Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Big brother challenge

19CH98

Aanbevolen berichten

17 uur geleden zei neva:

Ik vind beide prestaties niet in aanmerking komen voor deze titel. We kunnen er nog wel een lite versie van maken met een beperkt aantal punten voor het geval Brera, maar ook dat vind ik nog teveel eer. Er moet wel wat een soort van grote broer inzitten.

Met alle respect, maar in San Marino heb je geen grote broer, alleen een achterlijk neefje. En met Brera, die vier titels, vind ik eigenlijk ook niet echt iets. Speel je nu zelf in de vierde klasse en is de andere ploeg landskampioen vind ik het misschien weer anders. 

Wat een broer is, is hier al best opgerekt:

Op 24-10-2023 om 15:58 zei Glenn08:

Telt Versailles als kleine broer van PSG? Ligt in het arrondisement Parijs.

Dit is al goed gekeurd voor deze challenge. Laten we voor San Marino dan naar het hele land kijken. Dat zou dus betekenen dat ik iedere club binnen San Marino voorbij moet gaan. Die optie van de twee had sowieso al mijn voorkeur.

De meeste landstitels zijn er 8, de meeste bekers zijn er 11. De super cup weet ik even niet uit mijn hoofd, maar zal redelijk vergelijkbaar zijn qua aantallen. Daarbij moet je wel aantekenen dat eigenlijk de landstitels pas ergens in de jaren '80 zijn gestart, terwijl in Nederland de teller al rond 1900 ergens is gaan lopen. 8 landstitels in zo'n 40 jaar zou neer komen op iets van 25 titels in 120 jaar. Dat is best dominant. In Nederland zouden dan alleen Ajax en PSV daar aan voldoen. En dan is de opzet ook lange tijd dusdanig geweest dat je niet heel snel dominant kunt zijn, omdat het eigenlijk meer functioneerde als een bekertoernooi met KO rondes. 8 landstitels in San Marino komt qua dominantie toch echt wel overeen met een PSV of Ajax in Nederland.

Daarbij ben ik begonnen met 1 van de teams zonder enige prijs. Volgens mij het enige andere team zonder prijs is San Marino Academy, maar dat komt omdat zij tijdens het eerste jaar in FM voor het eerst mee doen in deze competitie. Ik zou niet weten waarom ik de grootste club verslaan uit San Marino niet als het verslaan van een grote broer kan zien.

Als ik dat dan vergelijk met bijvoorbeeld Rotterdam: Feyenoord en Sparta staan zelfs als mogelijkheid in de beginpost. Voor het gemak richt ik me even op alleen nationale prijzen (over internationaal schrijf ik straks nog een stukje). Vanuit Wikipedia:

Feyenoord heeft 16 landstitels, 13 bekers en 4 keer de supercup. 

Sparta heeft 6 landstitels en 3 bekers en geen supercups

Dat betekent dus dat ik 10 keer landskampioen zou moeten worden, 10 keer de beker moet winnen en 4x de supercup zou moeten winnen om Feyenoord te evenaren. Dergelijke cijfers zijn vergelijkbaar met de doelen in San Marino. En in San Marino is het eigenlijk gebaseerd op 40 jaar historie, terwijl het in Nederland op 120 jaar historie is gebaseerd en de verschillen dus best veel groter hadden zijn. 

Toch een kleine opmerking over internationale prijzen: Ik denk dat het de meeste wel lukt om meerdere keren de CL te winnen en dus ook mee te doen aan de wereldbeker voor clubs als je 10 keer landskampioen bent geworden met Sparta. Een paar FM's geleden heb ik toevallig eens met Sparta gespeeld. Ik moest toen eerst zorgen dat ze promoveerde naar de Eredivisie, maar binnen een jaar of 3-4 wist ik al wel mee te strijden om de internationale prijzen. Als ik nu met Sparta zou starten, dan zou ik al in jaar 1 mee kunnen doen voor het landskampioenschap en verwacht ik zelfs nog sneller al te kunnen strijden om CL-titels. Er is dus grofweg dezelfde tijd nodig om ook de internationale prijzen van Sparta te evenaren.

Ik zie daarom niet in waarom een San Marinese club het veel makkelijker heeft dan Sparta. Is Feyenoord dus ook het achterlijke neefje van Sparta? Ik denk dat ik maar niet te hard moet roepen dat ik het daar stiekem wel mee eens ben, omdat vast niet iedereen zo'n uitspraak kan waarderen... Waarom wordt Sparta dan als voorbeeld genoemd in de eerste post, en zou een San Marinese club vallen onder een soort van 'lite'-versie?

Sterker nog: Als de meer prijzen betekent, dat ik de 0 internationale prijzen zou moeten overtreffen met ten minste 1 internationale prijs, dan is de uitdaging in San Marino zelfs groter dan de uitdaging met Sparta. Zorg er namelijk maar eens voor dat je met een club uit San Marino een Europese prijs weet te bemachtigen. Ik zou het daarbij prima vinden als dit onderdeel zou zijn van het 'meer prijzen winnen'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het niveau in San Marino ligt een stuk lager natuurlijk. Zodra je daar de eerste titel pakt is het alleen spatiebalkrammen. In seizoen 3 ben je meestal al wel zo goed dat je alles met 6 goals wint.

Versailles tegenover PSG vind ik niet zo bijzonder qua afstand, wel qua statuur en prijzenkast. In principe valt Versailles ook gewoon onder Parijs.

Sparta tegenover Feyenoord is natuurlijk ook best een verschil, zeker omdat Feyenoord ook om de prijzen blijft meedoen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei neva:

Sparta tegenover Feyenoord is natuurlijk ook best een verschil, zeker omdat Feyenoord ook om de prijzen blijft meedoen. 

Ik denk dat ik even lang (misschien de een net een seizoen langer dan de ander, net hoeveel geluk je soms hebt) bezig zou zijn met Sparta als nu met San Giovanni. Dat weet ik 100% zeker uit eigen ervaring (Sparta een paar edities terug (na een eerste titel werd dat ook al snel spatiebalk rammen), San Giovanni in FM24). 

Met de toevoeging dat 0 internationale prijzen overtroffen moet worden met 1 internationale prijs, dan ben ik zelfs een stuk langer bezig met San Giovanni, juist vanwege de moeilijkheid op het internationale vlak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het dan qua land doen. Dat is onmogelijk maar dat San Marino Italië voorbij gaat met prijzen (WK's en EK's).

Ben het wel met Neva eens dat San Marino te klein is voor deze challenge. Als is Sparta niet echt een goed voorbeeld ik zou zelf dan Excelsior of een amateurploeg uit Rotterdam pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei sennid:

Ik zou het dan qua land doen. Dat is onmogelijk maar dat San Marino Italië voorbij gaat met prijzen (WK's en EK's).

Wat heeft een club in San Marino te doen met de prijzen van de nationale teams op WK's en EK's?! 

2 uur geleden zei sennid:

Ben het wel met Neva eens dat San Marino te klein is voor deze challenge. Als is Sparta niet echt een goed voorbeeld ik zou zelf dan Excelsior of een amateurploeg uit Rotterdam pakken.

Ik heb Sparta niet zelf bedacht. Rotterdam staat in de beginpost als voorbeeld. Met Sparta en Excelsior als voorbeelden om Feyenoord van de troon te stoten. Sparta is dus een van voorbeelden voor deze challenge... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei MisterX:

Wat heeft een club in San Marino te doen met de prijzen van de nationale teams op WK's en EK's?! . 

Omdat er bij clubs geen enkele vorm van uitdaging in zit met deze challenge? En bij het nationaal elftal wel? Ik denk dat je dat beter kan combineren (san Marino tegen Italië) met deze challenge dan met een club.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze gaat van mijn kant voorlopig even de koelkast in. Met nog 14 landstitels, en 18 bekers achterstand op PSG, is het denk ik voorlopig een onmogelijke opgave, aangezien ik ook nog van team wil veranderen in deze save.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei sennid:

Omdat er bij clubs geen enkele vorm van uitdaging in zit met deze challenge? En bij het nationaal elftal wel? Ik denk dat je dat beter kan combineren (san Marino tegen Italië) met deze challenge dan met een club.

Dit is een challenge voor clubs en niet voor landen. Ik zie sowieso niet helemaal in hoe de moeilijkheid bij Sparta groter zou zijn dan bij een club in San Marino, in het kader van deze challenge dan natuurlijk ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geldt Sporting dan ook als kleine broertje van Benfica? 

Benfica
- 38x landskampioen
- 26x beker
- 7x league cup
- 9x supercup
- 2x CL
- stadion 64.642
- seizoenkaarten

Sporting
- 19x landskampioen
- 17x beker
- 4x league cup
- 9x supercup
- 0x CL
- stadion 50.095
- seizoenkaarten

bewerkt door De Raam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-1-2024 om 17:23 zei De Raam:

Geldt Sporting dan ook als kleine broertje van Benfica? 

Benfica
- 38x landskampioen
- 26x beker
- 7x league cup
- 9x supercup
- 2x CL
- stadion 64.642
- seizoenkaarten

Sporting
- 19x landskampioen
- 17x beker
- 4x league cup
- 9x supercup
- 0x CL
- stadion 50.095
- seizoenkaarten

@19CH98

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit even met deze twee dingen: 

• Een groter stadion krijgen
  • Meer seizoenkaarthouders

Gaat het hierin puur om de grotere broer(in mijn geval met Crystal Palace zou dit Arsenal zijn) of gaat het om elke club in de stad. Aangezien West Ham in beide de grootste club van London is in mijn game en niet Arsenal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn 5 seizoenen onderweg met The Spartans FC, een update van onze vorderingen.

Na een blik op de selectie en het feit dat we starten als degradatiekandidaat in de Schotse League Two kon naar mijn mening op tactisch gebied maar een ding betekenen, 4-4-2 Wingplay. Onze beste spelers zijn James Craigen en Blair Henderson. Zij zorgen er in het eerste seizoen voor dat we bovenin meedraaien. Halverwege weten we Owen Stirton te huren van Dundee United en hij stuwt ons met 16 doelpunten naar de titel in League Two. De perfecte start van onze challenge.

In de League One doen we direct mee voor de play-off plekken, Henderson is als Target Forward ons grootste wapen. Na twee seizoenen te verliezen in de play-offs is het tijd om onze tactiek iets aan te passen. We zijn te afhankelijk van Henderson voor doelpunten en moeten gevarieerder tot kansen proberen te komen. 

Ons transferbeleid bestaat uitsluitend uit het aantrekken van transfervrije spelers en het huren van jong talent van Premiership clubs. Ook onze jeugopleiding levert een linkshalf op die potentie heeft. We gaan voor een 4-4-1-1 waarmee we meer druk proberen te zetten op de tegenstander. Na een wisselvallige start begint de tactische wijziging zijn vruchten af te werpen en pakken we de titel in ons 4e seizoen.

Inmiddels is duidelijk dat in Schotland de kwaliteitsverschillen beperkt zijn. Celtic en Rangers zijn door de financiële mogelijkheden die zij hebben een klasse apart. Aberdeen, Hibernian en Hearts kunnen met een gunstige loting mogelijk een van de twee bekers winnen. Alles wat daarna komt.. We hebben in de verschillende bekertoernooien al een paar keer van teams uit de competities boven ons gewonnen, zelfs Celtic (zij dachten ons met een B-elftal te kunnen verslaan). Dat doet ons besluiten om met dezelfde agressieve tactiek de Championship in te gaan. Inmiddels zijn Mark Gallagher, Aiden Haddow en Matty Wright onze sterkhouders en zij zorgen er met hun doelpunten en assists voor dat we direct kampioen worden!

Onze "Best Eleven" tot nu toe

image.thumb.png.bdc653f7352bd2de2076da337c4e4a90.png

Na 5 seizoenen, iets sneller dan gepland, hebben we de Cinch Premiership bereikt. Het bestuur besluit dat dit het moment is om een full-time profclub te worden. Dit had ik een jaar eerder al gevraagd maar toen vonden zij dit nog niet nodig. Dit zorgt er ook voor dat ik mijn staff mag uitbreiden met 13 (!) nieuwe leden.

Wat hebben mijn "Big Brothers" in deze periode gepresteerd? Zowel Hearts als Hibs hebben de Scottish Cup een keer gewonnen en Hibs ook nog een Premier Sports Cup. Nu we zijn gearriveerd in de Premiership kan de jacht echt gaan beginnen.

Prijs Hearts Hibs Spartans To Win
Premiership 4 4 0 4
Scottish Cup 9 4 0 9
Premier Sports Cup 4 4 0 4
Stadion 19.852 20.421 3.612 16.809
Seizoenskaarten 15.519 11.819 445 15.074

Ik verwacht dat hier nog wel een aantal seizoenen overheen zullen gaan. Wat tegenvalt tot nu toe zijn namelijk de financiën. Het tv-geld en prijzengeld is bijzonder laag, ik had hier iets meer van verwacht. We zullen onze ogen dus open moeten houden voor talentvolle spelers die we met winst kunnen verkopen en proberen zo snel mogelijk in Europa uit te komen.

bewerkt door JoVer1989
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kevin Malone @ FC Viktoria Köln 1904

SEIZOEN 1

Deze kleine broer had een vruchtbaar eerste seizoen:

Schermafbeelding2024-05-17190418.png.1aa8f39032e3752019ee090bf6c791c3.png

Schermafbeelding2024-05-17190351.thumb.png.7a0509585f11124fa777db95c0a24580.png

Niet heel veel nieuwe spelers gekocht. Enkele huurdeals die in februari werden teruggeroepen. Maar vooral met de huidige selectie die bleek te voldoen. Laatste maanden wel nog wat potten verloren. Mede door de steeds krapper wordende selectie. Maar uiteindelijk toch wel de terechte kampioen. Prijs 1 is in de pocket :) 

Komende zomer echt het team serieus versterken. En ook maar eens bij een goed gehumeurde bestuursleden even polsen of we verbeteringen kunnen aanbrengen aan de faciliteiten. Alleen vanwege de geringe financiën zal dat wel nog niet gaan. Maar proberen kan altijd ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Gert:

Heb er niet zelf om gevraagd, maar het bestuur komt er enkele dagen na het kampioenschap zelf mee aanzetten:

image.thumb.png.8514f6161056e3d6c0f59bae9ce66837.png

Ai dat is wel een zure. Moet je flink wat geduld hebben voordat je een groter stadion dan FC Koln kan krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei bas huijsmans:

Ai dat is wel een zure. Moet je flink wat geduld hebben voordat je een groter stadion dan FC Koln kan krijgen

Ja daar vrees ik nu ook voor. Flinke leningen ook nu. Maargoed, gaan er gewoon voor 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit nu op 3/4 deel van seizoen 2. Maar met de selectie samenstellen is wel wat mis gegaan. Denk dat ik spelers tijdig aantrok en toen nog al die clausules werden gelicht waarbij huidige contracten een percentage omhoog gingen. Zit nu iig een stuk boven mijn salaris budget. Spelers verkopen in de winterstop was geen succes. Dus heb bang dat ik de spelers met aflopende contracten de komende maanden kwijt raak. In de competitie gaan we ons iig veilig spelen. Als het seizoen erop zit een volledige update weer van mijn kant 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SEIZOEN 2

ffff.png.6b81288250c52db9692b2763e0354ac2.png

Zoals ik eerder hierboven al kort liet weten: Kevin Malone heeft er financieel best een potje van gemaakt. En dat voor een ex accountant..

Heel het seizoen dus op 540k salarispost gezeten, waar er budget was voor maar 450k. In de winter ook niet kunnen saneren. Seizoen maar zo goed mogelijk getracht af te ronden:

Schermafbeelding2024-05-20233036.png.a122a4381006e8e753171e848ea5757c.png

Na het kampioenschap vorig jaar, waar we een grote stap vooruit hebben gezet. Daar weet ik niet of we nu een stapje vooruit hebben gezet, stil zijn blijven staan of nog weer achteruit zijn gegaan. Feit is wel dat de hele selectie onder de loep genomen moet worden. Eerst van spelers af geraken. En dan kijken wat we eventueel in de jeugd kunnen doorschuiven en of er goedkoop nog wat te halen valt.

Nog ter informatie: Dit waren dit jaar mijn transfers:

Schermafbeelding2024-05-20233054.thumb.png.59b0ec830cf8cd1ea233ccbceab5a0b8.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SEIZOEN 3

Naar de grote broer kijken we nog lang niet. We keken vooral naar de financiën, waar we wel weer naar een gezonde situatie hebben kunnen werken de afgelopen zomer:

image.thumb.png.543f0350f2dfa717f5a266dba737ab9b.png

Wat gerichte aankopen gedaan, maar ook wel vooral dure jongens transfervrij laten vertrekken.

image.png.4011c047c7eeb1c21721973dced6bbce.png

Resultaten nog niet top, maar ik ben geduldig. Komende dagen wordt ons nieuwe stadion opgeleverd. 15000 toeschouwers. Mooie uitdaging om die voor een groot deel gevuld te krijgen met ons voetbal. Heb in de winter voor deze zomer al wel wat spelers met aflopende contracten weten te halen waar ik blij van word. Kijk wel weer uit naar seizoen 4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SEIZOEN 4

Het was twee seizoenen geduld hebben. Maar dit jaar was dan wel genieten. Geen kampioenschap, maar wel ver in de beker en een tweede plaats in de competitie, waardoor we direct promoveren. Voor de challenge was kampioen worden ideaal geweest. Maar dat zat er gewoon echt niet in met deze selectie. Dit was het maximaal haalbare. Jonge jongens de kans gegeven en ook wel veel plezier beleefd aan de training van @De Raam.

Dit is dan dit jaar het team geweest:

image.thumb.png.47efd9d181a4e4b35cb273ba3b56d023.png

Zoals ik al liet weten ging het in de beker wel erg voortvarend. Vorige jaren steeds de tweede ronde eruit. Dit seizoen deed het onze reputatie en moraal goed. We wonnen namelijk van een erg grote jongen:

image.png.e3e69f82f3871844c6ee9b94d09ab99b.png

En dat was zeker niet geflatteerd. Moest die eerste helft even drie keer knipperen met de ogen. Later in de kwart finale eruit, maar ook dit was echt een memorabele pot:

image.png.1daf2145fb4f8dc9cacf2b0b14ad74b7.png

Wel dik terecht verloren. Maar wat mooi was dat was die hele late gelijkmaker, zodat we mochten doordromen in de verlenging. En nog genialer was de doelpuntenmaker, namelijk onze keeper :D 

In de competitie viel er minstens zoveel te lachen:

image.thumb.png.16ad2677ba46b5ea9599dc7211711e41.png

Was tot het einde spannend, maar we hebben het wel verdiend. 

Ondertussen was er al maanden terug de oplevering vh nieuwe stadion. 

image.thumb.png.8554365cff5baae7901ec01355671684.png

15000 zitplaatsen. Nog veel minder dan onze grote broer. Maar we hebben sowieso nog veel tijd nodig om die broer eronder te krijgen. 15000 capaciteit levert hopelijk wel een vol stadion op elke twee weken.

Owja en ik verlengde het contract dit jaar:

image.thumb.png.15c81431150209c5b24f77e173026e02.png

Komend seizoen dus een groot helder doel: Niet degraderen. Financieel zullen er wel veel clausules geactiveerd worden waardoor er salarissen met 30% omhoog gaan. Financieel worden het sowieso lastige jaren. Dit zijn de leningen:

image.thumb.png.5b22c1258cc90296b414a63c36e6b50d.png

Uitdagingen genoeg. Die ga ik graag aan :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites