

34 (113) 3 Doors Down Kryptonite

Kwam twee jaar geleden net te kort om in de Top 100 te komen, maar pakt dit jaar de hoogste klassering ooit. 'Kryptonite' is de eerste single van de band uit het Amerikaans plaatsje met de onuitspreekbare naam Escatawpa. De single haalt eind 2000 de Amerikaanse Top 10. In Nederland weet de single de Top 20 te halen. De bijbehorende videoclip wordt geregisseerd door Liz Friedlander (bekend van o.a. haar werk voor Blink 182 ('Adam's Song'), R.E.M. ('The Great Beyond')' en Semisonic ('Chemistry').

33 (975) Snow Patrol Chasing Cars

Een prachtig nummer van Snow Patrol wat vorig jaar nét tussen de eerste duizend nummers terecht kwam. Maakt dit jaar dus een enorme klapper omhoog met een 33e plaats. De Ierse Schotten van Snow Patrol brengen 'Chasing Cars' uit als tweede single van het album Eyes Open (2006). Vele televisieprogramma's gebruiken 'Chasing Cars' als soundtrack. Ook is het de allerlaatste song die in het langlopende programma Top Of The Pops (BBC) te zien was.

32 (32) Pearl Jam Alive

Het eerste nummer van Pearl Jam in de Top 100 dit jaar, en het eerste nummer wat exact dezelfde plaats behoud ten opzichte van twee jaar geleden. 'Alive' is de eerste single van Ten (1991), het debuutalbum van Pearl Jam. De clip is opgenomen in RCKCANDY, een concertzaal in Seattle. In de Verenigde Staten worden er van Ten meer dan 8 miljoen exemplaren verkocht. Het album dankt zijn titel aan de oude bandnaam van Pearl Jam: Mookie Blaylock. Het rugnummer van deze NBA basketballer is 10. Op de CD-single staat 'Wash', een non-album track. Ook 'Once', de opener van Ten is terug te vinden op de CD-single van 'Alive'. Aan het einde mompelt Eddie Vedder: "You think I've got my eyes closed, but I'm looking at you the whole fucking time."

31 (181) Dire Straits Sultans of Swing

We sluiten deze update af met een kraker van de Dire Straits; Sultans of Swing. Haalde twee jaar geleden niet de lijst, maar keert terug op een hoge positie. 'Sultans Of Swing' is de eerste single van Dire Straits. Het nummer wordt voor het eerst opgenomen in de Pathway Studios. Nadat het liedje een paar keer op de radio te horen is, stijgt de populariteit. Dire Straits krijgt een contract aangeboden van de Engelse platenmaatschappij Phonogram. Het nummer wordt daarna opnieuw opgenomen en uitgebracht in Engeland en Amerika.

Beluister op Spotify:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

UPDATE 14

35. Oasis – Wonderwall

Dit nummer geeft voor mij heel veel en helemaal niets tegelijk. Zonder nadenken zet ik het altijd in mijn top honderd, maar daar kwam het eigenlijk nooit terecht. Ik vind het verre van een topschijf op dit moment. Het bevat vooral heel veel emotionele waarde door de oudheid van het nummer etc... Past het in de top honderd, vast wel?

34. 3 Doors Down – Kryptonite

Voor dit nummer gaat hetzelfde op als bij het vorige nummer, alleen is het wel in mijn top honderd overeind gebleven. Het nummer is veel meer mijn ding en daarom zette ik het zelfs in mijn top tien. Terecht, naar mijn gevoel, dat ze een mooie stijging maken in het klassement. Zeer vette schijf hoor!

33. Snow Patrol – Chasing Cars

Wat een hoge notering voor dit nummer en ondanks dat ik het geweldig vind mogelijks wat te hoog. Echter kan ik daar niet helemaal ontevreden mee zijn vermits dit helemaal mijn ding is. Het zou nog wat meer pit mogen bevatten voor mij persoonlijk. Erg benieuwd of ze een ander nummer nog hoger krijgen in de honderd.

32. Pearl Jam – Alive

Heel wat muziek uit de lijst die ik instuurde in deze update en dan mag je gewoon niet ontvreden zijn. Pearl Jam heeft toch een aantal fantastische nummers weten uitbrengen en daarvan is Alive er beslist één van. Het had zelfs van mij nog hoger gemogen. Dit is voor mij hun allerbeste nummer in ieder geval.

31. Dire Straits – Sultans of Swing

Soms moet je durven toegeven dat je het niet helemaal goed hebt gedaan. Dat moet vast gebeurd zijn bij het scoren van dit nummer voor mij persoonlijk. Het nummer viel daarmee uit mijn persoonlijke honderd. Echter ben ik er 100% van overtuigd dat het altijd in deze lijst moet staan. Prachtige positie in ieder geval en meer als terecht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoiler

Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagið): Ik vind Sigur Ros soms een beetje te vaag klinken, maar dit nummer is wel zeker en vast mooi. Misschien moet ik dat tweede album dan toch maar een kans geven, maar het eerste was toch echt veel te rustig voor mij. En wellicht moet ik er ook wel voor in de juiste stemming zijn. Maar bij dit nummer heb ik wel het idee dat het instrumenteel interessanter is, en de zang is ook lekker dromerig. Ik vind het beter dan die lange nummers van Dire Straits of Supertramp die ik heb beluisterd paar dagen geleden. Lekkere finale ook! Positieve verrassing voor mij.

Prince - Purple Rain: Het favoriete nummer van mijn vader denk ik, en ik heb het zelfs nog nooit deftig gehoord, maar dat is wel waarom ik het ken. Grappig genoeg geen scrobbles op last.fm, maar ik heb het onlangs wel op de radio gehoord toen ze een top 2000 of was het een top 1000 (?) afspeelden, en toen viel het me wel op dat ik het nummer ontzettend vergeetachtig vond, waarop mijn ma dan zei dat het nummer me wellicht niet veel doet, omdat ik het anders wel zou kennen. Het nummer doet me opnieuw niet echt veel. 

Jeff - Buckley - Hallelujah: Altijd al een enorme afkeer gehad van Hallelujah, ongeacht wie het zingt. Ik vind het echt een kutnummer. Blij dat het zo is weggezakt alleszins. Overgewaardeerd en te veel gehoord ook. Blij dat ik er vanaf ben.

Interpol - Leif Erikson: Interpol afgelopen maand voor het eerst even beluisterd, en toen lag het me wel. Ik vond het album erg mooi. Maar ik moet het allemaal nog meer beluisteren vooraleer ik er een goed oordeel over kan vellen. Bij dit nummer komt het gewoon nog niet. Obstacle 2 en het eerste nummer van het album (Untitled) vind ik nog mooier, maar dit zijn duidelijk nummers die moeten groeien. Qua geluid en stem ligt het me wel, maar dat zijn bij "soortgelijke" bands als Editors en Joy Division ook het geval.

Foo Fighters - Everlong: Ik had geen tweede nummer van Foo Fighters meer verwacht in de lijst, na The Pretender wat ik overigens wel een goed nummer ken. Dit nummer ken ik echter niet. Het klinkt lekker actief, maar de schreeuwerige stem doet dan toch wat afbreuk. En het is ook niet echt dromerig of hypnotisch genoeg naar mijn persoonlijke smaak. Ja, het is wel oké. Maar het is geen nummer dat je in mijn top 100 zal zien, denk ik. Misschien The Pretender ooit, but i doubt it.

Spoiler

Oasis - Wonderwall: Dit nummer kende ik uiteraard al. Het was een nummer waar ik eerst (lang geleden) niet veel aan vond, maar dan toch uiteindelijk door de herkenbaarheid dan toch gegroeid is. Het is altijd wel leuk om te horen wanneer het op de radio komt, en voor mij ook één van de betere nummers die je daar kan horen. Maar dat beetje extra om in een top 100 van mij terecht te komen heeft het niet, en britpop is ook niet echt mijn genre. Ooit zal ik wel eens wat meer van Oasis of Blur luisteren, maar dat is absoluut geen prioriteit voor mij. Lyla is misschien zelfs nog wel mijn favoriete nummer van Oasis, maar dat komt door de FIFA06 soundtrack. Maar goed nummer dat wel zijn plaats heeft in een top 100, dat wel. Het beluisteren van dit nummer doet me verder niet van mening veranderen.

3 Doors Down - Kryptonite: Ooit wel al eens van gehoord van dit nummer specifiek. Maar ik heb geen idee of ik het al eens beluisterd heb. Ik denk dat het wel iets soortgelijks is als Foo Fighters. Last.fm zegt alvast dat ik nog niets beluisterd heb van deze groep, en het zegt me ook weinig, maar het zou wel kunnen dat ik het al eens beluisterd ben (en dan vergeten ben). Het is wel een oké nummer, maar het doet me toch ook niet echt zoveel. Beetje vergelijkbaar met Everlong van Foo Fighters in dat opzicht, maar dan toch iets minder hard en misschien net iets meer catchy.

Snow Patrol - Chasing Cars: Ja, dit ken ik zeker en vast goed. Ik moet het album nog altijd eens beluisteren, ik heb er de tijd nog niet voor vrijgemaakt. Maar dit is natuurlijk een superbekend nummer dat ik al tientallen keren heb gehoord in mijn kindertijd, en wellicht ook al te veel gehoord heb. Voor mij gebruiken dus te veel televisieprogramma's en youtubegebruikers het nummer, waardoor de magie er al lang geleden uitgegaan is. Dat is het probleem dat ik heb met dit nummer. Maar een top 100 plaats is het zeker en vast waard.

Pearl Jam - Alive: Pearl Jam ken ik nu wel een pak beter dan een jaar of twee geleden alvast. Voor mij is het een groep dat me ligt met mooie en pakkende nummers, en sowieso ligt "grunge" wel in mijn straatje, want zowel Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden en Pearl Jam heb ik al regelmatig beluisterd, hoewel ik vaak van die groepen nog maar één album heb beluisterd, en er dus nog wel wat te ontdekken valt voor mij. Alive is een erg mooi nummer, maar ik vind Even Flow en Black nog beter die mijn top 100 dus gehaald hebben, en ik denk niet dat het volgend jaar mijn top 100 haalt.

Dire Straits - Sultans of Swing: Dit nummer heb ik echt opvallend veel gehoord de laatste tijd nav de top 2000 edities. Ja, het is wel catchy, maar ik vind het niet zo speciaal verder. Het is niet dat ik er echt iets mee heb. Ik vind het een beetje een goedkoop nummer, sorry.

Ja, dan vind ik het nummer van Sigur Ros wonder boven wonder het mooiste nummer uit de twee vorige updates, gevolgd door Alive, Leif Erikson en misschien Chasing Cars.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites