Kyrill Gepost December 21, 2023 Share Gepost December 21, 2023 Gefeliciteerd met de titel, en promotie naar het hoogste niveau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurovski Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Lekker bezig hoor en meer dan terecht nu die promotie. Succes op het hoogste niveau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Wow je bent dan toch de terechte kampioen. Dit is wel een lekker kampioensfeest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElMarcos Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Gefeliciteerd met de titel en bijbehorende promotie! Volgend seizoen gaat een uitdaging worden, maar alle vertrouwen in je kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19CH98 Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Daar zijn de stappen naar voren dan. Zeker met de jeugdlichting waarvan wij al weten dat die eraan komt gaat het helemaal goedkomen op het hoogste niveau! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djordison Gepost December 22, 2023 Author Share Gepost December 22, 2023  Naar de Premiership We zijn dus na zes jaar uit de Championship gepromoveerd. In totaal hebben we er elf jaar over gedaan om vier keer te promoveren. Alleen met eigen jeugd of spelers die al actief waren bij de club. Daarin is veel gebeurd in de ontwikkeling van de club. Het is een moment om terug te kijken naar de afgelegde weg en de ontwikkeling die de club heeft doorgemaakt. Ook staan we even stil bij de giganten die dit mede mogelijk gemaakt hebben door midden van wat statistieken.  Selectie Allereerst de selectie van de promotie. Voor mij een heuglijk feit dat er nog drie spelers actief zijn vanaf het begin van de save. Alle drie zijn al regelmatig voorbij gekomen en zullen ook later in deze post bij de belangrijke statistieken weer regelmatig benoemd worden, maar toch ook hier een moment voor: Gregor Jordan, Andy Rodden en Joshua Jack.  Verder zijn de noemenswaardige feiten dat alle spelers in de dubbel cijfers qua doelpunten 20 jaar of jonger waren. Met als positieve uitschieter McAllister met zijn 16 jaar. Absolute promotieheld is Lewis Headrick. Hij leidde ons dit seizoen in alle statistieken, behalve gespeelde wedstrijden. Wanneer we een doorbraak in een wedstrijd nodig hadden leverde hij altijd.  Overigens voor de scherpe lezers is te zien dat de jeugdinstroom van 2028 ook einde verhaal is. Ik ga daar op een later moment op terugkijken, anders wordt deze post te lang vrees ik. Spoiler  Ontwikkeling De ontwikkeling van de club is hard gegaan als we puur naar de faciliteiten kijken. Op het gebied van het stadion en toeschouwersaantallen is het maar mondjesmaat gestegen. Ik heb geen geld (over) om het stadion uit te breiden en gezien de toeschouwersaantallen heeft daar ook gewoon geen prioriteit gelegen. Het gemiddelde is dit jaar zelfs gedaald doordat we geen rivalen meer in de competitie hebben. Dunfermline en East Fife waren goed voor grote bezoekersaantallen.  Jullie hebben tijdens de updates gezien dat Richards en Mott miljoenen hebben opgeleverd. Hieronder zien jullie waar die gebleven zijn. Vanaf het vijfde jaar was de jeugdwerving en - opleiding al op een hoog niveau en dat heeft zeker in latere jaren tot uitstekende jeugdlichtingen geleid. Pas later, met die miljoenen, konden we onze andere faciliteiten verbeteren. Door de fullprof status en relatief weinig inkomsten zal ik daar de komende jaren ook weer een grote verkoop voor nodig hebben of Europees voetbal. Maar dat laatste is nog even toekomstmuziek.   Om een totaalbeeld te geven van de afgelegde weg ook nog even onze reis door de piramide in beeld gevangen. Met daarbij een tweetal opvallende zaken. Behoudens het eerste seizoen zijn we altijd als 10e ingeschat. In Fife County zijn we het grootste team geworden (oké, Dunfermline, East Fife en Raith Rovers doen in die beker mee met hun -20).   Statistieken Dan na elf seizoen een ereronde voor onze meest belangrijke (statistische) spelers. In drie belangrijkste categorieën neem ik de top 10 met jullie door. Wellicht een aparte manier, maar voor langlopende games heb ik altijd dit soort statistieken bijgehouden. Het is manier om de alternatieve geschiedenis bij te houden en af te zetten tegen de historie van de bestaande club.  Allereerst de competitiewedstrijden. Daarin de eerdere genoemde drie als koplopers. Ook eerdere hebben Kerr, Berry en Walker hun moment als afscheidnemende clubiconen gehad. Van de actieve spelers staat Kelly, Costello, Nicol en Farrance het hoogste. Vanzelfsprekend zijn zij van de eerste lichtingen, maar behoudens Kelly spelen zij nog genoeg wedstrijden.   De topscorers van deze save tot nu toe komen nog niet in de buurt van het competitiedoelpuntenrecord. Niet geheel verrassend staat Jack bovenaan en Mott kwam in drie jaar ernstig dicht in de buurt. Voor de rest blinken we niet uit in contante doelpuntenmakers. Ferguson heeft een tijd als spits gespeeld met een 4 voor afwerken, dus daar hebben gewoon te weinig kwaliteit gehad. Gilmour is al jaren supersub en scoort in de verschillende bekers. Van deze lijst verwacht ik alleen dat Headrick blijft leveren. De rest zal langzaam aan verdwijnen. Desalniettemin hebben zij er voor gezorgd dat we in de Premiership zijn beland, dus is dit moment van shine voor hun.   Assistkoning van beroep is al jaren Andy Rodden. Opvallend is dat er vier backs in deze lijst staan. Het modern voetbal heeft ook de weg naar Cowdenbeath gevonden. Kenney is de nieuwste aanwinst in dit verhaal en als hij blijft spelen de enige die stap naar de kroon van Rodden kan maken.    Hall of Fame Bij mijn introductie als manager heb ik de catacomben van Central Park ruimte gereserveerd om belangrijke spelers te eren. Zoals ze in de NBA rugnummers de hoogte in hijsen doen wij dat met ingelijste shirts van clublegendes. De bovenstaande statistieken maken hopelijk duidelijk genoeg dat er zes spelers ingelijst bij de kleedkamers hangen. Als belangrijkste drie namen hanger daar de shirts van onze drie beklimmers van het Schotse voetbal:  Spelers van buiten krijgen dus ook hun eer, maar daarnaast zijn er twee spelers die de club verder hebben gebracht. En is er één jeugdspeler die als voorbeeld gold voor iedereen die na hem kwam.   In de volgende update van de eerste seizoenshelft zal ik een korte blik werpen op de huidige staat van de Premiership en zullen jullie zien of Celtic en Rangers nog steeds de dienst uitmaken.  Reacties en tags @MNie Het zorgt er in ieder geval dat ik een dubbel programma beter moet kunnen verteren. Dat alleen al is pure winst. @Marius Ik vond het inderdaad maar vreemd dat ik er nog mee in moest stemmen, maar gelukkig kunnen we iedereen fulltime aan ons binden. @Kyrill @Djurovski @delichris Thanks heren! @ElMarcos @19CH98 Jullie hebben er in ieder geval vertrouwen in. Ik heb maar één focus volgend jaar en dat is St. Mirren. Zij blijven erin na de promotie van dit jaar en gezien onze ontwikkeling wil ik hem onder ons houden. In de play-offs zouden we dan iedereen aan moeten kunnen.  @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane    Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrill Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Leuke en toffe update!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19CH98 Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Mooi overzicht van de afgelopen jaren. Gelukkig kan er nog wat geüpdatet worden en dus heb ik zeker veel vertrouwen in de toekomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurovski Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Mooi overzicht hoor. En zeker knap om met deze beperking zo snel op het hoogste niveau te spelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MNie Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Ik hou van deze updates, zeer leuk gedaan weer hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius Gepost December 22, 2023 Share Gepost December 22, 2023 Geweldig zo’n overzicht. Vooral om zien hoeveel wedstrijden sommige spelers al gespeeld hebben voor de club. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost December 23, 2023 Share Gepost December 23, 2023 Een mooi overzicht is dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djordison Gepost December 23, 2023 Author Share Gepost December 23, 2023  Premiership We zijn er eindelijk beland, de heilige graal van het Schotse voetbal: de Premiership. Alle grote teams en voormalig kampioen zijn nog aanwezig, behalve Kilmarnock. Zijn de grote twee nog steeds de heersers? Zeker, er komt nauwelijks iemand in de buurt. Opvallend is dat Celtic in game redelijk snel van de troon gestoten is door Rangers en zij zijn dan ook dit jaar favoriet. De laatste jaren verdeelden ze dus de titels met 6 voor Rangers FC en 5 voor Celtic. Eén keer wist een club zich er tussen te spelen en dat was Aberdeen in 30/31.   Als gezegd is Rangers dus favoriet, maar Celtic zit er nog kort op. Aberdeen, Hibs en Hearts vormen normaliter de subtop, al speelde St. Johnstone zich daar vorig jaar tussen. Dundee United en Dundee vormen normaal gezien de middenmoot. Motherwell en Livingston speelden af en toe degradatie play-offs en St Mirren bleek er vorig jaar voor het eerst in. De laatste club is vooral de focus voor dit jaar. Als ik hen achter mij kan houden heb ik er ook vertrouwen in om via de play-offs erin te blijven.   Om het een en ander in perspectief te plaatsen heb ik een overzicht van de salarislasten bijgevoegd. De top twee is niet eens in zicht. En de subtoppers zijn ook duidelijk te herkennen. Het gat tussen de nummer 11 en ons is ongekend groot. Zes keer de salarislasten van ons geeft Dundee FC uit op jaarbasis. Op basis van deze verschillen een ongelijke strijd, maar daar laten we ons niet door afschrikken.  Spoiler  Voorbereiding Dit jaar waren we zelf één van de Premiership teams in de loting van de Viaplay Cup. Onderdeel hiervan is dat we direct favoriet zijn in de poule. We komen er redelijk genadig vanaf bij de loting. Maar gezien ik verwacht niet heel veel te kunnen rouleren met talenten besloten om er hier veel van op te stellen. Tegen Forres Mechanics en Montrose gaat dat uitstekend. Cove Rangers en Stenhousemuir bieden meer tegenstand en krijgen we twee punten voor de overwinning na strafschoppen. Hiermee worden we eerste in de groep en mogen we weer naar de tweede ronde. Deze horde kwamen we nooit voorbij en ook nu was dit niet het geval. De wedstrijd zit tussen de eerste competitiewedstrijden in, dus dat was een ingecalculeerde nederlaag.   Competitie The Blue Brazil verrast kunnen de kranten ongeveer elke maand wel een paar schrijven. Wat gebeurt hier in de vredesnaam!? Ik had ingezet op een typisch seizoen degradatievoetbal met St. Mirren als voornaamste kandidaat om directe daling te voorkomen. Het begon met twee uitwedstrijden tegen Motherwell en Hearts. Bij de laatste pakten we een redelijk onterecht punt, maar waren we in ieder geval van de hatelijk nul af. Hierna moesten we tegen St. Mirren voor de eerste thuiswedstrijd en het werd direct de eerste overwinning met 4-2. McAllister met een dubbelslag bezorgde de zege. Dundee, Rangers en Hibs zorgen er voor dat de Barclay als keeper een hernia kreeg van de bal uit de goal halen.   Na een kleine tactische wijzigingen door iets verdedigender te starten wonnen we er vervolgens drie op rij! Vanaf dit moment hebben we (tot nu) geen echte degradatiezorgen meer gehad. Dat is een luxe die ik totaal niet verwacht had. Vooral Shaun McAllister is hier verantwoordelijk voor. Waar het vorig seizoen in de Championship tegenviel met slechts 12 goals heeft hij die er nu al bij de winterstop in liggen en dat op een niveau hoger. Spoiler  We staan dus op plek 7 bij de jaarwisseling. Krankzinnig goed eigenlijk. Vooral qua resultaten, want qua xG staan we net boven de degradatieplekken. Daar maalt niemand in Cowdenbeath zelf om en ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich hier dit jaar druk om gaat maken.   Op naar de tweede seizoenshelft waar nog maar 13 competitiewedstrijden volgen. Dus we staan er gewoon echt goed voor met het gat van 14 punten naar Livingston. Het lijkt onvoorstelbaar dat ze dat gaan dichten. St. Johnstone heeft last van haar Europese campagne en lopen sinds het begin van het seizoen al achter de feiten aan. Laat dat vooral zo blijven dan kunnen we voor het tweede jaar op rij met de platte kar door het dorp.  Reacties en tags Bedankt voor jullie reacties weer heren! De alternatieve realiteit is iets dat mij altijd bezig houd, dus het is ook leuk om dit met jullie te delen. @19CH98 Er zit nog genoeg marge in de faciliteiten, maar daar is geld een issue voor. De grootste boost verwacht ik op korte termijn van onze reputatie.  @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost December 23, 2023 Share Gepost December 23, 2023 Je doet het verrassend goed en dat had ik niet verwacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurovski Gepost December 23, 2023 Share Gepost December 23, 2023 Zo dan dat is een heerlijke start zeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrill Gepost December 23, 2023 Share Gepost December 23, 2023 Gaat super goed  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius Gepost December 23, 2023 Share Gepost December 23, 2023 Wat een debuutjaar! Dat had niemand in zijn stoutste dromen zelfs maar mogen dromen denk ik. En overperformen of niet, dat hoef je je ook niet aan te trekken. De bovenste 6 plekken zijn op dit moment zelfs dichterbij dan degradatiezorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djordison Gepost December 24, 2023 Author Share Gepost December 24, 2023  Tweede seizoenshelft Het is maar een apart seizoen in Schotland. In januari en maart worden in totaal maar twee wedstrijden gespeeld. Dus dat is wel bijzonder en als je uit de bekers bent een groot contrast ten opzichte van de eerste seizoenshelft waarin de spelers bijna niet fit te houden zijn.  Na de jaarwisseling winnen we nog vier keer. Daarvan was er maar één in de reguliere competitie en samen met een gelijkspel was dat goed voor maar vier punten in acht wedstrijden. Nog kwamen we niet in de problemen, maar het was wel reden om tactisch een aanpassing te doen en weer iets aanvallender te gaan spelen. Dat viel samen met onze indeling in de degradatiegroep. Drie overwinningen, een gelijkspel en een nederlaag. Het is daarmee een buitengewoon seizoen geworden waarin we 7e worden. Totaal onverwacht, maar een heerlijke meevaller dat het een zorgeloos seizoen is geworden.   Volgens de xG hadden we 9e moeten eindigen. Ook daarmee hadden we ons in één keer veilig gespeeld, dus we mogen echt spraken van een buitengewoon uitstekend seizoen.   De rest van de ranglijst ziet er als bovenstaand uit. Rangers maakt haar favorietenrol waar. De subtoppers doen wat van ze verwacht wordt, behalve dat Dundee overperformerd. Net als wij natuurlijk, boven Aberdeen zelfs nog terwijl die jaarbasis 14 miljoen meer uitgeven aan salarissen. Vanaf het begin van het seizoen hebben we de focus gelegd op St Mirren, maar het was uit St Johnstone wat direct degradeerde. De Europese campagne was te veel voor hen en hiervan zijn ze niet meer bijgekomen. St Mirren werd 9e, maar verloor in de play-offs van Ross County die direct weer terugkeren. Queen's Park werd kampioen in de Championship, dus ook met de zebra's mogen we het volgend jaar weer uitvechten.  McAllister Een speciale vernoeming dit jaar voor Shaun McAllister. Vorig jaar 12 goals in totaal, maar dit jaar al 17 in de Premiership. Hij was pas 17 jaar oud (de screen is iets later), maar wat een seizoen heeft hij gedraaid. Qua potentie loopt hij niet meer over van mogelijkheden, maar ook dit is voor ons momenteel goed genoeg.   Reacties en tags Allereerst fijne feestdagen voor jullie allemaal, geniet ervan!  @delichris @Djurovski @KyrillHeel het seizoen is het boven verwachting gebleven, 7e in de eindstand. Daar had ik pas na een paar jaar strijden tegen degradatie op gerekend, een welkome verrassing dus. @Marius Het was wel lekker dat we niet goed genoeg waren voor de kampioensgroep. Nu konden we nog een paar overwinningen bijschrijven aan het einde van het seizoen.  @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane        Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost December 24, 2023 Share Gepost December 24, 2023 Een heel mooi seizoen gespeeld en zevende worden is gewoon knap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius Gepost December 24, 2023 Share Gepost December 24, 2023 Het seizoen rustig kunnen afwerken en wellicht was het inderdaad het lekkers om te kunnen "uitbollen" in de degradatiegroep. Een pak ervaring erbij ook richting volgend jaar. Hopelijk wordt het tweede seizoen na een promotie ook een succes, want soms valt dat wel eens eens tegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MNie Gepost December 24, 2023 Share Gepost December 24, 2023 Zeer degelijk seizoen gedraaid waarmee je een goede basis legt voor de komende jaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElMarcos Gepost December 24, 2023 Share Gepost December 24, 2023 Al met al toch helemaal geen slecht begin van je periode in de Schotse Premier League Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djordison Gepost December 25, 2023 Author Share Gepost December 25, 2023  Selectie Een terugkeer op het hoogste niveau sinds 63 jaar werd een enorm succes. Als degradatiekandidaat nummer één wisten we redelijk eenvoudig te overleven. Heel even dongen we mee voor een plaats in de kampioensgroep, maar op de laatste speeldag ging dat niet door. Dat geeft ook helemaal niet, er moeten voor de toekomst doelen beschikbaar blijven en dit was al boven alle verwachting. Om eer te doen aan het Cowdenbeath dat zo veel kenners wist te verrassen een bredere kijk op de selectie.  Keepers Twee keepers in de selectie Barclay is al jaren eerste keeper, maar ik wilde Millan klaarstomen voor het eerste. Dat doet hij vrij aardig. Elders op de club is Lowis verhuurd aan een één of andere amateurclub en hij ontwikkelt zich razendsnel. Die krijgt volgend jaar sowieso de kans, waarschijnlijk met Barclay om zo min mogelijk risico te lopen.   Verdedigers Hier zijn de grootste verandering op komst en dat is ook niet gek. De laatste jaren stonden hier nog twee oudgedienden in de basis en ook de oudste generaties jeugdlichtingen speelden hier een enorme rol. Er is gelukkig nieuw talent dat dit over kan nemen en momenteel zitten we op een kantelpunt. Jordan, Rodden, Kelly en Farrance zien we de komende jaren waarschijnlijk afvloeien. Samen goed voor meer dan 1400 wedstrijden in Cowdenbeath 1. Ewing en McLaughlin gaan dit overnemen, Innes en Sandison hebben dat al gedaan. Dat zijn de grootste twee verdedigende talenten van de laatste jaren. Er zit hier nog wat talent achter op de centrale posities.   Middenvelders We hebben een beetje geschoven met onze opstelling, maar over het algemeen spelen we nu met een VM en twee MC's. Hier kunnen we ook wel een update gebruiken, want we hebben geen overschot aan talent op deze plekken. Nicol is onze vice-aanvoerder, maar moet zo langzamerhand ruimte gaan maken. Dat zal dan van Coffey en Costello moeten komen, want Bruce en Ferguson zijn rijp voor een stap naar een andere club. Brown en Farrance kunnen nog makkelijk een jaar basis staan. Sandison (uit de verdediging) is ook een uitstekende middenvelder, dus daar kunnen we eventueel mee schuiven.   Aanvallers Oh, wat hebben we een heerlijke lichting in de vorm van Headrick, MacKinnon en McAllister. Allen nog onder de twintig en al jaren basisspeler. McAllister liep vorig jaar wat stroef, maar in de Premiership maakt hij er ineens 20. Zak Hart kan op alle drie de posities voorin uit de voeten en is de ideale wisselspeler. Alles daaronder gaat de komende jaren plaats maken voor talent wat er aan komt.  Daar zit ook Josh Jack tussen, hij gaat met pensioen na vele jaren trouwe dienst. Zijn cijfers sinds het begin van de save zijn als volgt: 382 wedstrijden, 130 goals, 77 assists en 31 MvdW-titels. Voor het aantal goals en MvdW is hij recordhouder. We laten hem dus gaan met pijn in ons hart en bedankt hem hartelijk voor bewezen diensten.   Jeugdinstroom De jeugdinstroom van '31, '32 en '33 hebben een rits aan selectiespelers opgeleverd. Voor de lichting van '35 zie ik dat een stuk minder positief in. Smith is er één om in de gaten te houden. Al heb ik gemerkt dat het model AMC snel richting die 50 punten stuurt, dus relatief gezien heeft hij een stap te maken. Drummond en Mair hebben posities waar ik versterking kan gebruiken en een goed karkater, dus die gaan we goed proberen te begeleiden.    Vooruitblik Het tweede jaar in de Premiership. Ik durf nog niet naar boven te kijken en kijk dus vooral naar de promovendi die ik achter mij wil houden. Dat gaat om Queen's Park en Ross County. Dundee en Livingston liggen ook binnen bereik gezien vorig jaar en onze eerdere ervaringen. Met een plaats aan de bovenkant van degradatiegroep zou ik zeer content zijn. Rangers en Celtic zijn veruit favoriet en zullen de kroon normaal gesproken verlengen.   Reacties en tags @delichris @MNie @ElMarcos Ik was ook verrast en zeer tevreden met dit seizoen. De tweede helft leek minder te worden, maar degradatiegroep gaf weer vertrouwen voor volgend jaar. @Marius Ik durf ook nog niet echt omhoog te kijken. Handhaving blijft het doel en zitten er wel een aantal ploegen waarvan ik zeker denk dat we die moeten kunnen hebben.  @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 @Makalakalane  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrill Gepost December 25, 2023 Share Gepost December 25, 2023 Mooie update en post. Dat je 7e geworden bent in je eerste seizoen, op het hoogte niveau, is erg indrukwekkend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius Gepost December 25, 2023 Share Gepost December 25, 2023 Jammer dat de jeugdlichting misschien niet helemaal binnen de verwachtingen ligt. Verder valt het inderdaad wat af te wachten hoe je dat tweede seizoen gaat verteren, maar je bent er in ieder geval wel realistisch in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts