Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Frans voetbal

King XVI

Aanbevolen berichten

Deze ref trouwens :r die Fanni van Marseille heeft al geel, maakt weer een fout, die ref wil z'n kaart pakken en bedenkt zich dan opeens; Vervolgens geeft ie zowel Zlatan als Cavani een gele kaart terwijl ze van het veld af gaan voor een wissel :r wat een clown

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zlatan

Als ze er iets van hadden gesnapt, daar bij het Louvre, het Guggenheim of het Stedelijk Museum, dan was er maandag een brief op de deurmat van Zlatan Ibrahimovic geploft. Met daarin een verzoek. Of ze alstualstualstublieft zijn kunstwerken eens een keer mochten tentoonstellen.

Zlatan maakte afgelopen weekend een doelpunt dat niet thuis hoorde op een voetbalveld, maar in een museum, in een grote ruimte met hekjes ervoor.

En een bordje met tekst met uitleg over het kunstwerk ernaast: "Z. Ibrahimovic, 2013, Parijs. In dit werk, gemaakt in zijn Franse periode, combineert Ibrahimovic zijn Slavisch-Scandinavische stijl met Zuid-Koreaanse taekwondo-invloeden. Dat hij dit werk juist in deze wedstrijd creëert, tegen een tegenstander gehuld in groen-grijze camouflageshirts die doorgaans gedragen worden in het leger, wordt door kenners gezien als een statement tegen het anti-pacifistische establishment."

Het was het zoveelste kunstwerk van Ibrahimovic. Acht minuten en vijfentwintig seconden duurt het YouTube-filmpje van zijn vijftig mooiste goals. Is verplichte kost, dat filmpje. Ik denk niet dat ik de afgelopen maanden acht minuten en vijfentwintig seconden beter besteed heb. Het ene doelpunt is nog ongeloofwaardiger dan de ander; hij speelt een spel dat niet op voetbal lijkt.

Tank

De ene keer tovert hij iets heel elegants en streelt hij de bal alsof het de cavia van zijn zusje is - de andere keer walst hij als een tank door de vijandelijke loopgraven. Hij is niet als Messi, een doelpuntenmachine die iedere wedstrijd dezelfde goal maakt. Hij is niet als Bergkamp, die alleen stiftjes en curveballen in de winkelhaak penseelde. Hij is niet als Ronaldo, die thuis voor de spiegel oefent hoe hij juicht. Hij is Zlatan - iedereen en niemand tegelijk.

Voor de goede orde: die Zlatan is zo gek als een deur. Hij schopt tegenstanders en medespelers zonder enige aanleiding voor hun kanis, hij trapt zijn noppen om de paar wedstrijden in iemands knieschijf en hij koopt een hotel omdat hij geen zin heeft om een huis te zoeken. Maar bij veel genieën zit een steekje los. Juist daarom doen ze dingen die niemand anders doet, zien ze dingen die niemand anders ziet. Vincent van Gogh en Ludwig van Beethoven waren manisch depressief, Isaac Newton was schizofreen, Bobby Fischer paranoia - en Zlatan is een onuitstaanbaar kutjoch.

Met het publiek heeft hij daarom ook altijd een haat-liefdeverhouding. Ik herinner me een Champions League-potje tussen Ajax en Olympique Lyon. Zlatan raakte geen bal goed, stond alleen maar buitenspel en sjokte rond met lange tanden.

Toen hij bij de cornervlag de bal kreeg, stond het hele vak (mijzelf incluis) op om hem uit te schelden en te roepen dat hij de bal moest afspelen. Hij bleef staan, met de bal aan de voet, secondenlang. Het gescheld en geschreeuw zwol aan. Hij bleef staan. Gewoon om ons te pesten. Het was tergend. Ik voelde het bloed onder mijn nagels wegtrekken; mensen om me heen trokken hun haren uit hun hoofd. Tien seconden later had hij drie man uitgespeeld en lag de bal in het doel.

Inrichting

Het stormt in zijn hoofd, vierentwintig uur per dag. Als er iemand anders in zijn lichaam zou zitten, dan zou hij (of zij) binnen een week moeten worden opgenomen in een inrichting. Ooit speelde hij na een training een potje FIFA op de PlayStation - hij met zijn eigen ploeg en zichzelf in de spits - tegen een journalist. Hij won. Dik. De journalist vroeg daarna of hij wilde ruilen; kon hij ook eens Zlatan zijn. Zlatan zei: "You want to be Zlatan? Absolutely not. You can not handle him."

Daarna liep hij hoofdschuddend de kamer uit. Onbegrepen worden door zijn tijdgenoten, het is het lot van iedere grote kunstenaar.

[YOUTUBE]NtjzDPTjCFQ[/YOUTUBE]

bewerkt door Thierryvane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans voetbal

Monaco man, helemaal geen teamgeest, Ocampos en James af en toe wat bevliegingen maar voor de rest weinig positiefs, oja en die achterhoede kan echt niet. Carvalho en Abidal worden er nog door Zeefuik uitgesprint.

Ik geef ze groot gelijk, lekker cashen daar en maximaal genieten van het leven. Althans, dat zal er wel veel gebeuren lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites