Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Cowdenbeath - The Blue Brazil - Geef de jeugd een kans

Djordison

Aanbevolen berichten

xxxxcentralpark.jpg.3e8d8f8847f22ef7c580

Het gaat toch vrij rap, want we zijn aanbeland in het seizoen 2038/2039. Het seizoen waarin Cowdenbeath zich voor het eerst mag melden in de Champions League. De voorrondes dan weliswaar en we hebben het niet getroffen met de loting. Er staat ons een trip naar de Portugese hoofdstad Lissabon te wachten.

Europees voetbal

Zoals de laatste jaren gebruikelijk beginnen we met het Europese seizoen. Sporting Clube de Portugal is ons ten deel gevallen. Daar zijn we niet blij mee en dat komt niet alleen omdat we Nederlanders zijn. Het is gewoon een zware tegenstander voor onze eerste CL-wedstrijden.

Voorronde CL

Het blijkt overigens ook uit het tweeluik. Dat ligt overigens niet aan het voetbal, want daarmee komen we zeer behoorlijk voor de dag. In Lissabon moeten we vanaf de 40e minuut met 10 man verder en daar profiteert Sporting van. Thuis zijn we wel sterker, maar weten we niet te scoren en wordt de dubbel ontmoeting in de 80e minuut definitief in het slot gegooid.

641ddcd8327e96cc638f6956b1efabe0.png

Europa League

Het voordeel van het instromen in de derde kwalificatieronde, dat je bij verlies direct in de competitiefase van de Europa League terecht komt. Hierin treffen we twee oude bekenden in Nordsjaelland en Gladbach, daarnaast mogen we ons meten met Real Betis, Steaua, Standaard Luik, Derry City, Bodo/Glimt en Fenerbache. De laatste twee spelen we, zoals gebruikelijk in de EL, pas in het nieuwe jaar.

Met 10 punten uit de eerste 6 wedstrijden mogen we niet klagen. Alhoewel die laatste wedstrijd tegen Derry City natuurlijk gewonnen had moeten worden, maar je hebt soms van die dagen dat het niet wil lukken. Verder twee verwachte nederlagen tegen Betis en Gladbach. Een moeizame overwinning in Denemarken en twee uitschieters tegen Steaua en Standaard Luik. In Europese duels zo makkelijk en veel scoren geeft de burger moed en ik verwacht dan ook kwalificatie voor de volgende ronde.

d2b6cc8592011ba291f404f5b5fe881c.png

Competitie

Dan de competitie en ondanks wat de bookmakers van ons vinden lijken we ons toch stilaan een echte subtopper te mogen noemen. We beginnen het seizoen met moeizame overwinningen, maar het zijn er wel veel. Na acht overwinningen en twee nederlagen staan we halverwege oktober bovenaan in de Premiership. Zoals vaker gebeurd is weet Celtic ons aanvallende spel te doorgronden en ons er genadeloos van langs te geven. 

Door onze kampioenschap dwaalden onze gedachten toch heel even af naar wat eremetaal denk ik, want vervolgens wisten we van de volgende zes wedstrijden er maar één te winnen. Tot zo ver onze titelaspiraties, want ondertussen loopt Rangers weer enorm weg. Bemoedigend is dat we het daarna oppakken en weer een keer van Celtic weten te winnen.

Spoiler

fb953d37be50fb6f98a1a8e7b6983037.png

Het levert de onderstaande tussenstand op. Opnieuw voeren we met dezelfde vier teams de boventoon in de competitie. Alhoewel Rangers er natuurlijk momenteel bovenuit steekt. Door onze overwinning in de laatste speelronde van 2038 zijn we zelfs Celtic voorbij op verliespunten. Wie weet kunnen we wel weer stunten door voorronde CL te halen. De titel lijkt nu te ver weg door het sterke seizoen van de blauwen uit Glasgow.

09e66d4fefa6dfdf49466a952b223292.png

Ontwikkeling

Ook nu hebben we weer een ontwikkelingskaart gekocht als bij Kolonisten van Catan en ook dit keer mogen we weer uitbreiden. Het trainingscomplex wordt met grote sprongen verbeterd. Overigens is er nog geen nieuws te melden over het stadion. Het gaat er komen, maar met welke capaciteit e.d. is nog steeds onbekend. We zijn regelmatig uitverkocht, dus we kunnen het inmiddels wel gebruiken.

Spoiler

6d9294f7e9fa9bd3edce3d4bf5264612.png

Reacties en tags

@delichris Het is met pieken en dalen die lichtingen, maar de genoemde vier hebben alle vier hun debuut al gemaakt kan ik verklappen.

@Marius Als de bookies mij hoger in gaan schalen weet ik zeker dat ik kampioen kan worden. ;) Ik ben daar ook altijd mee bezig en het is voor mij ook een reden om ze langer te houden. Costello is nu verderop in de pikorde beland en moet nog een wedstrijd of 70, dus ik betwijfel of hij het gaat halen.

@Djurovski Het beeld vertroebeld ook een beetje doordat er af en toe belabberde jaren van Rangers en Celtic tussen zitten, maar we maken absoluut stappen.

@dvsermelo Ik heb je toegevoegd aan de lijst met tags en bedankt voor je mooie woorden.

@Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane @Keith Kani @Satioz @Whitewolf345 @dvsermelo

Wil je een tag of uit de bovenstaande lijst verwijderd worden, laat het dan weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwalificatie voor de CL bleek nog een stap te ver maar in de EL loopt het wel prima. In de competitie steekt er 1 ploeg bovenuit maar laat je wel zien dat vorig seizoen geen toevalstreffer was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de tweede helft van 38/39 deden we nog mee in de competitie, Europa League, FA Cup en de Fife Cup. De eerste twee blijven het belangrijkst en vandaar die ik deze ook alleen presenteer. Ik win elk jaar de Fife Cup en tot nu toe komen we niet verder dan de halve finale van de beker, ook dit jaar weer.

Europees voetbal

In het nieuwe jaar stonden ons nog twee wedstrijden te wachten en daarin waren we flink op schot. 10 goals werden eerlijk verdeeld over de twee wedstrijden tegen Bodo en Fener. Het zorgde er zelfs voor dat we met vijf overwinning, een gelijkspel en twee nederlagen vierde werden in de competitiefase. Een ronde vrij dus in het vervolg en daar zijn we blij mee. Het geeft meer rust in de competitie.

Competitiefase

b760daac55b18005238559ff9b506b36.png

16e finale

Het prinsdom gaat ons weer verwelkomen, aangezien we het weer op mogen nemen tegen AS Monaco. In Stade Louis ll mochten we ons tweeluik aftrappen en dat ging volgens de Nederlandse ziekte. Een beeld van de verhoudingen 12 schoten voor Monaco tegen 30 voor, 7 om 9 daarvan waren op goal. De xG gaf 1,54 tegen 2,54 aan. Het balbezit was nog erger, 36% tegen 64% voor Cowdenbeath. Door de opbouw raden jullie het waarschijnlijk al. Het werd 3-0 voor Monaco. 

Thuis spraken de statistieken nog meer in ons voordeel, doordat de Monegasken helemaal niet gevaarlijk werden. We scoorden wel, maar niet genoeg. Na de 2-0 in de 80e minuut nog alles op alles gezet, maar hij viel niet. Het feit dat we Monaco zo goed weerstand kunnen bieden geeft vertrouwen naar de toekomst. 

710df7ffe5cd73c25fa9bfa122d99703.png

Competitie

De tweede competitiehelft ging voor ons buitengewoon goed. 15 wedstrijden leverden 11 overwinningen met twee gelijkspellen en even zo veel nederlagen. Beide nederlagen waren tegen Rangers en met name de tweede zorgde dat de titel geen moment echt in zicht is geweest. Na het betere knoeiwerk van Rangers lijkt de eindstand spannender dan het geweest is. 

Celtic kwam overigens tot de finale van de Europa League waarin ze met 4-2 van Liverpool verloren. Dat verklaart wellicht het mindere seizoen. Desalniettemin worden we voor het tweede jaar op rij tweede en mogen we opnieuw de voorronde Champions League in. 

Spoiler

de122818e2b3e9ad8bab9cda06c892e4.png

Als gezegd de eindstand lijkt alsof Rangers het nog benauwd heeft gekregen, maar ze gingen met negen punten voorsprong de kampioensgroep in. Het doelsaldo was ook geen issue voor ze, dus de terechte kampioen is duidelijk. Voor ons het seizoen van de bevestiging dat we kunnen strijden met de grootste ploegen in Schotland. 81 punten is voor ons een record en er zijn jaren geweest (inclusief vorig seizoen) dat het genoeg was geweest voor de titel.

3e5c48667ae8b329d0bbc623aa4d6765.png

Ontwikkeling

Het houdt niet op, niet vanzelf. Opnieuw investeren we in onze trainingsaccommodatie voor de som €5,75m. We gaan zo langzamerhand tegen onze grenzen aan lopen en dat is te merken aan de kosten op dit vlak. Een flinke smak geld, maar we willen naar exceptioneel of state of the art. Verder gaven we geen euro, dus het kon er vanaf.

Spoiler

171a824ab4e45252b7148769cb8e4052.png

Wellicht had het bestuur iets langer na kunnen denken, want niet veel later kwam het bericht over het nieuwe stadion. Voor de luttele som van 22,5 miljoen komt er een nieuw stadion in Cowdenbeath. Als fervent tegenstander van kunstgras ben ik zeer content dat we op natuurgras gaan spelen en ook de capaciteit valt niet tegen met bijna 16,5k. Daar kunnen we wel wat mee, aangezien er vast uitbreidingsmogelijkheden zullen zijn.

Na jaren van hard werken en het afleveren van de ene jeugdspeler na de andere had ik verwacht passende waardering te krijgen via het stadion. Helaas ben ik een minder grote verlosser dan ik en mijn ego denken, want het nieuwe stadion gaat de naam dragen van Andy Rodden. De assistkoning aan de linkerflank krijgt de grootste eer die een voetballer kan krijgen: de Andy Rodden Arena.

baeb5f3467ed3bee03f12efff91ea0b0.png

Reacties en tags

@Whitewolf345 Eén van de twee wordt het doel voor volgend jaar. Welke dat gaat zijn, laat ik tijdens het seizoen bepalen. Maar het is tijd voor de miljoenen van de groepsfase of alle andere toernooien links laten liggen voor de titel.

@delichris Geen klachten, we spelen ons wederom tussen Rangers en Celtic in.

@BA1986 Ik zag ze af en toe voorbij komen. Leuk dat je nu reageert en bedankt voor het volgen!

@Marius Het gat is aan het einde niet zo groot, al vertekent dit enigszins. We zullen er een keer overheen moeten, maar voorlopig ga ik weer voor CL-voetbal. Eerst zorgen dat we financieel geen beperkingen meer hebben.

@Djurovski De tweede helft werd nog beter, mede door het gebrek aan Europese wedstrijden.

@Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane @Keith Kani @Satioz @Whitewolf345 @dvsermelo

Wil je een tag of uit de bovenstaande lijst verwijderd worden, laat het dan weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AS Monaco is wel vaker een plaaggeest gebleken helaas. Maar net als tegen Celtic en Rangers verwacht ik dat je ze ooit nog eens een pak slaag gaat geven! Champions League zou mooi zijn komend jaar, al bewijst Celtic wat mogelijk is op een niveau lager in Europa. Eindelijk wat meer informatie over het stadion: het is altijd een eer als het naar jou wordt vernoemd maar in deze game misschien wel net zo mooi dat die eer naar een speler gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Europa zat het niet mee, zowel qua loting als krijgen waar je recht op hebt tegen Monaco. Gelukkig werd dat ruimschoots goedgemaakt in eigen land. De titel bleek te hoog gegrepen zoals je had voorspeld maar dat puntenaantal zegt meer dan genoeg! Mooi nieuws ook wat betreft dat stadion.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Selectie

De selectie blijft redelijk stabiel de laatste jaren. Alhoewel er toch jaarlijks weer wat talenten afvloeien en weer bij komen. Onze oudste spelers is met afstand John Costello met zijn 28 jaar. Hij leek op weg op het record aan competitiewedstrijden te breken, maar zijn speelminuten zijn drastisch gekelderd. Aangezien hij nog een wedstrijd of 70 moet om dat te halen betwijfel ik sterk of dat gaat lukken. 

De kern van de recente jaren komt ook nu weer tot de meeste wedstrijden met daarbij versterking op het middenveld van Ashworth, Alston en Bingham. Eén van deze drie zal vermoedelijk de komende jaren Gregg Sandison uit de basis gaan bespelen. Opvallend is verder nog dat Jim Mair in de buurt kwam van het assistrecord van Andy Rodden. Het maakte niet uit of als rechtsback of verdedigende middenvelder speelde. Hij wist zijn teamgenoten goed te vinden.

Spoiler

ba280b073e2cbe38df066bd36b5149e2.png

In de volgende spoiler een screen van Costello. Hij gaat in ieder geval het record van officiële wedstrijden in deze game verbreken. Hij maakte nog net zijn debuut toen we uit League 2 promoveerden en kwam tot aan dit seizoen minsten aan 20 wedstrijden per jaar.

Spoiler

78f37aca13194e984ce35fea9bcd14a7.png

Jeugdinstroom

Vorig jaar was de beste jeugdlichting tot dat moment en dit jaar wordt dat nog eens dunnetjes over gedaan. Met bijna driekwart punt meer worden alle spelers gewogen. De basis is de vrij breed en het potentieel is ook vrij redelijk aanwezig. Ik verwacht veel van de zes spelers die ik heb vastgelegd, daarvan mogen Brogan en Kelly direct door naar de eerste selectie. Murphy heeft last van het feit dat ik nu twee goede keepers heb en de rest mag rijpen in de onder 18.

83b1d36c1a2a03fe59aa020e1603c7c7.png

Om een beeld te geven waar we het inmiddels over hebben qua kwaliteit aan instroom voeg ik in de spoiler twee screens toe van degenen die direct door mogen naar het eerste elftal: Kelly en Brogan. Beide screenshots zijn van een half jaar laten ongeveer.

Spoiler

1f91364674661909180c6d508b35e292.png

4131ab3d5619aed1f657d1148db381e6.png

Vooruitblik

Nou, nou, we moeten dan voor de tweede keer voorronde CL behalen voordat de bookmakers ook overtuigd zijn van Cowdenbeath. Overtuigd is misschien niet het goed woord, maar in ieder geval niet meer overtuigend als degradatiekandidaat. 

Verder eigenlijk geen verrassingen. De bovenste drie samen met Cowdenbeath vormen al jaren de top van de Premiership. Hearts, Dundee en Motherwell bevinden zich daar ergens tussenin en de overige teams mogen daadwerkelijk gaan zorgen dat ze niet degraderen. Als promovendus voegt de club waar Sir Alex furore maakte zich weer bij ons. Een club met historie en dat is altijd een aanwinst voor de competitie.

5841cba35744b5254521f8c62f8dfd9f.png

Reactie en tags

@Djurovski Het blijft beetje bij beetje, maar eens zal het er toch van gaan komen.

@Cervantes Meestal wordt hij in dit soort saves naar mij vernoemd, dus het is inderdaad weer eens wat anders. Ik vind het ook wel tof en de Andy Rodden Arena bekt wel lekker. 

@delichris De EL-campagne ben ik niet ontevreden over inderdaad en met Monaco gaan we er in ieder geval uit tegen een grote naam.

@Marius Het puntenaantal laat de echte sprongen zien. Het jaar hiervoor deden we ook echt meer voor de titel, maar dat was die van de armoede geweest. Nu maken we het Rangers 'gewoon' op kwaliteit enigszins moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om zien dat de jeugdlichting de nodige kwaliteit aflevert. De spelers die je daar toont zien er zeker beloftevol uit. De odds lopen nog steeds achter. Is de reputatie van de club dan ondertussen ook al niet wat gestegen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het winnen van de IDS even de tijd genomen om deze novelle door te gaan. En na het lezen begrijp ik waarom je deze maand in de schijnwerpers staat. Qua resultaten en inzichten in de jeugd erg interessant om door te lezen. Graag een tag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Europees voetbal

Opnieuw mochten we starten in de voorronde van de Champions League van 2038/2039. Ooit gaan we deze prijs met zelf opgeleide spelers winnen, maar nu zou het vooral een prijs zijn als we de groepsfase zouden halen. Daarvoor gaan we ook enorm rouleren en houden we de 16 beste spelers fit voor de voorrondes. De competitie is dit keer van ondergeschikt belang ten opzichte van de CL-miljoenen.

Derde voorronde

In de derde voorronde mogen we naar Turkije. Tegen een van de mooiste kleurencombinaties in het clubvoetbal, namelijk die van Trabzonspor. Hoe het in de thuiswedstrijd 3-3 is geworden is mij een raadsel. Ze schoten vier keer op goal en daarvan lagen er weer drie in terwijl het veld- en kansenoverwicht enorm was. In de uitwedstrijd gaf de uitslag de verhoudingen beter weer en waren we genadeloos voor de Turken. 

de5d40372642ccd717b453b5d04324a7.png

Play-off

In onze beginperiode van het Europese voetbal hebben we Antwerp al eens verslagen en dat zorgde ervoor dat we niet onder de indruk waren toen Club Brugge uit de loting kwam. Alhoewel het ook op korfbal kon lijken gezien de uitslagen waren we twee keer beter en overtuigend ook. Met 9-5 in totaal kwalificeerden we ons voor de Champions League.

fb545f4b005822c56f81bf2531cbfdb0.png

De zilvervloot komt binnen zeilen!

1bd9569318a571b59ad8482f88507238.png

Competitiefase

Hier kon natuurlijk alleen maar een zware loting uit komen, maar we treffen toch een aantal ploegen met perspectief. Dat geldt niet voor Barcelona, Arsenal, RB Leipzig en Benfinca. Vanaf pot drie moeten we thuis iets kunnen bewerkstelligen met Ajax en Lyon en pot vier geeft ons een oude bekende in Bodo/Glimt met daarbij Braga.

Voor de winterstop hebben we al acht punten te pakken, dat is eigenlijk boven verwachting. We begonnen sterk met de enige wedstrijd waarin ik zeker punten had verwachte tegen Bodo/Glimt. Bij Lyon was het klassenverschil niet eens heel groot en Arsenal thuis wisten we verrassend op een gelijkspel te houden. Ook in Leipzig werden we niet afgedroogd en bij Braga wonnen we in de laatste minuut zelfs een punt. Na de thuisoverwinningen tegen Ajax staan we er goed voor. De laatste jaren is een punt of 8 namelijk voldoende voor de knock-outfase. 

0375f9753e3d3d0895143c95b5e53ff5.png

Competitie

In mijn vorige post al aangegeven een focus te nemen voor dit jaar en dat was CL-voetbal. Tenminste het behalen van de competitiefase. Zoals jullie hierboven gelezen hebben ging dat aardig, maar het zorgde wel voor een dramatische start in de competitie met drie nederlagen in de eerste vijf wedstrijden. Doordat de rest maar door voetbalden en meer wedstrijden speelden stonden we heel even bij de gevreesde streep in de buurt.

De gigantische pakken slaag van Hearts en Rangers lieten mij even twijfelen aan de tactiek, maar stug volhouden werd dit keer beloond met een gigantische reeks. Tot de jaarwisseling werden in de competitie namelijk niet meer geklopt. In de vijftien wedstrijden bleven we ongeslagen met tien overwinningen en vijf gelijke spelen. Wat een ongekende reeks aangezien er ook gewoon wedstrijden tegen Rangers en bij Celtic en Hearts tussen zaten.

Spoiler

02a15ea7d3df434f816d3ef18025e07e.png

De Schotse competitieplanner blijft een alcoholist en de gaten in wedstrijden onderling zijn enorm. We hebben maar liefst zes wedstrijden minder gespeeld dan Hearts en Aberdeen bijvoorbeeld. Het geeft een vertekend beeld in de ranglijst en voorlopig moeten we het dan ook met de vijfde plaats. Qua verliespunten staan we er goed voor en bestieren we de tweede plaats. Alles om voor te spelen nog, maar als we die start toch eens over konden doen..

f0f0a28c7264cb0929bea3e96419de2c.png

Viaplay Cup

De Viaplay Cup zien jullie mij eigenlijk nooit iets over late zien. Dat komt vooral door het feit dat we er altijd in de tweede ronde uitgaan. De laatste jaren vindt die tweede ronde plaats tussen de Europese wedstrijden in en kies ik er voor met een B-team te starten. Tot op heden leverde dit uitschakeling na uitschakeling op. Behalve dit jaar, want toen wisten de reserves ineens te winnen van Greenock en Aberdeen. Na twee overwinning sta je al direct in de halve finale (als Europees deelnemer dan). Dus starten we tegen Dundee United wel met de sterkste elf en dat was te merken. Met een 5-1 overwinning gingen we overtuigend naar de finale.

909310f425d8f6fe93ba613de244aac4.png

Ook in de finale starten we met de sterkste elf en mogen we het opnemen tegen St Johnstone. We weten beide clubs uit Glasgow dus te ontlopen op weg naar de finale. Tijdens de eindstrijd zijn we veel sterker dan de elf uit Perth. Stephen MacKinnon gaat de geschiedenisboeken in van Cowdenbeath. Met zijn goal in de 38e minuut op aangeven van Sherdar Sambo bezorgen zij The Blue Brazil de eerste grote prijs in de clubgeschiedenis.

dd1dc459a23c008c0745211adbae87c5.jpg

Spoiler

820d185ecaffe5cf94d8ebc0e897d4d4.png

Reacties en tags

@Marius Ja, de kwaliteit van de spelers zorgt ongetwijfeld voor de odds. Het maakt niet uit hoe we al jaren presteren. De reputaties is inmiddels de vierde van Schotland na Rangers, Celtic en Hibernian.

@delichris Dat blijft maar zo. Het gaat puur op basis van kwaliteit volgens mij en dat is dus nog wel even verder groeien voordat we serieus mee gaan doen volgens de bookies.

@Tim Windt Top dat je bijgelezen hebt en bedankt voor je reactie. Ik heb je toegevoegd aan de lijst.

@Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane @Keith Kani @Satioz @Whitewolf345 @dvsermelo @Tim Windt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een eerste prijs! Gezien je verleden in dat tornooi misschien niet degene die als eerste verwacht werd, maar sowieso een mooie natuurlijk! Ook voor het overige ben je sterk bezig, met wellicht de CL die er het meest uitspringt. Kwalificatie voor de groepsfase was al mooi, maar ook in het hoofdtornooi doe je het meer dan prima. De tussenstand in eigen land is erg vertekend, die kalendermaker kan best een andere job zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele topic in een keer uitgelezen. Ongekend hoe snel je bent opgeklommen naar de topdivisie en nog knapper hoe je daar meteen lekker meedraait. Tof dat je de eerste grote prijs in de wacht hebt gesleept en ook Europees lijk je steeds meer een rol te gaan spelen. Ben benieuwd hoe lang je nog nodig hebt maar in dit tempo ga je de challenge vrij vlot voltooien! Graag een tag vanaf hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opnieuw deden we nog op alle fronten mee na de jaarwisseling. De Viaplay Cup werd als pronkstuk al aan de prijzenkast toegevoegd. De Fife Cup hebben we nu veertien jaar op rij gewonnen en we hebben er een traditie van gemaakt om deze beker mee te geven aan een trouwe medewerker van de club, dus daar doen we maar geen verslag meer van. De FA Cup gingen we voor het eerst in vijf jaar voor de halve finale eruit tegen Hibernian, dus we deden niet direct de dubbel.

Allemaal van ondergeschikt belang ten opzichte van de twee belangrijkste competities de cinch Premiership en de Champions Leauge.

Europees voetbal

We stonden er dus goed voor met acht punten uit de eerste zes wedstrijden. Er waren nog twee wedstrijden te spelen voordat de eindrangschikking werd opgemaakt en die waren niet tegen de minste.

Competitiefase

Nou, daar gingen we dan op schoolreis naar Camp Nou. Voor bijna 94.000 toeschouwers mochten we tegen één van de grootste clubs van Europa spelen. Helaas waren de spelers meer bezig met wie ze na afloop shirtjes gingen ruilen dan voetballen, want we hadden niets in te brengen. De schamele opbrengt na 90 minuten voetbal waren twee schoten en 31 overtredingen. Oh ja, met drie tegengoals. 

Dan Benfica thuis zou beter moeten gaan, zeker gezien onze thuisvorm op Central Park. We gaven goed partij, maar waren zeker niet beter dan de Portugezen. Het werd dus de twee verdiende nederlaag na de winterstop. 

2a338d28809cfbd84922b3016a8e5379.png

Voor de stand was dit billenknijpen totdat de laatste wedstrijden gespeeld waren. Ik had voor Benfica al zitten rekenen en het moest heel ongunstig verlopen wilden we niet doorgaan. Vooral omdat we bij gelijke stand konden teren op een vrij goed doelsaldo. Desalniettemin konden er nog twee teams overheen in de laatste wedstrijden van de laatste speelronde. Het gebeurde niet en dus mochten we als 23e door naar de playoff ronde knock-out fase van de CL. Helemaal niet slecht voor een debutant.

8790bb87203ae2779b50394ad7cde331.png

Playoff ronde knock-out fase

Het is een ronde die in elk geval niet lekker in de mond ligt, maar voor ons maakt dat niets uit. We zitten tussen de grootste teams uit Europa. Daarin mogen we het opnemen tegen Marseille. Als City, Bayern, AC en Inter ook in deze ronde mee doen, mag je niet klagen met dergelijke loting.

Als favoriet gingen we natuurlijk niet van start (zeker bij de bookies niet :classic_ninja:), maar er lagen ook kansen. Dat bleek wel in het eerste duel. We hadden veld- en kansenoverwicht op de Fransen. In het resultaat kwam dit helaas niet terug door een late gelijkmaker. De rollen waren omgedraaid in de uitwedstrijd, daarin was het spelbeeld in evenwicht maar schoten we pas in de 90e minuut de gelijkmaker binnen. Hierdoor mochten we verlengen en ook al kreeg Marseille hierin rood, toch wisten ze de winnende te maken in de 115e minuut.

af801fb1ce11a12f2875803e7cf6d5a4.png

Het CL-debuut was daarmee ten einde, maar we hebben onze naam gevestigd in Europa. Ze kunnen er maar beter aan gaan wennen, want die cup met de grote oren moet natuurlijk een keer naar de Andy Rodden Arena gaan komen.

Competitie

In de competitie is onze vorm ronduit spectaculair te noemen. Ook in de tweede seizoenshelft draaien we als een tierelier. Met onze eerdere reeks meegenomen verliezen we van de laatste 30 wedstrijden maar twee keer. Twee keer tegen Rangers. Het begint een rivaliteit te worden. Zonder deze directe nederlagen waren we namelijk wel kampioen geworden. Dat is is nu het derde jaar dat de titel herleid kan worden naar de onderlinge confrontaties. Het hoort bij het groeiproces zullen we maar zeggen. De tweede nederlaag zorgde er voor The Gers met negen punten verschil de kampioensgroep in konden en daarmee al bijna gedaan was. Wij lieten bijna niets meer liggen, maar Rangers sprokkelde nog genoeg punten.

Spoiler

8cd53ddda3e2fb000fff552e6c756f13.png

De einstand laat dus maar weer een klein verschil zien. Al zegt het doelsaldo wel iets meer over de onderlinge verhoudingen, want daarin springen ze er echt nog bovenuit. Opnieuw een puntenrecord dus voor Cowdenbeath en hier hoeven we ons niet voor te schamen. Als Rangers dit soort seizoenen blijft afwerken is het gewoon heel lastig beslag te leggen op de titel. 

De top vier blijft ongewijzigd en dit keer wint Hearts de strijd om het laatste ticket van St Johnstone. Aberdeen krijgt weer wat van zijn glans terug en waar Motherwell de laatste jaren een stabiele middenmoter bleek te zijn, vallen ze ineens naar de Championship. We krijgen vaste klanten Kilmarnock en St Mirren er voor terug.

572f0ec2e9059464ff68ab16b64bfa02.png

Reacties en tags

@Tim Windt Naast de titels op de lagere niveaus is dit de eerste op het hoogste niveau. Het is niet de meest aansprekende, maar het voelde goed om er eens te winnen tussen de grote jongens. In de prijzenkast staat hij ook boven de titels van de Championship.

@Whitewolf345 Dat competitieschema is echt verneukt, want als je voorrondes speelt loop je heel het jaar achter de feiten aan. Dat is niet zo erg als je het uiteindelijk in kunt halen, maar Rangers maakt bijna geen fouten helaas.

@Marius Die kalendermaker zorgt vooral voor vermoeide benen gedurende het jaar, maar dan moeten we maar een nog bredere kern krijgen. Zeker blij met de eerste prijs, al had ik inderdaad verwacht dat het de FA Cup zou zijn. Daar heb ik volgens mij al zes keer de halve finale gehaald (en zes keer verloren).

@Makalakalane Ik heb het elftal in de spoiler gezet. Er timmeren wat mensen hard aan de weg om hierin te komen, maar vooralsnog zijn Lowis, Innes, Costello, Sandison, MacKinnon en McAllister de enigen die nog actief zijn bij de club.

Spoiler

d4decb791ec2913e729892673901c2d3.png

@delichris De eerste prijs staan pontificaal in de prijzenkast!

@Djurovski Het niveau wat we Europees laten zien valt helemaal niet tegen moet ik zeggen. Winnen gaan we hem op korte termijn niet doen, maar iets meer kwaliteit kan ons zo maar nog een ronde of wat verder brengen.

@De Raam Bedankt voor je reactie en je woorden. We slaan Europees bepaald geen modderfiguur, maar ons echt te moeten hebben we nog wel een paar zeer goede jeugdlichtingen nodig. Ik voeg je toe aan de lijst!

@Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane @Keith Kani @Satioz @Whitewolf345 @dvsermelo @Tim Windt @De Raam

Link naar opmerking
Deel via andere websites