Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Amateurvoetbal

Mvdv

Aanbevolen berichten

https://www.gelderlander.nl/amateurvoetbal/al-gedonder-in-vierde-divisie-voordat-er-een-bal-getrapt-is-knvb-heeft-er-een-zooitje-van-gemaakt~a29a4927/

Goh, wie had verwacht dat de KNVB hierover duidelijke afspraken zou maken? Opeens zouden niet-principiële zaterdagclubs niet meer gedwongen worden hun uitduels bij zondagclubs op zondag te spelen. Want dan willen ze opeens met hulp van Keje Molenaar naar de rechter stappen? Rot toch op man, gewoon elke club laten bepalen op welke dag de thuiswedstrijden zijn en bij het niet komen opdagen een reglementaire 3-0-nederlaag en een boete aan de broek. Dat is de enige eerlijke en rationele oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-7-2023 om 17:01 zei PJHoutman:

In de Vierde Divisie verdien je prima

Sinds wanneer is nog geen €1000 bruto prima verdienen? Wat een onzin post zeg. En kom niet met een enkele uitzondering om je "gelijk" te bewijzen. Het "bijbaantje" waar jij het over hebt is vaak bij de/een (hoofd)sponsor waar zij doorgaans gewoon normaal werken en wat verhoudingsgewijs hun hoofdinkomen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Mansveld:

Sinds wanneer is nog geen €1000 bruto prima verdienen? Wat een onzin post zeg. En kom niet met een enkele uitzondering om je "gelijk" te bewijzen. Het "bijbaantje" waar jij het over hebt is vaak bij de/een (hoofd)sponsor waar zij doorgaans gewoon normaal werken en wat verhoudingsgewijs hun hoofdinkomen is.

Als je nou het tweede deel van de zin erbij quote dan sta je niet zo voor lul. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.vi.nl/pro/een-promotieregeling-tussen-profs-en-amateurs-is-een-brug-te-ver 

Ook in dit artikel verbaas ik me toch wederom om de KNVB en de gesloten piramide. In elk interview geven ze aan dat ze zo graag een open piramide willen om het vervolgens altijd tegen te spreken dat het niet kan met de huidige regels. Zorg er dan voor dat je in gesprek gaat met de teams uit de Tweede Divisie om de bezwaren weg te nemen en bevries het onderwerp dan niet 5 jaar of 10 jaar. Om altijd alleen maar terug te vallen op het voorbeeld van Achilles en dat het daarom met de huidige regels niet werkt vind ik zo simpel. Het is juist een perfecte casus om samen met de Tweede Divisie en KKD clubs te besturen en om een manier te vinden hoe het wel kan gaan werken. Ook bijvoorbeeld waarom Katwijk er precies blij mee is, omdat zij het financieel en organisatorisch juist wel aan zouden kunnen. 

Maar ja zo denk ik er dus over. Ik vind zelf dat de professionaliteit van een competitie juist gewaarborgd wordt als er een risico zit in beleid en dat wanbeleid dus ook leidt tot een 'straf'. 

Spoiler
Citaat

Dat roept des te meer de vraag op waarom er nog steeds geen promotie-degradatieregeling is tussen die divisies.

‘Sportief gezien wil de KNVB dat er promotie en degradatie komt tussen de profs en de amateurs. Die discussie speelt natuurlijk al jaren. We hebben alle risico’s in kaart gebracht. In economisch opzicht, wat speeldagen betreft, veiligheid, accommodatie. Het is gewoon een brug te ver. Dan moet je oppassen dat je geen dingen gaat doordrukken, op basis van enkele amateurclubs die voorstander zijn van een promotieregeling. Dat zou ten koste gaan van een paar clubs in de KKD die je misschien nooit meer terugziet in het profvoetbal. Het economische belang van die clubs is voor de KNVB ook heel belangrijk.’

Consequenties dragen voor slecht functioneren en beloond worden voor goede prestaties hoort toch bij topsport?

‘Dat vind ik op zich ook. Met mijn amateurpet op zeg ik dat we het gewoon moeten invoeren. Maar dat betekent dan óók dat de betreffende amateurclubs zich moeten houden aan de regels over het aantal contractspelers, aan de eisen op het gebied van veiligheid en accommodatie, et cetera. In de praktijk blijken veel clubs daar problemen mee te hebben. Neem de gang van zaken bij Achilles ’29 tien jaar geleden. Dat was een slecht voorbeeld. Daar waren ze niet goed genoeg georganiseerd voor een dergelijke stap. Ook Katwijk stond destijds op de nominatie naar het profvoetbal te gaan. Die zouden het financieel en organisatorisch aankunnen, maar zijn achteraf blij dat het toen niet is doorgegaan. Bij een club als Katwijk is het de vraag of ze hun achterban meekrijgen, als ze op zondag of een doordeweekse avond gaan spelen. Bij zaterdagclubs zitten daar veel emoties achter.’

Er zijn toch ook genoeg voorbeelden van clubs die het wél zien zitten?

‘Je ziet de dynamiek in het amateurvoetbal veranderen. Over tien of vijftien jaar kan de wereld er natuurlijk heel anders uitzien en zou er zomaar doorstroom kunnen zijn. Maar nu is het nog te vroeg. Bij de KNVB moeten we kijken wat goed is voor het gehele Nederlandse voetbal. Twee jaar geleden hebben we besloten dat we deze discussie voor minimaal vijf jaar dichtzetten. En dat zou ook nog weleens tien jaar kunnen worden. Voorlopig zal er op dit vlak dus niks veranderen.’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als de Tweede Divisie-clubs en KKD-clubs het niet willen, dan kan de KNVB hoog en laag springen, maar gaat het niet gebeuren toch? Ik lees dit stuk - en zijn eerdere uitingen - juist als dat hij het heel graag zou willen, maar dat ze het gewoon niet zien gebeuren. Je kunt in gesprek gaan, in gesprek blijven, maarja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Lenstra:

Maar als de Tweede Divisie-clubs en KKD-clubs het niet willen, dan kan de KNVB hoog en laag springen, maar gaat het niet gebeuren toch? Ik lees dit stuk - en zijn eerdere uitingen - juist als dat hij het heel graag zou willen, maar dat ze het gewoon niet zien gebeuren. Je kunt in gesprek gaan, in gesprek blijven, maarja.

Er zijn ook voldoende Tweede Divisieclubs (of teams lager in het amateurvoetbal) die het wel willen. De clubs die het niet willen, willen het niet onder de huidige omstandigheden, maar geven ze wel aan dat ze er wel open voor staan als die regels veranderen. Zij hebben bij de vorige 'bevriezing' aangegeven dat ze het willen mits:

- Speeldag AV-club respecteren;

∙ Geen (extra) verplichtingen met betrekking tot het aantal contracten

∙ Licentie-eisen BV met betrekking tot veiligheid aanpassen/vereenvoudigen voor promovendi

Dat de KKD clubs het niet willen is nogal logisch omdat er dan risico voor hen bij komt. Vooral omdat deze clubs denk ik ook wel merken dat de Tweede Divisie clubs steeds beter worden. Je wilt toch niet dat op een gegeven moment Tweede Divisie clubs gewoon beter worden dan KKD clubs omdat de voorwaarden daar eigenlijk allemaal wat beter zijn en spelers dus kiezen om daar te gaan spelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei bas huijsmans:

- Speeldag AV-club respecteren;

Op dit punt na moet dit prima kunnen. Financieel moet je er alleen voor zorgen dat een KKD-degradant niet direct een faillissement wordt ingestuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de andere kant kan je je afvragen wat überhaupt de levensvatbaarheid is van een Helmond Sport en TOP Oss - want dat lijken me de voornaamste ploegen waar het om gaat, mogelijk met Dordrecht of Telstar - als die door een degradatie gelijk failliet zouden gaan. En in hoeverre je die clubs dan zou moeten beschermen ten koste van de bevriezing van je hele piramide. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Tim':

Op dit punt na moet dit prima kunnen. Financieel moet je er alleen voor zorgen dat een KKD-degradant niet direct een faillissement wordt ingestuurd.

Eens. Thuis kan het prima op de zaterdagmiddag lijkt me. Uitwedstrijden of sporadisch op een vrijdag of maandag hoort er dan maar eenmaal bij.

22 minuten geleden zei PJHoutman:

Aan de andere kant kan je je afvragen wat überhaupt de levensvatbaarheid is van een Helmond Sport en TOP Oss - want dat lijken me de voornaamste ploegen waar het om gaat, mogelijk met Dordrecht of Telstar - als die door een degradatie gelijk failliet zouden gaan. En in hoeverre je die clubs dan zou moeten beschermen ten koste van de bevriezing van je hele piramide. 

Precies dit. Maar ook zou zouden er voordeel aan hebben als zij niet een x aantal verplichte profcontracten hoeven uit te delen.

15 minuten geleden zei Satyr:

De spelersvakbond houdt het tegen, met hun debiele profcontractregels. 

Is dat de regel vanuit de spelersvakbond, knvb of in samenspraak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei bas huijsmans:

Eens. Thuis kan het prima op de zaterdagmiddag lijkt me. Uitwedstrijden of sporadisch op een vrijdag of maandag hoort er dan maar eenmaal bij.

Zondag kan ook prima hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opmerkelijk feit van mijn clubbie. Uit tegen SV Meerssen in de Derde Divisie heeft onze spits 5 wedstrijden schorsing gekregen voor het uit elkaae halen van 2 mannetjes. De scheids gaf een verklaring dat hij een slaande beweging met zijn vuist maakte en gaf hem rood. Zelfs de twee spelers waar het om ging wisten niet waarom hij rood kreeg. 

Altijd leuk dat die amateurscheidsjes ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-2-2024 om 10:49 zei bas huijsmans:

https://www.vi.nl/pro/een-promotieregeling-tussen-profs-en-amateurs-is-een-brug-te-ver 

Ook in dit artikel verbaas ik me toch wederom om de KNVB en de gesloten piramide. In elk interview geven ze aan dat ze zo graag een open piramide willen om het vervolgens altijd tegen te spreken dat het niet kan met de huidige regels. Zorg er dan voor dat je in gesprek gaat met de teams uit de Tweede Divisie om de bezwaren weg te nemen en bevries het onderwerp dan niet 5 jaar of 10 jaar. Om altijd alleen maar terug te vallen op het voorbeeld van Achilles en dat het daarom met de huidige regels niet werkt vind ik zo simpel. Het is juist een perfecte casus om samen met de Tweede Divisie en KKD clubs te besturen en om een manier te vinden hoe het wel kan gaan werken. Ook bijvoorbeeld waarom Katwijk er precies blij mee is, omdat zij het financieel en organisatorisch juist wel aan zouden kunnen. 

Maar ja zo denk ik er dus over. Ik vind zelf dat de professionaliteit van een competitie juist gewaarborgd wordt als er een risico zit in beleid en dat wanbeleid dus ook leidt tot een 'straf'. 

Inhoud verbergen

Mijn eerlijke mening: Voeg nog een divisie ertussen met de beste 8 2D ploegen, 2 tot 4 KKD ploegen en nog enkele Jong ploegen...

Het feit dat het verschil in voorwaarden nog steeds zo groot is, is omdat er altijd toenadering is gezocht naar KKD, maar voor KKD er nooit toenadering naar 2D is gegaan...

Toen in de KNVB beker sprak ik wat spelers van De Treffers. Die willen liever op amateurbasis spelen omdat het niveau net zo groot is als de KKD maar meer publiek, en minder trainen. En daar geef ik ze gelijk in. Ik zou ook liever daar spelen met een vol stadion dan bij TOP Oss of een Helmond Sport... 

bewerkt door Badmuts
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Badmuts:

Mijn eerlijke mening: Voeg nog een divisie ertussen met de beste 8 2D ploegen, 2 tot 4 KKD ploegen en nog enkele Jong ploegen...

Het feit dat het verschil in voorwaarden nog steeds zo groot is, is omdat er altijd toenadering is gezocht naar KKD, maar voor KKD er nooit toenadering naar 2D is gegaan...

Toen in de KNVB beker sprak ik wat spelers van De Treffers. Die willen liever op amateurbasis spelen omdat het niveau net zo groot is als de KKD maar meer publiek, en minder trainen. En daar geef ik ze gelijk in. Ik zou ook liever daar spelen met een vol stadion dan bij TOP Oss of een Helmond Sport... 

Vergeet het financiële gedeelte ook niet. Het is redelijk een publiek geheim dat er gewoon dik betaald wordt en dat dit voor een groot gedeelte buiten de boeken om gebeurd.

Wegens herkenbaarheid doe ik maar even geen uitspraken over welke club en in welke periode, maar ik ken een jongen die destijds voor een club speelde op het hoogste amateurniveau. Werkte er naast nog in loondienst a iets van 2k netto per maand en had daardoor gewoon elke maand een duizendje of 5/6 te besteden.

Wat zou voor zon jongen dan de toegevoegde waarde zijn van een stap naar een profclub maken tegen, als ik de gemiddeldes moet geloven, 2k/4k per maand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Vergeet het financiële gedeelte ook niet. Het is redelijk een publiek geheim dat er gewoon dik betaald wordt en dat dit voor een groot gedeelte buiten de boeken om gebeurd.

Wegens herkenbaarheid doe ik maar even geen uitspraken over welke club en in welke periode, maar ik ken een jongen die destijds voor een club speelde op het hoogste amateurniveau. Werkte er naast nog in loondienst a iets van 2k netto per maand en had daardoor gewoon elke maand een duizendje of 5/6 te besteden.

Wat zou voor zon jongen dan de toegevoegde waarde zijn van een stap naar een profclub maken tegen, als ik de gemiddeldes moet geloven, 2k/4k per maand?

Daar heb je ook zeker een punt! En dat gaat nog veel erger worden zodra die verenigingen steeds verder in de Beker komen. Ik ben best vaak bij VVSB geweest nu en die hebben echt een mooi complex gebouwd. Spakenburg idem dito en ik heb het gevoel dat het steeds vaker gaat gebeuren en dat de KKD simpelweg het onofficiele derde niveau van NL gaat worden... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Hier in Assen was ooit niets te gek bij Achilles 1894. Waren jongens die meer dan een ton per jaar krijgen via "een baantje" bij de sponsoren. Die kregen ook wel aanbiedingen om bij Top Oss of Haarlem te gaan spelen in de KKD Die lieten dat mooi voorbij gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites