Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Je eigen "fietsprestaties"

Gert

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei MisterX:

Ik heb op dit gebied altijd last bij het ventiel. Daar sluiten banden bij mij minder goed om een of andere redenen. Altijd een heel gedoe om die knik er dan uit te krijgen. 

Voor je hem oppompt het ventiel de band indrukken tot je zeker weet dat de binnenband niet meer gekneld zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-8-2024 om 16:33 zei FlyD:

Waarschijnlijk zit je binnenband dan een beetje tussen de buitenband en de velg. Kun je voorkomen door de binnenband al een klein beetje op te pompen voor je hem erin steekt. En verder de buitenband wat op en neer trekken (links en rechts) zodat de binnenband ertussen uit gaat.

Ik heb dit wel tien keer geprobeerd, uiteindelijk m'n verlies genomen en naar de fietsenmaker gegaan. Die is er ook nog een klein uur mee bezig geweest, blijkbaar een bekend probleem met de combinatie van bepaalde buitenbanden/velg.

Gisteren op en neer naar de Eifel geweest om wat hoogtemeters te oefenen. 

image.png.b9d7d0e77e3a0e6731eded7ab070ba28.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag mijn langste rondje gefietst. Vanuit Deventer over de Posbank en weer terug. Viel me eigenlijk nog reuze mee tot aan de laatste kilometers toen ik in Twello wel meer moest afremmen, slingeren, weer optrekken etc. Toen pas merkte ik dat het veel moeite kostte. De Posbank is wel echt een hele mooie, maar toch wel verradelijke route hoor. Op de vele boomers na dan die half doof zijn en jouw dus 3 of 4 keer niet horen bellen en die midden op de fietspaden fietsen. 

image.jpeg.878bc48f5b2ff5ebe3209fa87daa3536.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen fietstochtjes van mij stonden in het teken van trainen voor het beklimmen van de Col du Galibier. Dit doe ik voor de Cliniclowns en om hier zoveel mogelijk geld voor op te halen. Daarom deel ik het berichtje hier ook nog maar even:

Over een kleine drie weken beklim ik voor de Cliniclowns de Col du Galibier. Hiermee wil ik zoveel mogelijk geld ophalen om ervoor te zorgen dat zieke kinderen even kunnen vergeten dat ze ziek zijn en dat mensen met een beperking of dementie zich weer gezien voelen. Help jij mee om zoveel mogelijk geld op te halen? Dit kan door een bedrag te doneren via mijn persoonlijke actiepagina: https://www.alpentocht.nl/2024/deelnemers/A02130. Alle beetjes helpen!

bewerkt door bas huijsmans
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opnieuw overwogen een triathlon-topic aan te maken, maar volgens mij ben ik de enige die daar in zou posten, dus dat laten we toch maar achterweg ;c

Aanleiding: na terugkomst van Peru ingeschreven voor de Utrechtse Heuvelrug Triathlon (1/4). Even aankijken hoe het gaat met de fitheid. Deze week de benen testen en dan een blok van 3 weken voor een taperweek richting 21 september (waar ik 15 september nog 100 km ga fietsen hehe).

Doelstelling is ditmaal 2.5 uur, moet in theorie haalbaar zijn.

- Zwemmen: 20m (richttijd 18/19 minuten, afhankelijk van hoe makkelijk ik het zwemmen weer oppak)

- Fietsen: 1u10m (is 32.4 km/u, schat in dat 33/34 km/u toch wel haalbaar moet zijn en dat bespaart weer 2/3 minuten)

- Hardlopen: 55m (PR op 10km is net geen 48 minuten, fitheid hier grootste vraagteken, maar 55m moet haalbaar zijn)

- Transitie: 2x 2.5m

Gaan zien hoe ver we komen in ieder geval. Fietsparcours heeft 6 mini-heuveltjes van gem. 800 meter aan gem. 3%, dat ben ik niet heel gewend. Gelukkig gaan we ook weer naar beneden daar :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je eerste triathlon of wel vaker gedaan? Vond open water zwemmen zelf echt het zwaarste onderdeel. 

Heb 1 triathlon gedaan en dat was ook zo een korte. Was in het Amsterdamse bos heel wat jaartjes geleden. Kan me nog herinneren dat ik het water insprong (was ook nog eens echt koud water), en van de spanning en de kou mijn hartslag als een gek omhoog ging. Niet ideaal voor een triathlon helaas en dat duurde echt nog een tijd tot deze onder controle was. 

Vind het wel iets schitterends hebben. Helaas is het er bij 1 gebleven omdat, zoals het hier wel vaker gaat, dit afgestreept kon worden. Maar als je dan kijkt naar de Extreme Triathlons in Noorwegen bijvoorbeeld. (Ben de exacte naam kwijt), dat is wel mooi hoor! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei WillieColón:

Je eerste triathlon of wel vaker gedaan? Vond open water zwemmen zelf echt het zwaarste onderdeel. 

Heb 1 triathlon gedaan en dat was ook zo een korte. Was in het Amsterdamse bos heel wat jaartjes geleden. Kan me nog herinneren dat ik het water insprong (was ook nog eens echt koud water), en van de spanning en de kou mijn hartslag als een gek omhoog ging. Niet ideaal voor een triathlon helaas en dat duurde echt nog een tijd tot deze onder controle was. 

Vind het wel iets schitterends hebben. Helaas is het er bij 1 gebleven omdat, zoals het hier wel vaker gaat, dit afgestreept kon worden. Maar als je dan kijkt naar de Extreme Triathlons in Noorwegen bijvoorbeeld. (Ben de exacte naam kwijt), dat is wel mooi hoor! 

Vaker gedaan! Heb nu 3 OD's (waarvan 1 een duathlon is geworden) gedaan, en aan het begin van de zomer mijn eerste halve. Wil aankomende zomer weer een halve doen, en het jaar daarop (als mijn lichaam de trainingsload aankan, belangrijkste voorwaarde) een hele. Gek genoeg vind ik zwemmen het makkelijkste onderdeel ;c Kon echt niet zwemmen toen ik ermee begon, maar sinds ik heb leren zwemmen vind ik het wel echt easy going, ga alleen nog niet zo snel (relatief t.o.v. anderen wel). Fietsen en hardlopen zijn relatief mindere onderdelen voor mij, zeker met fietsen kwam ik echt van héél ver (3 kwartier fietsen ging en langzaam en daarna was het wel klaar). En voor hardlopen ben ik nog een beetje te zwaar eigenlijk.

Die extreme triathlons zijn inderdaad heel gaaf. Wil daar in de toekomst ook zeker nog een aantal van doen, bijvoorbeeld in de Noorse fjorden, maar ook races zoals omhoog de Alpe d'Huez op, en van die XTerra races (offroad, dus MTB + cross). Hoeven geen full distances te zijn want dan moet je als een idioot trainen, maar een afstand waar redelijk tegenaan te trainen is is ideaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft open je een triathlon-topic, ik zou er ook af en toe posten. Vooral zeuren over dat ik niet van hardlopen hou. Ik had toevallig deze week contact met Snelle Jelle die een schurfthekel heeft aan zwemmen, maar wel goed kan lopen en fietsen. Maar vooralsnog blijft het bij praten ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Rogier.:

Opnieuw overwogen een triathlon-topic aan te maken, maar volgens mij ben ik de enige die daar in zou posten, dus dat laten we toch maar achterweg ;c

Aanleiding: na terugkomst van Peru ingeschreven voor de Utrechtse Heuvelrug Triathlon (1/4). Even aankijken hoe het gaat met de fitheid. Deze week de benen testen en dan een blok van 3 weken voor een taperweek richting 21 september (waar ik 15 september nog 100 km ga fietsen hehe).

- Zwemmen: 20m (richttijd 18/19 minuten, afhankelijk van hoe makkelijk ik het zwemmen weer oppak)

- Fietsen: 1u10m (is 32.4 km/u, schat in dat 33/34 km/u toch wel haalbaar moet zijn en dat bespaart weer 2/3 minuten)

- Hardlopen: 55m (PR op 10km is net geen 48 minuten, fitheid hier grootste vraagteken, maar 55m moet haalbaar zijn)

Gaan zien hoe ver we komen in ieder geval. Fietsparcours heeft 6 mini-heuveltjes van gem. 800 meter aan gem. 3%, dat ben ik niet heel gewend. Gelukkig gaan we ook weer naar beneden daar :D 

Altijd fijner trainen als je een doel hebt. Heb jij een eigen wetsuit of huur je steeds een voor de wedstrijd?

Ik ben momenteel vooral bezig met fietsen, maar ga nog 1x per week zwemmen en doe een start to run om mijn spieren en gewrichten weer te laten wennen aan het lopen. Als dat allemaal goed blijft gaan wil ik misschien toch eens een volledige Ironman gaan doen of een halve met een zwaar (fiets)parcours (bv. op Alpe d'Huez). 

36 minuten geleden zei WillieColón:

De Norseman Xtreme Triathlon, prachtig! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze zomer is mijn fietsen echt een drama. Volgens mij 2x op de fiets gezeten ofzo. En vanaf deze week gaat het korfballen weer beginnen. En met 2x training + wedstrijd blijft er weinig ruimte over voor de racefiets. Dit is toch wel het meest dramatische jaar qua kilometers. Ik vraag me af of ik de 50 km wel gehaald heb dit jaar. Ik denk het geen eens... 

Tot zover mijn wanprestaties van het jaar... 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Lenstra:

Wat mij betreft open je een triathlon-topic, ik zou er ook af en toe posten. Vooral zeuren over dat ik niet van hardlopen hou. Ik had toevallig deze week contact met Snelle Jelle die een schurfthekel heeft aan zwemmen, maar wel goed kan lopen en fietsen. Maar vooralsnog blijft het bij praten ;) 

Kan ie ook voetballen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Rogier.:

Mooi hoor! Henschotermeer en überhaupt de Utrechtse Heuvelrug zijn prachtig. De fietsroute oogt ook mooi. Het hardlopen daar lijkt me wel vrij taai: de onverharde paden rondom het meer zijn behoorlijk log om op te lopen. Kan zijn dat ze dit in recente jaren aangepast hebben, maar ik verwacht eigenlijk van niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. Vanochtend de Mont Ventoux opgefietst vanaf Bedoin. Het weer was perfect, we vertrokken rond half 9 zodat we voor de echte hitte uitfietsten. 's Ochtends was het ongeveer 24 graden en liep op tot maximaal 27 graden tijdens onze rit. Ter vergelijking: het is nu 34 graden.

Het was voor mij de eerste keer dat ik zoveel hoogtemeters maakte. De Mt. Ventoux heeft 1550 hoogtemeters, mijn vorige 'toppunt' was ca. 500 hoogtemeters in één klim. Deze hoogtemeters zijn verspreid over 21 km. de klim is 7,1% gemiddeld, maar heeft een heel stuk van gemiddeld 10%. Ik merk dat het fietsen tot ca. 8% mij prima afgaat, maar daarboven wordt het hard werken. Ik fietste samen met vijf vrienden en was - by far - de langzaamste van het stel, maar dat mag de pret niet deren: ik heb de top gehaald. In 2 uur en 20 minuten was ik boven. Voldaan en moe. Het was zwaar, maar niet zo zwaar als ik had verwacht. Het is wel grappig dat als je dan gaat afdalen dat je in ca. 20 minuten weer beneden bent. 

Spoiler

WhatsAppImage2024-08-30at16_15.11_fb524e77.jpg.5ee7aafa1f33519c0bee1496332fd94f.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondergetekende heeft afgelopen zomervakantie een fietsvakantie gedaan. Van woonplaats naar het Deense Funen gefietst met een stadsfiets van 7 versnellingen. In totaal 800 km in 10 dagen gedaan (incl. 3 rustdagen). Eerste keer dat ik dat heb gedaan en viel reuze mee (op de heuvels in Denemarken na dan ;c)

De route:

Screenshot_2024-08-30-17-20-03-06_affade91b559f96039602d19bf8a02d9.jpg.d3e3ffde6c3900f57dc7f466763f5640.jpg

bewerkt door Badmuts
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lenstra:

Zo. Vanochtend de Mont Ventoux opgefietst vanaf Bedoin. Het weer was perfect, we vertrokken rond half 9 zodat we voor de echte hitte uitfietsten. 's Ochtends was het ongeveer 24 graden en liep op tot maximaal 27 graden tijdens onze rit. Ter vergelijking: het is nu 34 graden.

Het was voor mij de eerste keer dat ik zoveel hoogtemeters maakte. De Mt. Ventoux heeft 1550 hoogtemeters, mijn vorige 'toppunt' was ca. 500 hoogtemeters in één klim. Deze hoogtemeters zijn verspreid over 21 km. de klim is 7,1% gemiddeld, maar heeft een heel stuk van gemiddeld 10%. Ik merk dat het fietsen tot ca. 8% mij prima afgaat, maar daarboven wordt het hard werken. Ik fietste samen met vijf vrienden en was - by far - de langzaamste van het stel, maar dat mag de pret niet deren: ik heb de top gehaald. In 2 uur en 20 minuten was ik boven. Voldaan en moe. Het was zwaar, maar niet zo zwaar als ik had verwacht. Het is wel grappig dat als je dan gaat afdalen dat je in ca. 20 minuten weer beneden bent. 

Inhoud verbergen

WhatsAppImage2024-08-30at16_15.11_fb524e77.jpg.5ee7aafa1f33519c0bee1496332fd94f.jpg

Keurig zeg. Het feit dat je zegt dat het niet zo zwaar was als je had verwacht biedt perspectief voor mijzelf volgende week hahah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren samen met 3 collega's de Col du Galibier opgefietst met de Alpentocht voor de CliniClowns. Daarnaast deden nog twee collega's mee die de klim wandelend afgelegd hebben. Voor mij was het, net als Lenstra hierboven ook zei, ook de eerste keer dat ik zoveel hoogtemeters maakte. Met 17.6 kilometers en een gemiddelde stijging van 6.8%  is de Col du Galibier iets korter en minder steil dan de Mont Ventoux. De Galibier is wel zeer verraderlijk. Waar de eerste 7.88 km namelijk met een gemiddelde stijging van 5.5% nog relatief gemakkelijk gaat, zijn de laatste 8km's een stuk pittiger met een gemiddeldestijging van 8.1%. Op vrijdag hadden wij de relatief makkelijke eerste 10 kilometers al gefietst en was ik al wel gewaarschuwd door meerdere mensen dat de kilometers daarna dus een stuk moeilijker gingen worden. Qua temperatuur was het eigenlijk wel prima, maar er stond echt heel veel wind, waar we uiteraard tegenin mochten gaan fietsen het eerste stuk.

Aan het begin van de beklimming zaten 2 collega's en ik nog bij elkaar, maar 1 collega hiervan haakte na een kilometer of 6 af en de andere had ook iets minder snelheid dan ik had. Dit was wel op een stuk waar we redelijk in de wind fietsten en ik paste hier mijn tempo dus maar even op hem aan om mezelf te besparen en hem ook nog een beetje uit de wind te houden. Na een kilometer of 8 ben ik vervolgens wel op mijn eigen tempo bij hem weggefietst en mocht ik de rest helemaal alleen doen haha.

Het stuk van kilometer 10 tot ongeveer 14 kilometer was even pittig omdat het vanaf daar dan een tijd echt een stuk steiler is en je dan ook boven de 2000m komten. Gelukkig was aan het einde van dit stuk een rustpunt, waar ik echt net weer weg wilde fietsen en toen mijn collega's daar ook net aankwamen en ik dus nog even iets langer ben gebleven. Ik moet zeggen dat het stuk van 3 à 4 kilometer hierna me eigenlijk wel makkelijk af ging. Hier ging ik zelf  een beetje rekenen en zag ik dat het nog mogelijk was om voor 12.00 uur boven te komen als ik een gemiddelde van 10km/u vast kon houden. Dat dit een minder steil stuk was komt ook wel goed uit, want de laatste kilometer is echt nog een erg pittige met een gemiddelde stiiging van 9.1%. Deze laatste kilometer zorgde er ook voor dat ik net om 12.01 boven was en ik na 1 uur 45 minuten en 1 seconde boven de top had bereikt. Mijn twee collega's kwamen 5 minuten later boven.

Een kilometer onder de top was ook een rustpunt uitgezet door de organisatie waar je dan weer op krachten kon komen en vanwaar er bussen gingen weer naar beneden voor de wandelaars en eventueel voor de fietsers die niet wilden afdalen. Hier hebben wij met zijn drieen nog gewacht op onze overgebleven collega die ook fietsend de klim maakte. Met hem zijn wij de laatste kilometer nogmaals naar boven gefietst. De pittigste kilometer hebben wij voor de lol dus nog een keer gedaan....

Dan reste alleen nog de afdaling en dat is natuurlijk een eitje vergeleken met omhoog fietsen. Het was wel echt nice dat we een flink stuk achter een auto zaten waardoor die ons heerlijk uit de wind hield. Zo in de afdaling dus een snelheid van 71km/u aan kunnen tikken. Een recordje. Al met al echt heel vet om te doen en ben toch wel van plan om volgend jaar weer mee te doen met de Alpentocht. De Stelvio is dan de berg die beklommen moet gaan worden.

image.png.1214a381f00889565e8abe0f835d2b51.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites