Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] 90 Minutes

Marius

Aanbevolen berichten

image.png.b71dc08195df940fc931a16a91655f0a.png

- 76. Een nieuw avontuur -

Na de Champions League zege met Girona is het tijd om andere oorden op te zoeken. Ik heb wel even getwijfeld om niet door te zetten en me verder te focussen op de jeugdontwikkeling maar ik weet dat ik wel eens de interesse durf verliezen als de uitdaging verkleint. En met de beker met de grote oren al op zak na 3 seizoenen zit die kans er wel dik in.

What's up next? Opnieuw op zoek naar een underdog waarmee we in het eerste seizoen meteen een gooi willen doen naar de titel, en dan eventueel verder op zoek gaan naar Europees succes indien het me bevalt. Maar welke competitie wordt dan ditmaal de uitverkorene? Initieel dacht ik te gaan voor één van @Fantasy's suggesties maar plots viel mijn oog toch nog een ander land. Een land waarin ik nog nooit eerder aan de slag was en dat meer dan één uitdaging met zich zou meenemen.

ウクライナ戦争についての外国人芸術家 • Ukraїner

Welkom in Oekraïne. Welkom bij FC Kryvbas. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze club gehoord en heb ik er dus ook geen enkele link mee. Meestal probeer ik me toch op één of andere manier te laten inspireren bij het maken van een clubkeuze maar dat was hier niet het geval. Op één of andere manier had ik gewoon plots ontzettend zin om een game in Oekraïne te starten. Dnipro-1 leek me dan wel een leuke keuze, gezien de link met de laatste Oekraïense club die in een Europese finale stond, maar de uitdaging was dan wellicht niet al te groot. En dus kozen we voor een échte underdog.

image.thumb.png.3844d027929b72e66e1f20f2f449315c.png

Wat valt er over de club te zeggen? Weinig noemenswaardigs eigenlijk. De club kende de nodige moeilijkheden en onderging de afgelopen jaren de nodige fusies en naamsveranderingen. In 2018 was het nog een amateurclub op het vierde niveau maar na twee promoties volgde in 2022 ook promotie naar het hoogste niveau. Daarin eindigde het vorig jaar meteen zevende. De prijzenkast is leeg. Het meest gedenkwaardige zijn twee finaleplaatsen in de beker rond het jaar 2000.

Wat wordt dan mijn ambitie? Een Oekraïnse titel natuurlijk allereerst. En liefst meteen in het eerste seizoen. Ik heb echter totaal geen idee hoe het aanwezige spelersmateriaal zich verhoudt ten opzichte van de andere Oekraïnse clubs. Vanzelfsprekend staat de eerste transferperiode uit en speel ik de 'real world' modus waardoor spelers nog mondjesmaat aankomen en vertrekken. Met de aanwezigheid van Shaktar, Dinamo Kiev, Dnipro-1 en Zarya Lugansk is er een gevestigde orde van topclubs aanwezig en met slechts 16 clubs op het hoogste niveau zijn er dus ook 'maar' 30 te spelen wedstrijden. Om dan de titel te pakken mag je toch niet al te veel laten liggen.

Indien het me bevalt, kunnen we nadien natuurlijk ook op zoek gaan naar Europees succes. Al zal dat wellicht nog veel minder een sinecure zijn. Ik kan me voorstellen dat het niet heel eenvoudig is om spelers te vinden die bereid te zijn in Oekraïne te komen voetballen. Dat lijkt me dan ook vooral iets om gradueel aan te pakken. En als het echt zou bevallen, waarom dan ook niet meteen hopen op een plaatsje bij de Oekraïense nationale ploeg? Daar valt wellicht ook nog wel de nodige eer te halen.

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @ElMarcos  @Kyrill @JoonsterkeBE @MarcFM1 @Fantasy @Boyzone @jeffrey koole @Cervantes @Titan

Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Leuk om zien hoe jullie meeleefden met de CL zege van Girona.

Ik heb mezelf even een weekje rust gegeven, maar ben ondertussen wel weer gestart met een nieuwe game.

Benieuwd hoe de clubkeuze jullie bevalt natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw, dat is weer een verrassende uitdaging. Ik neem aan dat je doorheen Europa bij veel clubs aan de slag had kunnen gaan met de staat van dienst die je ondertussen hebt opgebouwd. Het siert vooral jou als FM'er dat je telkens weer een niet-gebaand pas durft te bewandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 77. Kalmte in de chaos -

Bij aankomst op de nieuwe club viel meteen op dat de samenstelling van de spelerskern niet helemaal in balans was. Nog geen 20 jongens sterk, waaronder een aantal jonge jeudspelers. Ook qua posities was het nogal scheefgetrokken. Voor de plaatsjes op het middenveld was er keuze genoeg, terwijl er achterin amper wisselmogelijkheden waren. Gelukkig kwam ook daar snel verandering in, want op amper 17 dagen tijd mochten we 9 nieuwe namen verwelkomen. Ook dat betekende niet helemaal dat elke positie plots drie dubbel bezet was, want vele nieuwkomers waren opnieuw middenvelders, maar we hoefden ons nu tenminste al geen zorgen te maken dat we alleen maar 17-jarigen hadden om in te vallen.

Spoiler

image.png.d3c763e2ad81ccf743fba2c85116a164.png

Er zat trouwens ook een duidelijk niveauverschil tussen de verschillende aanwinsten maar zorgen maken doe ik me er allerminst over. Volgende maand zullen we immers opnieuw een klein leger aan aanwinsten mogen verwelkomen. Mede daarom ga ik ze niet allemaal één voor één uitlichten. Ik heb ze immers niet zelf aangetrokken, en de meest talentvolle zullen sowieso wel naar boven komen drijven.

Dat de nieuwe aanwinsten zo verspreid toekomen is trouwens wel niet heel handig te noemen. We werkten de voorbereiding immers voor een groot stuk af zonder een aantal nieuwe jongens, en dus is het ook maar de vroeg hoe en wanneer we de anderen zullen gaan inpassen. Qua resultaten mochten we trouwens niet klagen. We lieten één gelijkspelletje noteren maar alle andere wedstrijden wonnen we wel ruimschoots.

Spoiler

image.png.6f305670de6a63499070fe04dc6780f4.png

Toch blijft het een groot vraagteken waar we nu werkelijk staan. We zullen er in ieder geval gauw een antwoord op krijgen want de voetbalbond wist niet beter te bedenken dan ons een verplaatsing naar Shakhtar cadeau te doen op de openingsspeeldag. Dan maar proberen de kalmte in de chaos te bewaren.

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @ElMarcos  @Kyrill @JoonsterkeBE @MarcFM1 @Fantasy @Boyzone @jeffrey koole @Cervantes @Titan

Bedankt voor alle reacties!

Heel erg leuk om lezen hoe de clubkeuze gesmaakt wordt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog veel onduidelijkheden in de aanloop naar de competitiestart. De selectie uitbreiden was noodzakelijk, maar tegelijkertijd weetje nog niet goed hoe de nieuwelingen zullen aarden bij de club en in hoeverre ze vlug op elkaar ingespeeld kunnen raken. Een mooie klus :D .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 78. De eerste veldslag -

De titel van deze update mag wat vreemd in de oren klinken gezien de context vandaag de dag, maar we voelden ons nu eenmaal behoorlijk te grazen genomen door de Oekraïense voetbalbond. Natuurlijk moet je elke tegenstander een keer treffen, maar een verplaatsing naar de grote titelfavoriet stond echt niet op ons lijstje wat betreft voorkeur op de eerste speeldag.

Shakhtar Donetsk heeft dan ook een erelijst van jewelste. Het wist de afgelopen zeven jaar zes keer de titel te veroveren. Het is gekwalificeerd voor de groepsfase van de Champions League en heeft een beschikbaar salarisbudget dat op geen enkele manier te vergelijken is met het onze. Hun grootverdiener mag rekenen op 167K per maand, bij ons is dat in vergelijking 12K. Met dan loon maak je amper deel uit van de spelerskern bij Shakhtar. Het kan ook rekenen op sterspelers zoals Lassina Traoré, Maycon en Bondarenko. 

image.png.50ad405183a2deda575b37f583101dd8.png

Maar het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Shakhtar is de afgelopen jaren maar al te vaak de prooi geweest van allerlei Europese (top)clubs die als een aasgier op de loer lagen om de club leeg te roven. Sinds de Russische invasie vertrokken ook al een 15-tal buitenlandse spelers, en ook coach De Zerbi verliet het schip. Vaak voor een veel te lage prijs. Sinds 2014 heeft de club bovendien ook geen enkele wedstrijd meer afgewerkt in de eigen Donbas Arena, en is de club een soort van voetbalvluchteling geworden.

Met al die kennis mochten we beginnen aan de eerste speeldag. Tijdens onze voorbereiding speelden we in 4-2-4 systeem en ondanks dat ik de gewoonte heb om mijn formatie en tactiek maar al te vaak afstem op de tegenstander in topwedstrijden, besloot ik hier toch gewoon vast te houden aan het systeem waar de spelersgroep al enigszins bekend mee was. We hadden immers geen enkele referentie of notie van ons eigen niveau in vergelijking met dat van de tegenstand in eigen land. Een keuze die goed uitpakte blijkbaar want we zorgden voor een stunt van jewelste op de eerste speeldag en gingen winnen met het kleinste verschil. Op het veld waren we zelfs ruimschoots de betere, en dat was ook terug te zien in de wedstrijdstatistieken.

Spoiler

image.thumb.png.e066c2966b9b190f89ae8f65b10caee3.png

Nu de rest van de oorlog nog zien te winnen.

Tags & reacties

Spoiler

Bedankt voor het reageren allemaal!

De eerste kennismaking met de competitie viel alvast in goede aarde :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een veldslag in Oekraïne, puike woordkeuze hoor :classic_ninja::D. Je elftal weet jou als coach direct te verrassen en dat terwijl je de spelers en hun krachten nog beter moet leren kennen. Al met al een veelbelovende start!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 79. De eerste seizoenshelft -

Na de totaal onverwachte overwinning op de openingsspeeldag zat het alvast goed met ons vertrouwen. Op de vraag of het ging om een toevalstreffer of dat we ook structureel een te duchten tegenstander zou zijn, kregen we al snel een antwoord. Ook op de tweede speeldag mochten we immers vol aan de bak. Met Zarya Lugansk kregen we immers een subtopper over de vloer. Ook komend seizoen was dit naar verwachting weer een kandidaat voor Europees voetbal. Als dat ook werkelijk zo zou uitdraaien, zag het er in ieder geval ook voor ons goed uit. We wonnen eenvoudig, en met dominant voetbal, met overtuigende 3-0 cijfers.

Ook tijdens de volgende wedstrijden in augustus gingen we duchtig door met scoren. Zowel Obolon, Polissia als Rukh kregen minstens drie doelpunten om de oren.  Ondertussen arriveerden nog een klein arsenaal aan nieuwe spelers maar we gingen gewoon door met onze reeks overwinningen uit te breiden. Begin september boekten we onze zesde zege op rij. De eerste achtervolger volgde al op vier punten. Ploegen als Shakhtar en Dnipro-1 volgden al op zeven punten.

Spoiler

image.png.237210917f6da20f174476d74692022a.png

Datzelfde Dnipro-1 bezorgde ons op speeldag 7 wel ons eerste puntenverlies. Meer zelfs, ze smeerden ons meteen een nederlaag aan. In een aangenaam kijkstuk, waarin we statistisch zelfs de betere waren, kwamen we keer op keer op achterstand. Telkens vochten we terug, maar op een tegendoelpunt in minuut 90+3 hadden we geen antwoord meer. Een week later tegen Dinamo Kiev kenden we misschien wel nog meer pech. We speelden onze tegenstander helemaal van de mat maar vergaten meermaals te scoren. Dinamo wist dat af te straffen met een gelijkmaker in de 87ste minuut.

Niet getreurd want we konden daarna wel gewoon aankopen met de overwinning. Ditmaal wisten we zelfs een reeks van 7 overwinningen op rij neer te zetten, waaronder onze grootste overwinning tot dan. Veres werd het slachtoffer van een 6-1 afstraffing. In een sneltempo zat de heenronde er op die manier al op maar in december stonden er nog twee duels uit de terugronde op het programma alvorens we aan onze winterslaap mochten beginnen. Niet tegen de minste tegenstanders. Uit bij Zarya Lugansk werd het 2-2. In eigen huis kregen we dezelfde score tegen Shakhtar. Opnieuw met zo'n tegentreffer in blessuretijd.

Spoiler

image.png.9968c72c389c897b4c999aefce6c46ec.png

Waar brengt ons dat qua tussenstand? Nog steeds op een eerst plek, en dat met een voorsprong van vier punten op eerste achtervolger Shakhtar. Dinamo volgt nog eens vier punten lager. We kunnen dan ook alleen maar stellen dat een mogelijke landstitel in ons eerste seizoen zeker tot de mogelijkheden behoort. Zeker in de wetenschap dat we Shakhtar al tweemaal hebben gehad.

Spoiler

image.png.4b21aca76e8ffcb977cabfaa6a249f75.png

Tags & reacties

Spoiler

Bedankt voor alle reacties!

De flauwe woordspelingen moesten jullie er maar bij nemen :D

Ondertussen zit de eerste seizoenshelft er al op. En dat ging in alle eerlijkheid een pak vlotter dan gedacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites