Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

Fijn dat je sneller bent dan de vorige keer, dat is voor het gevoel altijd wel prettig.

Zelf helaas even niet aan het lopen, vorige keer een paar blaren onder mijn voet die nog niet willen genezen. Op zich niet heel gek als je 7,5 maand nauwelijks (hard)gelopen hebt. Vandaag dan maar 40 km gefietst op mijn stadsfiets bij gebrek aan betere manieren om een beetje conditie te krijgen. Hopelijk later deze week weer een on topic bericht hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker man! @007mark Het is verschrikkelijk - ik weet het - maar probeer een keer een intervaltraining. Gaat je echt sneller maken. Al versnel je van lantaarnpaal tot lantaarnpaal. Het hoeven geen grote stukken te zijn.

Aanrader voor alle hardlopers hiero: https://juke.nl/podcasts/over-routines/over-rennen-or-klaas-boomsma-over-het-perfecte-hardloopschema-8144472e ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Thierryvane:

Lekker man! @007mark Het is verschrikkelijk - ik weet het - maar probeer een keer een intervaltraining. Gaat je echt sneller maken. Al versnel je van lantaarnpaal tot lantaarnpaal. Het hoeven geen grote stukken te zijn.

Aanrader voor alle hardlopers hiero: https://juke.nl/podcasts/over-routines/over-rennen-or-klaas-boomsma-over-het-perfecte-hardloopschema-8144472e ;) 

Een interval is lekkerder dan een temporonde, vind ik in ieder geval. Lekker 30 seconde vol gas en dan weer een minuut of 2 bijkomen in plaats van constant op de limiet lopen, heerlijk:D. Doe ook wel eens 2 minuten snel en 2 minuten rust, of 400 meter aanzetten en 3 minuten rust bijvoorbeeld. Hoe zien jouw intervallen eruit?

@007mark Keurig rondje hoor! Goed bezig!

bewerkt door Beppu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Beppu:

Een interval is lekkerder dan een temporonde, vind ik in ieder geval. Lekker 30 seconde vol gas en dan weer een minuut of 2 bijkomen in plaats van constant op de limiet lopen, heerlijk:D. Doe ook wel eens 2 minuten snel en 2 minuten rust, of 400 meter aanzetten en 3 minuten rust bijvoorbeeld. Hoe zien jouw intervallen eruit?

@007mark Keurig rondje hoor! Goed bezig!

Warming-up van 5 minuutjes. Daarna 3 minuten gas geven tussen de 4:15-4:25 km/u > vervolgens 90 sec 5:00-5:30 km/u en dat vier keer herhalen. Daarna 10 minuutjes uitlopen op normaal tempo. Kom ik vaak uit op een krappe 5 kilometer.

Heb hier in de buurt een atletiekbaan (rondje 400 meter). Ideaal voor dit soort trainingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag ook weer een rondje (kunnen) lopen. Liep vandaag 5 kilometer in 27.02 en dus weer 14 seconden sneller dan de vorige keer. Merk echt dat ik mijn limieten steeds beter leer kennen. Was namelijk een stuk rustiger gestart dan de vorige keren en mede daardoor overschot aan het einde en minder moe na afloop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.0d20d956786de7e24800714962858c30.png

Nieuwe PR op de 5km :< Tempo vanaf het begin onder de 5.00 per km kunnen houden, dus ging erg lekker. Denk dat die langere trainingen inderdaad al wel geholpen hebben om mijn tempo op een kortere afstand te verbeteren. 27 seconden eraf kunnen halen namelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe hebben jullie de stap van 5 naar 10 km aangepakt? Normaal lukt dat wel vanuit dd basisconditie maar na zolang stilstaan ging het vandaag niet best. Ben weggegaan op 6 min/km (+-30 sec langzamer dan wat ik vrijdag deed op de 5) maar mn kuiten/schenen voelde ik al heel snel en ook de onderkant van mn voeten voelde niet fijn. Uiteindelijk maar 4,5 km gelopen uit angst voor nieuw blessures. Voel me ook niet moe ofzo maar mn (onder)lichaam gaf mij dus een aantal stopsignalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Excuses voor de dubbelpost maar ja dan moeten jullie maar meer lopen/posten;c

Ik snap er in ieder geval niets meer van. Gisteren dus met pijn en moeite 4,5 km gelopen aan 6:00 min/km. Net weer een poging gedaan om een 5 km (+afrondfoutje) te lopen. Wat denk je? 25.57 en dus maar liefst 65 seconden sneller dan mijn vorige persoonlijk parcoursrecord van afgelopen vrijdag. Schiet mij maar lek...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-5-2023 om 13:42 zei 19CH98:

Hoe hebben jullie de stap van 5 naar 10 km aangepakt? Normaal lukt dat wel vanuit dd basisconditie maar na zolang stilstaan ging het vandaag niet best. Ben weggegaan op 6 min/km (+-30 sec langzamer dan wat ik vrijdag deed op de 5) maar mn kuiten/schenen voelde ik al heel snel en ook de onderkant van mn voeten voelde niet fijn. Uiteindelijk maar 4,5 km gelopen uit angst voor nieuw blessures. Voel me ook niet moe ofzo maar mn (onder)lichaam gaf mij dus een aantal stopsignalen.

Ik zou het echt niet meer weten hoe ik dit heb aangepakt eigenlijk, kan me niet herinneren wanneer ik conditioneel in de situatie was dat ik geen 10km kon lopen;c. Als ik het nu zou moeten doen vanuit de positie die jij een beetje schetst (dus redelijk moeite met 5km? In ieder geval met wat pijntjes gepaard), zou ik ten eerste enorm goed naar mijn lichaam luisteren. Conditioneel tot het uiterste gaan kan mijn inziens weinig kwaad, maar met pijntjes aan spieren, pezen, schenen etc. zou ik echt 0.0 risico nemen. Gelijk stoppen met rennen en uitlopen. Al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan, ik loop zelf ook altijd gewoon door tegen beter weten in.

Zou verder starten met intervaltrainingen om je lichaam te laten wennen aan hogeren loopafstanden. Dus eens kijken of 7km lukt in meerdere delen (2km rennen, 500 meter lopen, 2km rennen, 500 meter lopen, 2 km rennen bijvoorbeeld). Loopintervallen steeds meer inkorten en renintervallen vergroten. Daarna eens uitbouwen naar 8, 9 en uiteindelijk 10km. In ieder geval doen wat voor jou het best voelt. 

Elke keer dat je loopt word je beter. Gaat soms met wat dipjes en pieken uiteraard zoals je hierboven ook al schetst, maar consistent blijven gaan is de sleutel. Mijn ervaring is dat je met hardlopen enorm snel opbouwt, maar de keerzijde is dat je ook relatief snel achteruit gaat.

Ga zelf zo ook maar weer even een rondje lopen, ook al weer dik een week geleden:uhoh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Beppu:

Ik zou het echt niet meer weten hoe ik dit heb aangepakt eigenlijk, kan me niet herinneren wanneer ik conditioneel in de situatie was dat ik geen 10km kon lopen;c. Als ik het nu zou moeten doen vanuit de positie die jij een beetje schetst (dus redelijk moeite met 5km? In ieder geval met wat pijntjes gepaard), zou ik ten eerste enorm goed naar mijn lichaam luisteren. Conditioneel tot het uiterste gaan kan mijn inziens weinig kwaad, maar met pijntjes aan spieren, pezen, schenen etc. zou ik echt 0.0 risico nemen. Gelijk stoppen met rennen en uitlopen. Al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan, ik loop zelf ook altijd gewoon door tegen beter weten in.

Zou verder starten met intervaltrainingen om je lichaam te laten wennen aan hogeren loopafstanden. Dus eens kijken of 7km lukt in meerdere delen (2km rennen, 500 meter lopen, 2km rennen, 500 meter lopen, 2 km rennen bijvoorbeeld). Loopintervallen steeds meer inkorten en renintervallen vergroten. Daarna eens uitbouwen naar 8, 9 en uiteindelijk 10km. In ieder geval doen wat voor jou het best voelt. 

Elke keer dat je loopt word je beter. Gaat soms met wat dipjes en pieken uiteraard zoals je hierboven ook al schetst, maar consistent blijven gaan is de sleutel. Mijn ervaring is dat je met hardlopen enorm snel opbouwt, maar de keerzijde is dat je ook relatief snel achteruit gaat.

Ga zelf zo ook maar weer even een rondje lopen, ook al weer dik een week geleden:uhoh:

Bedankt voor de tips. Snap dat je een dergelijke situatie niet zo snel kan herrineren. Heb zelf ook altijd vanuit mijn handbalconditie zonder specifieke training lange afstanden gelopen. Dit keer train ik echter al vanaf 1 oktober niet meer met de groep mee door een blessure dus is de conditie praktisch 0.

Voor de rest is het nu dus inderdaad allemaal kleine pijntjes die waarschijnlijk bij het opstarten horen. 0.0 risico was al het plan aangezien hardlopen voor mij een middel is in plaats van een doel opzich. Vond het dus vooral bijzonder dat langzamer lopen meer klachten opleverde dan snel lopen. Want je gaat mij niet vertellen dat ik conditioneel 4,5 km aan 6 min/km niet aankan en een dag later 5 km binnen de 26 min kan lopen. 

Die intervallen klinken als een goede manier om je lichaam te laten wennen aan die langere afstanden. Pak je dan een "snel" tempo (voor mij dus 5 min/km) of een tempo waarmee je de 10km zonder wandelpauzes ook zou (moeten) kunnen voltooien (6 min/km)? Ik denk dat ik van de week nog 1x ga proberen of ik al over de opstartproblemen heen ben en dit keer wel 10km kan lopen zonder wandelpauzes maar als dat niet lukt ga ik zeker jouw intervallen proberen. Nogmaals bedankt voor de tips! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ging laatste weken even niet top. Zaterdag de 27e dus slechts 5km en dag later een festival. Hakte er wel flink in, zeker omdat ik de dagen erna moest verhuizen. Niet echt top op mijn lichaam gelet en ook weinig tijd om te rennen. Afgelopen vrijdag toen voor het eerst weer gegaan, maar vanwege tijdnood een korte van 4km gedaan (19.22).

Ter compensatie wilde ik vandaag mijn langste afstand neerzetten sinds ik weer train. Is gelukt in ieder geval, al vond ik het tempo niet super. Maar dat is niet erg, want dit kon ik eigenlijk vrij goed volhouden.

image.png.97812d089c6216b6fbe0a5e503ef7c0e.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei 007mark:

Thanks Gert. Voelde ook goed, nu ook niet zo'n pijn aan mijn poten

Leuk om te zien dat je door mijn oude wijk loopt. Ik liep zelf vaak bij Noorderpark, richting de golfbaan en aan de andere kant van noord dichter bij de volkstuinen.

Inmiddels woon ik in Arnhem maar pff die heuvels zijn af en toe killing. Merk dat ik tegenwoordig op een iets lager tempo ben ga lopen maar hierdoor wel gemakkelijker de afstanden in een keer doorloop. Maar het doel is nu eigenlijk wel om de stap van 7 naar 10 km tot wellicht 15 km gemakkelijker te maken. Want merk dat de 10 nu echt de max is en dit vaak nog te weinig loop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal ook maar weer even een update posten hoe het hier gaat. Ik blijf mijzelf verbazen namelijk en (vooral) in positieve zin. Afgelopen donderdag lukte het wel om 10 km in een keer door te lopen. Tempo lag enorm laag (1:04.55) maar merkte wel dat het met de kilometer fijner lopen werd en het eigenlijk steeds makkelijker werd. Daarna wel weer de nodige blaren maar zolang ze niet open zijn maak ik me geen zorgen. Dan zijn ze een dag later weer opgedroogd en heb ik er geen last van. 

Afgelopen zaterdag wel weer op tempo gelopen, mijn rondje van een ruime 5 kilometer. Opnieuw een flinke hap van mijn beste tijd afgehaald, 45 seconden om precies te zijn, waardoor ik nu dus op 25.12 uitgekomen ben. Ook met een negative split (12.40 om 12.32) dus ik heb wel het vermoeden dan het nog net iets sneller kan, ook met deze vorm/gewicht (vooral dat laatste:classic_ninja:). Vanavond na de werkdag ga ik mijn nieuwe poging doen en hoop dan onder in ieder geval onder de 25 minuten uit te komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei 19CH98:

Ik zal ook maar weer even een update posten hoe het hier gaat. Ik blijf mijzelf verbazen namelijk en (vooral) in positieve zin. Afgelopen donderdag lukte het wel om 10 km in een keer door te lopen. Tempo lag enorm laag (1:04.55) maar merkte wel dat het met de kilometer fijner lopen werd en het eigenlijk steeds makkelijker werd. Daarna wel weer de nodige blaren maar zolang ze niet open zijn maak ik me geen zorgen. Dan zijn ze een dag later weer opgedroogd en heb ik er geen last van. 

Afgelopen zaterdag wel weer op tempo gelopen, mijn rondje van een ruime 5 kilometer. Opnieuw een flinke hap van mijn beste tijd afgehaald, 45 seconden om precies te zijn, waardoor ik nu dus op 25.12 uitgekomen ben. Ook met een negative split (12.40 om 12.32) dus ik heb wel het vermoeden dan het nog net iets sneller kan, ook met deze vorm/gewicht (vooral dat laatste). Vanavond na de werkdag ga ik mijn nieuwe poging doen en hoop dan onder in ieder geval onder de 25 minuten uit te komen. 

Toch maar weer een keer een dubbelpost. Ik val in herhaling maar ik blijf mezelf verbazen. Nog maar weer een keer 37 seconden eraf en nu dus 24.35!

1e kilometer ging heel makkelijk maar denk dat 4.42 wel iets te snel was. Daarna wel net aan onder de 5 min kunnen houden (2e km 4.53, 2200 tot 3200 4.56, 3200 tot 42.00 4.57) tot de eindsprint maar helaas net geen negative split (12.16 en 12.19). Met een betere indeling moet er dus nog meer mogelijk zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Lenstra:

Goed bezig. Hier heel langzaam aan het opbouwen (3-4 km per keer) na het afscheuren van mijn enkelband. Tijden slaan nog nergens op, van rond de zes minuten, maar het begin is er weer. 

Tijden zijn natuurlijk in die fase van het herstel nog totaal niet belangrijk. Weet niet hoe lang je stilgezeten hebt maar je zal zien dat je echt megasnel vooruitgang gaat boeken wanneer je je er op gaat richten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog steeds verbetering. Afgelopen donderdag 10km gelopen. Streeftijd was een uur en dat heb ik uiteindelijk redelijk simpel gehaald (59.14). Begin kostte een beetje moeite maar na een paar kilometer heel ontspannen kunnen lopen dus het zal vast nog wel harder kunnen. De negative split (30.04 om 29.10) geeft dat ook wel aan. Wel bizar dat ik in een week gewoon 5.41 verbeter zonder voor mn gevoel meer energie te gebruiken.

Vanmorgen voor de ergste warmte uit maar weer de 5km gelopen. Daar lijkt de tijd van grote happen uit mijn einddtijd wel voorbij. Idee was om 5x4.50 te lopen en dan met de afrondingsfout rond de 24.35 van de vorige keer te komen. Zo gezegd zo gedaan eigenlijk. Eerste 2 km gingen in 4.47 en 4.49. Eerste ronde 10.47. 2e ronde gingen de eerste 2 km 4.48 en 4.52 en de ronde in zn geheel in 10.50. Heb het dus vlak kunnen houden. Laatste 600m in 2.40 zorgde uiteindelijk voor een eindtijd van 24.17 en dus 18 seconden sneller dan mn streeftijd. Ook hier weer een negative split (12.13 om 12.04) dus al met al zeer tevreden.

Wel een klein beetje last aan de zijkant van mn rechterscheen. Hopelijk een beetje spierpijn maar wel een teken dat ik het aantal kilometers per week even niet ga ophogen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste tijd ook lekker aan het hardlopen, vorige week in drie rondjes in totaal 37 kilometer gelopen (waarvan één rondje van 16). Van de week ook een lekkere interval met 6x een kilometer op 4:20.

Merk dat de hartslag bij mij ook bij rustige rondjes meteen omhoog schiet, vind het nog lastig om dat laag te houden. Komt ook niet helemaal overeen met hoe ik me voel tijdens het lopen.

In september nog een wedstrijdje van 10km op de planning staan, denk dat ik ga trainen voor onder de 43 minuten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei 19CH98:

Wel een klein beetje last aan de zijkant van mn rechterscheen. Hopelijk een beetje spierpijn maar wel een teken dat ik het aantal kilometers per week even niet ga ophogen

Zou wel een beetje oppassen. Shin splints zijn geen grapje, kan je heel lang zoet mee zijn. Beter een paar dagen rust dan weken eruit liggen.

Zelf weer pijnvrij in ieder geval, 8 weken na de marathon, gisteren voor het eerst weer 10x 30 seconden gelopen om reactie af te wachten. Wel nog een moe been en licht overbelaste kuitspier van alle andere belasting rond fietsen en zwemmen dat ik iets te snel heb opgepakt, maar dat zal wel snel verbeteren. Over 2 weekjes weer kwart triathlon gepland, dus blij dat ik in ieder geval een beetje conditie kan opbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites