Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Fitness/Krachttraining

Oldskool

Aanbevolen berichten

Binnenkort toch maar aanmelden bij de BasicFit hier in de buurt. €15,95 maar en geen inschrijfgeld, valt enorm mee als je het vergelijkt met de andere sportscholen hier in de buurt. Train 2x per week voor voetbal, andere 3 doordeweekse dagen wil ik dan naar de sportschool gaan (als het geen problemen oplevert met mijn werk). Als ik dan op voetbaltraining-dagen nog gewoon zat tijd heb/geen huiswerk kan ik ook nog een uurtje gaan. Hoe vaak per week wordt aangeraden om (minimaal) naar de sportschool te gaan?

Daarnaast moet ik na de vakantie waarschijnlijk wel weer een paar kilo'tjes kwijtraken, merk het nu al en komende weken gaat dat niet veranderen ben ik bang. Barbecues, ongezonde snacks, koude frisdranken, pak het weer veel te veel. Moet ik dan eerst nog cardio erbij/alleen cardio doen of gewoon alleen krachttraining? Merk het aan mijn buik en bovenbenen overigens. Niet dat er een enorme bierbuik staat, maar wel een buikje ;c

Laatste vraag: hoe zit het precies met die proteïne shakes/eiwitshakes? Moet ik die ook gelijk halen en zoja, welke raden jullie me aan? Een goed voedingsschema is natuurlijk ook belangrijk, welke kunnen jullie me aanraden?

Veel vragen, hoop dat iemand bereid is me te helpen ;c

[MENTION=1329]aat[/MENTION]; [MENTION=6154]Kweekie[/MENTION]; [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; jullie weten er vast meer van :D Bedankt voor de hulp alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=26412]JanVertonghen[/MENTION]

Ik train zelf minimaal 4 maar probeer 5x per week te trainen, als minimaal adviseer ik je 3x per week te gaan.

Je kunt beginnen met ongeveer 10 minuutjes warming-up cardio(gewoon rustig fietsen of crossen, nogmaals gewoon rustig aan je training moet nog beginnen), vervolgens je krachttrainingsschema afwerken en eventueel aan het einde nog 10-15 minuten cardio(fietsen, hardlopen of crossen). Uiteraard kun je ook met de fiets naar de sportschool gaan. Daarnaast doe je aan voetbal waarbij je ook de nodige beweging krijgt.

Als je echter met de auto naar de sportschool zou gaan zou ik je wel adviseren om even te beginnen met lichte warming-up.

Het gebruik van eiwitshakes hangt af van het doel dat je hebt, zelf met ik bezig met spieropbouw. Daarbij is het van belang dat je voldoende eiwitten binnen krijgt(minimaal 2x je gewicht in grammen aan eiwitten. Voorbeeld ik ben 90kg x 2 = 180gram aan eiwitten dan ik minimaal nodig heb, mooiste is zelfs 2,5 keer je gewicht). Je kunt veel eiwitten uit je voeding halen(kipfilet, kwark, eieren, Vis(Bijv. Zalm & Tonijn), maar ook Pinda's en bepaalde groente zoals Broccoli en bepaalde bonen. Ik neem 3 shakes per dag(1 s'ochtends, 1 na de traning en 1 voor het slapen, hiermee pak ik zo'n 65 gram aan eiwitten en de rest haal ik uit mijn voeding). Let wel op dat de shakes een aanvulling zijn en je hier niet volledig op gaat bouwen.

Zelf gebruik ik deze shake van B&F Shop, deze is betaalbaar, bevat veel eiwitten, lost goed op(dus weinig tot geen klontjes als je goed schudt) en daarnaast krijg je altijd een gratis cadeautje(bijvoorbeeld een shakebeker) of een proefverpakking van een ander product.

http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhey/whey-proteine/body-fit-sportsnutrition/whey-perfection/

Als je meer wilt weten over een schema bijvoorbeeld hoor ik het wel.

Zoals [ [MENTION=8759]E2E[/MENTION] zegt is mijn ervaring met BasicFit dat je inderdaad op jezelf bent aangewezen, op zich is dat niet erg als je zelf maar weet waar je mee bezig bent en je oefeningen goed uitvoert. Ik train zelf bij een iets duurdere sportschool(28 p.m.) maar hier hebben ze een veel uitgebreider assortiment aan apparatuur voor krachttraining, daarnaast is iedereen hier ook echt bezig met trainen en komen ze niet om popie jopie te doen en te ouwehoeren.

Als tip zou ik je nog mee kunnen geven dat het altijd lekker is als je een traininsmaatje hebt, als je een keer geen zin hebt kan hij je net even over de streep trekken om wel te gaan en daarnaast is het bij bijvoorbeelld bankdrukken lekker als er iemand achter je staat die eventueel licht kan ondersteunen zodat je net iets meer gewicht kan pakken dan dat je zou doen als je alleen zou zijn.

bewerkt door aat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk wel goed na, bij dat basic ben je wel helemaal op jezelf aangewezen, zijn geen trainers ofzo. Volgens mij moet je ook in één keer betalen voor een heel jaar. Ik zou er nog ff een nachtje over slapen, zonde van je geld anders.

Moet er zeker goed over nadenken, al eens eerder bij een sportschool een abonnement gehad en toen na anderhalve maand gestopt. Is echter alweer anderhalf jaar/twee jaar geleden, ben nu een stuk meer gemotiveerd en heb ook meer tijd. Je kan maandelijkse incasso doen volgens mij, maar weet niet of het maandelijks opzegbaar is. Misschien dat iemand dat hier weet hoe dat precies zit bij BasicFit?

[MENTION=26412]JanVertonghen[/MENTION]

Ik train zelf minimaal 4 maar probeer 5x per week te trainen, als minimaal adviseer ik je 3x per week te gaan.

Je kunt beginnen met ongeveer 10 minuutjes warming-up cardio(gewoon rustig fietsen of crossen, nogmaals gewoon rustig aan je training moet nog beginnen), vervolgens je krachttrainingsschema afwerken en eventueel aan het einde nog 10-15 minuten cardio(fietsen, hardlopen of crossen). Uiteraard kun je ook met de fiets naar de sportschool gaan. Daarnaast doe je aan voetbal waarbij je ook de nodige beweging krijgt.

Als je echter met de auto naar de sportschool zou gaan zou ik je wel adviseren om even te beginnen met lichte warming-up.

Het gebruik van eiwitshakes hangt af van het doel dat je hebt, zelf met ik bezig met spieropbouw. Daarbij is het van belang dat je voldoende eiwitten binnen krijgt(minimaal 2x je gewicht in grammen aan eiwitten. Voorbeeld ik ben 90kg x 2 = 180gram aan eiwitten dan ik minimaal nodig heb, mooiste is zelfs 2,5 keer je gewicht). Je kunt veel eiwitten uit je voeding halen(kipfilet, kwark, eieren, Vis(Bijv. Zalm & Tonijn), maar ook Pinda's en bepaalde groente zoals Broccoli en bepaalde bonen. Ik neem 3 shakes per dag(1 s'ochtends, 1 na de traning en 1 voor het slapen, hiermee pak ik zo'n 65 gram aan eiwitten en de rest haal ik uit mijn voeding). Let wel op dat de shakes een aanvulling zijn en je hier niet volledig op gaat bouwen.

Zelf gebruik ik deze shake van B&F Shop, deze is betaalbaar, bevat veel eiwitten, lost goed op(dus weinig tot geen klontjes als je goed schudt) en daarnaast krijg je altijd een gratis cadeautje(bijvoorbeeld een shakebeker) of een proefverpakking van een ander product.

http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhey/whey-proteine/body-fit-sportsnutrition/whey-perfection/

Als je meer wilt weten over een schema bijvoorbeeld hoor ik het wel.

Zoals [ [MENTION=8759]E2E[/MENTION] zegt is mijn ervaring met BasicFit dat je inderdaad op jezelf bent aangewezen, op zich is dat niet erg als je zelf maar weet waar je mee bezig bent en je oefeningen goed uitvoert. Ik train zelf bij een iets duurdere sportschool(28 p.m.) maar hier hebben ze een veel uitgebreider assortiment aan apparatuur voor krachttraining, daarnaast is iedereen hier ook echt bezig met trainen en komen ze niet om popie jopie te doen en te ouwehoeren.

Als tip zou ik je nog mee kunnen geven dat het altijd lekker is als je een traininsmaatje hebt, als je een keer geen zin hebt kan hij je net even over de streep trekken om wel te gaan en daarnaast is het bij bijvoorbeelld bankdrukken lekker als er iemand achter je staat die eventueel licht kan ondersteunen zodat je net iets meer gewicht kan pakken dan dat je zou doen als je alleen zou zijn.

Van mijn huis naar de sportschool is ongeveer 20 à 25 minuten fietsen, dus dat komt wel goed. Eet bijna dagelijks kipfilet, ga sowieso meer zuivel in huis halen, vlees en vis vind ik erg lekker dus dat komt wel goed. Een schema heb ik nog niet, zou erg fijn zijn als iemand me hiermee kan helpen.

En dat op mezelf aangewezen zijn vind ik niet zo erg, ken wel wat mensen die daar al langere tijd sporten, dus zal eens vragen welke dagen zij gaan. Daarnaast heb ik al eerder een kleine periode bij een sportschool gezeten en vorig jaar in de zomervakantie was er een aanbieding bij de plaatselijke sportschool (die helaas failliet is), kon je daar een maandje sporten voor 15 euro dus heb daar ook nog kennis gemaakt met bepaalde apparaten. Enige probleem is dus een schema ;c Een trainingsmaatje lijkt me inderdaad erg handig, maar meeste van mijn vriendin beoefenen al een sport en hebben dan geen zin/tijd om ook nog naar de sportschool te gaan. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Minstens 3 keer per week.

En je hoeft geen supplementen of shakes te halen, gewoon iets meer eiwitrijke voeding eten, zoals zuivel, eieren, vlees en vis.

3 keer per week moet lukken. Ben een moeilijke eter, maar lust wel veel vlees, vis en zuivel. Gekookte eitjes vind ik dan weer totaal niet lekker ;c Maar dat komt wel goed, maak wel even een voedingsschema of zoek er even eentje op. Bedankt voor je hulp (alweer ;c)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 keer per week moet lukken. Ben een moeilijke eter, maar lust wel veel vlees, vis en zuivel. Gekookte eitjes vind ik dan weer totaal niet lekker ;c Maar dat komt wel goed, maak wel even een voedingsschema of zoek er even eentje op. Bedankt voor je hulp (alweer ;c)!

Je hoeft geen voedingsschema te maken, dan word je straks een slaaf van je eigen schema. Gewoon bijhouden wat je eet (bijvoorbeeld met MyFitnessPal, of https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/ ), en zorgen dat je bepaalde hoeveelheden haalt (let op je calorie inname, schat hoeveel je moet eten om je doelen te bereiken en mik daar met eten op, en dan kijken wat er op de weegschaal gebeurt. Aan de hand daarvan fine tunen, oftewel meer of minder eten). Verder 1.6g/kg eiwit en 1g/kg vet minstens, rest boeit niet zoveel.

Ik heb ook geen schema, ik eet gewoon waar ik zin in heb (wel voornamelijk gezond hoor), en hou dat bij. Vanochtend een omelet van 4 eieren gehad, met een stuk komijnenkaas. Vanmiddag een omelet van 3 eieren (ja ik hou van omeletten), wat walnoten, en 4 stukjes bacon. Straks vis met groente en een stuk ciabatta, gvd wat lekker, zit al te kwijlen terwijl ik dit typ huhu

Eieren zijn enorm flexibel dus je kunt ook gebakken eitjes eten, of ze in pannenkoekjes verwerken oid, weet ik veel

Als je geen kwark lust wens ik je een prettige wedstrijd ;c

Hoezo, ik eet het nauwelijks nog ;c

bewerkt door Kweekie
schandalige taalfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je geen kwark lust wens ik je een prettige wedstrijd ;c

Huh? Lust wel kwark hoor ;c

Net even gekeken, BasicFit is de enige sportschool hier in de buurt met een beetje normale prijzen. Bij alle andere sportscholen betaal je al minimaal €40 per maand. Wordt dus sowieso BasicFit. Wel een nadeel dat je per se een jaar lid moet blijven, denk er dus wel nog even goed over na.

Je hoeft geen voedingsschema te maken, dan wordt je straks een slaaf van je eigen schema. Gewoon bijhouden wat je eet, en zorgen dat je bepaalde hoeveelheden haalt (let op je calorie inname, schat hoeveel je moet eten om je doelen te bereiken en mik daar met eten op, en dan kijken wat er op de weegschaal gebeurt. Aan de hand daarvan fine tunen, oftewel meer of minder eten). Verder 1.6g/kg eiwit en 1g/kg vet minstens, rest boeit niet zoveel.

Ik heb ook geen schema, ik eet gewoon waar ik zin in heb (wel voornamelijk gezond hoor), en hou dat bij. Vanochtend een omelet van 4 eieren gehad, met een stuk komijnenkaas. Vanmiddag een omelet van 3 eieren (ja ik hou van omeletten), wat walnoten, en 4 stukjes bacon. Straks vis met groente en een stuk ciabatta, gvd wat lekker, zit al te kwijlen terwijl ik dit typ huhu

Eieren zijn enorm flexibel dus je kunt ook gebakken eitjes eten, of ze in pannenkoekjes verwerken oid, weet ik veel

Ah oke. http://www.bodyenpower.nl/index.php/nl/informatie-bodybuilding/29-bodybuilding/101-krachttraining-en-voeding - klopt het wat hier staat? Anders ga ik dat zo meteen even berekenen en bekijken. Maar je kan dus in principe gewoon eten wat je wil, zolang het maar gezond is? (en dan bedoel ik natuurlijk niet de hele dag door gezonde tussendoortjes, maar gewoon als je 's middags rond een uur of 3 honger krijgt dat je dan 2 bruine sneetjes brood/wat stukken fruit kunt pakken en dan als je 's avonds rond een uur of 8 weer honger hebt weer 2 bruine sneetjes brood/wat stukken fruit?)

Dus: Ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje (voor/na het sporten) - diner - tussendoortje, maar dan wel alles gezond.

Eet niet zo heel veel aan ontbijt en lunch, meestal ontbijt 1 of 2 sneetjes bruin brood en 's middags 3 of 4 sneetjes bruin brood. Diner valt meestal ook wel mee, eten hier vaak aardappelen met vlees en groenten, dus pak dan meestal 1 stuk vlees met een stuk of 4/5 aardappelen en 2 à 3 lepels groenten. Mag echter wel zelf kiezen wat ik eet, maar afwisseling is wel belangrijk lijkt me?

Post is een beetje een zooitje, hoop dat je er nog wat van snapt ;c

bewerkt door JanVertonghen'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah oke. http://www.bodyenpower.nl/index.php/nl/informatie-bodybuilding/29-bodybuilding/101-krachttraining-en-voeding - klopt het wat hier staat? Anders ga ik dat zo meteen even berekenen en bekijken. Maar je kan dus in principe gewoon eten wat je wil, zolang het maar gezond is? (en dan bedoel ik natuurlijk niet de hele dag door gezonde tussendoortjes, maar gewoon als je 's middags rond een uur of 3 honger krijgt dat je dan 2 bruine sneetjes brood/wat stukken fruit kunt pakken en dan als je 's avonds rond een uur of 8 weer honger hebt weer 2 bruine sneetjes brood/wat stukken fruit?)

Dus: Ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje (voor/na het sporten) - diner - tussendoortje, maar dan wel alles gezond.

Eet niet zo heel veel aan ontbijt en lunch, meestal ontbijt 1 of 2 sneetjes bruin brood en 's middags 3 of 4 sneetjes bruin brood. Diner valt meestal ook wel mee, eten hier vaak aardappelen met vlees en groenten, dus pak dan meestal 1 stuk vlees met een stuk of 4/5 aardappelen en 2 à 3 lepels groenten. Mag echter wel zelf kiezen wat ik eet, maar afwisseling is wel belangrijk lijkt me?

Post is een beetje een zooitje, hoop dat je er nog wat van snapt ;c

Wat daar staat is voornamelijk onzin. Eiwitbehoeftes worden aan de hand van lichaamsgewicht berekend, 1.6g per kg lichaamsgewicht is waarschijnlijk voldoende. Weeg je bijvoorbeeld 80 kg, dan heb je ~130g eiwit nodig. Probeer wel een aanzienlijk deel van je eiwitten uit dierlijke producten (zuivel, eieren, vlees, vis) te halen. Probeer ook per maaltijd minstens 20g eiwit uit dierlijke producten te halen, en probeer dit enigszins over de dag te verdelen (elke 3-5 uur eten).

Je hebt een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig om de processen die betrokken zijn van het bouwen van spiermassa fatsoenlijk te activeren. Die processen gaan een paar uur door (afhankelijk van wat je eet en hoeveel), dus enigszins verspreiden is ook voordelig. Verder niet heel druk om maken, ontbijt + lunch + avondeten + voor het slapen gaan, en misschien een tussendoortje hier en daar, is prima. Niks life changing aan.

Kwa kcal behoeftes, kun je deze site gebruiken: http://www.fitsociety.nl/basisregels-voeding/bereken-jouw-caloriebehoefte/

Hou er rekening mee dat dit een berekening is, een schatting op basis van een formule. Kan er gigantisch naast zitten, daarom is dit slechts het begin punt, je zult zelf moeten ondervinden of je te veel of te weinig eet voor je doelen (dmv weegschaal).

Probeer dus elke dag wat van alle volgende groepen te eten:

- vlees/vis

- zuivel

- eieren

- groentes

- granen, zoals havermout, brood, aardappels, rijst of pasta

- eventueel nootjes en zaden

- heel eventueel fruit, maar fruit is niet zo heel belangrijk. Eventueel alleen voor vitamine C (als je geen broccoli eet, neem dan zo nu en dan een glas versgeperste sinaasappel sap, of kiwi's ofzo)

Als je van die eerste 5 dagelijks wat eet, als je je eiwitten voornamelijk uit zuivel, vlees/vis en eieren haalt, en als je vetten voornamelijk uit zuivel, vlees/vis, eieren en noten komen, zit je wel goed. Kies binnen die groepen dingen die je lekker vindt, en varieer gewoon. Niet heel druk om maken. Ik vind kwa vis bijvoorbeeld zalm en sardientjes lekker, kwa zuivel eet ik graag kaas, kwa eieren een omelet, kwa vlees kip of biefstuk, kwa groentes spinazie, broccoli of wortels, kwa fruit appels en bananen, etc. Ieder z'n eigen ding.

Dus afwisseling is belangrijk ja, dat zorgt er voor dat je makkelijker aan je vitamines en mineralen komt. Daarnaast wordt ook wel gezegd: ''Variety is the spice of life''. Elke dag hetzelfde eten is doodsaai.

bewerkt door Kweekie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1,6gram eiwit per kg aan lichaamsgewicht is wel echt het minimale hoor als je spiermassa aan wilt komen, je kunt beter 2gram eiwit per kg aan lichaamsgewicht aanhouden en 1gram vet per kg aan lichaamsgewicht, dus als je zoals ik 90kg bent neem je minimaal 180gram aan eiwitten en rond de 90gram aan vetten(let op op dat het gezonde vetten, oftewel onverzadigde vetten zijn. Dit zit behoorlijk veel in pinda's en vis).

Je moet zelf weten van wie je het advies op volgt maar ik weet er behoorlijk veel vanaf, verzorg mijn lichaam goed en train al jaren.

Wat betreft een trainingsschema wil ik je daarbij best helpen, als je zeker weet dat je gaat sporten hoor ik het wel aangezien er in het maken van een goed schema waarbij je je hele lichaam goed traint en ook in de juiste proporties houdt best(het ziet er niet als je een enorm borst hebt en je rug niks is, of je bovenlichaam erg getraind en je van die skinny beentjes hebt) wat tijd gaat zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1,6gram eiwit per kg aan lichaamsgewicht is wel echt het minimale hoor als je spiermassa aan wilt komen, je kunt beter 2gram eiwit per kg aan lichaamsgewicht aanhouden en 1gram vet per kg aan lichaamsgewicht, dus als je zoals ik 90kg bent neem je minimaal 180gram aan eiwitten en rond de 90gram aan vetten(let op op dat het gezonde vetten, oftewel onverzadigde vetten zijn. Dit zit behoorlijk veel in pinda's en vis).

Dat is oude data (al hoewel, niet zozeer oud, heeft simpelweg gewoon nooit geklopt).. Verzadigde vetten zijn heel gezond, en onverzadigde vetten kunnen ook ongezond zijn. Maar daar hoeft jannes zich niet mee bezig te houden, zo lang ie gewoon gevarieerd eet en z'n vetten uit goede voeding haalt.

Overigens is 1.6g/kg inderdaad een uiterste minima, maar om beginners het nou meteen een stuk moeilijker te maken door hogere eiwitinnames aan te raden lijkt me niet zinnig, beginners reageren toch overal goed op in principe, zolang ze enigszins in de goede richting zitten. Als ze wat verder zijn kun je wat hogere innames aan gaan raden en dingen iets meer fine tunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds 2 dagen weer bezig met fitnessen, wil vooral mijn borst, schouders en armen trainen, dus gewoon bovenlichaam. Wat zijn hier de beste oefeningen voor?

Knul ga nou maar ook gewoon benen trainen, om 2 redenen:

1. Het ziet er niet uit als je een getraind bovenlichaam hebt met 2 van die tandenstokers als benen eronder.

2. Spieren in je dijbenen zijn het grootste in je lichaam, als je die laat groeien stimuleert dat ook je algemene spiergroei, plus dat het ook nog hele belangrijke spieren zijn, heb je bij voetbal heeeel veel nodig, samen met je core.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knul ga nou maar ook gewoon benen trainen, om 2 redenen:

1. Het ziet er niet uit als je een getraind bovenlichaam hebt met 2 van die tandenstokers als benen eronder.

2. Spieren in je dijbenen zijn het grootste in je lichaam, als je die laat groeien stimuleert dat ook je algemene spiergroei, plus dat het ook nog hele belangrijke spieren zijn, heb je bij voetbal heeeel veel nodig, samen met je core.

OkéOké. Maar, hoe zal ik mijn schema dan in elkaar zetten als ik 3 keer per week ga?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OkéOké. Maar, hoe zal ik mijn schema dan in elkaar zetten als ik 3 keer per week ga?

Zoals Rens al zegt gewoon een fullbody schema van internet plukken en dan elke sessie die doen, kan je over een half jaar als je het dan nog doet evt. verder kijken en dan splits gaan doen. Je schema kan je na een tijdje ook aanpassen naar wat jou beter uitkomt. Ik doe bijvoorbeeld geen deadlifts omdat ik motorisch niet in staat ben om die oefening goed te doen, trek ik straks heel mijn rug naar de kloten en dat wil ik niet hebben. Dus dat moet je maar even kijken. Verder gewoon je favoriete oefeningen lekker vaak doen, je traint voor je plezier en als je alleen maar kutoefeningen gaat doen omdat het moet van jezelf moet je wel heel gedisciplineerd zijn, anders houd je het niet lang genoeg vol. Mijn favorieten zijn bijvoorbeeld kuitspieroefeningen en Skullcrushers.

En verder als je iets niet weet de ervaren mensen in je sportschool vragen voor form enzo, trainers natuurlijk ook goed.

bewerkt door The Kerfts
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Kerfts al zei zijn benen heeel belangrijk anders krijg je precies zoals hij zegt een getraind bovenlichaam met daaronder spille pootjes, geen smoel is dat.

De meeste groeihormonen bevinden zich in onze benen. Door je benen te trainen worden deze vrijgelaten waardoor je dus meer spieren zal gaan opbouwen, daarnaast zal met sterkere benen en buikspieren ook de kracht in je bovenlichaam toenemen.

Overigens ben ik het totaal niet eens met de opmerking van Kerfts dat trainen leuk moet zijn, ik beul me 4 tot 5 keer per week helemaal af en train daarbij mijn hele lichaam, kan niet zeggen dat dat erg leuk is maar daarin tegen mag het resultaat er wel zijn en zijn de complimenten die je vervolgens krijgt over je uiterlijk uiteraard wel leuk.

Begin met gewicht niet te zwaar maar let vooral op je techniek, oftewel zorg ervoor dat je de oefening goed uitvoert. Je kan idioten gewichten erop gooien maar als je de techniek niet beheerst heb je er nog niet veel aan, dus let eerst op je techniek en dat extra gewicht komt vanzelf.

Wat betreft je schema heb je hierin 2 eenvoudige oplossingen, of 3x fullbody waarin je dus 3x je volledige lichaam traint(je doet elke siergroep dan bijvoorbeeld 1x). Een andere optie is de spiergroepen verdelen over 3 dagen waarin je bijvoorbeeld dag 1 borst en triceps doet, dag 2 rug, biceps etc... Omdat je die spiergroep maar 1x per week traint us het wel van belang dat je dus meerdere oefeningen per spiergroep doet dus 3 a 4 oefeningen per spiergroep.

Afhankelijk van wat je wil kun je dan een schema gaan samenstellen, ik wil best een schema opstellen maar ik begrijp echter dat je nog niet heel veel weet van hoe alle oefeningen heten dus wellicht kun je ook gaan beginnen met apparaten.

legday.jpg

bewerkt door aat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Kerfts al zei zijn benen heeel belangrijk anders krijg je precies zoals hij zegt een getraind bovenlichaam met daaronder spille pootjes, geen smoel is dat.

De meeste groeihormonen bevinden zich in onze benen. Door je benen te trainen worden deze vrijgelaten waardoor je dus meer spieren zal gaan opbouwen, daarnaast zal met sterkere benen en buikspieren ook de kracht in je bovenlichaam toenemen.

Overigens ben ik het totaal niet eens met de opmerking van Kerfts dat trainen leuk moet zijn, ik beul me 4 tot 5 keer per week helemaal af en train daarbij mijn hele lichaam, kan niet zeggen dat dat erg leuk is maar daarin tegen mag het resultaat er wel zijn en zijn de complimenten die je vervolgens krijgt over je uiterlijk uiteraard wel leuk.

Begin met gewicht niet te zwaar maar let vooral op je techniek, oftewel zorg ervoor dat je de oefening goed uitvoert. Je kan idioten gewichten erop gooien maar als je de techniek niet beheerst heb je er nog niet veel aan, dus let eerst op je techniek en dat extra gewicht komt vanzelf.

Wat betreft je schema heb je hierin 2 eenvoudige oplossingen, of 3x fullbody waarin je dus 3x je volledige lichaam traint(je doet elke siergroep dan bijvoorbeeld 1x). Een andere optie is de spiergroepen verdelen over 3 dagen waarin je bijvoorbeeld dag 1 borst en triceps doet, dag 2 rug, biceps etc... Omdat je die spiergroep maar 1x per week traint us het wel van belang dat je dus meerdere oefeningen per spiergroep doet dus 3 a 4 oefeningen per spiergroep.

Afhankelijk van wat je wil kun je dan een schema gaan samenstellen, ik wil best een schema opstellen maar ik begrijp echter dat je nog niet heel veel weet van hoe alle oefeningen heten dus wellicht kun je ook gaan beginnen met apparaten.

legday.jpg

Ik vind het daadwerkelijk leuk om te trainen hoor, je moet er gewoon een uitdaging voor jezelf voor maken en je moet natuurlijk wel een balans zoeken. Want zoals Erwin het zegt, als je elke keer met tegenzin gaat trainen en puur voor aesthetics gaat kan het lastiger zijn om vol te houden.

Verder wil ik adviseren om in het begin gewoon full body dagen te doen, omdat je in het begin redelijk snel doorgroeit, na een maand of 4 kan je spiergroep per dag doen, kan je ook vaker gaan.

bewerkt door The Kerfts
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen dan maar eens beginnen met mijn schema aan te vragen bij de sportschool. Sowieso altijd beginnen met 20 minuten hardlopen hier, dan kracht en eindigen met 20 minuten crosstrainer. Even kijken wat er morgen op de planning komt dan. :)

Zoek eens iets op als Starting Strength van Mark Rippetoe of desnoods Stronglifts

Link naar opmerking
Deel via andere websites